Музиката на Малер има за корени немската традиция и музиката на Йохан Себастиан Бах, виенския класицизъм на Хайдн, Моцарт, Бетховен, както и романтичната традиция на Шуберт, Шуман и Менделсон. Но най-голямо влияние върху неговото творчество оказва Рихард Вагнер, единственият според Малер, чиято музика е музика в "развитие".
Малер е бил обсебен от творчеството на Бетховен. Бил е ужасен от мисълта да напише Симфония под номер девет, твърди, че всяка една от неговите симфонии е своебразна девета, със същото значение, както Ода на радостта. Малко композитори смесват до такава степен личния си живот със своето творчеството. За да допълним този малко комичен портрет, нека добавим, че Малер е имал натрапчиви мисли за Бог, за композитора се е казвало: "той често говори с Господ по телефона". Поради тези характерни черти на неговото творчество то е било възприемано, дори след смъртта му, като прекалено приповдигнато, дори надутo. Дебюси предизвикателно напуска залата по време на премиерата на 2-та симфония в Париж с думите: "Нека отворим очите си и затворим ушите си!"
Малер има важна роля за прехода от епохата на романтизма към модерното време. Неговата музика оказва съществено влияние върху композиторите Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг, Албан Берг и Антон Веберн, както и на диригентите Бруно Валтер, Ото Клемперер, чиято кариера той подпомага. Неговите мелодии стигащи почти до руптура, вкуса му за дългите експресивни интервали, острите модулации, използването на дисонантни интервали в ключовите моменти , които понякага нарушават класическата полифония и спомагат за преминаването към т. нар. "додекафонична" атонална музика, характерна за Нововиенската школа, която е силно повлияна от Малер.
Happy Birthday, Gustav :)
|