Може би въпросът би трябвало да е, защо гледаме холивудски филми (или мейнстрийм), а не въобще американско кино. (ако Синеман, не е имал това пред вид, сори, за уточнението) Американското кино е нещо многолико, точно защото в тази държава се правят толкова много филми. Не са много хората, които съзнават, че много от американските филми, които харесват, са повлияни от европейското кино. Тук веднага идват наум режисьорите от Movie brats от 1970-те, които по онова време са считани за бунтари и ексцентрици и ще спомена само няколко имена като Копола, Скорсезе, Джонатан Деми и т.н., без които едва ли някой може да си представи американското кино от следващите години. (между другото, не ми се навлиза в темата за движението на камерата, монтажа и пр., но точно холивудското кино до началото на 1960-те е образец за закостенели схеми в това отношение, а европейците са иновативните в това отношение от край време, но това ми се струва встрани от темата и затова спирам до тук)
Не мога да отрека, че гледам мейнстрийм американско кино. Въпреки че много често, след като ме питат, как беше, казвам, не си струва, не ми харесва или вариации от този род. (още по-интересно е, че в не малко случаи, това е предизвестен изход) Според мен основните причини са най-малко три. Първо, това кино е най-достъпно. Предполагам, че поне 80% от репертоара са подобни филми. Ако човек е свикнал да ходи горе-долу всеки петък или събота на кино, то най-вероятно е да си даде парите за билет за подобен филм. Второ, ако човек гледа предимно такива неща (тук се включват и телевизиите, макар че ако човек много търси все ще намери нещо свястно за гледане при наличието на толкова много програми), той-постепенно привиква на тях. С други думи, привиква да не мисли, да не търси "под вола теле" (символи, референции, по-особени решения и т.н.) И трето, защото подобни филми лесно се възприемат (това май вече излезе наяве). Това е всеобщо човешко качество. По същия начин огромния брой хора знаят и се радват на елементарната аритметика или на Питагоровата теорема и много малко могат да видят красотата в по-сложните сметки (след четирите основни действия). И това според мен е нещо естествено и не непременно лошо.
И на края, съзнателно отделям една четвърта причина. Никой не може да отрече, че добрите холивудски филми са направени много професионално (тук обикновено се използва един евфемизъм, жанрово кино, който да съгласува противоречието добре изпипан филм с не особено съдържателен филм. На някой последното определение може да се стори патетично, но не ми се навлиза в обяснения, що е туй "съдържателен" филм. Мисля, че има някакво обществено съгласие по определението). И това е безспорно качество. Карибски пирати (както в повечето случаи, продълженията винаги развалят нещата), Челюсти, Междузведни войни 4-6, Индиана Джоунс (ако можеше 2 и 4 да не ги бяха правили) не са нищо особено, но са образец за добро холивудско кино и се гледат много пъти под ред.
|