-опит за нещо като сравнителна "религиозна" кинокритика.
Единият е Педро Алмодовар, другият Пиер-Паоло Пазолини.И двамата имат световно признание. Доколкото знам, вторият е написал и романи (преведени и у нас), стихотворения.Каква е една от основните разлики помежду им?Според мен, следната: Алмодовар е "зациклил" на естетическо ниво, докато Пазолини е "навлязал" в религиозно измерение, макар, че не съм убеден, че не е бил (прокламиран) атеист!??.Доказателство за твърдението относно Пазолини, е това, че е направил забележителния филм "Евангелие според Матей" (със световни награди!), също така, социалното му чувство и политическа позиция, пак доколкото знам (нямам достатъчно знания за живота и творчеството му),израз на висока степен на личностна пълноценност!?.А за Алмодовар, както вече отбелязах, мисля, че филмите му, характеризиращи се от особен вид, изразена, в редица моменти, естетическа метафизичност,условно са почти окастрени от религиозно чувство!При неговия случай,едно от доказателствата (има и други!) е напр. финалния кадър на филма "Лошо възпитание", който току що гледах по НТВ. Той (финалният кадър), представлява думата "страст", която е част от текст, който нараства докато на екрана остава само тази дума. Усилието и надеждата , доколкото ги има, на автора да се освободи от страстта,изглежда са свързани само с изкуството-нещо, на което да се разчита единствено и прекомерно си е направо нелепо! Направих допускане, че може би Пазолини е бил по-малко зависим от сексуалната страст от Алмодовар, ако се съди по творчеството им, но почти веднага след това се сетих за съдбата на първия-убит от свой любовник-хулиган? с предполагаем политически мотив (заръка)-недоказан?, докато Алмодовар си е жив и здрав, прави си филми...
И така, основната ми теза в случая е, няма облекчение, а камо ли спасение, от страст, без религиозност, при това-правилна , естествено....
ПП . Правя уговорка, че не съм запознат достатъчно нито с живота, нито с произведенията на двамата творци!
|