И една директна разлика между Християнството и всички останали религии.
В Християнството Бог спасява човека, докато във всички останали религии човекът се спасява сам.
Я виж ти! Ами, че тогава аз съм 100%-ов християнин.
А още повече от мен!
Неговата съдба е уникална. Едно момче, което внезапно Духът откъсва от ученическата скамейка , за да го поведе директно към Богопознание. Без посредничеството на духовни Наставници и религиозни наставления.
Шри Рамана Махарши на 21 години
По-долу с У. е означен ученикът, който задава въпроси, а с М. Рамана Махарши.
У: Предполага ли самопознанието познание за Бог?
М: Да. Бог е вътре в теб.
У: Тогава какво ми пречи да позная себе си или Бог?
М: Твоят блуждаещ ум и твоето заблудено действие.
У: Аз съм слабо създание. Но защо огромната мощ на Бога вътре в мен не премахва пречките?
М: Това ще се случи, ако у теб е налице стремеж.
У: Защо Той не създаде този стремеж у мен?
М: Себеотдай се в такъв случай.
У: Ако го направя, нима няма да е нужно да се моля на Бог?
М: Самото себеотдаване е могъща молитва.
У: Но не е ли възможно човек да разбере Неговата природа преди да се себеотдаде?
М: Ако вярваш, че Бог ще направи за теб всички неща, които искаш да направи, себеотдай се пред Него. В противен случай остави Бог на мира и познай себе си.
У: Но човек може да не е изцяло убеден в Благодатта на Бог.
М: Ако незрелият ум не усеща Неговата Благодат, това не означава, че тя липсва; защото това би предполагало, че Бог понякога не е благ, т.е., че понякога престава да бъде Бог.
У: Това същото ли е като следното изказване на Христос: „Да бъде според вярата ти.”
М: До голяма степен.
У: Чувал съм, че в Упанишадите е казано, че познава Бога само онзи, когото Бог избира. Защо трябва Бог въобще да избира? Ако го прави, защо се спира на точно определен човек?
М: Когато слънцето изгрява, само някои цветя разцъфват. Нима слънцето е виновно за това? От друга страна, цветето не може да разцъфне само – то се нуждае от слънцето, за да го направи.
У: Личен ли е Бог?
М: Да, Той е винаги първото лице; той е твоето истинско Себе, което по всяко време е в теб. Понеже отдаваш приоритет на светски неща, Бог изглежда така, сякаш се е оттеглил на заден план. Ако изоставиш всичко друго и търсиш единствено Него, Той единствен ще остане като Аз – като Себе-то ти.
Вместо да се отдаваш на прости спекулации, посвети себе си тук и сега на търсенето на Истината, която е у теб през цялото време.
Според Рамана Махарши самоопределянето на Бог в Библията като "АЗ съм който СЪМ." (Йод Хе Вау Хе или Яхве) е много по-точно и дълбоко от всички определения на Бога или Абсолюта в хилядолетната индийска религиозна традиция.
И така, какво не одобряваш в казаното от този понастоящем дълбоко почитан не само в Индия, но и в САЩ автентичен и самороден индийски мъдрец?
Той никога не е произнесъл дори една единствена проповед през живота си, така че трудно може да бъде обвинен в какъвто и да е стремеж към пубична известност и слава.
ПОСЛЕДОВАТЕЛ:
Защо Бхагаван не излиза пред хората и не им проповядва Истината?
РАМАНА МАХАРШИ:
Откъде знаете, че аз не правя това?
Нима проповядването се изчерпва с това да се качиш на трибуната и да говориш на тълпата?
Да проповядваш, означава просто да споделиш познание, а това Познание може да бъде предадено само в Тишина.
Какво ще кажете за човек, който слуша в течение на един час поучение и след това си тръгва, без да е докоснат от него достатъчно, за да е способен да промени живота си?
Сравнете го с друг човек, който просто седи в атмосферата на свещенното Присъствие и след известно време си тръгва с напълно променени схващания за живота.
Кое е по-добро: да проповядваш гръмко, но безрезултатно или да седиш безмълвен и да изпращаш Вътрешна Сила на околните?
За розата няма Защо,
тя цъфти,
защото цъфти,
нехае за почит,
не пита дали
някой вижда как с хубост блести.
Ангелус Силезиус (1624-1677)
Когато си в лодката, движи се брегът.
Когато си на брега, движи се лодката.
|