"... най-тайните мистерии са били предавани от Христос устно, без записване, от ум на ум."
Това, че Павел е бивал често неразбиран, може да се проследи например
в "Деяния на апостолите". Но тъй като това може да бъде коментирано по един или друг различен начин, ще приведем един друг исторически довод.
Той се състои в разглеждането на творчеството на Дионисий.
Това, че учението на Дионисий Ареопагита, е езотерично,
може да се провери най-добре, ако човек се запознае с неговите трудове.
Обаче и от коментарите, намиращи се например в Интернет,
това става достатъчно ясно.
В статията си
авторът, между другото посочва:
Схемата на три триади от три реда е резултат на обръщането на св.
Дионисий към неоплатонизма, но в тази схема са разположени наименованията
на Небесните Сили, упоменати в Библията. Св. Дионисий приписва на ангелския
свят предаването на божествените тайни или посвещение, тайноводство.
... Обаче никъде в Свещеното Писание ангелските сили не се изброяват в
строга йерархическа система и последователност. Деветстепенната
йерархическа структура на св. Дионисий следователно не е имала достатъчно
библейски основания. Прот. Йоан Майендорф дава за нея следната оценка:
“Споменаване на ангелски чинове срещаме в книгата на Даниил, в други
старозаветни книги, за тях говори също така и св. Григорий Назиански, но
единствено Дионисий ги класифицира със свойствената му точност и
коректност. За християнската традиция тази класификация представлява
голямо неудобство, понеже старозаветната ангелология е сложна и не се
припокрива с йерархията на Дионисий. Така например църквата счита
Архангел Михаил за глава на Небесното войнство, докато в системата на
Дионисий архангелският чин е един от най-низшите в небесната йерархия.
Казано най-общо, Дионисиевата класификация на Небесните Сили не
съответства на библейската представа за тях.”
Следователно, Дионисий е имал друг източник, друг начин за получаване на информация.
В са приведени биографични данни за Дионисий, както и за отношенията му с ап. Павел.
В частност, там се посочва, че:
след приемането на Кръщението, Дионисий Ареопагита се е намирал в
непосредствена близост с апостол Павлом, който го е въвел в дълбочините на
християнската мъдрост, която той е проповядвал
«между совершените, ала мъдрост не на тоя век, нито на преходните
властници в тоя свят,
а ... Божията премъдрост, тайна, съкровена, която Бог е
предопределил преди векове за наша слава (1 Кор. 2, 6—7).
В се посочва "тайнствения характер" на творбите на св. Дионисия
Ареопагита (наричани "Ареопагитики"): в продължение на почти четири века,
до началото на VI столетие, те са били съхранявани само в тайно предании,
предимно от богословите на Александрийската Църква.
Общоцърковно признание те получават през VI - VII вв.
Особена известност имат комментариите към тях, написанни от преп.
Максим Исповедник (+ 662).
За езотеричния характер на творбите може да се съди и от идеите
като символ на одухотвореното движение на душата,
за посочената от
идея за нетленността на същносттта на нещата,
много близка до схващанията на платониците за прообразите,
разгледана и където е посочен донякъде "еретическия" характер на тези идеи,
което мнение
В тази връзка за официалната църква възниква изключително сериозен проблем:
Един от най-приближените ученици на ап. Павел, изобразяван върху
православните икони на «Успението на Богородицы» стоящ до главата на
Пресветата Дева,
създава езотерични творби!
В последната от цитираните статии е описан един от опитите "да се излезе" от
неудобното положение.
Далеч по-сериозен такъв е бил предприет близо хилядолетие след живота на
светеца, като бива подлагано под съмнение авторството му на тези книги,
по времето на разкола на Западната църква, за което свидетелства например
Еразъм Ротердамски и деятелите на Реформацията.
Опитват се да се усъмнят в достоверността на трудовете и и съвременните
протестантски богослови и иудеите.
Подробна информация за това, за "псевдо-Дионисий" и т.н. може да се намери
в Интернет.
Ще завърша с
от който може да се получи представа за идеите на Дионисий Ареопагита.
|