След като се сдобие с цялата първосвещеническа и светска власт, антихристът ще приложи тази власт, за да накара хората по цялата планета да му въздадат почести като на цар, бог и спасител. Всички, които е успял да прелъсти с измама, той ще запечата със страшния си печат и ще направи тъй, че само запечатаните с него да могат да купуват и да продават (Откр. 13:16-17). Така той ще принуди милиони хора с немощна вяра или съвсем невярващи да приемат върху си неговия печат, за да могат да се препитават (вж. св. Андрей Кесарийски, "Толкование на Апокалипсис", изд. Иосифо-Волоколамский монастырь, 1992, стр. 108-109; св. Иполит Римски, Слово о Христе и антихристе, в кн. "Объ антихристе", Москва 1895, стр. 26-27). Св. Ефрем Сирин описва в изключително ярки и ужасяващи картини мъките на хората, които ще живеят в тези условия (Слово 38, Творения, т.2, Москва "Посад", 1993, стр. 250-260).
От тези и други описания, основаващи се на порочествата на Тайновидеца, (вж. също Мат. 24:21) разбираме, че в тези времена ще настъпи голям глад по земята, природни бедствия: суша, безплодие, горещина, отравяне на водите, погиване на растителността и други неблагоприятни промени в стихиите (вж. Откр., гл.16; 3 Ездра, гл. 15), които ще доведат до глобален недоимък и масова смърт от глад (св. Ефрем Сирин, Слово 38, Творения, т.2, Москва "Посад", 1993, стр. 256-257), тъй че според св. Ефрем, св. Нил Мироточец и др. хората, приели антихристовия печат, ще ядат дори труповете на умрелите (Нил Мироточивый, "Посмертные поучения", изд. Келлии Благовещенской старца Парфения на Афоне, 1912, стр 57). "Ще наченат болести, - и мнозина ще застенат; ще настане глад, - и мнозина ще гинат; ще почнат войни, - и страх ще обхване началниците; ще почнат беди, - и всички ще потреперят... Ето, глад и язва, скръб и угнетение са пратени като бичове, за поправяне; но при всичко това людете няма да се отвърнат от беззаконията си и за бичовете не ще помнят всякога. Ето, на земята ще настане евтиния във всичко, и ще помислят, че е настанал мир; но тъкмо тогава и ще постигнат земята бедствия: меч, глад и голя смут.
От глад ще загинат твърде много земни жители, а които преживеят глада, от меч ще паднат. И труповете като тор ще бъдат изхвърляни, и не ще има, кой да ги оплаква, защото земята ще запустее, и градовете й ще бъдат разрушени. Не ще остане кой да обработва земята и да я засява... Земята ще запустее: нивите й в бурен ще заглъхнат, пътищата и всичките й пътеки с тръни ще обраснат, защото не ще има кой да ходи по тях" (3 Ездра 16: 18, 20-25, 33). Живите ще ублажават починалите, че са избегнали това страшно време (Откр. 9:6) и ще проклинат Бога, че са се родили (св. Ефрем Сирин, пос. съч., стр...). По мнението на о. Ал. Колесников, при идването си на власт антихристът ще реквизира всички произвеждани на земята стоки и ще въведе разпределението им според нуждите на всички ония, които са приели неговия печат. Затова хората ще бъдат доволни и ще повярват, че е настъпил дългоочаквания земен рай ("Свящ. Александръ Колесниковъ, "Тайновидецъ будущаго", Типография Иова Почаевскаго, Holy Trinity Monstery, Jordanville, N.Y., 1962, стр. 45). Но много скоро след това ще се окаже, че храната е съвсем недостатъчна за всички, земята дава все по-слаби реколти, водата става негодна за пиене (Откр. 16:3-4) и слънцето ще грее немилостиво и палещо (Откр. 16:8-9), и природни стихии унищожават посевите (Откр. 16:21). Недоимъкът, който ще настъпи тогава, ще бъде твърде голям и поклонилите се на антихриста ще изпаднат в твърде тежко бедствие, тъй че "по тях ще се появят лоши и люти струпеи" (Откр. 16:2) и "ще си прехапват езиците си от болка" (Откр. 16:10).
При невъзможността си за покаяние (Откр. 14:9-10; 16:11), те ще очакват от антихриста да ги спаси от ужаса на гладната смърт и от всички душевни страдания, които непрестанно ги измъчват, но той не ще може да направи нищо. "А всички, които са повярвали на лютия звяр и са приели върху себе си неговия печат, злочестивите рисунки на осквернения, изведнъж ще пристъпят към него и с болест ще кажат: "Дай ни да ядем и да пием, понеже всички се стопяваме от глад, и прогони от нас отровните змии и гладни зверове". И този бедният, като няма за това средства, с голяма жестокост ще даде отговор и ще каже: "Хора, откъде да ви дам да ядете и да пиете? Небето не иска да дава нито жетва, нито плодове"... Понеже той, бедният, няма сили да помогне на самия себе си, а как да окаже на тях милост?" (св. Ефрем Сирин, Слово 38, Творения, т.2, Москва 1993, стр. 257).
Затова Църквата нарича този втори период в царуването на антихриста време за въздаяние, като го противополага на времето за милосърдие, т.е. за покаяние чрез изпитания, които Бог изпраща на самозабравилите се хора, за да се покаят и обърнат към истинското богопознание (Св. Григорий Палама, Омилии т.1, омилия 4, изд. Паломник Москва, 1993, стр. 45). Времена за изпитание и покаяние Бог праща на всички народи. Това важи както за израилския народ през времето на Вавилонския плен, така и за българския народ през време на османското иго, и за народите от цял свят, всеки от които познава времена на страдания и утеснение. Това важи и за индивидуалния живот на всеки човек (вж. 2 Петр. 3:9;...). Времето на антихристовото владичество над света се различава от целия предходен живот на човечеството тъкмо по това, че е допуснато от Бога за наказание. Според учението на св. Отци запечатаните с печата на богохулника не ще могат вече да се покаят (ср. Откр. 14:9-11) и за тях останалите дни от живота им ще са едно непрекъснато и неутешимо страдание. Тях, които Господ нарича хора от "външния двор", св. Исак Сириец определя като слуги на нечистата сила, към които трябва да се отнасяме както с лукавите помисли, т.е. да се отдалечаваме от тях и да не влизаме с тях в борба или пререкание, но да се надяваме на Божията помощ (Слово 30, Объ образе молитвы, "Слова подвижническiя", Сергiевъ Посадъ 1911, стр. 137-138). На същото ни учи и св. Игнатий Брянчанинов, като казва, че през тези дни "не бива да се опитваме да спасяваме ближния, за да не ни увлече той в гибелната пропаст" ("Отечникъ", Bruxelles 1963, стр. 549).
____________________________________
"Любовта никога не отпада"
|