Това, кото пиша е само от собствен опит и от наблюдения и разкази на приятели.
Пътували сме два пъти до БГ със собствена кола - 6-год VW.
Първия път беше ужасно, понеже съвпадна с пъвия ден на ваканцията и Mitbürger-ите от турски произход от половин Германия пътувах също към Родината. Абе то бяха задръствания и чакане - по добре да не разправям. Втория път, също през латото но по-късно беше по-сносно като време. Задръстванията свършиха още на 100 км. от австрийската граница.
2/3 от пътя до Хърватско-Сръбската граница си го минававаш като по вода. Трябва да внимаваш в началото в Австрия, защото има ограничение 100 да не спущаваш мечките, а и има полицаи с радари, като у нас. Въобше е добре да се съобраъяваш с ограниченията оттатък Караванкин-тунел. В Австрия е добре да заредиш "до горе", защото в Хърватска, а и в Словения е малко скъпо, особено ако плащаш в Евро. Не ги знам как смятат курса, но ти съдират кожата. Цирка почва на Хърватско-Срубската граница - Журватите , а после и сърбите редовно ти говорят на ти, все едно си пиете редовно ракията заедно. Нещо от рода на " Абе Киро, ти къде си бил с тая кола, бе" или нещо такова. Целта е разбира се да се шашнеш и да вземеш да обясняваш притеснено ... тогава идва въпроса ... Е , как е там , няма ли нещо за почерпка... и т.н. .
Аз обаче не съм давал никога и досега не съм имал проблеми - може защото бях пъвия път с децата, а втория само с един сак с бельо, та нямаше за какво да се хванат.
Сърбия все се случва да я минавам привечер или нощем. По магистралите не съм имал проблеми. Най лошото там е като пътуваш Белград-Ниш - има едни коловози от тировете и ако е валяло си е кофти като трябва да изпреварваш.
На срубско-българската граница е според зависи. Първия път сърбите ги домързя, даже да ме попитат нещо, втория взеха да ме разпитват, но вяло някак си. По-особено е при нас - преди две гони митничарите бяха понаплашени и доста културни - остава само разтакаването и бавенето. Има различно опашки за автоджамбазите, за такива като нас и за EU-гражданите.
Има едно досадно разтакаване по гишета - попълват се и разни глупости и ти пишат колата в паспорта, както споменаха. Бавенето е от половин час до три часа. Пари обаче не са ми искали.
А, щах да забравя - ако те питат за къде пътуваш-кажи че си до София - въвели са пътен данък и до варна беше около 35€.
Малко чужд опит:
Мой приятел със служебна(от фирмата му но на негово име) немска кола са го карали да попълва даже митническа декларация за временен внос. После дошъл по-голям началник и отменил процедурата - абе те май и митничарите са се шашнали доста и не знаят как е.
Друг колега дето пътува почти всеки месец пък винаги давал на сърбите - я бутилка кола, я накой шоколад и т.н.
Друг колега пък пътува все през Румъния - спестява от такси за магистрали и глупости по границите, но се оплакваше от Ферибота при Видин - чакане и изнудване, а и от полицаите в румънско.
За ситуацията у нас - четеш я, предполагам, по вестниците. Аз обаче мисля че е трудно да се каже нещо и то да е съвсем вярно.
Зависи къде и как ще бъдеш в родината. Лятото по морето и зимата по София си е страшно - не три а 2 минути им трябваше, при това не къде да е, а на бензиностанцияата на ОМV на гарата във Варна за да ми разбият колата. Момчетата дето наливаха бензин, нищо не бяха видели.
Добре че патрона на кормилото се оказал як, та намерих остатъка от устройството за разбиване вътре. После автоключаря ме посъветва да скрия някъде колата, щото не знам кой си варненски бизнесмен търсел точно такава кола зановото си гадже и последната седмица това е третата такава кола дето оправя.
Последното лято обаче беше по-спокойно. Даже се престраши и я бях паркирал в центъра на Плевен, без надзор за час и половина и нищо не се случи. Е, може и късмет да съм имал.
Но все пак си оставих колата на платен паркинг - при познат от блока.
Пак чужд опит:
Колегата със служебната кола обикновено я оставя всяка вечер на различно място. Най добре дето няма да се набива на очи - далеч от централните улици. По дворове на роднини.
Ние също имахме частично каско вкл.срещу кражба в изт.европа, но не ми се предизвикваше съдбата да се разправям първо с родни институции (защо ли ми се иска да напиша проституции?!?), после със застрахователи и т.н. .
За службите дето ги има - вярно е, даже познавам един италиянец, дето му намериха мерцедеса и то не къде да е , а на македонско-албанската граница - е със 100 хил километра повече и след две години, но все е нещо. ADAC му го докараха без пари тук. Все пак си е главоболие, според мен и по-добре да не разчита човек.
Само да добавя - все пак прецени дали да не дадеш 300-350 euro и да потърсиш чартър до БГ, а там да вземеш кола под наем или от приятел.
Като включиш пътните , умората и главоболията май си струва. Все пак това е само мнение, не съвет. Ти си прецени. При мен везните накланят за самолет, още повече че и колата ни вече е ... подмладена с 6 години .
Ами това е.
Дано не съм подразнил някой с мнението си и да не предизвикам безполезни коментари.
|