Доц. Антоанета Христова, специалист по политически маркетинг: Слави Бинев изпреварва Бриго Аспарухов
Мария Стоянова
Доц. Антоанета Христова е родена през 1963 г., завършила е политическа психология в САЩ. Работи в БАН и преподава политически маркетинг в няколко български университета. Ръководи Агенция "Таргет", която се занимава с политически маркетинг и имидж изследвания. Женена, с едно дете.
- Г-жо Христова, четейки социологическите проучвания у нас, човек остава с впечатлението, че изборите в София са предрешени и че Бойко Борисов едва ли не вече е избран. Какво показва вашето изследване, така ли е?
- Така е само на пръв поглед. Защото в хода на кампанията могат да се случат събития, които да оборят предварителните нагласи. Това може да бъде резултат от много добра, много професионална кампания. Има такива случаи и не бива да се пренебрегва подобна възможност.
- Изказа се мнение, че у нас социологическите проучвания се правят непрофесионално и по тази причина са недостатъчно надеждни и че докато по света обществените нагласи са обект на психологически анализи, в България тези изследвания граничат с шаманство. Как гледате на подобна теза?
- Съвременните форми за изследвания върху нагласите на обществото са доста напреднали в сравнение с това, което се върши у нас. Там, където има развити теории и практики в сферата на политическия маркетинг, се работи на две нива - количествени и качествени изследвания. Количествените изследвания се използват за т. нар. "снимка на деня" - каква е картината в момента, какви са нагласите на избирателите. Но много повече, с цел определяне стратегията и тактиката на дадена кампания, се използват качествените изследвания, които допълват първите. Имиджовите изследвания са качествени проучвания и те много по-дълбинно описват потенциала на различните кандидати. В този смисъл те могат да дават по-висока степен на надеждност при прогнозите. У нас обаче те не са разпространени, ползват се само първите.
- Защо?
- Защото няма достатъчно специалисти по политически маркетинг. Имаме специалисти в сферата на продуктовия маркетинг, но не и на политическия. Подобни консултации не се търсят и от самите политически кандидати.
- Все пак вашата агенция се е заела с това. С какви методи изследвахте предизборните нагласи в София?
- Имиджовото изследване за кандидатите в София беше проведено по метода на телефонно структурирано интервю с 600 софиянци. Всички, които провеждаха интервютата, са с подготовка за провеждане на такива изследвания. Работата е различна от провеждането на анкети. Структурираните интервюта са по определени теми и включват по-широк разговор, така че се събира повече и по задълбочена информация за нагласите. Примерно при колебаещите се хора. Ние отчитаме дали човек се колебае да гласува или не, дали се колебае между двама или пет кандидати, между център и дясно и т. н. При нас посоката на колебаенето може да се установи.
- Какво показват процентите във вашето проучване? Има ли изненади?
- Количествените данни показват, че за момента 31% от общата извадка, т.е. от всички запитани, подкрепят Бойко Борисов. Той е мобилизирал максимално избирателите си и аз не допускам изненади от повишаване на този процент. На второ място - с 16% е Мартин Заимов, който също в голяма степен е мобилизирал гласоподавателите си - онези, които биха могли да го припознаят с мотива, че е обединител на дясното пространство - фигура на СДС и ДСБ заедно. Положението на Бриго Аспарухов е много изненадващо за мен - 6,6%. Профилът на избирателите му е интересен - предимно жени в горната възрастова група със силно лява (червена) ориентация. Според мен Бриго Аспарухов не е успял да мобилизира дори твърдия електорат на БСП. Не знам и дали би могъл да го направи, може би единствено ако БСП успее да промени нещо в кампанията си или в образа на своя кандидат. Папазов е 3,2, а жените кандидатки са много под 1,5%...
- Каква е позицията на кандидата на АТАКА Слави Бинев?
- Много близо до Бриго Аспарухов - с 4,7%. Има обаче два типа избиратели, даващи индикации, че реално ние не знаем процентите за Слави Бинев. Първо, една голяма група от хора се колебаят между него, Бойко Борисов и Тити Папазов и не са решили още за кого от тримата ще гласуват. Има и 6%, които отказват да споделят за кого ще гласуват. В същото време заявяват, че са избрали твърдо своя фаворит и 91% от тях са мобилизирани, т.е. са решени да гласуват. Тези 6% като профил са или десни, или неопределящи себе си в политическото пространство. Но по начина, по който споделят собствените си проблеми и проблемите на София, един доста сериозен процент от тях са на практика гласоподаватели на АТАКА. Аз допускам, че даже вотът на Слави Бинев надвишава този за Бриго Аспарухов. Интересно е, че поддръжниците на Слави Бинев са предимно мъже. Явно посланията на АТАКА се припознават по-лесно от тях.
- Нека се върнем към първия въпрос - от къде идва тази твърда убеденост, че Борисове първи, а веднага след него е Бриго Аспарухов?
- Хората боравят с образи, формирани от електронните и печатни медии. Политиците много трудно скъсяват разстоянието между себе си и избирателите, така че да разкрият съдържанието на политиката си. Съдържанието остава скрито за публиката, а в голямата си част тя и не се интересува от него. Медиите транслират тези образи и така формират общественото мнение.
- В интернет форумите обаче мнението е твърде различно - там никой не подкрепя Бойко Борисов. Как обяснявате това?
- Хората, изразяващи и формиращи мнението си в интернет, са малко, голямото мнозинство следва електронните и печатни медии, а там Бойко Борисов стои много добре. Той умее да управлява формата.
- В интервю за в. "Стандарт" нарекохте кампанията на Слави Бинев "най-атрактивната". С какво той печели?
- Кампанията на Бинев е насочена точно към избирателите на АТАКА. Чрез визуални послания, клипове, билбордове, той целенасочено агитира поддръжниците на националистите и те я разпознават. Останалите кандидати са много по-широко "стрелящи", поради което вероятността да разширят подкрепата си е много по-малка.
|