Най-добре на частна градина.
Копирам мнение на детска учителка от форума на бг-мамма. Хем е по темата, хем не е.
".......Първите хора ,които са се занимавали с децата ми са оказали огромно влияние върху тях независимо от това, че съм се старала да "туширам" това ,което не ми е харесвало.
Относно йерархията в образованието..... цялата тази йерархия се крепи върху НАЧАЛОТО и ако старта е неуспешен и травмиращ остава за цял живот и това начало по-добре да се постави от компетентни и грамотни хора, с необходимото образование.
И не мога да разбера защо си мислите, че един детски учител /длъжността в ДГ НЕ Е ВЪЗПИТАТЕЛ/ е необходимо да е без квалификация. Видимо не правите разлика между възпитател и учител това си е ваш проблем няма да обяснявам. Лично мое мнение е, че всеки добър учител/педагог трябва да познава и предходното звено, и неговото звено и следващото. Само в този случай ще му е ясно какво трябва да е научено в предходния етап, за да може да коригира пропуски, какво трябва да се учи и за какво е предназначено това обучение за да олекоти следващия етап, а не да "убие" желанието на детето да търси и открива, да се радва на успехите си и да успява.
За задължителния обхват на децата в системата на предучилищното възпитание и образование - с интерес следя какво ще "роди слона". Първо - няма необходимата материална база. Доказателство - липсата и в момента на достатъчно места да поемат желаещите. Второ - остра липса ТОЧНО на квалифициран персонал за работа с деца на съответната възраст. Трето - предстои нова криза с персонала, защото много квалифицирани кадри трябва да излязат в пенсия, а на тяхно място няма кой да дойде. Четвърто - увеличаването на пенсионната възраст за учителите ще остави на улицата и малкото желаещи млади хора да работят в системата. И в същото време колко от 60 - 63 годишните ще могат да подскачат с децата? Пето - резултатите от ПГУ вече се виждат. Ходещите в у-ще се учат да четат и пишат. Нещо, което го няма в програмите за ПГУ и от тук претоварване на децата или несъобразяване с възрастовите им особености. И това точно защото липсват предучилищни педагози, а ПГУ водят начални учители.
Мога да пиша и още, но за сега това е старт за размисъл по въпроса и реална оценка на положението. За съжаление всичко не става само с пари. Има неща, които не могат да си купят и най-богатите.
Идеята за образователните системи по света е, че ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО обучение НЕ Е НИТО НОВА, НИТО НАША. За съжаление! Само, че тя се прилага в нормална материална база, в нормални групи, със съобразени с възрастта на децата програми, с много квалифицирани кадри и т.н. В нито една страна не се копира и прилага чужда идея без мисъл и без съобразяване с особеностите на самата страна. Всеки максимално е адаптирал идеята за задължителен обхват съобразно собствените си възможности и с грижа за децата си. И ако следите внимателно директивите на ЕС в системата на образованието ще забележите КАК расте обхвата на децата в тази възраст и как се снижава възрастовия праг на този обхват. Това е тенденцията и няма какво да си крием главите в пясъка, а по-скоро трябва реално да се оценят възможностите ни за да не правим нови експерименти с децата си, а да направим най-доброто за тях."
|