|
Боже, момичета, колко нещо сте изписали
(asinka, хващам се за теб, просто защото ти си пуснала темата.)
По принцип, избягвам да пиша в теми, в които някой се оплаква от системата (каквото и да се разбира под "система"), "скапаната" ни държава, "простия" ни народ и пр. (не че темата тръгна от подобни твърдения, но в един момент започна да се изкривява в тази посока). Чувствам се лично обидена от такава позиция, просто защото аз съзнателно и отговорно съм избрала да живея в тази страна и наистина вярвам, че оплакването не е начин за решаване на проблеми. И защото съм убедена, че понякога оплакването създава проблемите. Или, дори, че го има и там, където всъщност няма проблеми.
Та въпросът е за здравната система...
Незнам колко майчета от чужбина още трябва да се обадят, за да могат българските такива да проумеят смисъла на казаното: В България пациентите са облагодетелствани в много отношения и могат да разчитат на по-навременна лекарска помощ, отколкото в много други "цивилизовани" страни. Не че няма недомислици и "засечки". Но все пак говорим за една съществуваща отскоро здравна система, която все още е В ПРОЦЕС НА ИЗГРАЖДАНЕ! И тук Meli, е абсолютно права, че е необходимо и лекарите и пациентите, да обединят усилията си, в името на нейното усъвършенстване. Защото всички имаме полза от това.
Сега, малко лични примери:
Слава Богу, не ми се е налагало да търся спешна помощ за дъщеря ми. (Казвам "слава Богу" не защото не вярвам на лекарите, а защото детето ми до този момент не е имала сериозни здравословни проблеми и освен една много продължителна "яслена" хрема, друго не я е мъчило ) Но преди 3 месеца ми се наложи да потърся спешна помощ за мен. Нуждата ме застигна в друг град - нямаше как да контактувам с Джи Пи-то и посетих местното спешно отделение. Е, ами от това което видях, системата РАБОТИ. Отидох в почивен ден, въпреки това лекарите се отнесоха отговорно. Направиха пълна кръвна картина, консултация с хирург, пратиха линейка ДА ВЗЕМЕ ОТ ДОМА МУ, ехографист, за да ме прегледа, въпреки, че му беше почивен ден!, след това с линейка ме транспортираха до специализираното гинекологично отделение на другия край на града. Всичко това безплатно и дори и без намек, за някаква "благодарност". Е, без непрекъснати усмивки и угодничене, но все пак всички бяха достатъчно любезни! (Друг е въпроса, че не успяха да поставят правилна диагноза, което доведе до влошаване на състоянието ми, но това опира до компетентността на един единствен, от поне петимата лекари, които ме преглеждаха. Гинекологът не предположи извънматочна бременност, въпреки двата положителни теста, за които му споменах, наличието на свободна течност в малкия таз, кръвотечението, ужасните болки и празната матка, и заключи че става въпрос за спонтанен аборт, предизвикан от бъбречна криза и спукана киста изляла се в корема ) След като се добрах до София, отново през спешен кабинет откриха за какво става въпрос и незабавно ме оперираха. Смело мога да заявя, че се радвах на изключително отношение, без уговорки, без плащане и без намеци за такова. Опериращият, който видях за първи път в операционната непосредствено преди операцията, идваше по няколко пъти дневно, за да ме види как се чувствам. Отговаряше на ВСИЧКИТЕ ми въпроси и се РАДВАШЕ, на компетентността ми по темата и адекватните ми запитвания. Гинеколожката ми, работеща в същата болница, също идваше ежедневно при мен, за да ме УСПОКОЯВА и КОНСУЛТИРА. Безвъзмездно. След това, неколкократно съм се обаждала на личните телефони и на двамата, при въпроси относно състоянието ми - винаги ме изслушваха внимателно и ми обясняваха изчерпателно всичко. Без да са длъжни да го правят. (Питам се, колко ли са държавите, в които е възможно да направиш безплатна консултация по телефона със специалист, в удобно ЗА ТЕБ време )
Преди седмица, оперираха майка ми - планова операция, в друга болница. Впечатленията ми, базирани на лично наблюдение и нейните разкази, са за приветлив и любезен персонал, прилични условия, висок професионализъм на лекарите и ... никакъв намек за плащане!
(Може би корумпираният лекар е създание на пациентите!? - това само като вметка, понеже в клуба често се спрягат суми и тарифи )
Убедена съм, че всеки от вас може да представи подобни примери.
Убедена съм, че всеки от нас може да представи и примери за безпардонно лекарско отношение, корупция, мизерни условия и нисък професионализъм. Това, което мен лично ме притеснява е, че се реагира само при второто и то се реагира обобщаващо ... Да аз лично се срамувам, когато стана свидетел на подобни, толкова популярни обобщения за "скапаното ни"...всичко! Никакъв конструктивизъм в подобна позиция!!!
Което не означава, че не разбирам възмущението на асинка и на всички, които са треперили за децата си, а човека отсреща, който трябва да помогне, се държи неадекватно... Хубаво го беше казал някой по-горе - тук се касае за лична отговорност. И ако НАИСТИНА искаме нещо да се промени, ВСЕКИ, трябва да търси отговорност, когато е убеден в позицията си, колкото и безнадеждно да му се струва това.
Иначе, просто си говорим...
П.п. Съжалявам за дългия постинг
|