|
Нещата винаги са двустранни. Не казвам, че информираността на пациента е панацея. Но ми е по - лесно и по - приятно, ако щеш, и повече успехи постигам с информираните си пациенти. Лично аз се уча и от пациентите си, защото понякога, в една тясна сфера, те могат да прочетат много повече от мен или да имат информация от чужбина и т.н. И познавам много колеги, които са на моето мнение.
Разбира се, и обратното е в сила. Далече съм от мисълта, че предлагам някакво радикално решение. И не говоря за самолечение, а само за повече интерес към здравната информация (няма да станат лекари, но ще са наясно какво искат и какво трябва да получат от здравната система). И ти сама го казваш - пациентите трябва да изискват по - добро обслужване. Това има ефект, виждам го на практика в друга сфера.
Ще ти разкажа още нещо. Стотици пъти съм влизала в клуба, чела съм как майките се лутат, как не могат да се справят с простички здравословни проблеми, как нямат информация по темата и затова, в желанието да си помогнат взаимно, си дават погрешни и често опасни съвети. И съм си мислела, че е добре да се напише нещо от специалист, обсъждали сме го още с предишния модератор на клуба, т.е. идеята ми е от преди доста време. Досега съм говорила с трима мои колеги педиатри и с двама други специалисти, защото е встрани от моята работа (иначе бих седнала сама да го напиша). И петимата се съгласиха, ентусиазираха се, дадох им адреса на клуба ... и след като почетоха малко из темите, и петимата учтиво, но твърдо ми отказаха. Защото смятат, че една сериозна информация няма да се приеме добре в този клуб.
С две думи, ако клубът като цяло целенасочено отблъсква и малкото лекари, които се навъртат тъдява и се опитват някак да помогнат, то познай кой губи от това.
|