И едно много интересно предаване по радио нЕТ за смесените бракове между българи и роми открих.
Малко прилича на нашата кавга тука, та затова се изкушавам да ви го пусна и него Думичката "Капсулация" май е модерна сред ромите!!!!!!!
Смесените бракове между българи и роми
Иван Рандов
12 юни 2002
Водещ: Кое е това нещо, което поражда предразсъдъците и у роми и в българи, дали е криворазбрано чувство за гордост, до каква степен са диференцирани взаимоотношенията в българските и ромските семейства? Различни ли са понятията за добро и зло? Приемливо и неприемливо, морал и аморалност, можем ли да говорим за алтернативна форма на патриархата залегнал в семейните отношения? Можем ли да преглътнем резервите натрупани във времето и да заживеем със самият човек, а не с неговата етническа принадлежност ? Способни ли са българи и роми да преодолеят скрупулите си, за да осигурят на онези етнически българчета същото самочувствие или място в обществото, като това на тези, които са просто българчета ? Каква в същност е дефиницията за смесен брак? Дали определението води до термина етнически българин. Получава ли детето различен статус, респективно различно отношение в сравнение с връстниците си българчета? Страшно ли е нито да си при българите българин, нито при циганите – циганин? На тези въпроси предлагам да потърсим заедно отговор днес в предаването “Сериал”.
Темата на днешното предаване е : смесените бракове между българи и роми, решаване на проблеми или създаване на нови? Телефон за участие 94 800.
Водещ: Уважаем слушатели, напомням темата на днешното предаване – смесени бракове межда българи и роми, решение на проблеми или създаване на нови. Телефон за връзка в студиото ….
Нашия екип се опита да събере мнението на хората от улицата – как мислят по този проблем?
Слушател: Никога не бих се омъжила за циганин, защото ги мразя.
Слушател: Зависи, ако сме един за друг, ако така преценим, може и да се оженя.
Слушател: На въпроса дали бих се омъжила з а циганин – по принцип не съм расистка, но си зависи от човека. Може да има българи, които са много по-лоши и опасни от циганите и съответно циганин, който може да ти даде много неща, които един българин не би ти дал.
Слушател: Ще се оженя за някоя, ако ме харесва, ако живее добре с мен. Ако се надценява, ако избягва циганите, няма да се оженя за нея. С каквото становище аз, с това и тя. Ако приеме моето положение, ако се надига по-наголямо няма да стане.
Слушател: Не съм расистка, там е лошото, че не съм. Не знам защо, може би много неща.
Слушател: Преди всичко е въпрос на личен избор,избор на самия индивид, независимо от какъв етнос и произход е. Друг е въпроса, че по-големият процент от смесените бракове след като натрупат опит започват да изникват проблеми, които са преди всичко от странични обстоятелства, от страна на роднините и от двете страни, на традициите в семейството. Но си мисли, че тя ако наистина ме обича и уважава истински тя трябва да направи този компромис. Мисля си, че компромиса трябва да бъде и от двете страни, без да има момента на асимилация, но тъй като нямам семеен опит не мога да кажа категорично да кажа. Сигурно ще държа на езика, на традицията и ако не й хареса, но според мен трябва да й хареса, както и да ви звучи това. Ако наистина ме обича това не би трябвало да е проблем. Държа моите деца да изучават моя майчин език, да го знаят и да комуникират.
По мои наблюдения при мои приятели роми, които са женени за етнически българки възниква този момент донякъде, особено когато децата са на 2-3 годинки майката държи на българския език, после идва ромския език. Това е специфично, може би зависи от самите хора, на какъв етап, на какво интелектуално ниво се намират те самите, колко широко са скроени. Но безспорно възникват тези противоречия и различия.
Трябва или не е въпрос на личен избор и отговорността си носи човека, който сключва смесен брак и единствено от него зависи как ще тръгнат нещата. Наистина в смесените бракове се получават доста неразбории и не успяват. Стига се до раздели, но най.много зависи от двамата, доколко те се разбират взаимно, иначе страничните обстоятелства страшно много влияят негативно. И от роднини на момчето и на момичето, които в болшинството от случаите се намесват в техните отношения . Много е важно дали ще успеят да се абстрахират от техните мнения.
Водещ: На мен лично ми е тревожно, като чувам млади хора мислят по отношение на връстниците си и се питам – неизбежно усвоен комплекс ли е това, който вместо с времето да се разсее, се задълбочава. Възможно ли е той – комплекса да бъде толкова силен, за да измести от разума и сърцата на младите хора понятието за любовта в нейната най-чиста форма? Как точно стои въпроса с изучаването на ромския език в смесените семейства? Болна тема ли е вътре в семейството или просто е табу? Възможно ли е бариерата за преодоляването на този проблем да е психологически? При какви обстоятелства обществото не би пожелало да помогне на дадено смесено семейство да надскочи тази бариера? Предлагам да чуем още едно мнение.
Слушател: Не бих се оженила за българин. Защо? Защото българина е изпълнен с предразсъдъци спрямо ромската общност, като се мине през обичаи, култура. Прието е за ромите да се смята, че те са едно племе, което не носи никакви културни ценности, знае само да консумира, да ражда деца и са хора, които не са трудолюбиви. Донякъде е аргументирано, но не съвсем. Защо? Защото в момента ромската общност в световен мащаб преживява един ренесанс, като се започне от най-добрия танцьор на фламенго, който е ром в Испания, чувала съм, че Индира Ганди има ромска жилка, че много от световните личности по един или друг начин са свързани с ромите. Не бих се свързала с българин, най-вече защото ще бъде изпълнен с предразсъдъци.Аз съм ходила с българин, той беше юрист като мен. И какво беше? Когато го запознах с моите родители, неговата реакция беше пренебрежение. В момента, в който усетих това отношение аз го шитнах, просто го разкарах. И от тогава съм се зарекла, че българин няма да ме докосне. Има една ромска приказка, която казва “яж хляб и сол, но с човек от твоя етнос.” Изобщо не вярвам и за мен звучи фантастично, една ромка да бъде щастлива с българин. Аз познавам ромки женени за българи, но са нещастни. Леля ми е такъв пример, защото когато тя има ромски празник и пуснат кючек, тя не смее да стане да играе. Аз не мразя българите, далеч съм от мисълта че те са лоши, че са демони и т.н., но те ни мразят нас. Това мое твърдение, е просто една защитна реакция. Може би сред българите има страхотни хора, има перфектни. Те са добри като професионалисти, но като личности нямам впечатление.Някои от тях откровено имат предразсъдъци срещу ромите.Аз не познавам колегите си. Аз съм в 4 курс, просто не ми е добре да общувам с тях. Затварям се, да. Аз съм млад човек и съм твърде уязвима на тема расизъм и при най-тънък намек се отдръпвам. Леля ми е бяла със зелени очи и да минеш покрай нея няма да разбереш, че е ромка . Всеки човек преди да стигне определена възраст за женене се изгражда като личност , за да се изградиш като личност ти трупаш стереотипи и модели на поведение. И съответно стереотипа за ромите е негативен. Бабата и дядото, които отглеждат внучето започват, “ти няма да играеш с това дете, защото е циганче”. На мен също ми се е случвало. Знаеш ли какви реакции съм чувала:” Не общувай с нея, защото е циганка и ще те изнасили брат й”. Извинявам се, много ги уважавам българите, страхотни хора са. Може би има невероятни личности, има бе, има и добри българи. Учителката ми по история беше добра. Познавам Вени, страхотна е и знаеш ли защо - тя е максимално отворена към душевността на ромите. Тя няма проблем, че аз съм ромка и да се страхува, че ще й откраднат парите или нещо от сорта, напротив тя ми гласува доверие защото съм личност.Ето затова ми харесва. Може би ако намеря българин, който ме приема като личност, отворен е към моята душевност, поема болката ми и е способен да се възпротиви на целия свят. Искам като пуснат кючек, той да стане да танцува с мен.Аз се чувствам ромка когато танцувам този танц, чувствам се личност. Обикновено българина надделява. Жената за да се интегрира в обществото,в неговата среда, в неговия социален кръг, тя си слага една маска. Цял живот се крие, че е ромка.
Имам роднина, който е много бял, всичките ми роднини са бели, аз обратно съм много черна, Та той е женен за българка. И до днес децата му не ни познават, не знаят какви са по произход и т.н. и т.н. С една дума аз съм твърдо против да се оженя за българин. По-добре цял живот сама, но не и с българин. Ако съм на самотен остров може и да сбъркам, но в условията на днешната ситуация в България трудно ще стане. Трудно бих обикнала българин. Шанса е едно на хиляда. Моята капсулация, се дължи на факта че съм много мургава и на мен много ми личи, че съм ромка. Твърде често съм била обект на расистки нападки. Било то в университета, било на улицата, защото ми личи от километри. Добре де, той може да ме погледне в сексуален характер, но това ме вбесява. Неговото ще стигне до за едната нощ. Не ми харесват светли типове. Радвам се, че е светъл, със сини очи и е и? Приятно е момчето, но какво като е бял. Аз познавам и много турци – бели със сини очи. Не ме впечатляват. Просто си падам по по-мургави, висок черноок с широки плещи. Защо да не сбъркам с арабин, малко е рисковано защото ще трябва да нося шалвари. По-съм склонна за азиатец, било той индиец, пакистанец, иранец, иракчанин. Да е мургав, може и бразилец, може и мексиканец. Всичко, което е цветнокожо на планетата аз съм. Просто, аз лично няма да се чувствам комфортно. Не знам, много е хипотетично да стане. Няма да стане. Не се женете за хора от различен етнос. Пазете си вярата.
Водещ: Уважаеми слушатели, не вярвам темата да не вие провокирала и очаквам съвсем искрено и лично и вашето мнение по тази тема, която така или иначе е проблем за цялото общество. За предразсъдъците към смесените бракове трябва да дадем възможност на всички да си кажат нещата, такива, каквито са от живота. Да разговаряме, да общуваме. Нали това е червената лампа, която святка, нали това са мостовете, които строим. Да си кажем нещата, които болеят отвътре. Очаквам ви. Телефона е 94800
Здравейте, радвам се да ви чуя.
Слушател: Случайно чух изказването на госпожицата. Моето мнение е, че тя самата се капсулира. Тя не допуска промяна на нейното поведение към българина, а желае обратното отношение. Значи българинът е виновен,че не я приема, но тя също не го приема.
Водещ: Вие имате ли познати със смесени бракове?
Слушател: Не. Племенницата ми е омъжена за немец, живее в Германия.
Водещ: Нормално ли ще бъде бразилец да се ожени за швейцарка?
Слушател: За мен всичко е нормално, зависи от културата на хората.Дълги години съм живяла в чужбина и то в мюсюлманска държава и ми е задаван такъв въпрос. Синът ми е учил там и за мен няма значение дали ще се ожени за мюсюлманка, дали щеше да се ожени за мюсюлманка или за българка, или за французойка. Въпроса е за нивото на културата на хората. Трябва да ви кажа, че ние българите сме страшно либерални хора. Ние сме готови да ги приемем, но другата страна не е готова. За французите няма проблем, за европейците няма проблем, но азиатците не са готови.
Водещ: Аз си мисля и за друга посока, не говоря за госпожицата, а за мнението, че с българин никога.
Слушател: Как можеш да кажеш с бразилец – да, когато тя не познава тяхната култура.
Водещ: Предполага се, че е широко скроена.
Слушател: Тя е капсулирана точно към българите.
Водещ: Аз имах предвид, че тя е широко скроена като вас, например.
Слушател: ще ви разкажа един много интересен случай. Обаждат се от Френския колеж, в който учеше синът ми, молят за помощ съпругът ми. Ще дойде белгийка в нашето представителство да й се помогне бързо да бъде изведена от страната, да бъде закарана до летището.Какъв е случая? Свидетел съм на разговора с тази трепереща, симпатична 25-годишна белгийка. В Белгия се запознава с момче от съответната държава, 2 години голяма любов, решават да се оженят и идват в неговата родина. И живота става непоносим за нея. Започва страхотен тормоз. Тя започва да преподава във Френския колеж/тя е от френска Белгия/ упражняват натиск да живее по техния образец, не й разрешават да върши неща, които тя е свикнала да прави, да излиза, да се движи да работи …
Водещ: Т.е. една постепенна асимилация?
Слушател: Да и се стига до там, че той започва да я бие. В къщи нещата се решават от неговото семейство, не от него. И казва “срещу мен не стои същият човек”. И понеже не са й разрешавали да не излиза, за да не избяга, тя дойде с една басмена рокличка и една жилетка, заведохме я на летището и с ужас избяга.
Водещ: Много ми се иска да ви върна пак на онази наша тема. Предполагам, че имате наблюдения в България – знаете ли че българска певица е женена за ром, или че има певица ромка, която е женена за българин?
Слушател: Ако те имат нужната толерантност ще намерят верния тон.
Водещ: как си мислите, че съжителстват, добре ли живеят. Имате ли впечатления?
Слушател: Разбира се, че биха живели добре.Ако има истински отношения между хората, ако те имат нужната толерантност един към друг, те ще намерят съвместния тон.
Водещ: Значи линията е толерантност.
Слушател: Да, това е като във всеки брак. . Ще ви кажа една моя теза- аз съм българка, защото съм родена в България, обаче 500 години назад аз не знам каква кръв тече във вените ми, нито на Балканите някой знае. Значи идентифицирането е там където си роден. От там нататък всичко е въпрос на култура и толерантност.
Водещ: Сигурно е така.
Слушател: нищо друго няма. От нас към Азия нещата са много сериозни. Още един път категорично ще кажа, българинът е много толерантен човек.
Водещ: В момента ни е потърсил още един слушател, който иска и вие да останете в ефир и да се опитаме да направим мост между нас тримата, както се казва “тройка по обяд”.
Слушател: Бих останала, но имам много работа.
2 Слушател: Изчакайте, изчакайте!
Водещ: Слушаме ви.
2 Слушател: Имах зет – българин. Ние сме силно казано мюсюлмани. 10 години тормоз, побой и не знам още какво!
Водещ: Кого е бил той?
2 Слушател: Моята дъщеря!
Водещ: А тя каква е по народност – българка?
2 Слушател: Мюсюлманка
Водещ: Зет ви българин ли е?
2 Слушател: Да, много културен, много интелигентен.
Водещ:Чудесно. И какво се случи?
Слушател: Значи не е бил интелигентен.
2 Слушател: Побоища, тотален тормоз. От 10 години е разведена. Отново тормоз. Няма нищо общо с вярата. Това зависи от човека.
Слушателка: разбира се, че няма нищо общо.
2 Слушател: За какво говорите тогава, не ми говорете за Турция, вижте какво става в България.
Водещ: Прав сте господине, но защо така се е получило?
Слушателка: Защо се карате?
2 Слушател: Защото излиза, че отива там някаква си и се жени, а тука се говори за България.
Слушателка: Защо така болезнено приемате нещата?
2 Слушател: Защото казвате, че българина е либерален. Няма българи, няма турци, няма цигани, всичко зависи от човека.
Слушателка: Въпрос на култура.
2 Слушател: Въпрос на възпитание в къщи.
Слушателка: Точно така, тя културата идва от къщи.
Водещ: Чудесен е този разговор, искам да попитам и двама ви…
2 Слушател: Сина ми е женен за българка …
Водещ: И как живеят те?
2 Слушател: Много добре.
Водещ: Значи всичко зависи от човека. Добре, ако приемем факта, че обичам една ромка, която живее във Факултета, но той или тя са социални аутсайдери, той пие – и какво остава, само голата любов ли?
Слушателка: Не може да има любов. Значи нивото на този, който се е влюбил в такъв пияница е с много ниско ниво, същото като неговото.
2 Слушател: То е пропаднала работа. Аз познавам много смесени бракове и много рядко вървят добре. Преди да се ожени дъщеря ми ги събрах и им казах: да не стане така, че някой ден да ми кажеш циганин. Ще те пребия. Аз не съм циганин. След една година, напил се човека и идва и ми казва, че съм циганин.
Слушателка: Дъщеря ви просто не е попаднала на свестен човек.
2 Слушател: не е, но какво да направим?
Слушателка: Това се случва и при българите.
Водещ: Вие и двамата не ме разбрахте. Преди малко говорихме за това, че един човек за да сключи брак с човек от другия етнос унаследява всичко онова, което генетично е заложено. Имам предвид кючека, занижената хигиенна култура, начин на живот, манталитет и т.н. Хубаво, щом го унаследяваме, щом като той е социален аутсайдер, само любов ли остава?
Слушателка: Не само с гола любов не може.
Водещ: Значи човек трябва да е добре в живота. Знаете ли…
Слушателка: Само една скоба, не става въпрос дали той е безработен, а дали желае да работи и дали желае да живее по този начин.
Водещ: Аз отивам в съвсем друга посока. Не желая разговора ни да върви натам. Нали знаете, че и онази работа, която хората работеха по улицата им я отнеха, не могат да работят като докери, куфарите на Централна гара се носят от българи, вече и носачи няма. Знаете ли, като правих анкетата какво ми се случи, българските момичета ми казваха: “да бе, ще се оженя за ром, но ако всички са като тебе”. Явно имат предвид социалният ми статус, че не съм социален аутсайдер, това че съм на работа, че съм културен, възпитан, но нали съм ром.
Слушателка: Да вие сте ром, но ако сте на ниво ще ви харесат. Ако съм на ниво ще ме харесате, но ако съм боклук няма да ме харесате.
Водещ: Защо, обичам ви, харесвам ви.
Слушателка: Не може да ме обичате само заради краката ми. Обичате ме и заради други неща. Не може само заради външността и парите, трябва да носите и нещо друго, някакво послание което също да ви е близко.
Водещ: Смятате ли, че никой и никога не отправя послания.
Слушателка: За да се съберат двама души означава, че поне някъде трептят на една вълна. Не може само гола любов за 15 дни и хайде той ще е за цял живот.
Водещ: Коя е тази вълна – апартамент, кола?
Слушателка: Много е жестоко, ако вървим само в тази посока. Апартаменти могат да се добият, ако хората работят заедно ръка за ръка.
Водещ: Господина, който беше заедно с нас в ефир се отказа. Явно за него темата е болезнена. Тя е болезнена и за цялото общество. Още един последен въпрос, ако решите да ми отговорите? Имайки вашия статус, бихте ли подкрепили такава двойка,, какво бихте й дали за да може да надскочи онази бариера, за да разчупи онези пречки, за да няма проблеми.
Слушателка: Проблеми не може да нямат, винаги ще имат ако не ги решават сами. Дали ще метеш и ще миеш улиците, това няма значение. Важното е да си най-добър в това, което правиш, за да не си на ниското ниво.
Водещ: Благодаря. Имаме нов слушател на телефона. Здравейте!
Слушател: Ще взема отношение специално по въпроса за брака между ромски гражданки и българи, при положение, че мъжа пие и няма работа. Моето мнение е, че брака сам по себе си е един риск. Всеки сам може да прецени, да поеме или не такъв риск.
Водещ: Това добре, а вие имате ли лични впечатления? Познавате ли такива семейства?
Слушател:Познавам семейство, в което мъжа е бивш скинар…
Водещ: Какво, добре ли ви чух?
Слушател: Бивш скинар, който сключи брак с ромка.
Водещ: Това е уникално. За първи път чувам.
Слушател: Важното е, че има тръпката. Това семейство в момента живее много добре.
Водещ: Радвам се, че е бивш и живеят много добре. И какво още?
Слушател: Мисля, че няма бариери, няма граници. Просто от двете страни трябва да се направи компромиса. Нека не забравяме, че всички сме българи, щом живеем в тази държава и говорим този език. Все пак много роми пишат поезия на български. Да апелираме към двете страни да направят своя компромис.
Водещ: Чудесно предложение. Благодаря.
Водещ: Добър ден, здравейте. Кой ни е слушал.
Слушател: Добър ден, аз се казвам Ирена Иванова. Предаването ви е много хубаво.
Водещ: Лично това, което правя ли? Повторете го още един път за екипа.
Слушател: Чудесно предаване. Ще ви кажа една мъдрост:”Няма никакво значение кой, какъв е /смесени бракове има откак свят съществува/ дали е китаец, японец, турчин и т.н. “Търкулило се гърнето, намерило си похлупака”, “Господ е избирач, не е скитач”. Когато съдбата си решава, всеки се жени за когото си обича и си носи кармата. Дали е възпитан, или не, орисията си го настига. Не се карайте, обичайте се и вярвайте в бога.
Водещ: Вие познавате ли смесени бракове?
Слушател: Както каза госпожата, ние какви сме? Днес има хиляди претенции, че сме гърци, че сме турци, македонци, сърби. Трябва да бъдем мъдри и бог пред нас, а ние след него и нещата ще се оправят. И трудолюбиви, защото само те отглеждат деца и ги възпитават, женят и т.н. Останалото разделям на две:
На мързеливи, хитри, тарикати и на трудолюбиви, мъдри и божи хора.
Да сте живи и здрави и знайте, трудът прави човека добър. Всичко останало разделя хората на червени, сини и т.н.
Водещ: Благодаря за чудесните думи. Иска ми се те да останат като финал на моето предаване. В следващият сериал ще ви срещнем с едно прекрасно семейство, което има смесен брак,с две разкошни мъжки рожби. Професията на мъжа е каналджия, дамата работи в медицинския сектор. Дечицата имат своите проблеми в училище. Те имат проблеми и на работата и със съседите.
До другата седмица. Лек ден и успешна седмица.
Водещ: Смесените бракове между роми и българи – решаване на проблеми или създаване на нови? Обричат ли хората, които са ги сключили на неспокойно съществуване? Принципните резерви на обществото към такива връзки могат ли да бъдат превъзмогнати? Чувства ли се съпруга комфортно сред професионалното обкръжение на съпругата си, а тя в неговото? Децата, необходимо ли е да скрият произхода на единия си родител, за да не попаднат в графата на етнически българи? Как се отнасят ромите към такива деца? Доколко българчетата ги приемат като такива и до каква степен е решаващо жигосващото определение - етнически. Осъдени ли са да живеят като наполовина българи при ромите и половин роми при българите? Кое е реалният фактор, определящ ги като различни? Можем ли да говорим за разлика в интелектуалния потенциал, възможностите и желанието за развитие и реализация?
Водещ: Има ли значение произхода на един човек, който се бори за своя хляб ежедневно и разчитайки единствено на себе си, който създава своето семейство и отглежда децата си в така поставените условия – икономически и социални? Ще узрее ли някога обществото ни до такава степен, че да позволи на тези хора да се радват на семейния уют и топлина, без чувство за вина и тъга? Трябва ли да продължим да нагнетяваме психиката на децата си – едните възпитавани като пълноправни граждани, а другите като етнически българи?
Коя политическа машина изфабрикува този термин – етнически българи? С цел и угода на кого?
Интригата е силата на слабите.
|