Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 16:38 30.05.24 
Клубове/ Взаимопомощ / Бъдещи и настоящи майки-happy mama Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Психомоторно развитие
Автор Megan (драка)
Публикувано05.11.02 15:48  



Скала за психомоторно развитие

Документът представя психомоторното развитие на детето по следните параметри:
- двигателни функции (д)
- зрително-моторна координация (к)
- езиково развитие (е)
- социално развитие (с)
Развитието на детето се проследява в месеци (до 30-ти месец) и в години.

1-ви месец
1. вдига глава от време на време от установено положение - (д)
2. легнало по корем, вдига глава от време на време като леко я поклаща - (д)
3. легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене - (д)
4. реагира на шума от звънец - (к)
5. следи за кратко време предмет - (к)
6. фиксира погледа си върху познато лице - (к)
7. стиска пръста, който му подават - (д)
8. издава леки гърлени звуци - (е)
9. престава да плаче, когато са доближат до него или му се говори - (с)
10. прави движения, наподобяващи смучене преди кърмене - (с)

2-ри месец
1. държи добре изправена главата си за кратко време - (д)
2. легнало по корем повдига глава и рамене - (д)
3. легнало на гръб задържа главата, когато се опитват да го изтеглят чрез подкрепа - (д)
4. следи с очи лицето, което се движи в стаята - (к)
5. следи хоризонтално движението на предмет от едно положение до друго до 180* - (к)
6. реагира с мимика при приближаване на познато лице до него - (с)
7. обръща се от страна на гръб - (д)
8. издава повече звуци, предимно гласни - (е)
9. престава да се движи или обръща глава, когато му говорят - (с)
10. усмихва се на познати лица - (с)

3-ти месец
1. поддържа главата си добре изправена - (д)
2. ляга по корем и се опира на предлакътниците - (д)
3. гледа куб поставен на масата - (к)
4. държи здраво дрънкалката и я разклаща с резки неволеви движения - (к)
5. върти глава, проследявайки движението на даден предмет - (к)
6. усмихва се в отговор на усмивка - (с)
7. сграбчва чаршафа и го тегли към себе си - (д)
8. вика, продължителна вокализация - (е)
9. оживява се при появата на биберона или при приготовление за сучене - (с)
10. играе с ръцете си и ги разглежда - (с)

4-ти месец
1. лежи по корем и държи краката си изтегнати - (д)
2. лежи по гръб и повдига главата и раменете си при подкрепа - (д)
3. поставено пред масата опипва края и - (к)
4. гледа предмет (бонбон) поставен на масата - (к)
5. легнало по гръб започва движения, опити за придвижване - (к)
6. легнало по гръб разклаща дрънкалката, която е в ръката му и започва да я разглежда - (к)
7. открива лицето си от чаршафа - (д)
8. издава звуци, когато някой му говори - (е)
9. смее се с глас - (с)
10. обръща глава към този, който го вика - (с)

5-ти месец
1. седи с леко придържане - (д)
2. легнало по гръб прави движения да се освободи от пречещата му завивка - (д)
3. хваща кубче или предмет при допир - (к)
4. държи предмет поставен в ръката му и гледа друг - (к)
5. протяга ръка към подаден предмет - (к)
6. усмихва се пред огледало - (с)
7. придърпва дрънкалката, паднала до ръката му - (д)
8. издава радостни звуци - (е)
9. открива се с движения, подобни на каране на колело, хваща се за бедрото или коляното - (с)
10. смее се и вокализира, манипулирайки с играчките - (с)

6-ти месец
1. изправено понася част от теглото си - (д)
2. легнало по гръб издърпва кърпата поставена на главата му - (д)
3. вдига предмет от масата, гледайки го - (к)
4. държи 2 кубчета по 1 във всяка ръка и гледа трето - (к)
5. седнало, хваща с ръка предмет, разклатен пред него - (к)
6. удря върху масата или я търка с лъжицата - (к)
7. може да седи продължително време с подкрепа - (д)
8. търкаля се - (д)
9. хваща краката си с ръце - (с)
10. различава познати от непознати лица - (с)

7-ми месец
1. седи кратко време без опора - (д)
2. седнало с опора маха кърпата поставена на главата му - (д)
3. хваща 2 кубчета по 1 във всяка ръка - (к)
4. взема бонбон, загребвайки го - (к)
5. хваща и повдига чашата за дръжката - (к)
6. протяга ръка към огледалото и гали своето изображение - (с)
7. премества своите играчки от 1 ръка в друга - (д)
8. вокализира срички - (е)
9. слага своите крачета в устата си - (с)
10. може да яде гъста каша с лъжица - (с)

8-ми месец
1. повдига се от седнало положение, когато го придържат - (д)
2. легнало по корем маха кърпата поставена върху главата му - (д)
3. взема трето кубче оставяйки едно от двете, което вече е държало - (к)
4. хваща бонбон с помощта на палеца - (к)
5. търси падналата лъжица -(к)
6. изследва звънеца с интерес - (с)
7. обръща се от гръб по корем - (д)
8. участва в играта "криеница" - (е)
9. играе като хвърля предметите на земята - (с)
10. забавлява се като удря два предмета един в друг - (с)

9-ти месец
1. задържа се право с опора - (д)
2. седи без подкрепа и маха кърпата поставена върху главата му - (д)
3. повдига преобърнатата чаша и намира скрития предмет - (к)
4. хваща бонбон между палеца и показалеца - (к)
5. привлича предмет към себе си като използва помощна връвчица - (к)
6. звъни със звънчето - (с)
7. опитва се да ходи при подкрепа подмишниците - (д)
8. казва думи от 2 срички - (е)
9. реагира на някои познати думи - (с)
10. прави жестове изразяващи "благодаря ", "браво", "довиждане"

10-ти месец
1. изправено с опора повдига единия си крак - (д)
2. открива играчка под кърпа - (д)
3. поставя кубче в чашата след показ без да го изпусне - (к)
4. търси бонбон с пръсти в чашата - (к)
5. издърпва кръкче от поставка - (с)
6. търси топчето на звънеца - (с)
7. само се изправя - (д)
8. повтаря чут звук - (е)
9. разбира забраната и спира действието по нареждане - (с)
10. пие от чашата или от каната - (с)

12-ти месец
1. върви с помощ като го придържат за ръка - (д)
2. взема трето кубче, гледайки 2, които вече държи - (к)
3. пуска кубче в чашата - (к)
4. имитира шума на лъжицата в чашата - (к)
5. нанизва кръгчето на поставката - (к)
6. след показ започва слабо да драска - (к)
7. изправено се навежда, за да вземе играчката - (д)
8. казва 3 думи - (е)
9. извършва дадени действие по нареждане - (с)
10. повтаря действия, които го карат да се смее - (с)

15-ти месец
1. ходи само - (д)
2. строи кула от кубчета - (к)
3. пълни чашата с кубчета - (к)
4. пуска топче в бутилка - (к)
5. по инструкция нанизва кръгчето на поставката - (к)
6. драска върху лист по инструкция - (к)
7. катери 4 стъпала - (д)
8. казва 5 думи - (е)
9. показва с пръст това, което иска - (с)
10. пие само от чаша - (с)

18-ти месец
1. докосва балона с крак - (д)
2. строи кула от 3 кубчета - (к)
3. обръща страници от книга - (к)
4. бързо изсипва топчето от шишето - (к)
5. поставя на мястото кръгчето, когато някой обърне поставката - (к)
6. наименова 2 изображения или посочва 2 изображения - (е)
7. изкачва стълбата само като се придържа - (д)
8. казва най-малко 8 думи - (е)
9. служи си с лъжица - (с)
10. пита за гърнето, може да се задържа - (с)

21-ви мвсец
1. рита топката след показ - (д)
2. строи кула от 5 кубчета - (к)
3. прави "влакче" от кубчета - (к)
4. по инструкция поставя кубчетата на 3 различни места - (с)
5. поставя квадрат на мястото му в дъската - (с)
6. посочва 5 части от тялото върху кукла - (е)
7. слиза от стълбата чрез придържане - (д)
8. свързва 2 думи - (е)
9. иска да пие и да яде - (е)
10. подражава простите действия на възрастния - (с)

24-ти месец
1. рита топка по инструкция - (д)
2. строи кула най-малко от 6 кубчета - (к)
3. опитва се да прегъва листа на 2 - (к)
4. имитира една черта - (к)
5. поставя 3 парчета върху дъската - (с)
6. именова 2 или показва 4 изображения - (е)
7. качва се и слиза само по стълбата - (д)
8. съставя фрази от повече думи - (е)
9. наименова се с презимето си - (е)
10. помага при подреждане на нещата му - (с)

30-ти месец
1. опитва се да стои на един крак - (д)
2. строи кула от 8 кубчета - (к)
3. построява по модел мост от 3 кубчета - (к)
4. имитира вертикална и хоризонтална линия - (к)
5. слага на място 3 фигури при обърната дъска - (к)
6. наименова 5 или показва 7 изображения - (е)
7. може да носи пълна чаша с вода без да я разлее - (д)
8. употребява "Аз" - (е)
9. обува обувките си - (с)
10. не се изпуска през нощта - (с)

3 години
1. построява мост от 5 кубчета
2. съединява пъзел от 2 части
3. сравнява 2 линии
4. копира кръг
5. изпълнява 3 действия по инструкция
6. повтаря 6 срички

4 години
1. копира квадрат
2. сгъва лист по диагонал
3. описва картина
4. изпълнява 5 инструкции
5. повтаря 3 цифри
6. познава 13 думи изразяващи действие

5 години
1. строи стълба от 10 кубчета
2. възпроизвежда сложна фигура
3. прави пъзел от 4 части
4. различава сутрин от вечер
5. повтаря 12 срички
6.изброява 4 кубчета

6 години
1. построява стълба от 10 кубчета след скриване на модела
2. прерисува ромб
3. оформя човешка фигура ор отделни части
4. изброява 13 кубчета

Тази таблица е информативна и позволява да се проследи развитието на детето от раждането до 6 годишна възраст. При всяко дете трябва да се отчитат индивидуалните особености. Ако намирате голямо несъответствие между посоченото тук и уменията на вашето дете се консултирайте със специалист - лекар, психолог, логопед, специален педагог…



Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.