Двама братя близнаци.
Напълно еднакви. С общо началство и общо име.
Единият се казвал бТk. С девиз "За тебе е".
После се прекръстил. Започнали леки питания между бабите в градината.
Дали това е старото БТК или не е БТК? Дали Виваком е марка, модел или нещо друго? Дали ще стане по-добър и как да познаем това?
Този брат имал и други имена. Наричали го Стационарен, Фиксиран, Landline и не знам още как. Но той бил великодушен. Разпрострял именията си по цялата страна. Въобще не му пукало как ще го наричат и как ще го използват.
Защото бил монополист. Старите черни съветски кабели със стотици шарени жички отивали ПОЧТИ НАВСЯКЪДЕ. На стотици километри.
Въпреки, че шарените жички били 5-кратно опаковани и изолирани, все пак по време на дъжд се влошавали. Където и да минават, каквото и да има около тях, както и да ги поддържат техниците, ставало нещо еднакво .
Даже най-внимателно скрити под тротоарите, с разни допълнителни неща, черните кабели ПОГЛЪЩАЛИ ВЛАГА. По време на дъжд, на сняг и след това. Реално - през цялата година. ЧЕРНИ ВЕЧНО ГНИЕЩИ КАБЕЛИ...
От средата на 2000 година братът започнал да пълни телефонните централи с нова компютърна техника. Все по-голяма, все по-скъпа и все по-сложно организирана. Растял непрестанно броят и на организиращите.
Братът усложнявал непрестанно своята система. Отвреме навреме въвеждал нови услуги или разкрасявал обясненията към тарифите на по-предишните.
След 2-3 години се увеличили въпросите на неговите абонати, а също и на ползващите новите услуги.
Братът, който обичал да живее в лукс и среда, където всички да го хвалят, леко се поизморил. Между непрестанно растящия брой чиновници, назначени за да отговарят криво-ляво на питащите, се възцарило едно ново правило.
Гадно, но тъпо и непоклатимо.
На всички и всякакви въпроси давали Универсален отговор:
"Тече цифровизация по цялата страна." Само това и нищо повече.
Някои питащи се престарали. Но дори след една година, към коя да е от многобройните инстанции да се обърнат, получавали Универсалния отговор.
Да, но не съвсем! Правилата имат изключения, понякога не малки.
Село Правец, Орханийска околия. Мненията са разделени. Някои считат, че отдавна Правец е град, но други не им вярват.
1992 г. Два кода за набиране. От София: 997 133 ХХ-ХХ, от провинцията: 07 133 ХХ-ХХ. И още един код. Набиране от Правец на телефон в София: 92 ХХ-ХХ-ХХ.
На всеки от стотина разговори, които водих тогава, без изключение имаше пращене, бучене, прекъсвания или свързване със случаен чужд номер. Пак от Правец, но не който търся.
2009 г. Коренна революционна промяна. Първият код вече се ползва за нещо друго. Вторият важи навсякъде. А разговорите - както преди 17 години.
Пращене, бучене, преплитане, прекъсване. Понякога не знаеш с кого говориш или той не разбира ти кой си.
"Тече цифровизация по цялата страна". Но в Правец старата аналогова централа едва крета и въобще не й обръщат внимание. Защото освен писаните правила има и неписани.
Ако и доколкото има Велик генерален план за "цифровизация" (стой и чакай, ние ще се погрижим за всичко!), знаем, че някои селища са последни на опашката. При тях чакането ще е най-дълго, тъй като нямат Свой човек при Големия брат. Остават им десетина години повече, може би.
Те просто са забравени и изоставени. Имат си свой стопански и културен живот, но никой не се интересува от тях на Централно ниво.
След като повтаря в стотици варианти и нюанси Универсалния отговор, по едно време Големият брат започва да се вайка:
"Ех, вече сме частна фирма и всичко става много трудно."
Друг пример. Град Мелник. Великолепни възрожденски къщи, реставрирани за 3 милиона лева. Всичките - на някогашни или сегашни производители на вино. На първо място - Кордопуловата музейна къща. И т.н.
По централната уличка седят търговци с импровизирани местни стоки. Внимателно следят за богати туристи и продават скъп пчелен мед...
Проверявам Мобиката пред Пощата. После Мобиката и Булфона долу на шосето. Едно и също. Гласовете и сигналите са винаги тихи и глухи.
Оказа се, че там и в близкото село Рожен всичките домашни телефони са такива. Тихи и глухи.
Реших, че местния Наш човек, корифеен кадър на бТk, е направил единственото, което би могъл да направи.
Намалил е напрежението на тока в шарените жички на Модерната Цифрова АТЦ. Така селянинът от градски тип се е надявал да постигне някаква икономия или нещо подобно.
След една година се оказа, че моите подозрения са преувеличени.
Човечецът няма нужда нищо да намалява или да променя. Дори нещо повече!
Оказа се, че от 3 години никой не го е виждал (???)(!!!)
Между многото различни видове АТЦ, творчески внедрени през последните 10 години, тази в Мелник най-вероятно била турска.
Обаче творчески уеднаквена с останалите...
Абе, за какво ти е в Мелник телефон? Дори да може да говори с кредитна или дебитна карта през английска банка? С английски оператор или операторка-японка?
Има едно старо понятие - Цивилизация. В последните 200 години много неща се промениха и дойде в речника ново понятие - Глобалното село.
Обаче истинските селяни са тук. Изолирани от чужбина и от страната. Забравени от всички държавни инстанции и частни фирми.
"Мио хонгола мио щеграсай" - "Натисни клавиша 2 за японски".
Номерът е 00-800-11-00-23 пауза 2 или 00-800-11-00-23 пауза 3.
Паузата е нужна, когато се набира от Мобика с "обновен софтуер".
Вкарва първите 10 цифри в буфер и обърква другите.
От домашен се набира нормално, както всеки международен номер.
Абе, стой си на улицата и продавай скъп мед на туристите!
Ако дойда тук след 5 години, ще е почти същото.
---------------------------------------------
Друг брат, по-малък.
Наричали го БТК Мобайл, Вивател или BGR03.
Гледал девиза на Мрежата на Тодор К. Батков "Това е твоят глас", и си направил свой девиз - "Всички говорят".
Искал всичко около него да е свежо, чисто, бодро и неразточително.
Заобиколил се от любезни девойки, които денонощно да казват на питащите повече и по-точни неща, отколкото ги питат.
Имал си свои хора, които точно спазвали Акт 16 и постепенно увеличавали клетките по цялата страна.
Направил едно след друго десетки споразумения с всякакви оператори, включително с По-големия брат.
Във всяка една тарифа се стараел да постигне Най-малката възможна цена.
Давал невероятни промоции, макар че никой не го карал да върши това.
Нито абонатите му, нито конкуренцията.
Неговият кратък номер 123 съчетавал бързи, точни и компетентни обяснения с едно невероятно тайнствено изчакване. След думите "моля, ако обичате, останете на линия", изчакването продължавало средно 12 минути.
Понякога стигало до 17, а понякога (???) - 24 минути.
Обаче винаги: бодро, компетентно и напълно БЕЗПЛАТНО!
Ех, не винаги отговорите на Малкия брат били достатъчно ясни!
Но затова питащият имал възможността да ги задава последователно по 3 пъти.
Чувала се една и съща бодра механична мелодия. После "останете така на линия, ако обичате! Останахте ли? Добре, благодаря!". После линията потъвала в Тайнствено изчакване. По 17 минути не можеш да прекъснеш, тъй като ще изпуснеш Скъпоценният отговор. Важното е, че е БЕЗПЛАТНО!
Специалния номер за денонощни безплатни разговори получил име. Телефона 123 или 087-123 вече се наричал "Голямото добрутро". А номерът за Търсене и предлагане на зелен хайвер от Големия брат 0-800-100 бил наречен "Малкото добрутро".
Девойките-операторки се стараели да са добри в работата си. Всеки БЕЗПЛАТЕН разговор с абонатите започвали и завършвали със специално подбрани и много изискани изречения. Даже някои питащи се питали дали не са попаднали на виенски бал или това все пак са само разговори.
Когато питащите задавали някой по-тясно насочен въпрос, девойките ги карали да правят уточнения. Когато въпросът бил по-особен, девойките се изчервявали, извинявали и дълго-дълго търсели информация в съседната стая на Националния център. Накрая винаги завършвали с дежурната фраза:
"Благодарим ви, че се обадихте на Вивател и лек ден!".
Питащият след дългия БЕЗПЛАТЕН разговор питал себе си:
"Дали това са роботи, които се грижат за хора? Хора, които се грижат за роботи? А може би всичко е временно?"
Минало време. Малкият брат се преместил да живее и работи заедно с Големия брат. А специалистите по модерни телекомуникации измислили нови чудеса.
Старите превръщания, прехвърлания и пренасочвания на телефонни разговори приели нова форма.
Усъвършенствало се Великото изобретение на културата и техниката, наречено Гласово меню.
От Първото гласово меню на М-тел на кратък номер 1111, което прехвърля (пренасочва) към няколко други номера и е ПОЛУ-БЕЗПЛАТНО, мина много време.
Техниката върви неуморно напред!
Родиха се 4 гласови менюта близнаци.
Кратък номер 123. Привидно еднакъв, но разбираш, че не е един и същ.
Двама братя близнаци. По всичко изглеждат напълно еднакви. Единият се казва Виваком. И другият се казва Виваком.
Единият се представя вместо другия. Другият или мълчи, или се обърква и говори откровени глупости, а после бодро ви препраща към първия.
Все пак Гласовият протокол е еднакъв. Разговорът е НАПЪЛНО БЕЗПЛАТЕН.
Ако не могат да отговорят на въпроса ти сега, опитай утре!
Ако не зададеш въпроса си така и не става, опитай иначе!
Двамата братя се заобикалят от нови и нови оператори. "Call Center-ът" вече работи денонощно. Обслужва цялата нация.
Може понякога да питаш за едно нещо на телефонна тема, а да ти отговорят съвсем друго. Може и да ти отговорят нещо си, без изобщо да си ги питал.
Бодрите любезни девойки се смесиха с не дотам любезни момчета, които понякога се сърдят, че ги будиш от сън в 10 часът сутринта. Отговорите стават вече не толкова ясни и отговорни.
Но все пак се отваря ново поле за питане на маса питащи от цялата страна.
На един и същи номер 123 се включват 4 различни менюта с различни прехвърляния. Ето кои са те:
а) от Виваком мобилен в събота и неделя.
б) от Виваком стационарен или уличен в събота и неделя.
в) от Виваком мобилен в работни дни през деня.
г) от Виваком стационарен или уличен в работни дни през деня.
Може, все още, да се обадиш и на 0-800-100 за домашни абонати или 0-800-10-110 за бизнес-стационарни абонати. Първият те прехвърля към "Големият Добър ден" на номер 123. Вторият - към номер 121.
Тук вече навлизаме в Най-новите чудеса на техниката. Самото гласово меню има 4 гласови нива, с тенденция да станат повече.
От "главната директория" или "дънера на гласовото дърво" две бодри роботки те поканват към Избор. Натискаш няколко възможни клавиша и отиваш на второто ниво. Там натискаш някой клавиш (свободен Избор) и отиваш на третото ниво...
Една възрастна жена, родена през 1936 г. заедно със Симеон Б. Ф. СаксКобургГотски, но без благороден произход, имаше проблем със домашния си телефон. Иска да си плати таксата, но нещо не става. Иска да го закрие, но пак не става. Попитала в лъскавите Бизнес-центрове на Виваком и там й казали да се обади на Кратък номер 123.
Защото е Универсален. Защото е Денонощен. Защото там има специалисти, които знаят всичко. Защото е Национален.
И най-вече защото е НАПЪЛНО БЕЗПЛАТЕН.
Жената набрала Специалния номер. После 30 минути слушала с отслабналия си старчески слух указанията на Гласовите роботки.
"Благодарим Ви, че се свързахте с Виваком! Вашето обаждане може да бъде записано с цел подобряване на обслужването.
For English press one!"
"Натиснете това, натиснете онова!
За връщане към по-горното меню натиснете звезда!
За да чуето това съобщение отново, натиснете диез!"
Жената знаела, че нейни роднини от 30 години ползват калкулатори, и че нейните внуци са запалени по компютрите и умеят много бързо да натискат едни и същи клавиши, когато играят на компютърни игри.
За нея това не било игра, а начин да реши проблема си - как нейната телефонна сметка е пораснала от разговори, каквито смята, че не е водила.
Тя решила да не остане по-назад в техническо отношение от роднините си.
Внимателно и съсредоточено натискала тоналните клавиши на своя телефон.
Роботките бодро я подканяли:
"Натисни това! Натисни онова!"
Обаче на 50-тото бодро съобщение се уморила и се отказала.
Когато погледнала часовника, видяла, че са изминали 30 минути в неуспешно обикаляне по Гласовото меню на Виваком.
На 04.03.2010 г. отишла в Обновения Официален преден вход на Виваком в София на площад Руски паметник. Там срещнала секретарката с обновени функции, която приема молби и писма на всякаква телефонна тема.
Попитала я "какъв е смисълът на всичко това". Получила бодри указания и продължила по пътя си.
Още за Гласовите менюта. На Кратък номер 121 категорично не могат да отговарят по всички въпроси на темите, които се чуват от самото меню. Разбират само и единствено от ADSL. Понякога отговарят грешно, а друг път безсмислено. Но това въобще не означава, че питащият има грешка!
Напротив! Това е Денонощен Национален номер. Ако на ясен и кратък въпрос не Ви отговорят сега, просто попитайте утре! Ако не сте доволен утре, опитайте вдругиден!
Независимо дали е 8 часът сутринта или 8 часът вечерта, за нас това няма значение.
Виваком е денонощно на разположение на своите абонати.
Безплатна поддръжка и БЕЗПЛАТНИ РАЗГОВОРИ в цялата страна.
"Благодарим ви, че се свързахте с Виваком!
- Научих, каквото ми трябваше. Благодаря ви и приятен ден!
- Лек ден и на вас! Дочуване!"
----------
"VIVACOM - Всичко, което ни свързва"
Това е Новият девиз на Двамата братя, които заедно ще изпълнят още по-добре растящите изисквания на растящия брой абонати.
ГКПС - Гладна кокошка просо сънува.
Приказката съвсем не е свършила.
Очаквайте продължение! Coming soon. Bye, bye!
|