Имам няколко такива песньовки от царско време, където наистина звучи само един кларинет. Те хубаво се опитват да осъвременят фолклора, но някак си ми се струва, че се движат в глух коловоз! Има някои сполучливи неща, но боклука преобладава особено напоследък. Кара се по лесното - пускат синтезатора та трополи нещо и някоя гарга врещи. Понеже гаргата тича и грачи по синтезатора, после компютъра и (му) променя "гласчето" и хоп готово.
Селските групи съставени от свирджии, дето викаш а не от музиканти, се справят доста по-добре. Те са извора на фолклора.
Относно колко хора посещават концерти имаш право. На доста концерти залите не са пълни. При мен (говоря за тези, на които аз съм присъствал) съотношението е 70:30 долу горе. Нашият ансамбъл (Неврокопския) е първия по рода си в България (създаден 1948 г.) е тачен в града и изнася 1-2 концерта годишно в Гоце Делчев. Залата винаги е пълна. Виж в чужбина изнасят по 20 концерта, което мен не ме грее. Когато има концерти, на които свири един от добрите оркестри в града "Щуро маке" залата също е фул. За уточнение Щуро маке прави общо взето 98% от музиката на Володя Стоянов, Иван Дяков, Георги Жбантов и Николина Чакърдъкова, както и на доста песни на Надя Ефтимова, Йорданка Варджийска, Кирил Костов, Боби Шапков, Боряна и т.н. да не изреждам. Виждам по телевизията, по-горе изредените певци пълнят голямата зала на НДК, когато пеят там. Виж преди две години гостуваха в Неврокоп "Канарите" - пълна трагедия!!! В залата имаше 6 българи и 30 цигани (повечето от които музиканти) - не люпеха семки и не викаха дай кючеците. Предполагам, че когато изнасят концетри в Тракията някъде не е така.
Това за Ибряма дето го викаш не ме учудва много. В последните му албуми "Панаир" и "Балкантология" леко е кривнал с джаз и елементи от фолклора на Турция, но бих казал, че те са приятна добавка (аз лично ги изтърпявам). Циганите очакват винаги от такива свирачи някоя чалгия (имам в предвид истинското значение на тази дума), която наподобява любимите им кючеци така че... . Жалкото е че българите са били малко. Аз не знам точно Ибряма турчин ли е, но доста цигани го мислят за турски циганин. Предполагам знаеш, че половината (образно казано) цигани говорят на цигански и обикновено са християни, а другата половина турски и са мюсулмани (аз им викам турски цигани) - те викат даже че са турци, а не цигани.
Между другото за наш "срам" и поука сред големите светила на народната музика има доста цигани и турци - Иво Папазов, Нешко Нешев, Георги Янев, Ибро Лолов, Трайчо Синапов, Орк. Козари, повечето от Орк. Щуро маке и Орк. Неврокоп, айде да не ги изреждам. Забелязал съм, че някои от тях правят албуми с кючеци и циганска музика (Ибро Лолов, Козарите, Орк. Орфей на Георги Янев), но си издават и албумчета с народна музика, което е добре. Хората си гледат хляба. На мен ми е тъжно малко, че свирят кючеци, но винаги се раздвам когато правят албуми с народна музика.
Нещо се отлеснах! И за да се върна на темата. А бе има нещо гнило и нещо не се прави като хората, щом народа бяга от фолклора и предпочита поп-фолк каналите. Жалко! Аз затова я пуснах тая тема да подискутираме, белким я прочетат и някои "фолклорни педагози" та да се осъзнаят малко.
Благодаря за мнението Cerruti. Другия път докато чакаш гаджето пак драсни някой ред.  
|