Дани здравей,
Макар и написано на латиница (обикновено пропускам тези постинги), с удоволствие изчетох мислите ти по въпроса. Радвам се, че имам съмишленици по въпроса!
Аз съм нямал "щастието" да слушам наши хорове и ансамбли в чужбина, но твоето мнение е показателно какво става с народната музика. десетки са хоровете български ходещи в чужбина на келепир. Понякога имам чуството, че те изнасят пъти повече концерти някъде по света отколкото в България затова там е началото на края на фолклора. Аз също нямам нищо против подобна интерпретация от страна на фолклора, но те се посвещават изцяло на нея и вече мисля истинския фолклор им е чудж - те вече са се възвисили. Опасявам се, че един ден всички тези хорове и ансамбли ще се превърнат в един цирк, едно шоу за западняка, което ще наподобява спектаклите на Нешка Робева и Иляна Раева - шоу подчинено на атракцията и сненичното и танцово майсторство, което ще употребява фолклора като инструмент, ще го смели и после ще го захвърли до следващия шоуспектакъл.
Ясно е защо певците напират към поп-фолка и няма нужда да се коментира! Относно истинските оркестри моето мнение е, че една бас китара може добре да замести използвания в ансамблите контрабас и един синтезатор може да попълни липсата на някои ударни инструменти, но не може да уема изцяло музиката и да се набива в главата. Канарите претърпяха доста метаморфози, но аз мисля, че все още поддържат прилично ниво. Радостно е, че освен да свирят стари песни те и създават нови такива с народно звучене, но не ми харесва, че във всеки албум пробутват по няколко фолк "парчета". Оркестъра беше напуснат от няколко знакови личности, като Нешко Нешев (голям майстор на кларинета), Славка Калчева, дългогодишният им саксофонист.... сега не се сещам името му, който отиде в Орк. Родопи. Все пак имат доста добри инструменталисти. Аз също съм забелязал от доста време един спад в качеството на техните творби, но се надявам да се измъкнат от тази "депресия". Мисля, че има оркестри, които по наистина нов начин с нови инструменти могат и привличат младите хора, но те стават все по-малко. Мога да посоча някои от тях - Конушенския, Родопи, Виевската група, Орк. Щуро маке, които смея да кажа правят един "модерен" фолклор. Разбира се, липсват ми в тези оркестри тарамбуките, тамбурите, гъдулките, гаидата, но нали затова са пустите му държавни и общински ансамбли, които все повече се ориентират към космическото хорово пеене и правят ли правят сюити, рапсодии, джаз и какви ли не глупости за да се харесат в чужбина. Като измрат бабите и дядовците по обезлюдените ни селца ще зачезнат полека и все още автентичните фолклорни групи и състави. Тогава да видим като ги няма, нашите видни музикални педагози и хореографи откъде ще черпят материал и ще гребат с пълни шепи както правят сега за техните обработки, за тяхното изкуство.
В заключение на тази ми тирада:
ИВО, модераторе, давайте в същия дух, че в такива като вас Ни е надеждата.
Поздрави на всички фолклоролюбители, като се надявам още много мнения да чуем по въпросите за фолклора.
PS: Трябва да зи редактирам мнението заради нещо, което забравих! Дани, Неделино е град от доста години вече. Нещо като двуглас съм чувал и в едно съседно на Неделино село, Старцево се казва.
Редактирано от Speedy_ на 14.04.05 11:17.
|