Здравей,
и моите знания не са систематизирани, но ще се опитам да представя философията на тези градини.
Шинтоизмът е национална японска религия. Тя не може да се практикува от не-японци, защото няма писмени източници, като Библия, Коран, Тори, Веди и т.н., а се предава от поколение на поколение. Всеки японец се посвещава в шинтоизма достигайки определена възраст, като възрастта на посвещаване на момичета и момчетата е различна.
Всеки род(клан) се приема, че произхожда от нещо природно – река, дърво, камък, скала, планина, птица, море и т.н.. Всеки род си има свои легенди и предания, но основната идея е прекланяне пред величието на природата и Вселената.
След навлизането на Будизма в Япония в периода от ІV до VІ век от Китай, през Корея, той претърпява редица изменения свързани с древните вярванията на различните кланове. С течението на вековете Дзен будизмът придобива най-голяма популярност.
Основата на Дзен будизма е постигане на физическо или духовно съвършенство (почти перфекционализъм), посредством наблюдение, съзерцаване, медитация и упорит неуморен труд в дадена област или изкуство. Например: Бойни изкуства, Музика, Калиграфия, Художествено изкуство, Приложно изкуство и т.н, като процесът на усъвършенстване никога не се прекратява или спира.
Една от тези сфери или области е „ландшафтната архитектура” или изграздане на дзен градинки. От древността до наши дни.
Основната идея е изграждането на микрокосмос или микровселена, „по образ и подобие” на макрокосмоса и Вселената. Обикновено включват петте елемента(стихии) на японската философия – земя, вода, огън, вятър и небе (в китайската са земя, метал, вода, дърво и огън). С различни миниатюрни композиционни елементи се представят планини, морета, гори, реки и т.н., т.е представяне на Вселената с цялата и прелест в много малко пространство.
Съществуват различни видове дзен градинки, но обикновено могат да се разглеждат, като „сухи” и „мокри” градинки. В „сухите” се използват различни по големина камъни и пясък. С камъните се „изобразяват” различни форми на релефа, а с пясък и чакъл – ралични водни басейни, като реки, езера, морета. В така изобразения микрокосмос се срещат и различни растителни видове, като дръвчета, храсти и тревни насъждения, но много рядко и на рядко. Тези „сухи” градинки могат да се променят(преподреждат или аранжират) всеки ден, с много старание и упорит труд.
За разлика от „сухите” градинки, мокрите трябва да се планират много добре и с переспектива. „Мокрите” градинки включват всичките пет „стихии” – земя, вода, огън, вятър и небе. Трябва да се планират различните „форми на релефа”, основно заради сянката, която хвърлят.
Растителните видове трябва да се засадят „подходящо” и добре планирано, вземайки впредвид растежа, цъфтежа, пожълтаването, окапването на листата и т.н.. Тези градини в различните сезони и години са много различни и много красиви. Трябва да се „групират” растения с различно време на цъфтеж и различни цветове. Бързорастящите видове не трябва да пречат на развитието на другите растения в градината. Трябва да се предвиди и планира пожълтявянето и окапването на листата. Да окапват в различни периоди и „пожълтелите” листа да имат различни цветовете.
Водата е „кръвта” на ландшафта. Тя може да тече, влива, пада, впръсква, шуми и т.н., както и да дава и поддържа живот. Във водните басейни могат плуват(плават) водоплаващи птици и рибки, напр. - императорски шарани. Почти винаги в една такава градинка има езерце с островче и постройка – павильон, чайна, място за наблюдение или храм. До острова се достига чрез мостче, над „реките” има мостчета, около алейките – дървени(метални) пейки. Необходимо е да се „монтират” и няколко къщички за птици или да се обособят места за гнездене.
Огънят е застъпен в различни по големина и форма фенери, както и в храма, посредство свещи, кандила, благовонни пръчици и т.н.. Вятърът подържа огъня, небето е дом за птиците и на боговете. Вятърът може да люлее звънчетата, да върти вятърни мелници (които могат да изпомпват и вода, да носи аромата на цветята и т.н.
Човек, пресъздал такава градинка, спокойно може да седне и да съзерцава на Вселената, потънал в мисли за самоусъвършенстване, или просто да медитира или почива.
Поздрави
|