Аз правих това упражнение точно преди една година и честно да ти кажа, ако не бях толкова ДОВОЛЕН от количката си, щях да съжалявам до края на живота си че се захванах с тази одисея Ще се опитам да ти опиша стъпка по стъпка пътя, който трябва да извървиш и понеже виждам, че няма друг "разбирач", значи можеш да ми се довериш, че именно това е единственият редовен път за човек, който не е джамбазин.
Първо: Спираш се на една или няколко конкретни марки и модели автомобили, за предпочитане с европейски произход (по-късно ще кажа защо) и започваш да ги търсиш из обявите в и в , по предварително избрани критерии (за предпочитане на не повече от 200км от мястото, където се намираш)
Второ: НЕ КУПУВАЙ КОЛА ОТ HAENDLER, защото в този случай е по-добре да си я купиш от Гурубляне, като се върнеш в БГ - поне ще си спестиш ядовете. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО гледай да е от частно лице, което по възмоност (даже е задължително) да не е турчин, особено ако колата е BMW или друга бегачка, предпочитана от турците.
Трето: Отиваш на този адрес: , щракаш горе на "Полезни" и изчисляваш какво ДДС ще трябва да платиш в БГ за избрания от теб автомобил. Там ще ти стане ясно, защо колата трябва да е с европейски произход (да има документ за произход EUR1)
Четвърто: Ако цената и ДДСто те задоволяват, се обаждаш по телефона на човека и ако той ти се стори свестен си уговаряте среща за оглед, като междувременно се опитваш да свалиш от цената още по телефона, под предлог, че си студент и ти трябва кола, за да се прибереш, а в БГ се плащат още сума ти мънгизи и други глупости от този род.
Пето: Взимаш си от общината (безплатно) празни бланки за износни декларации (няколко за всеки случай) и такива за EUR1
Шесто: След като, след n на брой огледани и неудобрени от теб автомобила, решаваш, че n+1вият автомобил ти харесва, започваш да се пазариш, въпреки че, повярвай ми, в този момент ще си готов да го купиш на всякаква цена (ако имаш късмет n може да е равно на 0 и да си харесаш още първия автомобил, особено ако нямаш желание да пътуваш отново 6 часа с влака и да дадеш още сума ти пари за билети).
Седмо: Купуваш колата и заедно с продавача отиваш да я регистрираш в общината. Трябва да я регистрираш с червени номера и да и платиш съответната застраховка (зелена карта), за целта колата трябва да има валиден TUeV и AU, в противен случай ще трябва и на преглед да минаваш. Лошо ще е, ако тази работа не може да се свърши за един работен ден, защото ще имаш 2 ходения до митницата и може да не успееш да се вместиш в работното време, като се имат предвид опашките там, а ако купуваш колата от някое далечно местенце - просто не ти завиждам, как ще пътуваш два поредни дни с влака напред-назад, а предполагам, че си имаш и друга работа, освен покупката на кола.
Осмо: Водиш продавача в местната митница, за да попълните гореспоменатите документи за износ, ако той разбира се е съгласен. В противен случай можеш да попълниш документите и по-късно - в митницата на града, в който живееш, като за целта трябва в договора за покупко-продажба да си вписан ти, като купувач и да имаш валидна адресна регистрация, за да излезе все едно, че колата се регистрира отново в Германия, а не се изнася веднага. Тогава в декларацията и в EUR1 документа изобщо не се намесва името на човека, от който си купил колата, а като износител се вписваш лично ти с адреса си в Германия, а като вносител - пак ти, но с българския си адрес Да не пропусна, че за да ти подпечатат EUR1 документа, ще трябва да отидеш и до местния представител на марката, от която е твоят "нов" автомобил (например VOLVO или пък BMW), който представител трябва да ти издаде т. нар. Lieferantenerklaerung, доказващ че колата ти е с европейски произход. Лошото е, че това понякога може да отнеме до една седмица и може да се наложи да си го издадеш предварително, като помолиш продавача да ти каже номера на шасито, още преди да си ходил да гледаш колата, пък камо ли да я купуваш. Та, с този номер си издаваш съответния документ, което естествено не е безплатно - в моя случай беше 75 Евро.
Девето: Като му дойде времето заминаваш за България. Преди да влезеш в Австрия си купуваш винетка, защото иначе.... лошо. До входа на Хърватска няма да имаш проблеми с митничарите, след това обаче ще започнеш да олекваш средно с по 5 Евро на митница. Внимавай също така какви пътни такси ще ти искат, защото ония много лъжат в курсовете на валутите. Най-лошото идва в Сърбия, защото там може да ти се наложи да платиш 100 Евро на един мазен сърбин, който да те съпроводи до българската граница, като гаранция, че няма да продадеш колата в сръбско Ако си намериш обаче съмишленик - може и с 50 Евро да минеш.
Десето: Пристигаш в България и там срещу 70 и кусур лева попълваш декларация за временен внос, с която по-късно трябва да отидеш до митницата по местоживеене и да си платиш ДДСто, за да си регистрираш колата окончателно. А ако колата ти е над 120кВ, ще трябва и акциз да плащаш, но това ще ти стане ясно още, като влезеш в и щракнеш на "полезни"
Успех! И не си купувай кола, ако не си убеден, че си струва и че е в много добро състояние, защото ако я купиш в БГ ще ти излезе по-евтино - повярвай ми! Друг е въпросът, ако имаш много багаж, който трябва да върнеш в България.
|