Учудва ме, че споменатите дизели дават такъв голям разход, та даже и нови и модерни двигатели.
От дизеловия ми опит помня, че Пежо 205 1.8 ми даде среден разход 4.7 на 100 за около 70 000 км, Пежо 205 1.9 д 5.1 на 100 за горе долу същите километри, а Ситроен ZX 1.9 - 5.3 за 55 000км.
Ситроена сам си го докарах от Германия и ми даде разход 4.2 до София, а карах 110-130 в час през цялото време. След това, с българската нафта колата се поспъна малко и почна да харчи малко повече.
Но не за това искам да пиша.
Една дизелова кола, когато не е на ход, със запален двигател, гори между 0.5 и 2.0 л на час, докато при бензиновия двигател, същите стойности са от 2 до 5л. С други думи, работата на празен ход не се отразява така пагубно на дизела, та не виждам основания да не се подгрява малко и разумно дизела.
Да запалиш и да тръгнеш, според мен не е най-доброто решение, защото трябва поне минута -две за да може маслото да намаже двигателя.
Едната минута едва ли не, е необходима на двигателя за да напълни хидравличните повдигачи само.
Спомням си също, че една присадка която слагах зимно време, на Кастрол, правеше работата на двигателя по-добра и даваше известна икономия.
Лятото, се наложи да отида до София, за да се занесе един багаж. Багажът не бе мой и човекът пожела да наеме кола. Наетата кола бе Форд Ескорт 1.6 дизел. На отиване към София, с двама човека и багажа, с педал до пода, даде 6.5 л на 100 и на байр нагоре не вдигна по никакъв начин повече от 80км.
На връщане към Варна обаче, сам ,без багаж и 90-130, като се стремях да постигна средна 90, даде разход 4л. С 25 л ме докара от Своге до Варна.
Сега сериозно съм се замислил за един стар Форд или Пежо, за втора кола за из града и близки разстояния и спокойно каране. Ще си ги ремонтирам до нужното ми състояние и напред.
Сега с Джетата, с автоматичната кутия, разходът ми е 8-10 според сезона.
Ще ми липсва само автоматичната кутия, която е най-голямата възможна екстра според мен, но се свиква.
Мисля, че разликата в цената на 5-6 л дизел и 8-10л 95Н ще плати дори и ремонта на дизеловата трошка, макар, че зареждам 95Н на 1.2лв.
Дизелът на същото място е 0.98лв.
Разходът много зависи от стила на каране. За икономично каране се препоръчва, първо да вдигнете гумите с 2 и ако например Ви е препоръчано 1.8 да ги направите 2. Следващото е да свикнете с ранно превключване. На 2000 оборота да отивате на по-висока предавка, като стремежът е да се кара на максимално високата предавка която обстоятелствата позволяват.
Използвайте всеки наклон и изключвайте от предвака, когато това не пречи на безопасноста, 100м преди кръстовище също изключвайте. Стремете се да не претоварвате колата , багажника подреден и излишните неща в къщи.
Обещавам Ви около 1л икономия.
Не забравяйте, че всички консуматори, вентилатор, светлини, музика, климатик и т.н, харчат в крайна сметка гориво. Няма откъде да дойде енргията за тях- само от горивото. Натискането често на спирачка е гориво.
Стремете се да карате плавно и спокойно, което не означава бавно.
Помнете- първо гумите и на 2000 оборота на по-висока предавка.
|