|
Тема |
айнпрестиф (ЕТ) [re: TheSaint] |
|
Автор | emodo (Нерегистриран) | |
Публикувано | 14.11.02 23:47 |
|
|
Einpresstief (ЕТ) е разстоянието в мм от вертикалната ос на джантата до нейната опора на колата (захващането й за главината). това естествено определя отстоянието на гумата от калника на автомобила. почти никога гумата не може да тангира с калника, защото калниците имат вътрешен подвит ръб и затова гумите отстоят малко навътре. в противен случай биха се търкали в калника при влизането му в него, което става при моментно натоварване (скачане в дупка). когато се слагат гуми. които от естетическа гледна точка трябва да тангират с калника, се обръщат ръбовете му навътре (Umboerdeln). и така ЕТ се избира така, че от една страна да не опират гумите в ръбовете на калниците и от друга да не опират в спирачните апарати (когато ЕТ е много голямо число). джиповете имат често ЕТ по-малко от нула (напр.: -20), защото осите им са по-къси и са доста по-далеч от края на калниците. това е логично, защото при тях калниците са по-изнесени за да изпълняват по-добре своята функция - да пазят от кал при лошите пътища, за които се ползват.
ЕТ не е фактор, който играе съществена роля при износването на лагерите на главините и натоварването на болтовете по окачването (може да се пресметне колко е незначително увеличението на натоварващите ги сили).
по отношение на размера на гумите обаче, е важно да се знае, при какъв размер производителят е конструирал колата. за всеки размер си има алагог с друг диаметър на джантата. важно е при това да баде запазена обиколката на колелото, от което разбира се зависят и натоварванията на трансмисията и мотора, както и показанията на скоростомера. тъй като този периметър (обиколка на колелото) е функция на вътрешния диаметър на гумата (диаметъра на джантата) и на нейната ширина, височината на гумата не може да бъде произволно избирана, ако искаме да запазим периметъра. всеки производител на гуми издава таблици в които описва параметрите на гумите. в тях могат да се сравнят периметрите на различните размери гуми.
за България се практикува масово (заради дупките) да се избират размери с малко по-голяма височина на гумата (напр.: вместо 50 слагаме 60), което променя неминуемо обиколката на колелото, но не е фатално. най-много да ви глобят за превишена скорост, защото километражът ви ще показва по-малко от действителната скорост, с която се движите.
195/50 R 15 TL е точно правилният размер за 15 цолови джанти на Ауди 80 B3.
при него се повишава стабилността на колата, за съжаление и разходът на гориво, скъсява се спирачният път, но се затруднява управлвнието (особено при моделите без хидравлика на волана - Servolenkung). положителното, което се постига е разкрасяване на колата посредством дизайна на джантата.
връщайки се на зададения въпрос, в случая нестабилността при движение не се дължи на джантите, нито на размера на гумите, а на износени гуми! аз лично карах Subaru Impreza GT Turbo със 17 цолови джанти и размер на гумите 205/40 R 17 TL и колата беше много стабилна в завои, но на пари участъци "плуваше" наляво-надясно докато не смених гумите с нови.
така, че спасението не е в размера на гумите и джантите, нито в ЕТ-то, а в новите гуми. с "галошки" не се стига далеч (за съжаление).
до напролет!
|
| |
|
|
|