|
Тема |
Прав си. [re: Octagon] |
|
Автор |
Cв. Ckpoмни (старо куче) |
|
Публикувано | 28.05.04 16:54 |
|
|
На първите 5 полета (проведени с ОВ-102 Колумбия), които са съставлявали полетно-изпитателната совалка програма (!?!), командир и пилот са били в катапулт седалки. Преди задействане на катапултиране, над главата на всеки е отварян просек в тавана на кабината. Не съм на ясно с подробностите на просеците; мисля, че последните са били изрязвани чрез взривни върви (връв направена от взривно вещество; при възпламеняване действа като отварячка за консерви). Сега такъв взривна връв просек съществува между кабината и багажника, за издухване кабина налягането преди започване на във-полет евакуация.
Катапулт седалките биват махнати след завършване на полетно-изпитателната програма (тези 5 полета). Те са били заместени от нови седалки, замислени за (ако помня правилно) поемане ергономиката на 45% от САЩ население. (Ако се замислиш, първите две седалки, замислени за изстребителни летци, са били доста... размерно ограничени.) После тези 45% седалки ги заменихме с нови, да поемат ергономиката на 95% от САЩ население (а САЩ население е МНО-О-О-ГО разхвърляно по статистиката!), щото нали вече совалката стана возило и за дядовци САЩ сенатори, и пенсионери астронавти, и научни работници, и всякакви други. Изобщо част от идеята е била всеки американец да може да се представи седнал в совалката... (Това за 45% на старите седалки не ми се връзвай, защото може да съм се, такова, смутил. Но процентите бяха ниски, съответстващи на подбора на летящия личен състав.)
Джамбуретата с 8 човека в совалка кабината до днес не са ни ясни. Примерно, вечно щръква въпросът: какво правят тези 8 човека, гъз до гъза, за 14 дни в космоса? Правиш сметка, че зад всеки човек там бива вдигана в орбита и сваляна значителна маса потребителни! Отделно сложнотията с ходене по нужда и хигиената (една тоалетна и един "душ"). Че само новата (подобрена и по-лека) кухня е към 200 кг, отделно манджите в нея, и отделно водата.
Бе май джамбуретата бяха от типа "Защо вдигаме тълпа хора? Защото можем.".
С Б-52 положението се получи както със совалката. Липса на стратегическо мислене. И сега заместител няма. Няма и разработка за бъдещ такъв. Защото всичките етапни планирания, изглежда, са били за 3 или 5 години на пред. И 3 по 3 по 3 години... ето ти постоянна временност... Нещо което не си заслужава да се подобри, защото ще го ползваш само за идните 3 години... нито за следващите 3... Се превърнало на музеен експонат в употреба.
|
| |
|
|
|