Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:38 03.07.25 
Клубове / Наука / Природни науки / Астрономия Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: Звездите по-многобройни от песъчинките по Земята [re: Eжko_]
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано24.10.06 14:48  



. . . Вижте, как нашата планета стои във въздуха като на основи! А въздухът стои в безвъздушното пространство! А безвъздушното пространство на някакви невидими частици, които науката нарича атоми. А атомите на електрони. А електроните на фотони. А фотоните на нематериален етер! А нематериалният етер на нещо още по-нематериално и невидимо! И така до безкрай. Така човешката логика и чрез науката, и чрез философията, и чрез изкуството жадно се хваща от по-малката загадка за по-голямата, потъва от едно невидимо в друго, докато не потъне в кой знае какво невидимо! Недейте поради това да осъждате човешката логика. Та тя по самата си природа не е в състояние да си представи края на онова,което е невидимо, а това означава на онова, което е безкрайно. И нашата логика, и нашата планета, и нашият космос, всичко това е заобиколено с безброй невидимости и с безмерни безкрайности. Всички наши знания за света и човека, всички наши предсказания за тях се обобщават в едно знание и едно предсказание. Това знание, това пророчество гласи: този свят стои и съществува върху невидими неща, които нямат нито брой, нито край...

. . . Нашият земен свят в сравнение с вселената е не просто по-малък, а е безкрайно по-малък, до невидимост по-малък. Великият съвременен астроном, професор в Кембриджския университет Джеймс Джинс твърди, че нашата планета спрямо вселената е като “милионна част на пясъчно зърно спрямо цялото количество пясък на всички морски крайбежия на целия свят.”.

Вгледайте се обаче сериозно и в този наш тъй мъничък земен свят. И тук за вас всичко е твърде тайнствено и твърде загадъчно. Във всичко се крие нещо необикновено и от всичко струи нещо невидимо. И човек не може да се отърве от натрапващия се въпрос: но кое е най-важното на този свят? И ако сериозно, сериозно до самоотверженост е размишлявал за това, трябва да отговори: в този видим свят най-важно е онова, което е невидимо, неосезаемо, незабележимо. Ето, радият е най-страховитата сила, но сила невидима. Гравитационното привличане държи и поддържа в чудесен порядък безбройни слънчеви системи, но и то е невидимо. И клетият homo sapiens с тъга или с неудоволствие признава: основа на всичко видимо е нещо невидимо. Всяка видима твар със своите най-вътрешни нерви е свързана с нещо невидимо... О, кажете ми как се извършва преходът от видимото към невидимото? И отново, как става преходът от невидимото във видимо? Как невидимите фотони, праелектрони и електрони се сгъстяват и дават този видим, този осезаем, този материаленсвят? Всичко, което е видимо в света, е безкрайно по-малко от онова, което е невидимо в света и около него. “Най-новите проучвания на астрономите показват, че небесните тела планети, комети, звезди които почиват в матералния етер са само кажи-речи едно малко, едва забележимо материално островче в космоса.Материята, както са показали изследванията на немския астроном Рим, е само изключение във всемира. Отношението на материалната маса на всички небесни тела спрямо цялото материално пространство във всемира е еднакво на отношението, което съществува между главичките на дванадесет топлийки и цялото пространство на германската държава. Материята, следователно, е изключение и в космическото пространство, както е изключение и в атома.

Хабл счита, че обема на космоса възлиза на около 380 000 000 000 000 билион, билион, билион, билиона кубически мили. Джеймс Джинс вярва, че в тази вселена има толкова звезди, колкото са песъчинките по всички крайбрежия на Земята. Но това в сравнение с общия обем е като капчица от проливен дъжд, който би валял цял ден над Лондон. “А не бива да забравяме при това, казва Джеймс, че една средна звезда е около един милион пъти по-голяма от Земята. Масата на Слънцето според Едингтон е 2 000 000 000 000 000 000 000 000 000 тона, а цялото количество материя в цялата вселена възлиза на 11 000 милиона, милиона, милиона слънца. И въпреки всичко, това огромно количество материя заема само един много малък дял от непрогледното пространство на вселената. Човек би помислил, казва Джеймс, че пространство, което съдържа толкова огромен брой звезди, би било страхотно претъпкано. Напротив, космическото пространство е по-празно, отколкото можем да си представим. Да предположим, че само три мушици живеят в цяла Европа; дори и в тоя случай въздухът на Европа би бил по-пренаселен с мушици, отколкото космическото пространство със звезди, поне в ония дялове на космоса, които са ни познати.

В последна сметка: невидимото е сърцевината на видимото, неговата с ъ щ и н а. Видимото не е нищо друго, освен черупка около невидимото. Безбройни са формите, в които се облича невидимото. Облича се и се преоблича. Видимо е слънцето, но невидима е силата, която го затопля. Видими са многобройните съзвездия, но невидима е силата, която мъдро ги движи и води през безкрайните пространства, за да не се сблъскват. Видим е магнитът, но силата му е невидима. Видима е земята, ала нейното притегляне е невидимо. Видими са океаните, но невидима е силата, която ги възспира. Видим е славеят, но невидима е жизнената сила, която го държи да съществува. Видими са много създания на земята, но невидима е силата, която ги привежда към живот и ги поддържа в границите на живота. Видима е тревата, видимо е растението, видимо е цветето, но невидима е силата, която от една и съща земя произвежда разновидни треви, разнообразни цветя, различни плодове.

Така изглежда светът около човека. А какво да кажем за самия човек?

О, в него се разиграва най-интересното и драматично съревнование между невидимото и видимото. Тук невидимото и видимото са се прегърнали със силна прегръдка, прегръдка, която няма край нито на тоя, нито на оня свят. Вижте, човек жертва видимото си тяло заради известни убеждения на своята съвест. А пък съвестта е нещо невидимо. Ако не е така, покажете ми да я видя с очи. Човек отива на смърт заради някаква мисъл, заради някаква идея. А пък мисълта е нещо невидимо, идеята е нещо невидимо. Ако не е така, покажете ми да ги видя с очите си. Майката със своето тяло брани детето си, когато е в опасност и жертва видимото си тяло. Заради какво? Заради любовта. А пък любовта е нещо невидимо. Ако не е така, нека майките ми покажат тази тяхна любов да я видя с очите си. Какво е това мисъл, какво е това чувство, какво е това съвест, покажете ми да ги видя с очите си в тяхната самостоятелна и веществена очевидна действителност! Но вие не можете да ми ги покажете, понеже всичко това по своята природа е невидимо.

Значи онова, което е най-важно в човека, е невидимо. И друго: всъщност човек живее с онова, което е невидимо у него. "Истински се вижда само със сърцето. Същественото е невидимо за очите.", било поучението към Малкия принц от известната приказка. Да, това е приказка, но и от приказките човек има какво да научи.

Когато това невдимо напусне човека, тогава тялото умира. Ако не е така, тогава и мъртвецът, поне докато е на мъртвешкия одър, би могъл да изпълнява жизнени функции, тъй като има същите сетива, същите физически части както живия човек. Само едно няма - няма душа [дух] в тялото - душа, която държи тялото живо, душа, която чрез очите гледа, чрез ушите чува, чрез сетивата действа, чрез мисълта умува. Тая невидима душа е и изворът на целия човешки живот. На вас може би не ви харесва, че душата е невидима? Но и от тялото си какво виждаме? Само кожата, а всички главни жизнени функции функциите на нервите, сърцето, белия дроб, черния дроб, мозъка, всичко това е скрито от очите ни. В тялото ни се извършват невидими чудеса. За това е гениална мисълта за човека, на известният биолог д-р Алексис Карел във вече знаменития му труд: “L’homme cet inconnu” (Този непознаваем човек). Мисълта гласи: “Всеки от нас е само редица от привидности, през която пътува непонятна реалност la realie inconnaissable. Човекът е наистина нещо, което най-малко познаваме. Д-р Карел казва: “Трябва откровено да признаем: от всички науки, науката за човешкото същество среща най-големи трудности.

Нека бъдем искрени: и трите свята космосът, земята и човекът представляват сами по себе си някакви невидими сили, облечени в материя . Където и да погледнем откриваме, че светът е пълен с непознати и невидими неща. Но ако сме логически последователни и духовно смели хора, ще доведем до край мисълта си. Аз това и искам: и трите видими свята космос, земя и човек са само проекция на невидимото във видимото. Видимата природа е материална проекция на нематералните, невидими Божии мисли. А човекът? Човекът е същото и нещо далеч по-висше от това, човекът е видима проекция на невидимото Божие лице.

Всяко нещо в този свят е рамка, в която Бог е поставил по една Своя мисъл. А всички неща заедно съставляват прекрасна мозайка на Божиите мисли. Вървейки от предмет на предмет, ние вървим от една Божия мисъл към друга, от една Божия фреска към друга. А като вървим от един човек към друг, ние вървим от една Божия икона (икона, от гр., образ) към друга. Защото ако Бог в нещата от този свят е вложил Своите мисли, то в човека е поставил Своя образ, Своята икона. В Свещеното Писание е казано: “И сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори.” (Бит. 1,27).

Виж, превеликият Бог е поставил образа Си, иконата Си в човешкото тяло, направено от пръст. Затова всеки човек е малък бог в тяло от "кал". Да, малък бог с тяло от материя. Тази боголикост е онова, което издига човека над всички същества и неща, над всички ангели и архангели, издига го до самия Бог. Бог не изпраща нито един човек в този свят без Своя образ. Затова всеки човек е богоносец от утробата на майка си. На тайнствената граница между двата свята стои благият Господ Христос и обдарява с прекрасния Си образ всяка душа, която изпраща в този свят (вж. Йоан 1:9). Затова всеки човек по природа е христолик, по природа е христоносец.

Господа,

(Ето че, в обръщението ни към ближните произднесено на български език, искаме или не, признаваме Божия образ у другите човеци - това, че всички сме Господни. Господа. . . )

Зад плътната завеса на видимото се простира безкрайността на невидимото. Всъщност няма рязка граница между видимото и невидимото, между тукашното и отвъдното, между природното и свръхприродното. Във всичко, навсякъде и чрез всичко видимо и невидимо царува и владичества Той чудесният и тайнствен Бог и Господ, Богочовекът Христос. Той е излял Своите божествени блага във всичко видимо и невидимо, всички те от безкрайно малкото до безкрайно голямото имат своя божествена ценност. Това важи в особена степен за човека. Понеже е обдарен с боголика душа, в него като в малък свят се съдържат всички божествени ценности. В това се състои божественото величие и божествената неприкосновеност на неговата личност.

Божественото величие и божествената неприкосновеност на човешката личност е основна истина в нашия човешки свят. Поради това всеки човек е наш брат, наш безсмъртен брат, понеже всеки човек има Божия образ в душата си и поради това има вечна, божествена ценност. Ето защо нито един човек не бива да се смята за материал, за средство, за инструмент. И най-"незначителни"я човек представлява абсолютна ценност, и колкото и Божият образ да е изкривен - поради грехопадението на нашите праотци Адам и Ева, той все пак го има. Затова, като срещнеш човек, кажи си: виж, това е малък бог в тяло от кал, виж това е един мой мил, мой безсмъртен брат и вечен събрат.

Господа, какво правя аз? Само представям християнската философия на св. Сава за света.

Когато Христос го повел и превел през този свят, тогава му се открила вечната тайна на света и човека, и тогава изгрял божественият им смисъл. Под топлия му поглед, съгрят от молитвата и любовта, всяка твар е отваряла цветчето си и разказвала божествената си тайна, и Растко видял, че всяка твар е тайнствено скривалище, увлекателна таителка на Божии мисли. И неговите възхитени очи говорили на развълнуваното му сърце: чуй, от всяко нещо звучи по една Божия мисъл, а от всички неща заедно звучи божествена симфония от Божии мисли, мисли величествени, мисли вечни. Вселената е вълшебен храм, в който обитава Бог чрез мислите Си, а човекът е свещеник в този храм, свещеник и първосвещеник. Всяко цветче е благоуханна кадилница пред Бога, а всяка птичка развеселен член на всекосмическия хор, който незамлъкващо славослови Твореца на световете. Неразрушимата същина на всяко нещо е Божията мисъл, която е в него, мисъл на Божията Мъдрост, на Божия Логос. Оттук всичко се стреми, гравитира към Бога, към Божия Логос (), понеже със своята логосна същност създанието чезне по Бога, стреми се към Бога. Божиите мисли са като светли зрънца, разсеяни по всички твари, и всяка твар излъчва логосна светлина, и всички лъчи от всичките твари водят и отвеждат към вечното и неугасимо Слънце: Бога Логос Христос Господ.

Логиката на света? Има ли този свят логика, светът във всички свои части и в своята всеобхватна цялост? Да, има: Бог Логос е единствената логика на света; в Логоса е и логиката, само в Логоса. Но този Логос на света не е някакъв измислен, абстрактен, трансцендентен, платоновски, безличен логос, но исторически реална, вечна Божествена Личност - Бог Логос, който е станал човек, станал тяло, станал материя, и по този начин е влязъл в нашия регистър, в тукашното, в земната действителност, и в сферата на човешката история е живял и действал като Богочовека Иисус Христос. С помощта на този Бог Логос св. Сава е съгледал цялата божествена логика и божествена логичност на света, видял е тайната на света в цялата й божествена величественост и всеценност, и с цялото си същество е усетил онова, което и св. апостол Павел е усетил: “ Всичко е от Христа и за Христа .” А това означава: всичко в света, от ангела до червея, от слънцето до атома, има свой логос и своя логика и то божествен логос и божествена логика; а още и това неизбежно допълнение: всичко в света съществува заради тия божествени логоси и заради тази божествена логика. Без това, светът би бил алогосно и алогично чудовище.

Свети Сава пръв от сърбите е изградил в себе си святото, евангелско усещане за света. В това усещане, в тази философия за света Бог Логос е не само център на всички същества и твари, но е и творческа, и животворяща, и кохезивна, и синтетична, и промислителна сила у всички същества и у всички твари. Всичко излъчва логос, понеже всичко е логосно и логично. Всичко има свой божествен смисъл, божествена цел, божествена ценност, всичко освен греха, освен злото, (което е противо естествено, създадено от Дявола, поради зло_употреба с воялта си, бел. моя, Ежко). Защото в този свят само грехът е безлогосен, безлогичен, безсмислен. Грехът е черната сила, която обезсмисля света, лишава съществата и тварите от логоса, който е в тях. Бог Логос е влязъл с въплъщението Си в този свят, за да го ологоси, да изгони от него греха и неговата безсмисленост, да зацарува в него божествен смисъл и да бъдат приложени божествени ценности. Само унищожителят на греха в света може да осмисли и просвети света. А това е единствено Той, единствено Богочовекът Христос. С въплъщението Си Той е влязъл в греховния свят, та с Божеството Си да очисти света от греха и злото, с Божеството Си да го осветли, с Божеството Си да го просветли и с Божеството си да го осмисли. И наистина, Богочовекът единствен между човешките същества божествено мъдро, божествено съвършено, божествено пълно е обяснил тайната на света и човека. Това с цялото си същество и в най-голяма степен е преживял Свети Сава. Но как го е преживял? Чрез евангелската святост. Понеже само на човек със свят евангелски живот се открива божествената тайна, божественият смисъл, божественият логос, божествената логика на света.

Господа, вникнете по-дълбоко в християнското усещане на света и вие ще усетите с цялото си същество онова, върху което се крепи света, негов темел е Бог Логос. Само на такава основа може да се съгради човешкия свят, пълен с божествена логика, божествен смисъл, божествена мъдрост, божествена вечност. Основният камък на всичко вечно-човешко е поставен веднъж завинаги това е Господ Христос. Отхвърли ли се Христос, отхвърлена е основата на света, изваден е темелът изпод градежа на света и всичко мигом се сгромолясва в хаос, в безсмислица, в лудост, в дяволски водевил.

Какво е материята според християнската философия за света? Материята е нещо божествено, нещо логосно, тъй като и тя е възникнала чрез Бог Логос. Поради това материята излъчва логосна светлина и божествена логичност. А и съвременната наука твърди, че материята излъчва някаква надслънчева светлина. През всичко и от всичко, което ние хората наричаме материя, се излъчва, прозира, просиява Логосът. Света се озарява от Бога Логос, Божествената Светлина, Божествената Логика, Божествения Разум. Затова въплътеният Бог Логос е казал за Себе си: “ Аз Съм светлина на света.” Към това прибавете и следното: светът живее чрез светлина, понеже е изтъкан от логосна светлина; животът е живот на божествената светлина, затова въплътения Бог Логос е казл за Себе си и това: “Аз Съм светлина за живота.” И светът е свят чрез Логоса, и животът е живот чрез Логоса. Логосът е и в атома, и във вселената; от върха до дъното всичко е от Него, всичко е в Него, всичко е чрез Него. И самото съществуване има логосен характер, понеже, “всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало” (Йоан 1:3). Всичко, което съществува, е една цялост божествено логосно и божествено логично. За свети Сава материята и целият материален свят е прозрачен воал, през който той вижда Бога и усеща Бога.

Така науката през твърдата и сгъстена материя вижда електрони и фотони. В света на материята зад всички видими появи се таи невидимата Божия сила. Всяка твар е извор, източник на тази сила. Колко чудеса има само в една капка вода, а колко повече в слънцето, звездите, съзвездията, а какво остава за Твореца на всички тези чудеса! Човешкото око не може да гледа слънцето, а камо ли Твореца на толкова слънца!...

Господа, евангелската святост прави човешката душа безкрайна с божествена безкорайност и светият човек божествено дълбоко вижда света, божествено силно усеща неговата тайна, божествено високо разсъждава за света. За свети Сава всяка твар е малко богоявление, понеже всяка твар със самото си съществуване радкрива Бога. Нима листенцето на теменужката не е едно малко богоявление? Нима лястовичето око не е едно богоявление. А зеницата на твоето око нима не е още по-голямо богоявление и от едното, и от другото? Помислете: свътъцет съзерцава тайната на световете. Пред него минават в безкрайни редици милиарди твари, големи и малки, и във всяка от тях по едно богоявление, голямо или малко. И всички тези богоявления се събират в едно огромно , в с е о б х в а т н о богоявление: Богочовекът Христос. И ти заедно с него си казваш: да, всяка твар е свързана с Твореца! Да, всяка твар е богогласна! Да, всяка твар е богоявление, да, този свят е непрекъснато и незамлъкващо богоявление. Чрез него Бог обявява и мъдростта Си, и любовта Си, и силата Си, и истината Си, и правдата Си, и добротата Си, и красотата Си...

Само дребните, души не могат, понеже НЕ ИСКАТ, да се потопят в божествените дълбини на света и там да намерят неговата божествена логика и идея, и мисъл, и смисъл. Повърхностни паразити, те постоянно остават на повърхността на света, поради това и не могат без праха на света. Прахът е затулил очите им и не виждат нито Бога, нито нещо Божие. Обявили са творението за първо и последно битие, за първи и последен живот, за първа и последна истина. А това е идолопоклонство и извор на всяко идолопоклонство, било то духовно или физическо.

"и над тях се сбъдва пророчеството на Исаия, което казва: "с уши ще чуете, и няма да разберете; с очи ще гледате, и няма да видите; защото сърцето на тия човеци е з а к о р а в я л о, и с уши тежко слушат, и затворили са очите си, за да не би някога с очи да видят и с уши да чуят, и със сърце да разберат, та да се обърнат, и ги изцеря"".

Да, със сърце да разберем - да се опитаме да надвием плътската заслепеност и да отворим духовните си очи.

Господа, вие се запознахте с основата на християнската философия за света: светът е богоявление. А второто основно нещо е, че човекът е богослужение. Богоявлението е природа на света, а богослужението е цел на света. Чрез света Бог разкрива Себе Си. На богоявлението човекът отговаря с богослужение. В света, който е богоявление, целият човешки живот от начало до край, трябва да бъде непрекъснато служение Богу, непрекъснато богослужение. Основното занимание на човека в този свят, в този грандиозен храм Божий е служението на Бога, богослужението. Естествено и логично е в тази вселена, в този храм Божий да се живее, като се служи Богу. Тъй като този свят е богоявление, естествено е човек да бъде богослужение. Според християнското схващане човек не е нищо друго, освен свещенослужител, богослужител. Той непрекъснато служи Богу: и с мислите си, и с усещанията си, и с думите си, и с делата си, с една дума с целия си живот.





Господ е мое упование

Редактирано от Eжko_ на 24.10.06 14:50.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Звездите по-многобройни от песъчинките по Земята Eжko_   24.10.06 13:24
. * Re: Звездите по-многобройни от песъчинките по Земята Eжko_   24.10.06 14:48
. * "дали да не започнем оттук ?" Eжko_   24.10.06 15:21
. * Re: "дали да не започнем оттук ?" bObbO   24.10.06 17:02
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.