Трудна тема и трудно ще се намерят опорни точки, които да са единни за всички.
Ако си певец има конкурси и като се явиш и се изявиш , журито те оценява, публиката те дарява с адмирациите и любовта си, конкурсът завършва с приз - има спечелил и прочие...
Е, за счетоводителя - какъв де е приза, кой да е журито ....!? Дайте идеи.
Когато учиш във вишсе учебно заведение, тези преподаватели които ти водят лекции, после изпити, после дипломни работи и прочие те сертифицират - казват ти си годен за еди какво си и ти имаш диплома и там го пише. Какво още по-сертифициране от това!!
Има го написано на документ!- даже....
Квалификации и прочие в професионално отношение - това което може да ти даде знание да надградиш и да черпиш дивидент от това , това е друго нещо.
Винаги има какво още, .....
Тези неща с оборотните, балансите и прочие се учат в училище - ако някой не го може, то проблемът е решим при предпоставка желание.
Да си призная и аз не го можех, но когато почнах да работя бях веднага - главен - на себе си.
Малко нахално, но си намерих начин да се справя със ситуацията - отстрани като гледаш не може да се научиш. Първите няколко месеца си вземах заплатката и я давах на един човечец- счетоводител от класа, който ако не бях жена сигурно щеше да ме бие с тефтерите по главата изначално, щото това беше малко преди масовото употребление на компютрите.С еда дума вземах частни уроци по счетоводство.
Благодарна съм много на този човек и на първия ми шеф - който беше много далновиден!
За квалификации, обучения и прочие по отношение на съставителите на ГФО -трябва да има, но за да те тестват, то най-напред трябва да се даде, т.е. - светилата на днешно време да даскалуват и направят тематични курсове, които да имат задължителен елемент и съответно тогава можем да си говорим и за още изпити.
Един съставител на ГФО, не е просто кабинетен човек. Ако, е реално действащо лице - главният счетоводител /съставителят/в едно предприятие , му трябват много комплексни качества, които ще му дадат възможност да си върши работата и да ръководи екип от хора.
В момента работя в голямо предприятие и чисто професионалните теми, нови моменти и прочие неща са ми най-драги и най-на сърце , те са най-ненатоварващи за решаване.
Чочекът съставител на ГФО, като му дойде редът да представи вярно и честно финансовия резултат , то шефовете му в повечето случаи вече са били наясно с резултата и са доста напред с нещата в другата година - направо са я презполовили.Да съставяш отчети изисква някакъв житейски опит в най-общ смисъл, зрялост на преценките и решенията, глобално мислене, логика,възможност да си адаптивен и приемаш информация, да се оправяш с фактора време, да умееш да работиш с хора, да ги ръководиш, напътстваш, обясняваш и прочие за да можеш да отразиш дейността на стоп. себект в накрая в ГФО..... Когато си в ролята на откривател/понякога/, да знаеш как да се отнесеш с находката....
Това не може да се прецени от страни - човек може да е с академични знания в областа си, но де не е най-добрия професионалист.
През тази година започнах да работя в екипа си с трима нови човека.Изводът е, че току-що дипломиралите се колеги могат да правят баланси, ОПР и прочие, но не стават все още за счетоводители - съставители.
Има други хорица, редовици, които като дойдат при теб ще свикат консилиум, ще си сложат очилцата, ще ровят в 5 книги, докато оправят дебита и кредита, за РС да не говорим, но стават за главни счетоводители и за съставители някои от тях даже.
Поливалентност, казали химиците.
В заключение - счетоводстово е занаят.
Навсякъде има хора, които се занимават с едно и също и едните са по-талантливи и го могат повече, други го могат без прилагателни, трети го могат малко по- малко, четвърти го могат малко и други , които изобщо не го могат.
Важно е човек да се чувства добре , работейки като счетоводител и особено когато съставя ГФО........... Успех на всички!
|