Не съм счетоводител. Но съм вършил и такава работа.
Но имах възможност да видя как се "коват" законите. Бозата е пълна дами и господа!!!
Първо да очератая проблемите и после да дам моите предложения.
1. Законите се пишат във ведомства където работят служители за по 350 лв заплата. За качеството се сещате сами. Има начин за стимулиране ако някой е по-читав, но всички скачат срещу му, ако вземе някой лев повече. От друга страна в тези структури работят хиляди служители.
2. Законите масово се пишат от т.нар експерти и после не се четат от отговорните лица и особено от депутатите. Въобще не им е ясно за какво става дума. Присъствал съм на заседания на парламентарни комисии. За проблема с присъствието знаят всички. За пояснение, ако началото е 15 часа, до 16 часа не могат да се съберат. И дискусиите често са на тема: "леля ми в Норвегия какви осигурувки плаща". С една дума - специалистите в среда законотворчество са много малко. Обикновено се зачекват за някой член и после претупват останалите. В пленарана зала никои не чете.
3. Виждал съм как закони и наредби минават от НОИ през министерства и отиват в пленарна зала, респ. Държавен вестник, без да се четат.
4. Депутатите, в болшинството си, се занимават единствено с лобизъм.. По принцип не съм наивник и не мисля, че това е много лошо. Случва се навсякъде. Лошото е, че не разбират какво гласуват. А реалният среден брой в пленарна зала е 20-40 човека. ОСНОВЕН ПАРАДОКС НА (НАШАТА) ДЕМОКРАЦИЯ Е, ЧЕ НЯМА САНКЦИЯ ЗА НЕКАДЪРНИ ДЕПУТАТИ, ЗА НЕКЪДЪРНИ ЗАКОНИ...
5. Не се сърдете на служителите в НОИ. Те са избръмчали от простотии. Не са виновни те. ВИНОВНИ СА ТЕЗИ, КОИТО ИМ ПРАВЯТ ПРАВИЛАТА ЗА РАБОТА. Примерите за параграф 22 са хиляди. По добре от мен ги знаете: тъпа система за осигуряване, некъдърен софтуер, изумително тъп процес на обслужване (с електронен подпис само декл. )
6. Системата на почти всичко е много объркана. Данъци, осигуровки, НОИ, а и много бизнеси имат лицензии. Отделно и осигурителната тежест е много висока. Както каза Лански няколко човека от фирмата му, всъщност работят в НИО и данъчното, ама той им плаща заплатите (и осигуровките).
7. Постоянните промени. - грандиозен проблем. Тъкмо свикнеш с нещо и айде наново. И не е проблема с процентите или стойностите, а със структурата. Всяка година нови осигуровки. Да не говорим за категории, НКИД, приложения към ЗБДОО. КСО. НКП и т. н.
8. Дива, тотална бюрокрация. В някой министерства работят между 10 000 и 15 000 служители. Колко фирми с такъв персонал се сещате. Няма да ви казвам какво работят повечето - пиене на кафе и т.н.
9. БЮДЖЕТЪТ В БЪЛГАРИЯ РАЗПРЕДЕЛЯ ОКОЛО 40 % ОТ БВП. Представете си как парата отива в свирката постоянно. Представети си и какъв ресурс е това. Повечето се използва за политически и лични цели. Работа не се върши не защото няма пари, а защото няма идеи и визия. Няма и хора за 350 - 400 лв., които да я свършат. Как да се вдигнат доходите, като държавата държи толкова хора на такива доходи. Като тръгнете да търсите работа за себе си, проблемът става личен.
10. Системата не може да се реформира отвътре. Който влезе в нея се отчайва и се носи по течението. Дори и да има желание, няма подкрепа.
|