|
Много полезна тема!
В тази връзка в деловодството на Националния осигурителен институт (НОИ) днес бе депозирано писмо до Управителя на НОИ с искане от страна на Асоциацията на Специализираните Счетоводни Предприятия да се създадат условия за ползване на електронен подпис при подаване на данни, декларации и документи в НОИ.
Копие от писмото е внесено и в Координационен център по информационни, комуникационни и управленски технологии към Министерски съвет.
Ето текста на писмото:
ДО
Г-Н ЙОРДАН ХРИСТОСКОВ
УПРАВИТЕЛ НА НАЦИОНАЛНИЯ
ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ
КОПИЕ:
Г-Н ЙОСИФ МИЛОШЕВ
ГЛАВЕН ДИРЕКТОР НА
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ “ПРАВНА” В НОИ
КОПИЕ:
Г-Н РУМЕН ТРИФОНОВ
НАЦИОНАЛЕН КООРДИНАТОР
КЪМ КООРДИНАЦИОНЕН
ЦЕНТЪР ПО ИНФОРМАЦИОННИ,
КОМУНИКАЦИОННИ И
УПРАВЛЕНСКИ ТЕХНОЛОГИИ
КЪМ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
Относно: Приложение на електронния подпис за подаване на документи към НОИ
Изх.No: НОИ – 01/28.02.2005 г.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ХРИСТОСКОВ,
В края на 2004 г. с особено задоволство се запознахме с отговора на Главен Директор г-н Йосиф Милошев в писмо с Ваш Изх. No 92-467-1/12.11.2004 г., в което любезно ни информирате, че ще бъдат направени изменения в Инструкция No 1 на НОИ, съобразени с нашите искания поставени в писмо с Наш Изх. No 80/11.10.2004 г.
Една от важните промени в Инструкция № 1, чиито инициатор беше АССП, е че компаниите, предлагащи счетоводни услуги и притежаващи електронен подпис, могат да бъдат упълномощавани от своите клиенти да подават декларации към Националния осигурителен институт по Интернет.
За съжаление констатирахме, че на практика няма софтуерна възможност разпоредбите на Инструкцията да бъдат прилагани от специализираните
счетоводни предприятия, а именно - на този етап реално няма възможност за подаване на данни по Интернет от счетоводните къщи за техни клиенти, въпреки законовите разпоредби.
Бихме желали да конкретно да Ви обърнем внимание на възникващите затруднения при прилагането на горепосочената Инструкция, както и на подаването по електронен път на други документи, изисквани от Националния Осигурителен Институт:
1. По отношение на приложението на Инструкция 1:
1.1. При подаване на Декларация обр. 1 по електронен път липсва информация за обратна връзка с НОИ, т.е. след подаването на данните няма протокол, доказващ, че те са успешно приети, което от своя страна не дава достатъчна сигурност на подаващия данните, че е предал информацията.
1.2. Не е възможно да бъдат подавани данни по електронен път от упълномощено специализирано счетоводно предприятие, поради софтуерното изискване за разпознаване на БУЛСТАТ на подаващото данните лице. Отново Ви обръщаме внимание, че подобен проблем не съществува при подаването на данни по електронен път към Данъчната администрация и горещо Ви препоръчваме да обмените опит с тях по този въпрос. Законът за електронния документ и електронния подпис допуска практиката упълномощено лице да подава със своя електронен подпис електронни документи на юридически и физически лица, които представлява (Закон за електронния документ и електронния подпис, чл.4, чл.6 и чл.21, алинеи. 1 и 2), което не налага промяна в нормативната уредба на НОИ.
1.3. Записаният тридневен срок, съгласно чл. 4а Инструкция № 1 за деклариране на нотариално заверено пълномощно от клиент на счетоводно предприятие, е прекалено кратък и ограничаващ, особено с изискването в същия този тридневен срок да се подадат за първи път данни към НОИ.
1.4. С изменението на Инструкция № 1 е въведена нова Декларация обр. № 6 "Данни за дължими вноски и данък по чл. 38 от ЗОДФЛ", за която се изисква задължително подаване на хартиен носител. В случая това изискване обезсмисля ползването на електронен подпис.
2. По отношение на уведомленията по чл. 62 от КТ настояваме да се предвиди софтуерна възможност да се подават по електронен път чрез упълномощаване.
3. Предлагаме да се подготви софтуерно обезпечаване за приемане по електронен път на всички регистрационни бланки от P1 до P18 заедно с копия от регистрационните и други документи на предприятието.
4. Предлагаме да се предвиди възможност за всички документи подавани по електронен път с електронен подпис да се получава електронен документ, доказващ получаването им в НОИ.
Искрено се надяваме в регламентираните за отговор срокове да получим информация ще се изпълнят ли нашите изисквания и кога ще се решат горепосочените проблеми.
Считаме, че нашите изисквания са съобразени със Стратегията за електронното правителство, в която е записано: "С въвеждането на електронното правителство, работните процеси ще се променят така, че предоставяните услуги да отговарят на нуждите и желанията на потребителите – граждани и фирми." (моля, вижте „План за изпълнение на Стратегията за електронно правителство за периода 2004-2005 г.”).
Отново декларираме нашата готовност за разговор и обсъждане на предложения по посочената тема при необходимост.
С уважение,
Владимир Екимов
Председател на
УС на АССП
28.02.2005 г.
Гр. София
|