Русия е светска държава, но църквата формира общественото мнение, дори в най суровите атеистични времена там са влизали в т.н. катакомби и пак са водили религиозен живот, бягали са по Сибир, къде ли не за да са религиозни. За това там духовността и религиозните традиции са действени и не са прекъсвали както тук.
В България не познаваме Русия от гледна точка религиозно. Не знаем за традиции, влияние и прочие отношения. Такова ми е впечатлението.
Схващам те, че говориш за човека от народа. Руснака, който пази в себе си опора, пренася чрез религиозните канони и главно моралните (църковните) ценности, зрънцето собствен мир и успокоение на душата.
След радикалните революции в соц'системата - къде-повече, къде-по-малко, религиозното, връзката с ценностите по нишката морал (църковен морал) и общение с Бога, се оказаха свободни. И вероятно точно тогава в Русия пък се оказва, че народа пази дълбоката връзка с Бога. У нас, доколкото съм разбрал, такава връзка не е запазена.
Според мен, когато се свързва разбирането за ценности, от гледна точка църковен канон, със светското и модерното, роля играе демогогското. Вадят се текстове от Библията, говори се, тълкува се, разиграва се речено-казано в качеството му на постулат. Лично разбирам, че вадиш ли в изолация текст със значение от канон, апликираш в сегашното, без да се съпоставя със съвременните разнищени, разшифровани, аналитично и научно-фактологически разяснения, какво практически се е имало предвид тогава, превръща, естествено, доводите в демагогия, вади аргумента - 'така пише в Библията', от смислово значимо значение.
Всеки знае, в своето цяло, че църквата е канон и догма, сиреч, не се тълкува, не се оспорва, приема се еднозначно, и главно... както го разбираме ние, така ще го разбирате и вие. Да, ама не! Живеем в друго време.
Но думата ми е за човека - редовият православен/ католик.
Също съм попадал в тубата на сблъсък между Николай Алексеев и редови православен. От името на църквата се говори, стоически се оспорва правото на руснака гей/ лезбиен на социални права с църковно-православни аргументи. Т.е. православието в услуга на държавата или иначе казано, църковни аргументи - ценност (догматична) срещу човешки права.
Няма ли разлика между социално - бит и закон, и религия - дух и душа, между светско и духовно!
Редактирано от Kurvoazie на 26.03.13 00:43.
|