Формулите изразяват едно и също, на Хариш е за косинус, моята е за тангенс - от едната може да се получи другата чрез просто преобразувание. А подходите са различни, да. Моят е директен, формулирам уравнението, решавам го, търся максимум. Например така:
Движението има две компоненти - по X и по Y. По Y му действа сила, демек е ускорително, по X няма сила - равномерно праволинейно. Значи ако знаем за колко време ще падне до Y=0, за толкова време и ще се мести по X. Началната скорост V0, ъгъл на хвърляне ф, земно ускорение g, хвърляне от височина h. По Y имаме уравнение за движение:
y'' = -g
интегрираме, получаваме скоростта:
V = y' = -g.t + C1 = -g.t + V0.sin(ф)
къдетo С е константа от интегрирането, определена в t=0, V(0) = V0.sin(ф) (демек началната скорост нагоре с която е хвърлянето).
Интегрираме още веднъж, получаваме как се мени височината с времето:
y(t) = -g.t^2/2 + V0.t.sin(ф) + C2
C2 пак е константа от интегриране, определя се от t=0, y(0) = h: C2 = h (начално хвърляне от височина h).
Търсим времето за достигане до земята, y=0
-g.t^2/2 + V0.t.sin(ф) + h = 0
решаваме го за t(ф), получаваме две решения, избираме положителното.
(има възможности като ъгълът ф да e 0 или отрицателен, тогава може да има само едно решение, но това е елементарен анализ)
Сега гледаме движението по X:
x(t) = V0.t.cos(ф)
(V0.cos(ф) е компонентата на началната скорост по Х).
Заместваме t от сметката за вертикалното движение, и получаваме израз как зависи x от ъгълът на хвърляне ф, x(ф). И търсим максимум на тази функция, и това е решението.
Per warez ad scientiam
|