...
Това, че листът хартия МОЖЕ да гори, при това само ако е сух, според теб негово свойство ли е?
Свойство на атомите е да влизат в реакция с други атоми (в това число и горенето), с което да се променят. Горенето на обекта листа е свойство на изграждащите го атоми и като такова е и свойство и на Листа, но то е по общо свойство за материята изобщо.
От една страна, аз приемам казаното от Гери, че свойството се проявява само при взаимодействие - значи преди да го подпалим, този лист НЯМА свойството да гори.
Това е същото като при онези дето казват, че света съществува само докато те съществуват и си взаимодействат с него и "изчезва" с тяхната смърт. Това е твърде субективистичен възглед. Така е и със "свойството" - обекта си го има това свойство, което само при взаимодействие се проявява. Да погледнем началния момент на запалване. Ако обекта е нямал такова свойство, то той изобщо няма да започне да се подпалва. И понеже ние з н а е м, че листа има това свойство, го използваме за да си палим камините.
Но от друга страна, когато пък го подпалим, той престава да е предишния обект и в такъв случай не можем да кажем, че е проявил свойството да гори... Така е. Обекта може да се променя при взаимодействията, но това се определя от изграждащите го елементи.
Вървейки по този път можем да стигнем до основните "тухли" изграждащи света и основните им свойства, чиято сума довежда до свойствата на макрообектите. Та този път води до основните три свойства на материята изразени чрез трите закона на Нютон 1.Свойството маса, 2.Свойството взаимодействие и 3.Свойството противодействие.
Това, разбира се, е следствие на основата на вселената 1. Елементарна частица -електрон (позитрон) 2.Електрическа сила и 3. противоположност на заряда.
Така, че листа притежава свойството да влиза във взаимодействие (да гори) и това е следствие на наличието на изграждащите го атоми, но проявявайки го той се променя - появяват се нови връзки и молекули. Затова ти казах, че историята напомня малко приказката за кокошката и яйцето, но все пак си има първичност при задълбаване.
|