Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 23:02 20.06.24 
Религия и мистика
   >> Йога
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
Тема За природата на уманови  
Автор Aлekc (необвързан)
Публикувано17.02.09 18:12



Умът си има свои табиети.

Опиташ ли се да го спреш, не ще да спира изобщо. Казва ти: искаше да спра. Ето спрях! Сега вече хем съм спрял, хем констатирам, че съм спрял, а това вече е нова мисъл. Ей сега ще спра и нея! Готово, спрях я! Уф, това пак е нова мисъл... Чакай да спра и нея! И т.н.

Опитай се сега да го накараш да работи. Кажи му - мисли само за това и това и за нищо друго. И той веднага започва със своите маймунджулуци: ето аз мисля само за това, което ми каза! И за нищо друго - нито за онова тук или онова там. Особено пък за онова там, което те тревожи хич не мисля. Да става каквото ще с него! Ох, аз май се отвлякох. Та значи отсега нататък пак започвам да мисля само за това, което ми поръча. Всъщност ти защо държиш толкова много да мисля именно за него, а не например ей за онова там? И т.н.

Това са две прости първоначални практики за изучаване природата на ума на една от древните тибетски школи.

Целта им е просто човек да се запознае със особеностите на това, което наричаме свой ум.

Умът има постоянно за вършене изключително важна работа - той отговаря поддържането на нормалното функциониране на нашето тяло и психика, за нашето физическо и социално оцеляване и добруване.

И изведнъж в работата на този съвършен биокомпютър се намесва някакъв идиот и почва да му дава тъпи команди: Спри да мислиш! Мисли само за тази глупост и за нищо друго!

Естествено, умът игнорира подобни нелепи заповеди, като ги изпълнява само формално и на повърхностно ниво. И без това повечето хора отъждествяват вътрешния десктоп на своя биокомпютър със самия него. И си въобразяват, че като блокират например достъпа на информация за работата на техния биокомпютър до вътрешния си десктоп, те са спрели неговата дейност.

Всъщност нашият биокомпютър предпочита да работи несмущаван на пълни обороти при изключен вътрешен десктоп по време на дълбок сън. Лошото обаче е това, че изключвайки десктопа си, той прекратява в много голяма степен и притока на нова сетивна информация до себе си, а тя му е жизнено нужна за да може да си върши работата. Затова, ще не, ще, на нашият биокомпютър се налага след известно време пак да ни събуди.

След като си изясним тези основни неща за нашия ум, т.е. за нашия личен биокомпютър, нека направим следващата стъпка: да го оставим да си работи спокойно и да спрем да му поставяме нови цели, да го караме да върши нови задачи. Или с други думи да започнем да наблюдаваме как нашият биокомпютър работи в ежедневна обстановка на автопилот.

Всъщност, когато човек е разсеян или пиян или биокомпютърът му пак си работи на автопилот, но няма кой да го наблюдава.

А сега ние си поставяме за цел да го наблюдаваме много внимателно, макар и пасивно, без да се намесваме в работата му.

Ако направите тази стъпка, вие ще се убедите, че вашият биокомпютър се справя перфектно с ежедневните си задължения и без ваша намеса. Точно, както прави това биокомпютърът на всяко едно малко дете.

Така, в даден момент, вие за първи път от много години насам ще изпитате едно отдавна забравено чувство на дълбоко и трайно вътрешно безгрижно спокойствие.

Именно това е базовото състояние за всяко едно истинско, а не въображаемо вътрешно развитие; състояние, което в будизма се нарича шамата, а в други подобни традиции с други имена.


Така например в Ащавакра Гита, това състояние се описва така:

"Глупецът практикува концентрация и контрол на ума.
Мъдрецът пък е като спящ човек, но буден!
Той в себе си почива и не открива нищо друго за правене!"



Големият поет и ислямски мистик-суфий Джалал ал-Дин Руми (1207-1273) характеризира същото състояние по следния начин:

Блаженството на дълбокия сън е безплатен образец
на съзнателността, на която се наслаждават Знаещите.

Дори когато извършват своите светски задължения,
Бог ги притегля към Себе Си и те не се тревожат за нищо.

Без каквото и да е съзнателно желание от тяхна страна,
те откликват на Бога, подобно на ехо.



Знаменитият средновековен християнски мистик Майстер Екхарт (1260-1328) пише по същия повод следното:

Когато човек е готов за истинското вътрешно дело, нека изостави смело всичко външно, пък ако ще това да е нещо, което е поел обещание да свърши.

Както и да се е обвързал човек, той се оказва напълно свободен от всичко, когато достигне до истинското вътрешно преживяване!

Докато вътрешното преживяване е действено, независимо дали продължава седмица, месец или година, човек не пропуска никакви срокове. За спазването им отговаря сам Бог."


И добавя:

"Хората често ми казват "помоли се за мен", а аз си мисля - защо излизате? Защо не останете в самите себе си и не черпите от собственото си съкровище?... По същество във вас самите е заключена цялата Истина."

"Ние трябва да с особено усърдие да се стараем да не попречим на нито едно дело, което Великият Майстор пожелае да осъществи в нас."



Разбира се всеки един човек е уникален и неговото по-нататъшно вътрешно развитие протича също по начин, валиден единствено само за него. Нашата задача не е да станем мини-буди или мини-христосовци, а единствено да осъществим нашия собствен уникален потенциал.

За достигането на базовото състояние на дълбоко и несмутимо вътрешно спокойствие е писано твърде много в духовната литература на всички времена и народи.

Обаче за последващото след достигането му спонтанно и уникално вътрешно развитие на човека винаги се е писало твърде малко и то само с трудни за разгадаване загадъчни символи и намеци.


Накрая ето едно кратко обобщение на нивата на постигане на базовото състояние на дълбоко и несмутимо вътрешно спокойствие, направено от един наш съвременник - самородният индийски мъдрец Шри Рамана Махарши (1879-1950):

1. Сахаджа нирвикалпа самадхи.

Това е състояние на пълно и необратимо угасване на чувството за отделно „аз”. Сахаджа означава „естествено”, а нирвикалпа – „без различия”. Постигналият това състояние джнянин функционира естествено в света, подобно на всички други обикновени хора. Знаейки непосредствено, че той е Атмана, сахаджа джнянинът не прави разлика между себе си и останалите, между себе си и света. За подобен човек всичко е проява на неделимия Атман.


2. Кевала нирвикалпа самадхи.

Този стадий се намира по-ниско от Самореализацията (т.е. от сахаджа нирвикалпа самадхи). В това състояние Самоосъзнаването, макар и спонтанно, все още има временен характер. Когато човек влезе в това състояние, телесното съзнание изчезва и той не е способен нито да възприема околния свят, нито да функционира в него. Когато телесното съзнание се възвърне, егото (чувството за отделеност) се появява отново.


3. Савикалпа самадхи.

В това състояние Самоосъзнаването се поддържа с постоянно усилие. Продължителността на това самадхи зависи изцяло от положените усилия за неговото поддържане. Когато вниманието към Атмана отслабне, Самоосъзнаването започва да избледнява.


За да помогне на начинаещите да се ориентират в терминологичните джунгли на самадхи, Рамана Махарши ни предлага следните кратки определения:

1. Осъзнаването на Реалността е самадхи.

2. Осъзнаването на Реалността с усилие е савикалпа самадхи.

3. Потапянето в Реалността и изгубването на съзнанието за света е кевала нирвикалпа самадхи.

4. Потапянето в мрака на незнанието и изчезването на съзнаващия света е състояние на дълбок сън без сънища.

5. Пребиваването без усилия в първичното, чисто, естествено състояние на съществуване е сахаджа нирвикалпа самадхи.


Не по своя воля се ражда човек, не по своя воля живее и не по своя воля умира.


Тема Re: За природата на ума [re: Aлekc]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано18.02.09 09:21



Много добре подбрани цитати, които показват разликата между ум и съзнание.
Вижда се, че единственият начин да се пробуди съзнанието, е да се спре ума.

"Вземи един остър нож и убий ума! Този ум не е твой" Г. Самхита

Силата е нищо без контрол.


Тема Re: Йога и покой на ума - две несъвместими неща [re: Aлekc]  
Автор The_Mother (непознат)
Публикувано18.02.09 10:00



Разговор на Нисаргадатта Махарадж с един "йога":


Йога: – Аз преподавам хата-йога.

Нисаргадатта Махарадж – Вие сте получили това знание, което сте искали. Но по какъв начин ви е донесло полза?

Й – То ми даде покой на ума.

НМ – Нима? Умът ви в покой ли е? Търсенето ви завършено ли е?

Й – Не, още не е.

НМ – Естествено. Не му се вижда края, защото не съществува такова нещо като покой на ума. Умът означава вълнение, конфликт. Липса на покой – това е умът.

Й – Аз все пак получих от йога известен покой.

НМ – Изследвайте ума си внимателно и ще видите, че той кипи от мисли. Понякога мислети могат да пропадат, но не за дълго. След това обичайното кипене се връща отново. Успокоеният ум не е покой.
Казвате, че искате покой на ума. Но спокоен ли е този, който иска покой на ума?

Й – Не. Аз не съм спокоен. Имам нужда от помощта на йога.

НМ – Не забелязвате ли противоречието? Много години сте търсили покоя на ума. Не можете да го намерите, защото той по своята природа е лишен от покой и затова не може да бъде в покой.

Й – Но все пак има някакво подобрение.

НМ – Този покой, който според вас сте получили е много крехък. Всяко дребно нещо може да го разруши. Това, което наричате покой е само липса на дразнители. Това едва ли може да се нарече покой. Истинският покой е непоколеибм. Можете ли да претендирате за безупречен покой?

Й – Старая се да го постигна.

НМ – Старанията са също липса на покой.

Й – Тогава какво ми остава?

НМ – АЗ няма нужда от успокоение. Аз не пребивава в покой. Аз е самият покой. Само умът е лишен от покой. Всичко, което той знае, е липса на покой под много форми и степени. Приятното се счита за висше, а това, което носи болка се отхвърля. Прогреса ви е само преход от неприятното към приятното. Но промените сами по себе си не могат да ни доведат до неизменното, защото всичко, което има начало, трябва да има и край. Истинското няма начало, то проявява себе си в безначалното и безкрайното, всеобхаватното, всесилното, като неподвижен изначален двигател, безвременно неизменен.

Й – ТИ какво да правя?

НМ – Чрез йога сте получили знание и опит. Това не може да се отрече. Но как да го използвате всичко това? Йога означава съюз, единение. Какво сте съединили?

Й – Аз се опитвам да съединя личността с истинското Аз.

НМ – Личността (вякти) е само продукт на въображението. ЯЗ (вякта) е жертва на това въображение. Вас ви пречи навика да считате себе си това, което не сте. Личността не може да съществува независимо, това Аз вярва в личността и съзнава себе си като нея. Отвъд границите на Аз (вякта) се намира непроявеното (авякта), безпричинната причина за всичко. Да се говори за единение на личността и Аз е неправилно, защото няма никаква личност, само ментална картина, на която се придава несъществуваща реалност чрез убеждение, вяра. Нищо не е било разделено и нищо не се нуждае от обединение.

Й – Йога помага да търсим и намерим Аз.

НМ – Може да намерите това, което сте загубили. Но не можете да намерите това, което никога не сте губили.

Й – Ако не бях загубил нищо, сега щях да съм просветлен. Но това не е така. Аз съм в процес на търсене. Нима самото търсене не показва, че нещо съм загубил?

НМ – Това показва само, че вярвате в това, че нещо сте загубили. Но кой вярва в това? И какво може да бъде намерено? Да не сте загубили личност, подобна на вас? И какво е това Аз, което търсите? Какво именно очаквате да анмерите?

Й – Истинското знание за Аз.

НМ – Истинското знание за Аз не е знание. То не може да се намери чрез търсене. Не може да се намери в пространстното и времето. Знанието е просто памет, начин на мислене, умствен навик. То се мотивира от удоволстнието и болката. Иемнно удоволстнието и болката ви гонят към търсенето на знания. Да бъдеш себе си означава да бъдеш отвъд всякакви въздействия. Вие не можете да бъдете себе си поради някаква причина. Вие сте си вие и затова не са необходими никакви причини.

Й – Ако се занимавам с йога, ще намеря покой.

НМ – Може ли покоя да съществува отделно от вас? Думите ви на собствен опит ли се основават или само на книгите? Книжното знание е полезно само в началото, но след това трябва да се замести с непосредствен опит, който по своята природа е неизразим. Думите може да се използват също и за разрушение. Думите създават образи, думите ги разрушават. Състоянието, в което се намирате зависи от вашия мисловен говор. По същия начин може да се излезе от това състояние.

Й – Аз съм достигнал известна степен на вътрешен покой. Трябва ли да го разрушавам?

НМ – Това, което е придобито, може да бъде загубено. Само когато постигнете истински покой, този покой, който никога не сте загубил – той ще остане с вас завинаги, защото никога не ви е напускал. Вместо да търсите това, което нямате, намерете това, което никога не сте губили. Това, което е било преди началото и което ще остане след края на всичко, това, което няма нито рождение, нито смърт. Това е неподвижно състояние, недосегаемо от раждането и смъртта на тялото и ума – това трябва да постигнете.

Й – Как да го постигна?

НМ – В живота нищо не се дава без преодоляване на препятствия. Препятствията към чистото възприятие на своята истинска природа – това са желанията за удоволствия и страха от болката. Реакцията на удоволстние и болка стоят като преграда на пътя ви.

Й – Такъв отказ от желания изисква ли време?

НМ – Ако се осланяте на времето, ще ви трябват милиони години. Методът за отказ от желания едно по едно е дълъг процес, на който не се вижда края. Оставете вашите желания и страхове, посветете цялото си внимание на това, което е отвъд преживяванията на желания и страхове. Попитайте: „Кой желае?” Нека всяко желание ви връща към самите вас.

Й – Коренът на всички желания и страхове е един – стремежът към щастие.

НМ – Щастието, за което мечтаете е само физическо и ментално удовлетворение. Такова чувствено или ментално удоволствие не е истинско, абсолютно щастие.
-------------------------------------------------


Виждате как йогата упорит като магаре си държи на неговите си разбирания за важността на Йога :)))))))
и виждате как просветления Учител (един от най-великите, това никой не може да отрече) оборва идеята за спиране на ума както и самата "йога"

Успокоеният ум не е покой.
Да се говори за единение е неправилно
Нищо не е било разделено и нищо не се нуждае от обединение.



Само един олигофрен може да има спрян ум, дори и името си може да не знае Към това ли се стремят йогите? - а дори някои напреднали йоги имат успехи в това отношение





Тема Re: За природата на уманови [re: DarthVader™]  
Автор mo32 (обикновен)
Публикувано18.02.09 10:50



"Вземи един остър нож и убий ума! Този ум не е твой"

Това ми хареса. Де да ставаше с нож обаче.

___________



Тема "Умът е великият убиец на Реалното"нови [re: DarthVader™]  
Автор Aлekc (необвързан)
Публикувано18.02.09 12:04



С един остър нож можеш да убиеш само тялото.

Що се касае до "убийството" на ума с "остър нож", за което се говори в Гхеранда Самхита, пък и не само там, на това "убийство" явно се гледа като на еднократен акт, а не като на многократно ръчкане с тъпо джобно ножче.

Умът не може да бъде "спрян", защото той е нещо живо и дейно по самата си природа.

Затова най-напред трябва да осъзнаем, че ние не сме нито това тяло, нито този ум. Точно както шофьорът не е тъждествен с колата си. Докато колата (тялото) и нейния бордови компютър (умът) се подчиняват на шофьора, той се чувства едно с колата си и я управлява. Но ако нещо се развали или блокира в нея, той внезапно осъзнава, че тя е нещо напълно различно от него.

Наистина този ум и това тяло не са наши, освен временно и е напълно безсмислено да се вкопчваме в тях.

Следователно не е нужно да убиваме в буквалния смисъл на думата нито нашето тяло, нито нашия ум, а само да прекъснем вкопчването си в тях.

За целта наистина ни е нужен "остър нож". И с него да отрежем завинаги своята пъпна връв, която ни свързва с тази наша животинска утроба.

В един друг древен източен текст по този въпрос се казва следното:

Умът е великият убиец на Реалното.

Ученикът трябва да убие убиеца.

Защото само когато собственият му образ стане за него така недействителен, както са недействителни за него всички образи на неговите съновидения, когато той престане да слуша множеството, тогава ще различи Единния, вътрешния звук, който убива външния.

Тогава само - не по-рано - ще напусне той областта на лъжовното и ще встъпи в царството на истинното.


Из "Гласът на Безмълвието"


Ето го и първичният превод на този текст:

The Mind is the great Slayer of the Real.

Let the Disciple slay the Slayer.

For: --

When to himself his form appears unreal, as do on waking all the forms he sees in dreams;

When he has ceased to hear the many, he may discern the ONE -- the inner sound which kills the outer.

Then only, not till then, shall he forsake the region of Asat, the false, to come unto the realm of Sat, the true.

From THE VOICE OF THE SILENCE



.

Не по своя воля се ражда човек, не по своя воля живее и не по своя воля умира.


Тема Re: Йога и покой на ума - две несъвместими неща [re: The_Mother]  
Автор Aлekc (необвързан)
Публикувано18.02.09 12:42



И аз смятам, че този диалог е изключително ценен, преди всичко защото е по същество.

В случая не е никак важно кой е Нисаргадатта и колко е просветлен. Точно както когато се обсъжда доказателството на някоя теорема в математиката е без значение кои са обсъждащите и какви научни звания имат.

Важна е теоремата, а не обсъждащите я.

Така и тук: проследете внимателно дискусията. Ако Нисаргадатта някъде греши, кажете точно къде греши и защо!

А ако не откриете грешка в аргументацията му, просто коригирайте досегашните си явно погрешни схващания по въпроса.


Ето какво казва по въпроса моят първоучител по езотерично мислене, ислямският мистик-суфий ал Газали (1058-1111), в своята духовна автобиография "Избаващият от заблуждение":

Разумният човек се придържа към думите на шейх Али ибн Аби-Талиб, който е казал:

"Не познавай Истината чрез хората!

Познай Истината чрез самата нея и ще разбереш кои са нейните поддръжници!"


Разумният човек първо се стреми да познае сам истината за нещата, и едва след това се вглежда в същността на казаното. Ако последното се окаже правдиво, той го приема, независимо дали онзи, който го е изрекъл е лъжлив и правдив човек.

Умният е способен да извлече истината дори от думите на заблудените хора, знаейки, че златото е скрито в пясъка.


Не по своя воля се ражда човек, не по своя воля живее и не по своя воля умира.


Тема Re: За природата на ума [re: mo32]  
Автор searcher (нещо...)
Публикувано18.02.09 13:23



Убийството с нож е символ на непоколебимата воля.

Далеч по-добро решение, отколкото да се умува безкрайно над това дали ума е полезен или не, щото тази дилема пак е от Ума измислена.



Тема Re: Йога и покой на ума - две несъвместими нещанови [re: The_Mother]  
Автор Лoтoc! (неопорочен)
Публикувано18.02.09 14:15



...."НМ – Може ли покоя да съществува отделно от вас? Думите ви на собствен опит ли се основават или само на книгите? Книжното знание е полезно само в началото, но след това трябва да се замести с непосредствен опит, който по своята природа е неизразим. Думите може да се използват също и за разрушение. Думите създават образи, думите ги разрушават. Състоянието, в което се намирате зависи от вашия мисловен говор. По същия начин може да се излезе от това състояние.

Й – Аз съм достигнал известна степен на вътрешен покой. Трябва ли да го разрушавам?

НМ – Това, което е придобито, може да бъде загубено. Само когато постигнете истински покой, този покой, който никога не сте загубил – той ще остане с вас завинаги, защото никога не ви е напускал. Вместо да търсите това, което нямате, намерете това, което никога не сте губили. Това, което е било преди началото и което ще остане след края на всичко, това, което няма нито рождение, нито смърт. Това е неподвижно състояние, недосегаемо от раждането и смъртта на тялото и ума – това трябва да постигнете. ".......


И когато йогата пита:
- Как да го постигна?
Не получава Отговорът!!!

Много бе писано и говорено на тема "Спирането на ума" защото доста хора са наясно че отвъд ума е Мирът и Блаженството за което мечтаят всички. Нека направя още веднаж едно резюме изхождайки не от книги - а от личен Опит:

1.Всички опити да си спреш ума или да го унищожиш са абсолютно губене на време и безумие! Защото природата на ума е необуздаема и ТОЙ Е СЪЗДАДЕН С ТОЧНО ОПРЕДЕЛЕНИ ФУНКЦИИ - ДА НИ СЛУЖИ ДА ОЦЕЛЯВАМЕ В ТОЗИ СВЯТ. Представете си един човек без ум. Безумен. Човек който не може да направи връзка м/у събитията, не помни нищо и не намира смисъл в нищо.... Човек смахнат, който ходи и говори и върши само глупости.
2.ИМА САМО ЕДНА ВИСША СИЛА НАД ЧОВЕШКИЯ УМ И ТЯ ОБИТАВА ВЪВ ВСЕКИГО ОТ НАС. Но човек е загубил Ключът към нея и нейното обиталище.
Тя е в нас, във всекиго, но не се манифестира, не се проявява.
3.За да се отключи тази Сила човек трябва да отиде при СатГуру на своето време и помоли за Ключът. Веднаж получил този Ключ и съответното Посвещение, практикувайки дадените техники човек открива че Нещо в него изведнаж спира дейността на ума. Приковава го в себе си като магнит. И това не е свързано с никакви усилия или насилия над ума. Когато тази Сила или Бог привлече към себе си ума, тогава Висшия разум започва да действува чрез същия този Биокомп ум така че не се получава вакум или липса.

Затова Ролята на Истинския Учител СатГуру е ОТ ПЪРВО И АБСОЛЮТНО НАЙ-ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ:


“If all the land were turned to paper and all the seas turned to ink and all the forests into pens to write with….. and the whole Mankind to write constantly day and night – they would still not suffice to describe the greatness of the Guru”

Kabir

„Ако цялата суша се превърне в хартия и всички морета/океани се превърнат в мастило и всички гори – в писалки. И цялото човечество да пише денонощно.......то не би успяло да опише величието на Гуруто.”

Кабир






Тема Малко мъдър дзен-хумор по темата [re: Лoтoc!]  
Автор Aлekc (необвързан)
Публикувано18.02.09 15:20



Един монах запитал наставника си:

- За какво мисли човек, докато седи самовглъбен в дзадзен?

- Мисли за немисленето? - отговорил Учителят.

- Как може някой да мисли за немисленето? - попитал монахът.

- Без да се замисля - усмихнал се наставникът.

Не по своя воля се ражда човек, не по своя воля живее и не по своя воля умира.


Тема Re: "Умът е великият убиец на Реалното" [re: Aлekc]  
Автор DarthVader™ (power)
Публикувано18.02.09 15:32



В отговор на:

Умът е великият убиец на Реалното.

Ученикът трябва да убие убиеца.




Откога разправям, че само спирането на ума може да освободи съзнаниет, за да възприема цялостна реалност?
Но намираш супер добри цитати за да ме подкрепиш, за което благодаря!

Силата е нищо без контрол.


Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.