Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:13 15.07.25 
Религия и мистика
   >> Йога
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutraнови  
Автор ...x ()
Публикувано03.06.08 05:18



Намерението ми е или да погледна като критика от Хайдегер към Махаяна Будизма, или като защита на Махаяна пред Хайдегер. Това е горе долу моят интерес, но вашите познания може да са в друга посока. Някой иска ли да си кооперира в тази тема, където да се съберат рaзлични погледи и разбирания върху Heart Sutra. Аз в момента ползвам Интернет за литература, плюс това имам библиотека на разположение.

Според мен коментарите от следния първоначален източник са много добри като въведение:



Разбира се, споменавам и типичният Уикипедия ресурс:



На първо време можем да обсъдим значението на коментарите от първия текст. Ето и самото изпълнение на сутрата:





Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutraнови [re: ...x]  
Автор amrta (skorpion)
Публикувано03.06.08 12:49



Много интересна тема, но честно казано изисква задълбоченост и да й се отдели доста време, което в момента нямам.



Но ще чета с интерес коментарите, дано да има такива. Най-малко от твоя страна...

Музиката е много успокояваща, с най-подходящия образ - на Далай Лама в молитва! Много ми хареса!



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutraнови [re: ...x]  
Автор Aлekc (Необвързан)
Публикувано03.06.08 19:20



Хайде, моля те, поразсъждавай малко над тази сутра!





Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutraнови [re: Aлekc]  
Автор ...x ()
Публикувано04.06.08 12:04



Имайте предвид, че това са мои съждения и ги третирайте скептично.

1.

В сутрата са споменати петте скандхи. Първо да видим кои са тези скандхи: формата, волутивността, интелекцията, перцепцията, и емотивността. Какво представляват те и може ли човек веднага да ги обособи, концентрира и раздели. Сега ще ви обясня.

-За да откриете формата се концентирайте само над обекта като забравите тялото си, мисълта си, сетивата си, и изобщо че съществувате. Нека остане само обектът с неговата форма. Би трябвало да се получи. Платон е извършил тази операция, когато говори за идеален свят (разбира се, Платон е повлиян от Изтокa).

-За да откриете волята, мислете как изпaдате в автоматичен модус на взимане на решения. Няма емоция, няма друго съществуване освен взимането на решения и тяхното планиране.

-За да откриете интелекцията, започнете да четете някакъв чист и абстрактен, но не много труден, текст. Движете се по него, докато остане само четенето и вашето възприемане.

-За да откриете перцепцията, концентрирайте се над нещо като цвета на изгрева, или слънчева корона, когато слънцето е зад облак. Усетете млечността на мъглата и т.н.

-За да откриете емоцията, помислете за емотивна ситуация, и къде в тялото ви е тази емоция. Концентрирайте емоцията, и мислете само за нея. Сега преминете в чисто емотивно състояние. Не се безпокойте да не казвате глупости, кажете нещо напълно естествено, истинското ви желание.

2.

За упражнение, в анонимна обстановка, привлечете разговора с реплика към всяка една от тези ваши факултативности. Помислете си и забележете нещо сетивно относно вашия събеседник, например цвета на лака на ноктите му. След това му кaжете нещо емоционално, без планиране, без спазване на типичните шаблони на разговор. След това му кажете нещо чисто аналитично. Също така забележете в каква степен вашият събеседник има интелектуален наклон, емоционален наклон или перцептивен наклон на изразяването в момента. Интересно, че ако говорите например с архитект или човек завръшил вътрешен дизайн, може да забележите и концентрация над формата. Техните слова ще изглеждат малко по-странни, но не по интелектуален или волутивен начин. Практикувайте тези методи.

3.

Относно сутрата, първото откритие е че скандхите нямат собствена идентичност.

Тоест ако превключите например на чиста емотивност, събеседникът срещу вас няма значение на пълноценен човек, и това което изпитвате в момента към него не е свързано с това, че той е същество, съставено от 5 скандхи. Сега вие сте свързани с него само на ниво емотивност. Вие може да контролирате това превключване и при умелост и малко опит от ваша страна събеседникът ви ще ви последва. Проблемът обаче е, както казах, че това не е завършен човек, сега изживявате само емоции.

По същия начин може да се концетрирате над всяка една от скандхите, като срещу си няма да имате пълните обекти, а само едната им страна. Например да кажем, че сте сред природата и превключите на чиста перцептивност, обектите няма да са материални, и няма да имат обяснение, като вместо това те за вас сега ще се разпаднат до звук, цвят, мекота и т.н. неща, които ви поглъщат сами по себе си.

4.

Второто откритие е, че скандхите са празни. Доколкото те са подлежащи функции на мозъка, те не само че нямат идентичност, ами просто могат да бъдат и да не бъдат. Освен това, няма как например да изпитате тъга, когато сте на чисто интелектуално ниво. А пък самото емоционално ниво не може да разсъждава, така че ако прекъснете връзката между емоционалност и интелектуалност, в никакъв случай няма да разбирате какво ви се случва рационално докато сте в емоционалния канал и т.н.

5.

В крайна сметка чрез тази операция на разпадане и нейното стабилизиране човек може да постигне пълно освобождение от умирането в живота, но също така и от умирането на мислите.

Умиране на мислите е смяната на вниманието, зараждането и краят на мислите, особено когато нямаме представа от точния механизъм. Например докато сте заети с интелектуална дейност, възниква емоционално прекъсване. Ако нямате предварителен модел, може би ще се объркате какво точно се случва. Но ако сте в пълно съзнание на своите факултативности поотделно, ще можете да забележите как всяка от тях продължава непрекъсната (напр. просто е в тишина в момента).

6.

Накрая, един от проблемите с разделянето на емоциите и интелекцията например е че нямате контрол над себе си. Може да се отклоните да вършите най-зли планирания, използвайки само разделения си интелект, и тогава да превключите на емотивност, и да изживявате добри емоции. Емоцията не може да разсъждава, тя е невинна, така че това може да е много измамно за вашите събеседници.

Тази дисхармония на съществото ви в крайна сметка обаче води до поява на съвестта. За да се успокои съвестта, и не знам как да ви го опиша, но за да се контролира тази отключена амбивалентност на човешкото същество, което в този момент няма никакви предпазни механизми, които да го спрат от използване на това новопридобито знание за най-гнусни цели е необходима систематична отговорноcт. Това е вътрешна нужда, произлезла от разяждащата несигурност от самия себе си и вцепенението пред нещата, които може да вършите най-манипулативно.

Именно такива хора се заемат да регламентират на чисто интелектуално ниво морал и религия, а на чисто емоционално ниво - състраданието. Не може да се заемете да планирате надребно за интереса си в това състояние, защото би довело до неконтролируемо пропадане. Същите са принудени да се обърнат към някаква универсалната добродетел, защото поне тя е достатъчно сигурен ориентир. Те иначе не могат да имат доверие на себе си. Коранът например също започва с молитва за направляване.



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: ...x]  
Автор Aлekc (Необвързан)
Публикувано04.06.08 21:15



Най напред нека уточним точния смисъл на петте скандхи.

В будистката традиция те се наричат пет скандхи (панча-скандха; думата „скандха“ дословно означава „купчина“). Това са

1) групата на материалната форма (рупа), т.е. на всичко, което бихме могли да отнесем към областта на сетивно възприеманото и материално битие;

2) групата на усещанията (усещане за приятно, за неприятно и неутрално) – ведана;

3) групата на перцептивното осъзнаване на различията (кръгло – квадратно; бяло – черно и т.н.), а също така формирането на представите и понятията – самджня;

4) групата на мотивиращите фактори – исканията и подбудителните импулси (санскара); именно тази група от елементи е отговорна за формирането на кармата, и накрая,

5) съзнанието като такова (виджняна).

Трябва да подчертаем, че редът на изброяване на скандхите не е случаен – той отразява реда на възприемане на обекта и неговото усвояване от съзнанието: на първо място са сетивните данни, после съпровождащото ги чувство за приятно или неприятно, после формирането на конкретен перцептивен образ на възприетия обект и след това оформяне на съответна нагласа – влечение към възприетото или отвращение от него; във всички тези процеси участва съзнанието, което присъства дори на равнището на възприемането.


Основи на будисткото учение
Автор Евгений Торчинов
Страница 10, 11 от 18




Нека да започнем с тези основни и приети от всички будисти характеристики на скандхите.

Има ли дотук нещо неясно или двусмислено?



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: ...x]  
Автор ...x ()
Публикувано04.06.08 22:15



Когато скандхите са пълни, те ви дават усещането за съществуване. Дори когато са празни, скандхите не са изчезнали, защото те са само функция. За да се усети вечността, не трябва да мислите кога скандхата ви е пълна или празна или до каква степен и какво съдържа. Има ли значение за една функция, къде точно се намира и коя точка ще преобрази. Функцията си остава една и съща. Например да намалим тези 5 функции до тишина, това не е различно от смъртта. Но когато говорим за смърт, това което се случва е 'очакването на смъртта'. Нашата памет, преди смъртта, може да започне да активира различни мисли, емоции и т.н. В зависимост е от представите запаметени в нас. Ала всичко това е "материалът", който тези функции продължават да разиграват. Но тогава това е само една музиклана симфония и то доста нехармонична. "Събитието на смъртта" е само едно заглавие, което указва партията на емоции и мисли, които да се разиграят. Който има контрол над скандхите и над това как се е създавал материалът на паметта в него, може да изпълни тази, както и другите партитури много по-хармонично. Той може и да не ги изпълни, защото контролира оркестъра. Виждате, при обикновените хора, оркестърът започва да свири сам. Ако искате, оставете оркестъра да свири сам. А пък, разбира се, който обича драматичността, той може да изпълни това действие с драматичност. Но бодхисатва вече е получил просветление за характера на смъртта.



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: Aлekc]  
Автор ...x ()
Публикувано04.06.08 22:31



Добро обяснение (от официален източник), макар аз лично да мисля, че емоцията предхожда останалите скандхи при развитието на бебето.

Интересно за мен е, че формирането на представите и понятията е отнесено към перцепцията. Понятията, схванати като думи може и да се разгледат така, но понятията имат подлежаща дълбочина и взаимосвързаност, която се формира в (асоциативната) памет. Можем ли да обясним тази дълбочина с перцептивни схващания? За мен паметта е по-сложна от перцепцията, макар, съгласен съм, че съдържа елементи сходни на перцепция. Може ли да разгледаш този въпрос? Какво говори будизмът за паметта?



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: ...x]  
Автор Aлekc (Необвързан)
Публикувано04.06.08 23:16



Будизмът е хилядолетна традиция.

Сутрата на сърцето на трансцеденталната мъдрост (Бхагавати праджняпарамита хридая сутра) е доста късен и зрял продукт на тази традиция, който предполага доброто и познаване като основа. Поради това и дадох първоначалното основно разбиране за петте скандхи.

Под сутра в будистката литература се разбира текст, съдържащ поучения на Буда. В това отношение тази Сутра е уникално изключение.

В нея не Буда, а бодхисатва Авалокитешвара поучава Шарипутра и едва накрая Буда излиза от самовглъбеността си, за да изкаже удовлетвореността си от поученията на Авалокитешвара.

Смятам обаче, че преди да обсъдим по-подробно тази сутра е добре да дадем на всички възможността да се запознаят с нея:

Така съм го чул…

Веднъж Благословеният пребиваваше в Раджагриха при планината “Върха на лешоядите”, заедно с голямо събрание от сангхата на монасите и голямо събрание от сангхата на бодхисатвите.

По това време Благословеният навлезе в самадхито, което изразява дхармата, наречена “задълбоченото озарение”, и по същото време благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, докато практикуваше задълбочената Праджнапарамита, видя по следния начин: той видя, че петте скандхи са лишени от същност.

Тогава, чрез силата на Будата, Почитаемият Шарипутра каза на благородния Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата: “Как би трябвало един син или дъщеря на благородно семейство да се упражнява, когато иска да практикува задълбочената Праджнапарамита?”

Помолен по този начин, благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, каза на почитаемия Шарипутра: “О Шарипутра, един син или дъщеря на благородно семейство, който иска да практикува задълбочената Праджнапарамита трябва да вижда по следния начин: да вижда, че петте скандхи са лишени от същност.

Формата е пуста; Пустотата също е форма. Пустотата не е различна от формата; Формата не е нищо друго, освен пустота. По същия начин, усещания, възприятие, формации и съзнание са пустота.

Следователно Шарипутра, всички дхарми са пустота. Няма характеристики. Няма раждане и няма прекратяване. Няма нечистота и няма чистота. Няма намаляване и няма увеличаване.

Следователно, Шарипутра, в пустотата няма форма, няма усещания, няма възприятие, няма формации, няма съзнание;

Няма око, няма ухо, няма нос, няма език, няма тяло, няма ум;

Няма проявление, няма звук, няма мирис, няма вкус, няма докосване, няма дхарми;

Няма дхату на очите... [до липса на]...дхату на ума, няма дхату на дхармите, няма дхату на ума-съзнание;

Няма невежество, няма край на невежеството... [до липса на] ...старост и смърт, няма край на старостта и смъртта;

Няма страдание, няма произход на страданието, няма прекратяване на страданието, няма път, няма мъдрост, няма постижение и няма не-постижение.

Следователно, Шарипутра, тъй като бодхисатвите нямат постижение, те пребивават чрез Праджанапарамита. Тъй като няма заблуденост на ума, няма страх. Те преминават отвъд фалш и постигат пълна нирвана.

Чрез Праджнапарамита всичките Буди на трите времена се пробуждат напълно за ненадминато, истинко, пълно просветление.

Следователно великата мантра на Праджнапарамита, мантрата на великото прозрение, ненадминатата мантра, несравнимата мантра, мантрата, успокояваща цялото страдание, трябва да бъде известна като истина, тъй като няма измама. Мантрата на Праджнапарамита се изрича по този начин:

ТЕЯТА ОМ ГАТЕ ГАТЕ ПАРАГАТЕ ПАРА САМГАТЕ БОДХИ СВАХА

Така, Шарипутра, бодхисатва махаставата трябва да се упражнява в задълбочената Праджнапарамита.

Тогава Благословеният излезе от това самадхи и похвали благородния Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, казвайки:

“Добре, добре, о сине на благородно семейство; така е, о сине на благородно семейство, така е. Задълбочената Праджнапарамита трябва да се практикува точно както ти преподаде и всички Татхагати ще се радват.”

Когато Благословеният каза това, почитаемият Шарипутра и благородният Авалокитешвара, бодхисатва махасатвата, цялото събрание и света с неговите богове, хора, асури, и гандхарви се възрадваха и възхваляваха думите на Благословения.






Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: Aлekc]  
Автор ...x ()
Публикувано05.06.08 01:13



Този педагогически подход е стабилен, нека се учим взаимно. Харесва ми “Върха на лешоядите”, изрaзява напрежението, което съпътства стремежа към правилно знание и чакането на решение при споделянето му пред мъдреците. Самата сутра освобождава това напрежение, но е интересно, че преди това го е имало. Сега съм щастлив, че ми хрумнаха някои идеи и смятам да ги напиша.

1.

Начинът по който са интегрирани нормалните човешки факултативност (скандхи) е сценарият. Сценарият е развит в литературата и приказките. Когато хората научат сценария и го съхранят в паметта си, сценарият в единия човек може да се свръже със същия или подобен сценарий в другия човек . Поради преминаване към различни факултативност в различни точки на сценария - двете страни започват да трептят хармонично. Tочките на синхрон са обяснени предварително, след което е казано преминете към следващата скандха - синхронизирайте се. Всяка скандха има собствени жестове, които я привличат, например 'острота или блясък привлича перцепцията' и т.н. Всичко това се случва с определен ритъм - нито много бързо, нито много бавен - регулиран от сценария.

Сценарият остарява, и затова се налага да бъде постоянно подменян. Човек винаги има желание да влезне в нов сценарий, и го прави с най-голямо удоволствие, в неведение на факта, че това е бил зараждащият елемент на всички предхождащи сценарии в историята (рицарската любов, романтичната любов, свободната любов, студената любов и т.н.)

Сценарият е инерцията, от която се нуждаем, но тя не ни тежи само когато открием себе си в него. Затова старите сценарии започват да ни тежат, особено когато другата страна, т.е. човекът - е в плен на тези сценарии - това ги прави истинкси инертни, тежки, непомръдващи.

Тогава можем да се опитаме да разрушим техния сценарий, закодирайки отново ново преплитане на скандхите.

Сценарият се явява защото човек иска да изживява себе си не само функционално. От начало на него му е казано да се изживява като нещо. Ако той просто е функционалност във всяка една от факултативностите, за другите ще е трудно да го възприемат като "нещо", а не като процес. За да го възприемат те като нещо е необходимо той да се оплете в сценарий. Сценарият има преплетени нишки и движения на всяка една от скандхите, което му дава смисъла на нещо неразгадаемо, стабилно. Човек трудно може да разплете собствения си сценарий. Тогава когато двама души се синхронизират в един сценарий, това им дава усещане за живеене.

Ние обаче не можем да живеем така, с цялото си същество, като това е единствения начин. Нашата позиция може да реформулира съществото, макар да ни се иска, да попаднем и ние самите в някой сценарий може би. Явно установяването на сценарии е естествено наклонение на човека, но това не значи, че ако искаме няма да можем да ги разграничим. Нека например бъдем чист процес: чиста интелекция, чисто планиране, чиста емотивност, чиста перцепция, чиста форма.

2.

Публичната музика, тя винаги се стреми да прекъсне чистите факултативности, защото те забравят всичко, когато са. Медията като вестниците също закодира бързо сменящи се емоционални и интелектуални послания. Няма време за изясняване, ами има само превключване и объркване. Всичко това цели затвърждаване на текущите или пренастройване към нови сценарии. Но когато се активират чистият анализ, чистата перцепция и т.н., всичко това е дразнение и забавяне. Чистотата протича бързо.

Ако сега превключим към емоцията, веднага усещаме кои елементи на едно тяло, на едно облекло, или на един човек са емоционално привличащи, кои са перцептивно привличащи, кои са индикация за волутивността. Всичко се усеща на момента. Човекът срещу нас най-вероятно е самият в някакъв сценарий и ще очаква да го следваме и ние, освен ако не го повлечем прекалено силно с кохерентността на чистото послание на единия процес. Сега ние можем да го възприемем чисто, и по-точно в чистота отделните градивни елементи.

3.

Връщането към старите сецнарии, след като веднъж са разрушени, е трудно, особено ако в закодирането им има негативни емоции. Голяма част от тъканта на съществуването обаче е пленена в тези сценарии. С оглед на живота, трябва да се изправим емотивно срещу болката, перцептивно срещу грозотата, интелектуално срещу глупостта, планиращо срещу безцелността, формално срещу безпорядъка. И да ги приемем. Всяка от отделните скандхи може да се справи в себе си със своята антитеза. Проблемите възникват от заключването на скандхите чрез сценарий, особено когато има културна девиация, което не им позволява да се отпуснат и разрешат сами. Ако постигнем това виждане, сега сме готови да срещнем всеки един от антитезните елементи на скандхите поотделно, и да преминаваме през сценариите като през прозрачно було. Трябва да се пазим само общият сценарий да не ни завихри отново, защото тогава ще загубим себе си отново в стария водовъртеж. В тази ситуация, макар вече да не ни пречи на нас, е добре да улесним лошите заключвания в сценариите за другите. Кое ще ни накара да го направим? Това, че всяка скандха в себе си се стреми към движение, което е леко напред.



Тема Re: Проучвам и ще разсъждавам над Heart Sutra [re: ...x]  
Автор Aлekc (Необвързан)
Публикувано05.06.08 01:18



Крайно важно е да осъзнаеш, че подходът на будизма не е философски или научен, а преди всичко "медицински".

"Само за неудовлетворителността (дуккха) уча аз и за нейното прекратяване", заяваява Буда в Паликанона.

Будистката философия е само набор от "умели средства" за премахване на вътрешните блокади на устремилия се към Пробуждане последовател на Буда.

Поради това твоите разсъждения, може би имат философска и литературна ценност, но не и чисто "лечебна" будистка ценност.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.