|  | | Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | (покажи всички)
 
| 
           
             | 
                 
                   | Тема |  Грамотността е хигиена на ума и изказа   |  |  | Автор | shshtt (късметлийка) |  | Публикувано | 22.07.12 15:49 |  |  | 
           
 Журналистка пита Любен Дилов- син:
 
 - Смятате ли, че е необходимо условие за един пишещ човек да е грамотен, или може да му се прости при наличието на професиите „редактор“ и „коректор“?
 
 - Грамотността е хигиена на ума и изказа. Все едно да ме попитате, необходимо ли е да се мием, при положение, че има химическо чистене…
 
 
 
 
 Мда...., а аз съм доста неграмотна.
 Има ли шанс да проумея кога се слага пълен и кога непълен член или пък запетая? Съмнявам се, след като милион пъти приятели са правили опити да ми обяснят.
 
 Мислех си да се снабдя с учебниците по български език от 1-ви до 12-ти клас и да опитам веднъж за винаги и из основи да се ограмотя.
 Как ви се струва тази идея?
 А за други варианти сещате ли се?
 
 :)
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: shshtt] |  |  | Автор | chavdar4e (бивше 4ave) |  | Публикувано | 22.07.12 15:59 |  |  | 
           
 Оооо, Шитке, здрасти
 Имаш шанс, разбира се, това са прости и елементарни правила, може би не са ти ги обяснили достатъчно разбираемо и атрактивно
 Питай, давай изречения, които те съмнявам и малко по малко ще се научиш, сигурна съм!
 Специална прегръдка от мен
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: shshtt] |  |  | Автор | УниKaлнaтa (Заядница) |  | Публикувано | 22.07.12 18:03 |  |  | 
           
 Според мен най-важното е да имаме желание. Човек, който не прави никакви грешки, просто няма...или поне - не се намира сред дращещите в подобни клубове...
 
 Тук се питаме и си отговаряме, споделяме си съмнителни неща и ги нищим. Много е приятно.
 
 Относно пълния член - много е просто. Не знам защо казваш, че не го разбираш...За  това, за което се съмняваш дали да му Е пълен членЪТ - проверяваш дали можеш да зададеш въпроса КОЙ. Тоест - дали е подлог (извършващ действието в изречението). И веднага му шляпваш пълниЯ член (какво шляпваш? НЕ Е  подлог).     Това е първият белег.
 
 Вторият е - да бъде свързан с  глагола "съм" в трето лице единствено число, във всичките му времена.(той Е, той БЕШЕ, той  ЩЕ БЪДЕ, той  БИЛ) Така звучи сложно, ама е просто - значи - виж предишните ми две изречения.
 "ВториЯТ Е" Или може да бъде  "Това Е първиЯТ белег". Или: "ВториЯТ случай БЕШЕ". Или" ВториЯТ случай ЩЕ БЪДЕ"
 
 Значи - пишеш си изречението, връщаш се назад, ако нещо те чопли, и проверяваш дали думата е подлог (кой), или дали е свързано с въпросното Е във всичките му форми.
 
 Например - "Това поставя на преден план въпроса" (какво?), но "На преден план е поставен въпросът". Не, че въпросът извършва някакво действие, ама е свързан с въпросното "Е"...
 
 Има още няколко случая, в които се употребява пълен член, сигурна съм, че ще ти ги обясни някой друг...
 
 Относно запетайките - аз лично я карам интонационно.  Където спирам, за да направя пауза - слагам запетайка. (Понякога - тире, ама ти питаш за запетаи) Разбира се, има и някои други истински правила, свързани с определени думи и части на изречението, пред които почти винаги се слага запетая, но те пък се учат още в началното училище, и също почти винаги са свързани с интонационна пауза.
 
 Ако усвоиш този супер първобитен урок по граматика, мисля, че хигиената на ума и изказа ти е спазена поне наполовина!
 ----------------------------------------
 (Здравец, запетаята след "мисля" трябва ли да я има??)
 
 
 
 Като си мислех върху това, което написах, и ми дойде на ум друг въпрос. Въпросът за намиране на подлог е "кой" за лица и "какво" за предмети, нали? Тоест - "Столът  падна.(какво падна?)" ОБАЧЕ, да му се невидяло, въпросът за допълнение СЪЩО е "какво"...."Той ми даде стола (какво ми даде той?)"...
 
 И - кво прайм сега?
 
 (И някои казват, че всичко това може да се изучи за един час седмично от четвърти до седми клас???)
 Редактирано от УниKaлнaтa на 22.07.12 19:20. 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: УниKaлнaтa] |  |  | Автор | chavdar4e (бивше 4ave) |  | Публикувано | 22.07.12 20:29 |  |  | 
           
 Много сложно и много шарено, нечетимо
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: shshtt] |  |  | Автор | здpaвeц () |  | Публикувано | 22.07.12 21:04 |  |  | 
           
 Здравей и добре дошла!
 
 Ако искаш да усвоиш правописа (него), трябва да останеш тук или честичко да ни навестяваш. Правописът (той) не е труден. Не си отделила време или не ти е било обяснено добре.
 
 Току-що ти преподадох първия (него) урок за пълен и кратък член... Навсякъде, където интересуващата те дума може да се замени с "той", използваш пълен член, ако я заменяш с "него", "го", използваш кратък.
 
 1. Столът е близо до масата. (Той е близо до масата) - пълен член.
 2. Погледнах вестника. (Погледнах го, погледнах него) - кратък член.
 
 П.П. Не се притеснявай да питаш!
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: УниKaлнaтa] |  |  | Автор | здpaвeц () |  | Публикувано | 22.07.12 21:16 |  |  | 
           
 (Здравец, запетаята след "мисля" трябва ли да я има??
 
 Трябва!
 
 Като си мислех върху това, което написах, и ми дойде на ум друг въпрос. Въпросът за намиране на подлог е "кой" за лица и "какво" за предмети, нали? Тоест - "Столът падна.(какво падна?)" ОБАЧЕ, да му се невидяло, въпросът за допълнение СЪЩО е "какво"...."Той ми даде стола (какво ми даде той?)"
 
 Твоят начин ми е труден. Аз не процедирам със задаване на въпроси.
 
 Столът падна = Той падна - (не става с "него падна")
 
 Той ми даде стола = Той ми даде него - (не става с "той ми даде той")
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: здpaвeц] |  |  | Автор | УниKaлнaтa (Заядница) |  | Публикувано | 22.07.12 21:45 |  |  | 
           
 Навсякъде, където интересуващата те дума може да се замени с "той", използваш пълен член, ако я заменяш с "него", "го", използваш кратък.
 
 НАПРАВО ГЕНИАЛНО! И сега ако можеш да ми обясниш ЗАЩО нито един учител не дава тази проста, почти математическа формула... За пръв път я чувам.
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: УниKaлнaтa] |  |  | Автор | chavdar4e (бивше 4ave) |  | Публикувано | 22.07.12 21:59 |  |  | 
           
 Не четете, не четете... Елементарно правило "кой" и "кого". Писано и говорено сто милиона пъти
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа  [re: chavdar4e] |  |  | Автор | УниKaлнaтa (Заядница) |  | Публикувано | 22.07.12 22:07 |  |  | 
           
 Ти на децата си, като не им е ясно нещо, така ли им го обясняваш?
 
 Почва да не ми е ясно защо те наричат ПИЧ!
 
 Един "пич" на място ще обясни сто пъти.
 
 
 
 
 |  |  |  
             | 
                 
                   | Тема |  Re: Грамотността е хигиена на ума и изказа
[re: УниKaлнaтa] |  |  | Автор | chavdar4e (бивше 4ave) |  | Публикувано | 22.07.12 22:15 |  |  | 
           
 Чеки ся, ти не си ли чела големият как го научих къде се пише пълен и кратък член???  Че съм го писала сто пъти, вече ме е срам...
 Кажи, ако не си, да се срамувам пак публично
 
 
 
 
 |  |  |  |  
 
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | (покажи всички) |   | 
 |