|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема
|
Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
|
|
Автор |
УниKaлнaтa (Заядница) |
Публикувано | 19.07.12 19:06 |
|
На изпита по български език и литература от редовната изпитна сесия в Софийския университет "Св. Климент Охридски" 751 кандидат-студенти имат "двойки", или това са 48,39 процента от явилите се на изпита 1552-ма кандидати.
Няма пълни шестици на изпита, а две работи са анулирани.
------------------------------------------------------
Хора, смятам, че поне в този клуб написаното по-горе не изненадва никого.
И макар, че пишещите и четящите тук не са много (ама пък са качествени!!)- бих искала да поставя и тук въпроса, който нищя доста отдавна.
Какво бихте казали, ако в училище предметите "Български език" и "Литература" се разделЯт като съвсем независими един от друг, а ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА матура да е само по български, като тя включва задачи, проверяващи правопис и граматически правила (Жестока диктовка, пълна с всякакви най-често бъркани думи, някакъв тест и други подобни) и задача, проверяваща езиковата култура и създаването на текст със свободно съдържание (Есе на свободна житейска тематика, или свободен преразказ на непознат текст с възможност за промяна на съдържанието или края и други подобни). Като критериите за слаба оценка да са безпощадни, и с двойка да не може да се върви напред. Поправка - до изкарване!!
Най-едро доводите ЗА тази идея -
1. Литературата е прекрасен предмет, твърде близо до вид изкуство, НО тя изисква определено дадености и таланти, и е несправедливо да ЗАДЪЛЖАВАМЕ всички ученици да полагат най-важния зрелостен изпит по предмет, по който поне половината завършващи нямат никакви дадености и умения. Литературата е предмет, върху който трябва да наблягат ученици, които в бъдеще ще я превърнат в своя професия, ТОЧНО както за други деца това са примерно - географията, математиката, историята, физиката, химията, чуждия език... Тоест - литературата да се изравни по важност с всички останали предмети и да може да бъде избирана наравно с тях за ВТОРАТА задължителна матура.
2. Ако българското общество от година на година става все по-неграмотно и неграмотно - това НЕ Е по причина на липсата на ЛИТЕРАТУРНИ умения, а точно по причина на небрежното изучаване на предмет като "Български език, писмена и речева култура"(моя импровизация) в училище. Сложен език като българския се изучава основно САМО до 7 клас, в гимназията се НАБЛЯГА на литературата и по тази (и други, разбира се) причини състоянието на общата грамотност става все по-плачевно и плачевно.
Мога да добавя още доста доводи в полза на това, но ще ги запазя за по-късно, защото съм СИГУРНА, че ще има як спор...най-вече - инерционен.
Какво е мнението ви?
Редактирано от УниKaлнaтa на 19.07.12 20:05.
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: УниKaлнaтa]
|
|
Автор |
chavdar4e (бивше 4ave) |
Публикувано | 19.07.12 20:47 |
|
Неведнъж съм заявявала твърдо "ЗА"
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: chavdar4e]
|
|
Автор |
Casandra ((изпитана)) |
Публикувано | 20.07.12 00:30 |
|
Винаги ме кефиш, но този път съм твърдо *против*!
Литературата си дава фундаментални знания и има своето място при вси БАК-ове в Европа, друг е въпросът, че у нас все още шестват НЕКВИ шантави критерии за оценяване, едва ли не според вкуса на оценяващите (и според разбиранията им),очакват от един кандидат.студент да бъде непременно с талант на писател/поет от международна величина и да споделя ТЕХНИТЕ (на оценителите) идейно-политически, исторически, културни и прочие възгледи, за да му дадат положителна оценка.
Би трябвало да се изгради някаква обективна оценъчна рамка, включваща познаване на произведения, автори, епоха, категоризации на стила на пишещия - художествен, научен, рационален - без непременно да се дава превес на художествения, умение да изрази мислите си (без значение съвпадат ли с тия на проверяващите или напротив) и т.н.
Да вземат опит от европейските системи, французите са опрели до картезианството и там има доста залитания, но и поне някаква обективност (оценките са от 1 до 20)
Никой не е станал пророк в собственото си село
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: Casandra]
|
|
Автор |
УниKaлнaтa (Заядница) |
Публикувано | 20.07.12 06:49 |
|
Литературата си дава фундаментални знания и има своето място при вси БАК-ове в Европа
Дава фундаментални знания, да. Също както историята, географията, биологията...да не изброявам. С какво литературните знания са "по-фундаментални" от тези във всички останали предмети, та трябва да са ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ за всички завършващи, а останалите - не?
Колкото до БАК-овете в Европа...доколкото знам - в Швейцария в горните класове литературата изобщо ОТСЪСТВА като предмет за изучаване, освен в специализираните хуманитарни профили. Мисля, че и в други европейски държави е така. За сметка на това - съответният език се изучава доста яко.
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: chavdar4e]
|
|
Автор |
УниKaлнaтa (Заядница) |
Публикувано | 20.07.12 07:10 |
|
Винаги съм знаела, че си "връх", колкото и да сме се "джанкали" по други въпроси!!
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: УниKaлнaтa]
|
|
Автор |
пpивeт (:-) |
Публикувано | 20.07.12 09:10 |
|
Не ти ли писна да поставяш една и съща тема във всички клубове?
В исторически план човекът е получил нужда от култура и образование,
след като е успял да удовлетвори първичните си потребности от
храна, облекло и дом.
Беднотията предполага евтина чалга-култура, която е създадена
от и за неграмотността. Силиконовите цици са по-евтини и
по-доходоносни от висшето образование, пък и се получават
с по-малко усилие.
(Excusez mon mauvais francais!)
Съкращавайте фразите до размера на мисъл. М.Вайсберг
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: пpивeт]
|
|
Автор |
УниKaлнaтa (Заядница) |
Публикувано | 20.07.12 09:57 |
|
Не ти ли писна да поставяш една и съща тема във всички клубове?
Не.
ПП - До сега клубовете, в които съм я обсъждала, са 2 (словом - два) броя. Този е третият. От общо няколкостотин в дира. И за ВТОРИ път е като цялостна тема, в третия случай е обсъждана като пост вътре в друга теми.
Въпросът ти ми звучи точно като бесепарска манипулация. Човек, като го прочете, ще си каже - егати, тая ходи по всички клубове и поставя една и съща тема...ЗА МЕН това е много важна тема, имам определени цели, и не виждам нищо лошо да проверявам общественото мнение където мога. Ако искаш да знаеш - аз и референдум ще направя!Редактирано от УниKaлнaтa на 20.07.12 10:16.
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: УниKaлнaтa]
|
|
Автор |
Taй Фън (непознат) |
Публикувано | 20.07.12 11:41 |
|
За мен нещата стоят така.
Първо се учиш на грамотност.
Овладяваш в някаква степен и норми правописа.
Чрез грамотността откриваш книгите, сиреч литературата влиза в живота ти. С колкото повече книги и думи се срещаш, толкова повече усъвършенстваш езика и правописа си.
За мен второто надгражда първото и нещата са неделими. До тук.
Друг е въпросът, всеки индивидуално дали има потребност да разширява съзнанието си в тази посока.
Не можем да изискваме грамотност и литературни подвизи на 100% при всички бъдещи професии. Не е нужно според мен.
Ще приложа това стихотворение на Джалаладдин Руми( не го намерих на български, съжалявам). Просто като пример, че въпросът на УниКалната е вечен.
СПОР ГРАММАТИКА С КОРМЧИМ
Однажды на корабль грамматик сел ученый,
И кормчего спросил сей муж самовлюбленный:
"Читал ты синтаксис?" - "Нет",- кормчий отвечал.
"Полжизни жил ты зря!"-ученый муж сказал.
Обижен тяжело был кормчий тот достойный,
Но только промолчал и вид хранил спокойный.
Тут ветер налетел, как горы, волны взрыл,
И кормчий бледного грамматика спросил:
"Учился плавать ты?" Тот в трепете великом
Сказал: "Нет, о мудрец совета, добрый ликом".
"Увы, ученый муж!- промолвил мореход.-
Ты зря потратил жизнь: корабль ко дну идет"
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: УниKaлнaтa]
|
|
Автор |
пpивeт (:-) |
Публикувано | 20.07.12 12:00 |
|
ЗА МЕН това е много важна тема, имам определени цели, и не виждам нищо лошо да проверявам общественото мнение където мога. Ако искаш да знаеш - аз и референдум ще направя!
Хубаво де, всеки си има някаква фиксация. Не си само ти.
За протокола: Според мен литературата трябва да е застъпена в матурите,
особено българската, както и историята на България, географията, биологията, физиката и химията, математиката задължително... да не
изброявам.
Един не знае къде се слага пълен член, друг не е чувал за Паисий,
а трети не знае коя държава е оттатък Дунава.
Няма ти спамя повече в любимата тема, дерзай!
Съкращавайте фразите до размера на мисъл. М.Вайсберг
| |
Тема
|
Re: Тотална неграмотност - идеи(Й;-) за матурата?
[re: пpивeт]
|
|
Автор |
УниKaлнaтa (Заядница) |
Публикувано | 20.07.12 12:28 |
|
Според мен литературата трябва да е застъпена в матурите,
особено българската, както и историята на България, географията, биологията, физиката и химията, математиката задължително... да не
изброявам.
Тоест - потвърждаваш вече написаното от мен, че литературата трябва да е еднакво застъпена в матурите, наравно с всички останали основни предмети.
Благодаря ти.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
|
|
|