Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 15:12 12.06.24 
Контакти
   >> Споделено
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
Тема За Батак  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано24.04.07 21:32



Малко е да се каже че побеснях слушайки по радиото и четейки за поредния опит на мръсно човекоподобно да сипе лайна по адрес на родината си. Тази отрепка трябва да бъде удавена в някой общински кенеф и завинаги да бъде лишена от правото да се казва българка. Къде спи шибаното правителство?! Отдолу просто за пример съм дал един адрес да се види къде и колко хора са избили шибаните шваби. И имат наглоста да се опитват да променят нашата история. От утре да го духат всички немци!






Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор kpилe ()
Публикувано24.04.07 23:34



нищо не разбрах. срещу какво/кого негодуваш пак? ;)

батак 5.000 massacred - с това ли не си съгласен?



Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор Fro (zen)
Публикувано25.04.07 07:37



не гледаш новини, затова. и аз не гледам, но снощи по една случайност чух покрай мен.



Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано25.04.07 09:04



Eдна псевдо-българска в съдружие с немски педераст се опитват да изкарат че в Батак не е имало клане. Било измислено и т.н. Отвори който и да е news на български и ще прочетеш по-подробно. В Батак съм ходил няколко пъти и винаги настръхвам влизайки в старата църква. Не разбрах защо не са се опитали да изкарат че германците не са правили в Полша концентрационни лагери и евреите са влизали в пещите просто да се стоплят.



Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 10:27



в която и костница да влезеш, сигурно ще настръхнеш.


""Митът за Батак, чието историческо ядро се корени в потушаването на Априлското въстание от 1876 година срещу османското господство, легитимира и до днес колективно изпитваната антипатия към ислямската култура и религия". По-нататък авторите продължават с изводите, че неразделна част от мита са преувеличеният брой на жертвите, който се осланял на много едностранчиви сведения на западноевропейски журналисти (вероятно се имат предвид репортажите на американския журналист от "Дейли нюз" Джанюариъс Макгахан, б. ред.). Според германските изследователи в тях се говори за "мними извършители и техните жертви". "Записките по българските въстания" пък са наречени "повече пропагандно произведение, отколкото исторически извор"."

"Според екипа на историка д-р Улф Брунбауер картината е инсценировка на клането и представя мнимите злодеи. "Ние не отричаме клането, а начина, по който е показано визуално. Очаквахме такава реакция в България и сега сме сменили името на проекта като "Батак място на паметта". Предполагам, че объркването е станало, защото изпратихме всичко на немски и преводът е бил неточен", каза още той."



най-големите кланета, където не 5000, а 500 000 са загинали, са ставали точно заради хора, които първо псуват и обвиняват и после питат. за мен няма съмнение, че "под игото", "записки по българския въстания" и подобни книги силно преувеличават събитията, това им е и целта - това са художествени произведения, не исторически извори. поради простотията и ниската култура и информираност на повечето хора (не само в България, но и по целия свят), подобни известни художествени произведения, които се учат в училище, се приемат за чиста монета и затова съществува толкова расизъм и предрасъдъци по света.

априлското въстание е факт, баташкото клане е факт, но тези факти не се знаят точно от хората. питай учениците си или колегите колко са били жертвите в А.В. и кои са клали - сигурно ще чуеш цифра над 100 000 и че тези, които са клали са "мръсните турци".

после питай какви са по народност са Кирил и Методи... Ако има някой, който НЕ каже, че са българи ми се обади :)

национализмът е на няколко малки крачки от пещите, лагерите и кланетата. в едно друго време, на едно друго място, ти може би щеше да пишеш статии срещу псевдо-германците и да подписваш документи кой да бъдет пратен в аушвиц.



Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор Fro (zen)
Публикувано25.04.07 10:39



глупости говориш, криле, типично за теб е да се заядеш, за да не останеш по-ниско от някой. става въпрос за това, че въпросният семинар или там квото е използва не по-малко ненаучен подход отколкото писателите Вазов или Стоянов /макар че аз лично вярвам във 100 процентовата достоверност на Записките - като изключим патоса, събитията са точни/. вземаш едно-две произведения на изкуството, картини, книги, които касаят историческо събите, както и някакви си сведения на журналист и ги омаловажаваш. и правиш след това огрооооомната дедуктивна крачка, че събитието е мит!!!

само че както се изказаха снощи някои историци освен въпросните произведения има и много други исторически сведения, които говорят много.
пп. аз пък мисля, че в априлското въстание са загинали около 10 хиляди, и Кирил и брат му са гърци, поправи ме ако греша.



Тема Най-интересно енови [re: kpилe]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано25.04.07 12:46



Когато чужденци никога невидяли и неподушили дадена страна почват да и пишат историята и да обясняват кое е вярно и кое не. Това си е жива проституция. Явно некадърноста да изкарат някое евро със задниците си компенсират с лъжи за неща от които и идея си нямат. Не разбрах въпросния немец "историк" стъпвал ли е някога в Батак? И кои са в екипа му? Според мен нещо си се пооткъснал от нещата

Колегите ми прекрасно знаят кой кого е клал защото на времето имаше образователни екскурзии и хора дето си разбираха от работата. И за Кирил и Методи знаят. А национализъм не значи само клане на другомислещите. Национализъм значи да си знаеш историята. А не да ти сервират някакъв сурогат според политическата конюнктура. Историята е кофти материя щото често е неудобна. Но затова е и история.



Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор Бapбapeлa (светлина)
Публикувано25.04.07 13:01



четох статии по въпроса 'Батак' и съм почти избесняла..... решили някакви там да ни пренаписват историята, защото видиш ли ние сме грешали - турско робство било нямало, кланета - нямало ..... митът ' Батак' бил преувеличен..... и то що, отново заради ЕС..... аман бе, АМАН.....



Редактирано от Бapбapeлa на 25.04.07 14:22.



Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор bored (bored)
Публикувано25.04.07 13:51



евала на тоя пост

стига сме се ровили в миналото бих казал аз
гледайте сега какви сте и какви искате да бъдете .. кой кого клал във времена когато не сте били родени си е нищо повече от един спомен.

icqist


Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор Fro (zen)
Публикувано25.04.07 14:01



въпросната дама с българско потекло отдавна се занимава с тази тема - ето едно пасквилче от май миналата година -

. там недвусмислено се намеква, че картината е инсценировка /че то коя картина не е?/ и че Захари Стоянов е включил в Записките клането в Батак /естествено, че в първите издания ще отсъства, защото той не е очевидец/ поради политически подбуди... заради политически пост. тая има ли представа въобще с кого се опитва да се мери?



Тема Зарежинови [re: Fro]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано25.04.07 14:19



Мекерета и ибрикчии винаги е имало и ще има. Въпросната дрисла е смела в Германия щото е далеч. Да заповяда тук да защити "идеите" си. В Батак на площада пред хората. Другото са приказки и псевдо"демокрация". Сега лайнарката си прави раклама. Следващия и проект вероятно ще е че турците не са клали арменците а те са се самоубили от мисълта кви отратни хора са. Мърша има във всеки един народ. Нашата обаче е нагла и креслива





Тема Re: За Батакнови [re: Fro]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 15:31



нямам информация за въпросния семинар, Вазов не използва никакъв научен подход. типично за мен няма да вляза в безмислени спорове с теб за какво е наука, какво е расизъм, в какво вярват хората и защо





Тема Re: колкото и да енови [re: lnfinity]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 15:42



странно, фактът, че се разхождаш по Витошка съвсем не те прави историк. това дали живееш, дали си видял или подушил дадена страна съвсем не е критерий дали си добър историк или не, освен ако не описваш събития, които се случват в момента (което пак не те прави историк, а журналист).

добър историк е този, който е добре запознат с разнообразни извори, с контекста на събитията и може да ги тълкува с акъл, а не с патос и национализъм. и между другото вероятно 99% от изворите за България са от чужди историци, някои от които дори не са подушили нашата страна (примерно авторът на Византийския лексикон Свидас).


щом колегите ти знаят - браво :) аз за учениците всъщност питах дали знаят, но няма значение, не се разбрахме наистина.

когато видя конкретните твърдения на въпросните хора, тогава ще има база за спорове. примерно ако те твърдят, че е имало 50 жертви в Батак, ще споря с тях, точно както и с тези, дето твърдят, че през Априлското въстание са загинали над 100 000 души, че това въстание е довело до "освобождението" на страната от "турско иго", защото светът бил чул след това въстание за нашата трагедия и братушките от Россия са се смилили над нас и са ни освободили. мерси много! подобен начин на представяне на политическите взаимоотношения между две империи са евтина пропаганда и са опасни, когато настройвят хората против някого (в случая "мръсните" турци, които изобщо нямат лоши чувства към българите даже напротив).


ако ми покажеш конкретните твърдения (по възможност преведени коректно), с които не си съгласен, можем да продължим разговоря, естествено ако разбира се имаш такова желание





Тема Re: За Батакнови [re: bored]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 15:42



точно така!



Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор Fro (zen)
Публикувано25.04.07 15:55



като не искаш да спориш с мен

, прочети по-долу статия от тази мадама и коментирай - научен ли е подхода? на мен по-скоро ми прилича на изкуствоведско изследване на тема "историята на създаването на една картина", гарнирано с много тънки внушения за недействителност на събитието в Батак /говори се за мними останки, иронично се подхвърля нещо за режисьорски инсценировки, за политически интереси от раздухването, за неблагонадеждни свидетели и блябля от сорта/. пасквил. на това да му речеш пропаганда е по-точно, отколкото на Записките на З.С.

Редактирано от Fro на 25.04.07 15:57.



Тема Хехенови [re: kpилe]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано25.04.07 16:14



Руснаците са освободили Полша от германците но това съвсем на пречи на поляците да ги мразят нали?

Освобождението на България е преследвало конкретни цели на Русия имащи малко общо със теглото на народа. А пропагандата не е само веене на знамена крясъци и закани. Има по-лошия вариант - тихо и кротко. Промиване подменяне леко насаждане на идеята че всичко е било ок че разните страхотии са измислици на разни лоши чичковци и т.н. Майсторът на тези неща е бил Гьобелс и швабите хич не са и забравили тия начини С теб е безсмилено да спорим - всеки си има гледна точка. Лично аз бих пребил тая мръхла само да ми падне. Има хора които ще я поздравят и ще и кажат колко е велика и демократична. Всеки има основания да се смята прав. Ще ти завърша с един недобре преведен цитат на един немец:

Когато гестапо отвеждаше евреите мълчах.
Когато гестапо отвеждаше комунистите мълчах.
Когато гестапо отвеждаше несъгласните с войната мълчах.
Когато гестаповците дойдоха да отведат мен вече нямаше кой да се обади.

Лек и приятен ден



Тема Re: Хехенови [re: lnfinity]  
Автор ledzep (дух куче)
Публикувано25.04.07 18:35



И понеже днес бях в Батак, само да допълня, че въпросната госпойца няма да се размине само с два шамара там.
Между другото, местните разправят, че туркини са спасявали няколко деца, загръщайки ги по някакъв начин в одеждите си. Ясно е, че фусти не са носили, но като не знам как се е наричала дълга турска женска връхна дреха...
Ама много мразя да ме изкарват прост,ограничен, тесногръд националист, който се поддава на поредното заиграване с национални ценности. И въпреки това, ако това е цената да премълча мнението си, плащам я за пред всякакви космополитни личности с широки възгледи и нагласи.



"Животът ни е като дъх на бизон през зимата".

Тема Re: Хехенови [re: lnfinity]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 20:15



наистина, всеки има гледната си точка. такъв е животът. дали гестаповци се раждат от хора с твоята или с моята гледна точка не можем да преценим обективно тук и сега.

поздрави и успех с евентуалния ти побой над жените-родоотцепници. аз не бих пребил никого заради гледната му точка, особено пък жена, но разни хора, разни идеали





Тема Re: Хехенови [re: ledzep]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 20:21



"Между другото, местните разправят, че туркини са спасявали няколко деца, загръщайки ги по някакъв начин в одеждите си. Ясно е, че фусти не са носили, но като не знам как се е наричала дълга турска женска връхна дреха... "

някак точно това знаение се губи, когато се каже "турците са убивали жени и деца". армията са убивали и клали (а някои от армията дори не са били турци ами българи). турското население не е живяло много по добре от българското в империята. както сърбите ни мразят, защото в някоя си там война "българите са набучвали бременни жени на щика на пушката".

както и да е, не знам дали съм "космополитна личност", но мнението ми по подобни върпоси (като например за циганите) в този клуб винаги е било глас в пустиня. и аз си плащам цената :)



Тема Re: За Батакнови [re: Fro]  
Автор kpилe ()
Публикувано25.04.07 20:43



ти прочете ли изобщо какво пише в статията??

няма да пиша повече в тази тема.





Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор ssonia (белЪ)
Публикувано25.04.07 20:51



Наистина е впечатляващ списъкът с кланетата - като гледам вече около 2300 години и кланетата си продължават! Това какво значи? Че историята е абсолютно ненужно нещо, щото колкото и да описва масовите убийства и причините за тях - то, повтарям - те продължават да се случват!




Тема Re: За Батакнови [re: kpилe]  
Автор Fro (zen)
Публикувано25.04.07 21:15



прочетох я доста точно - от до. обърнах внимание и на "мнимите" похвали за въстаниците, хитър подход, за да се прокарат внушенията. айде, криле, защо биеш отбой? коментирай статията?!!



направи ми впечатление злорадия и издевателски тон на подигравка с някои национални ценности.
- като става въпрос за моминска чест се употребява словосъчетанието "похотливо оголени тела" /особено лошо впечатление прави думата похотливо/,
- още от втория абзац се говори, колко бързо били забравени събитията в Батак /забележително, без това твърдение да е подкрепено с подобаващи доказателства/
- набляга се на някакво мнимо предимство на Батак сред други селища /защо? - неизвестно, понеже аз например отдавам много повече чест на панагюрци, които вместо да се оставят да бъдат изклани, са се сражавали за всяка улица и къща/
- правят се накакви глупави съпоставки на дати с цел да се покаже, че някаква си картина е базирана на свидетелствата на обявения за журналист "с лоша слава" Макгахан. но дори и да е базирана на З.С. - ко пречи З.С. да бъде обвинен, че поради политически причини, заради "политически пост" е счел за нужно да възпее Батак в произведението си.....
-става намек за въстание на "мюсюлманското население", "невинна жертва" на което стават батачени????!!!! при което се играе на тънката струна на чувството за самосъхранение /толкова осмивана от самия З.Стоянов/ ; та къде не е имало келши обикновено заможни, които да се изкажат, че въстаниците са виновни за злочестините на народа, че са пакостници и хулигани.


стига толкова, че на човек може да му се доповдига и само от дотук казаното.

пп. абе аде още малко послепис за послеписа- та значи в послеписа на статията се споменава, че отвореният саркофаг в църквата на Батак е малка победа, "триумф" на художника. каква победа? над кого, заради какво, за слава ли бе, за популярност??? /явно изродените автори смятат да припишат собствените извратености на цялото останало човечество/.

Редактирано от Fro на 25.04.07 22:42.



Тема Re: Хехенови [re: lnfinity]  
Автор nikie (момченце)
Публикувано25.04.07 21:20



Ей, един човек на място!



Тема Re: Хехенови [re: kpилe]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано25.04.07 22:12



Гледната точка на госпожицата за червилата гримовете и дамските превръзки не ме интересува - нейно право е. Но заиграването и лигавщините с насилствената смърт на много хора не може и не трябва да се толерира. Дървените български дебели глави разбират само от бой.



Тема Re: Хехенови [re: kpилe]  
Автор holi_day (fire-fly)
Публикувано26.04.07 09:11



Всъщност мнението ти за циганите, което прочетох преди време е първото твое мнение, което /за моя изненада/ беше точ в точ еднакво с моето. Но като не се обадих тогава, нямаше как да е ясно, че е така.
Напълно съм съгласна с втория ти постинг в темата, НО няма да споря с когото и да е по следната причина - защото не мога да се паля от това, че се реагира така на заглавията, поставени по весникарски принцип - да са провокативни и обикновено да са далеч от идеята на статията. Коментарите, които чета и слушам тези дни са реакция по журналистически коментар, най-често минавайки край ТВ от типа 'дочул нещо си'...
Както се видя и постингът ти бе приет без да се прочете наистина.
При цялото ми уважение към lnfinity аналогиите с Гестапо и прочие, които прави, са атрактивни, но до там. Нямат връзка със собствената му тема. И аз мога да дам примери, даже се учудих, че липсват примери за изкривяване на собствената ни история и в последствие за нейно ново пренаписване... за кой ли път. Но това ли беше идеята на темата - израз на негодувание и измерване на българщината? Почнахме да се разделяме по измислени признаци на категории българи, по-българи и най-българи...



Тема Eдин брадат вицнови [re: holi_day]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано26.04.07 09:29



Решили всички хора по света да станат зелени за да няма расова сегрегация. Един автобус заседнал в кал. Шофьора се обърнал назад: Ей там тъмнозелените да слязат да бутат

Тука се поотплеснахме но да повторя: опита за промяна на историята ни е гнусен и отратителен акт. И ако днес си замълчем утре не се знае какво ще стане. Ако днес стане при нас утре ще е някъде около нас. А гестаповци винаги ще има. Ако нямат силата на оръжието имат силата на манипулацията и лъжата. Тях трябва да бием а не да се бием кой е по-по-най...



Тема Re: не е само БАТАКнови [re: lnfinity]  
Автор blackbard ()
Публикувано26.04.07 14:42



РАЗОРЕНИЕТО НА ТРАКИЙСКИТЕ БЪЛГАРИ ПРЕЗ 1913 ГОДИНА



Българското население, което е неподготвено за бягство и изселване, след оттеглянето на българската войска, оставено на произвола на съдбата, бива подложено на жестоки насилия и грабежи, на огън и сеч, както от огладнялата и озверена турска войска, така и от завръщащото се озлобено турско население, избягало от Тракия при настъплението на българските войски през 1912 година. Десетки хиляди българи са избити и над 30 хиляди изгонени.

В историята на българския народ има много трагични страници. Но над всички трагедии се откроява със своята дълбочина и жестокост, мъчения и страдания, с броя на жертвите и осакатените, трагедията на българското население в Тракия. Всяка педя нейна земя е оросена с българска кръв. За трагедията на българите в Тракия, акад. Милетич, в книгата си “Разорението на тракийските българи през 1913 г.” пише:

“... Трагедията на Батак бледнее пред тракийската орисия, защото Батак е едно селище, а геноцидът на тракийци през лятото на 1913 година е бил извършен в седемнадесет (цифром и словом седемнадесет) села...”

Че тракийският български погром няма равен на себе си в новата ни мъченическа история, говорят ужасите, които Милетич описва по спомени, преживяни и разказани от съвременниците на тези събития.

Ето какво разказва Мария Иванова (55 г.) от с. Кешан: “Имах три сина... И тримата там ги застреляха. Имах дъщеря Калина на 20 години. Хванаха я в гората и много я безчестиха. Тя на Варна умря, тя беше уплашена, мъжът и беше войник, та той оцеля... Втората ми дъщеря, женена, Неделя беше тогава трудна, та роди в гората, оставихме детето в гората...”

“... Населението на Мустафа паша (дн. Свиленград), когато узнало, че турците са навлезли в Одрин, бързо напуснало града и се прехвърлило през старата граница на България... Щом дошли турците на 10 юли, веднага на следващия ден заловили всички мъже, които се намирали в града, около 25 души, държали ги единадесет дни затворени при най-грозни изтезания. Неколцина от тях успели с пари да се отърват, а останалите били предадени на прочутия по своята кръвожадност турчин Карагьоз Али, който ги откарал на скотобойната и там ги изклал. Баба Господиница, която била в града и останала жива, разказвала, че Карагьоз Али си е правил удоволствието бавно един по един да коли нещастните жертви, които трябвало д гледат това и да чакат реда си. Един младеж на име Ал. Шопов, постоянно се моли по-скоро да го погубят, за да не гледа тия ужаси, а Карагьоз Али, пушейки цигарата си му думал: “Бъди спокоен, чоджум, на тебе реда ще дойде!”

Атанас Николов от с. Каяджик разказва: “В селото си останахме до 23 август. Тогава дойде турска войска, ограби селото и ни съобщи, никой да не бяга, всички да си гледаме работата и ние, които бяхме по балкана все на щрек се прибрахме и овършахме и си извършихме полската работа. Един ден турците поискаха 400 лири. Събрахме 200 лири. Вечерта ги дадохме на Юзбашията, а през нощта по 6 часа по турски, войниците, които до тогава мирни седяха в училището, навлязоха по къщите и почнаха да безчестят, да претърсват за пари... Момичетата и невестите ги събраха на училището и ги държаха там по един ден. Пускаха ги и пак ги вземаха. Ужас!... След три-четири дена жените постоянно безчестени, успели да избягат и да се домъкнат до Софлу.”

Акад. Милетич продължава по-нататък в книгата си да разказва за трагичните събития в:

“... Булгаркьой – 2 юли 1913 год. – от първия залп на врага са избити до един трап 350 мъже. Селото гори, имотите разграбвани, жените безчестени. Загива цветущото българско село и заедно с него над 1100 булгаркьойци.

... Дедеагач – 23 септември – “Когато народът (а те са били 25-30 хиляди) се беше събрал при казармите... и когато башибозуците го подбраха да го карат с бой – разказва Мавер Калоянов, - дигна се такъв сърцераздирателен общ вик на многохилядния народ, че цял Дедеагач потрепери, целият град стана на крака, камък да беше човек, не можеше да не проплаче”.

... Армаганската долина – 26 септември – долината на смъртта, както някои я нарекоха, кървавата долина, както ние, тракийците я наричаме. 800 бежанци ненадейно нападнати от турски войници. Започва сеч невиждана – на жени, деца, старци. Настъпва “човешка касапница” и два месеца след тази страшна трагедия долината на смъртта е покрита от непогребани, полуразложени, полуоглозгани от кучета и зверове тракийски трупове.”

От Фере до Ятаджик – пътят на близо 30 хиляди тракийци, а живите участници си спомнят, че е имало още най-малко 2 такива колони до Бориславовци и до Ортакьой. И отново думите на Милетич: “Не знам точно какви грозни мъки е теглило българското население през тъмното далечно минало на турското робство... Но си мисля, че това, което е станало по кървавия път, изминат от нещастните български бежанци, изплъзнали се от ръцете на башибозука при Фере, докато да стигнат до българската граница при с. Ятаджик на р. Арда, както и по пътя на други тълпи бежанци... надминава по ужас най-ужасните масови избивания, на които българщината е била подложена дори и в историческото баташко клане”.

А само те ли бяха?

А Свиленград, селата в Малгарско и Кешанско, Одринско и Лозенградско, Дервентдере, Малък Дервент, Голям Дервент, Доган Хисар, Манастир, Арануткьой, и колко още други. Навсякъде стотици кървави убийства, изгаряне на цели села, изнасилване на млади жени и девойки, убийства на майки, деца и старци.

Но връх на разорението на тракийските българи от 1913 година е и си остава Ятаджик (дн. гр. Маджарово). В тая човешка касапница загиват близо 2000 българи от Тракия, бягащи в България, за да намерят спасение. Войводите Димитър Маджаров и Руси Славов с четите си спасяват над 20 хиляди бежанци за България. В спомените си, те разказват, че след една седмица намират “в един дол трупове на около 200 души жени и деца. Там имаше малки деца, хващани за краката и умъртвени, като са били удряни о земята. Други, съвсем малки, още в повой, и връз тях турени тежки камъни, та така затиснати са умрели”.

Но тази трагедия не е преживяна само в Ятаджик и изброените села и градове. Тя окървавява и обезбългарява цяла Източна и Западна Тракия.

За увековечаване паметта на жертвите на геноцида от 1913 г., през 1953 г. във връзка с 50 годишнината от разорението на тракийските българи, по инициатива на Георги Сапунаров – виден тракийски деятел и по това време председател на Хасковското тракийско дружество, което днес носи неговото име, е издигнат паметник-костница край гр. Маджарово, който през 1993 г. е реконструиран в днешния си монументален вид. Ежегодно, на това място, в дните на трагичните събития се провежда национален събор, на който се събират тракийци от цялата страна, за да се поклонят и почетат паметта на жертвите и героите.

А в близост до мястото, където са избити децата, по инициатива на СТДБ е построен и през 1996 г., във връзка на 100 годишнината от създаване на тракийската организация, открит Тракийски мемориал “Илиева нива”, с паметник, параклис “Св. Петка” и тракийска чешма, където на 1 юни- Международният ден на детето, се чества “Денят на тракийското дете”, организирано от Тракийския младежки съюз и Тракийският женски съюз.

Днес, гр. Маджарово е градът на тракийската памет. Признателните тракийци са изградили тук 7 паметника, посветени на героите и събитията от онова време.



Тема Re: Eдин брадат вицнови [re: lnfinity]  
Автор bored (bored)
Публикувано26.04.07 16:09



и по добре че се опитват да я променят
ако твоите деца не знаят изобщо че преди незнам колко години турци са клали българи и т.н. е просто плюс за тях защото ще са неподвластни на малоумниците като Волен Сидеров които точно с това спекулират
Всички зверства и кървища трябва да се извадят от учебниците и само тога има шанс някога да се оправим и да бъдат нашите деца по толерантни към околните

ама такива като теб дърпат народа назад ... жалко че все още са огромно мнозинство

icqist


Тема Re: Eдин брадат вицнови [re: bored]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано26.04.07 16:21



Ако се следваше твоята логика сега доста вероятно на стената ти щеше да виси портрет на Ататюрк. Не смятам да те убеждавам в каквото и да е. А огромното мнозинство има хубавото качество че не дава на "просветеното" малцинство да върши глупости. Всеки опит на "просветеното" малцинство да изменя историята е завършвало със страховити клането и войни. И историята го помни и показва. Със здраве да си учиш децата на толерантност





Тема Re: Eдин брадат вицнови [re: lnfinity]  
Автор bored (bored)
Публикувано26.04.07 16:37



да бе
все едно ти си сигурен 100% че каквото пише в историческите книги е било точно така

заблудена работа

icqist

Тема Младежнови [re: bored]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано26.04.07 16:53



Имам двуцифрено число години отгоре твоите и съм обиколил цяла Европа в посещаване на разни исторически забележителности. Историята ми е любимо занимание за отмора. Както и скептичното приемане на писанията на разни "авторитети". Заблудения си ти но вината не е само твоя. За съжаление не мога да ти помогна. Живей си в заблуда - казват че било по-лесно





Тема Re: Младежнови [re: lnfinity]  
Автор bored (bored)
Публикувано26.04.07 16:59



историята както казах е нищо повече от спомен
това че си се хванал с една безполезна наука е друг въпрос и сега ми стана ясно защо толкова палиш



океи съжалявам че те настъпих по болното място

отивам да си живея в заблуда сега а ти си живей в миналото

icqist

Тема Ей нанови [re: bored]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано26.04.07 17:01



Казах ти че си заблуден ама ти не ми вярваш

Аз живея в настоящето пък къде ти живееш си е твоя работа. Наздраве (студеата бира е хубаво нещо).



Тема Re: Младежнови [re: lnfinity]  
Автор manunegra (непознат )
Публикувано26.04.07 19:53



имаш години ... нямаш акъл ... кво да праиш ... пълно щастие няма





Тема Re: Eдин брадат вицнови [re: lnfinity]  
Автор Fro (zen)
Публикувано26.04.07 20:50



кво говориш, инфинити?

ако тоя същия "отегчен", беше живял преди двеста години, и не си спомняше миналото и потеклото си, и ако мнозинството българи бяха като него - още щяхме да сме в Турция. и любимия ЕС, за който сега ревкат, че зарад него трябвало сме да забравим и обявим за мит некои ключови моменти от миналото - щехме да го гледаме баш днес през криво макаронче.

Редактирано от Fro на 26.04.07 20:54.



Тема Re: не е само БАТАКнови [re: blackbard]  
Автор Fro (zen)
Публикувано26.04.07 21:02



била съм в Маджарово и ми направи страхотно впечатление - дивата красота на източните Родопи, река Арда, която там образува нещо като каньон, спокойствието, което идва от голите бърда и чувството за отдалеченост от цивилизацията. идеално място за почивка-отшелничество.

Редактирано от Fro на 26.04.07 21:15.



Тема Re: не съм от Маджарово ,потомък съм на тракийцитенови [re: Fro]  
Автор blackbard ()
Публикувано26.04.07 21:20



ОЩЕ ЗА РАЗОРЕНИЕТО НА ТРАКИЙСКИТЕ БЪЛГАРИ

(ИЗ ПЪТЕПИСА: “ПО РОДНИТЕ МЕСТА НА НАШИТЕ ПРЕДЦИ”)







Карта на “обрулена” България
след Берлинския договор

Думите на академик Милетич, че българският тракийски погром няма себеравен в новата ни мъченическа история, че трагедията изживяна от беззащитното българско население, подложено на турския геноцид през 1913 година, окървави и обезбългари цяла Източна и Западна Тракия, и днес звучат със същата сила, щом се докоснем до нейната плът (Тракия).

Разказва Пенка Калфова, потомка на бежанци от Теслим и Булгаркьой, Малгарско:

“Баща ми е роден в с. Теслим, Малгарско. Баща му се казвал Георги Вълчанов Калфов от с. Теслим, а майка му Елена Караджилова от с. Булгаркьой. Баща ми бил на 3 години, когато починал баща му. Така, майка му останала вдовица с още две деца – Райка на 7 години и Вълчан на 5 години. Останала вдовица, майка му (баба ми Елена) се върнала и преселила отново в Булгаркьой. Тук, тя се омъжила втори път за Георги Бахчеванов, който имал 2 деца. Впоследствие, се преродило още едно дете, което починало наскоро след раждането.

Това е за рода на баща ми, а сега искам да ви разкажа за рода на майка ми, продължи по-нататък Пенка Калфова.

На майка ми, Малама Димитрова Шишитева, баща й си казвал Димитър Г. Шишитев. Той бил заможен и буден човек. Знаел турски и гръцки и бил приятел и близък съратник на Ламбо Мърдев – главен учител в селото, който много пъти бил арестуван, затварян и изтезаван в затворите. Като посветен на комитетските работи, тук, в къщата на дядо ми Димитър Шишитев често идвали учители от съседните села и са провеждали тайни срещи и събрания. Тук, в неговия дом се е съхранявала и архивата на организацията, тъй като учителят Мърдев бил под подозрение.

По време на Балканската война – разказва по-нататък Пенка Калфова по спомени на майка си, която тогава била на 12-13 години – българското население активно е подпомагало българската армия с храна и други провизии. В селото е била настанена и част от армията. В къщата на дядо ми са били настанени 12 войници.

След Берлинския договор, когато българската войска се оттегля и турската армия безпрепятствено реокупира земите на запад от линията Мидия-Енос, българското население тук било подложено на жесток геноцид.

Отначало, турската армия обградила селото и в продължение на два дни не разрешили никой да го напуска. В селото влезли само няколко офицери и войници, които наредили да се събере храна и да се предостави на войниците, които били изгладнели. След два дни наредили кехаята на селото да бие барабана и да съобщи “всички мъже от 16 до 60 годишна възраст да се съберат пред Буйдиновия мост, където началникът на аскера (военната част) ще говори, как ще живеят българи и турци заедно”. Събрали се почти всички мъже останали в селото. Там бил и Мърдев, заедно с дядо ми Димитър Шишитев.

Офицеринът наредил на булгаркьойци, най-напред да върнат плячката (заграбеното) от турските села при настъплението на българската армия през 1912 година. След като върнали заграбеното попитал: “Кой ще стане кираджия?” Дядо ми изявил желание и когато потеглили с колата, по даден знак започнала стрелбата с картечниците, които били поставени предварително в лонгозите. След като ги избили, залели ги с газ и ги запалили.

Жените и децата от съседните къщи, около 40 на брой, които се били събрали в къщата на Неделя Карапапазова, като чули гърмежите помислили, че това е знак за хубаво. Иван Казаков обаче, който успял да се скрие в Лонгоза и да се спаси, като бягал минал покрай къщата и им съобщил, че мъжете са избити и ги предупредил да бягат към гората, посока “Осойките”. Неделя Папазова от уплаха си забравила детето, което било на една година и посред пътя искала да се върне да го вземе, но майка й не й разрешила. А сестрата (близначка) на писателя Дамян Калфов, който също е от нашия род, като минали покрай кладенеца в края на селото, за да не попадне в ръцете на турците и за да не се гаврят с нея, се хвърлила и удавила в кладенеца.

Баба ми Мария Димитрова Шишитева избягала в гората с трите си деца (майка ми и другите две по-малки – братче и сестриче). Разправяше майка ми, че като навлезли още в началото на гората, пред очите им се изпречили две изоставени пеленачета, покрити с пелена, а лицата им изядени от мравките. След няколко дневно скитане в гората, срещнали Иван Казаков, който бил с ранена ръка. Той им разказал за всичко, което се е случило на Буйдиновия мост. Как са извели пред събраните мъже на Буйдиновия мост учителя Мърдев и стария поп, как офицера застрелял първо стария поп и наредил Мърдев да бъде нарязан жив на парчета, след което го сложили в един чувал и наредили на едно циганче да го занесе до конака в Кишан. А за дядо ми Димитър казал, че след като потеглил и се отдалечил от Буйдиновия мост, оставил колата, влязъл в Лонгоза, видял го е като си развил пояса и какво е станало по-нататък не разбрал. Пуснало се по-късно слух, че са го видели пред конака в Кишан и нищо повече. Дали се е обесил в Лонгоза или са го убили в конака не се знае.

Когато бягали из гората, разправяше майка ми, се натъкнали на какви ли не още трагични картини – видели баща да дави детето си във вир с вода, за да не попадне в турски ръце, много изоставени деца от родители, за да не ги издадат с плача си. Там в гората родила и сестрата на баща ми Райка и там го оставила и какви ли не още случаи.

След 40 дневно скитане, гонени и преследвани в горите от турците, били изловени и отведени в Теслим. Когато ги водели за Теслим, били преведени през Буйдиновия мост, където видели ужасна картина – разкъсани от кучета и разпръснати части от трупове, подути и вмирисани трупове. В Теслим, престояли една нощ. Там, жените и младите момичета цяла нощ били безчестени от войниците, които ги придружавали и охранявали.

От Теслим ги отвели в Кешан, където ги настанили в една одая към Конака. Под страх да не се случи и тук нещо лошо на баба ми, която познавала тук един турчин, когото наричали Сусам Ефенди, го помолила и той ги прибрал у тях.

След няколко дневен престой в Кешан, където били хванати от горите и докарани над 1000 булгаркьойци, предимно жени, деца и малко мъже, пеша през планината Курудак на Галиполския полуостров ги отвели в Галиполи. Докато пътували, две нощи и два дни жените и момичетата над 10-12 години “бяха много мъчени и безчестени” – разправяше майка ми. От Галиполи с лодки били пренесени през Дарданелите на отсрещния бряг в Мала Азия, където ги пръснали, като работна ръка по турските села, за едното парче хляб.

Там някои българи успели да се доберат до руското консулство в Цариград и да се оплачат, като разказали, че в Мала Азия има много българи прогонени от родните места. Тогава руският консул се застъпил и те отново били събрани от селата и от пристанището “Лапсаки”, били откарани с руски кораб във Варна.

Във Варна били настанени на хотел (днешния Аквариум). Тук, изгладнели и изпокъсани, били принудени най-унизително да просят, за да преживяват.

От Варна немили-недраги, като чергари тръгват по бежанската неволя и скитат от град на град и от село на село – отиват във Велико Търново, оттам в Поликраище, от Поликраище в Русе, навсякъде работят на чужда работа и по фабриките.

По-късно се изселват в Дедеагачко, с. Шехинлар. Там майка ми, която била вече на 16-17 години се омъжила. След 2-3 години (след 1918 г.), когато Лондонският договор отрежда Западна Тракия на Гърция, те се връщат в България и отново се скитат голи и боси, докато се доберат до Бургас. Оттук отиват в Меден Рудник, а от Меден Рудник в Дебелт, от Дебелт в Тръстиково – навсякъде нежелани, гонени, докато най-после се заселили и основали днешното с. Новоселци, което тогава нарекли Константиново, на името на някой си военен инженер, който се застъпил за тях и им оказал съдействие за заселването им на това място. Тук искам да открия една скоба и да ви разкажа за още един интересен случай.

Когато скитали из гората, - разказва Пенка Калфова, - наред с жестоките картини, на които били свидетели – изоставени и изгубени деца от родителите си, други останали сираци, гладни и боси, имало и състрадателни хора. Такава била баба Бояджийка от Булгаркьой, която събрала 40 изоставени, загубени, осиротели, беззащитни деца на различна възраст от 2-3 до 7-8 години и ги отвела в Кешан, като карала по-възрастните да носят по-малките.

Когато изловили от горите и събрали булгаркьойци в Кешан, тези които познали децата си, си ги взели, другите били раздадени на гръцки и турски семейства. Между децата имало и едно момиченце на име Танаса Шереметева, която някакъв грък я харесал и я взел за хранениче. Този грък имал племенник в Америка. Когато пораснал и дошло време да се жени, писал на чичо си, че иска да се ожени за жена от Гърция. Чичо му писал, че при него има осиновено едно хубаво момиче от Булгаркьой. Племенникът дошъл на гости, видял момичето, харесал го и го взел за съпруга.

Там в Америка, мъжът й се запознал и завързал приятелство с някакъв българин – лекар. Когато в разговор българският лекар разбрал, че съпругата на гърка е българка, пожелал да се запознаят. Изненадата му била особено голяма, когато тя му казала, че е от Булгаркьой, дъщеря на Шереметев. Същият този Шереметев, у когото той (българският лекар в Америка) е бил на квартира през Балканската война, като лекар в българската армия, а тя била малко момиченце. И наистина, чрез Червен кръст, успява да открие сестра си в Сливен и роднините си в Новоселци. След не много време, идват с мъжа си в Гърция на гости, а оттам тя идва в България и се среща със сестра си в Сливен и роднините си в Новоселци.”

Видяното и чутото от разказите на Пенка Калфова за съдбата на нещастното българско население от този край, потвърждават безрезервно още веднъж спомените, описани в книгата на проф. Милетич, за трагедията и разорението на тракийските българи през 1913 година, когато българското население тук е подложено на жестоки насилия и грабежи, на огън и сеч, на невиждан геноцид.



Разказва Яни Петров – потомък на бежанци от с. Кадикьой, Малгарско:

“По спомени на майка ми, когато през 1913 година българската армия се изтегля и турците безпрепятствено реокупирали Тракия на запад от линията Мидия-Енос, положението на българското население станало нетърпимо. Започнала насилствена мобилизация на хора, коли и добитък, грабежи, убийства, отвличане на цели стада овце и друг добитък.

Било на деня Петровден (вторник). Рано сутринта пристигнал в селото на кон синът на Гарабет – полицай в Малгара. Търсел баща й граматик Вълчо, който бил близък и доверен човек на баща му. Но баща й го нямало и той се доверил на нея, като й съобщил, че хората незабавно трябва да напуснат селото, защото привечер турски аскер ще го нападне, ограби и избие всички. На връщане, по пътя полицаят срещнал и един от братята й. Съобщил и на него за предстоящото събитие.

Щом стигнал в селото, брат й отишъл най-напред при нея (тя тогава била млада булка) и й казал: “Стягайте се, тръгвайте с нас да бягаме”.

Мълвата за предстоящото събитие, се разнесла мълниеносно в селото и из землището. Всеки бягал, грабвал каквото свари и тръгвал. Настанала такава олелия и тревога, че кучетата не лаели, а виели.

Натоварените коли с най-необходимата покъщнина, потеглили за България. Майка ми заедно със свекърва си, която имала още три дребни деца, без да дочакат баща й (граматик Вълчо) и свекър й (гяур Стоян), потеглили с хора от селото, като успели да вземат един шиник брашно, нощвите и под тях седемте пушки на гяур Стоян.

По пътя ги настигнали тревожни вести – мъжкото население в Булгаркьой избито, селото опожарено. Под страх да не бъдат открити от турски аскер, изселническите групи от Кадикьой се движели само нощно време, по пътеките през горите. Движейки се, на утрото на втория ден се озовали в неголяма кория, където се натъкнали на много грозна картина. Гората била пълна с окачени по дърветата люлки с деца кърмачета – с избодени очи от свраки, още живи. Майките кърмачки, под влияние на майчиното чувство, се спуснали към децата да ги накърмят, но по-възрастните от предпазливост от зараза не им разрешили. Под страх да не бъдат открити и застигнати от турците, тоя ден те потеглили и при дневна светлина.

Изгладнели и изтощени, на третия ден стигнали до Станимъка (дн. Асеновград). Оттам немили и недраги, голи и боси, те тръгнали като чергари, по бежанската неволя в майка България. Скитали от село на село, връщали ги в Беломорието и отново в България, докато пред 1920 год. се заселили за постоянно и основали днешното село Лозово, Бургаско.”



Разказва Елена Иванова Попова от с. Житарово, Бургаско, родена 1902 година в с. Каваклия, Лозенградско:

Избягахме през 1913 година, когато българската войска отстъпваше. Беше около Петровден. Когато се събудихме сутринта, камбаната биеше на тревога. Майка ми излезе на улицата и уплашена запита “Какво става?”. “Нема защо да питаш – й отговарят – ами отивай, запрягай колата, качвай каквото можеш и тръгвай. Турците идат”. До обяд всички се изтеглиха. Никой не остана в селото. Сюрии овце, кервани от коли, мъже, жени с деца в ръцете и старци потеглихме за България.

Майка ми беше вдовица. Когато баща ми починал, аз съм била на 2 години. Бяхме 5 момичета. Трите ми сестри – Марийка, Милка и Юрия бяха омъжени, а Зюмбила беше на 13-14 години. Мъжът на Юрия беше войник в турската армия, а тя беше бременна, та и тя беше с нас.

По пътя, кака (Юрия) почна да плаче. Получила родилни болки. Майка ми спря колата, постла една черга на земята и я зави. Помня, че я питах: “Защо плаче кака, да не е болна”, а тя ми отговори: “Болна е я, по пътя намери едно бебе”. И аз колко съм разбирала, че й повярвах.

Роди се детето, избърсаха го, осолиха го, без да го окъпят и пак потеглихме. По пътя щом се счупеше кола, спирахме се, струпваха се мъжете, поправяха я и пак тръгвахме.

Вечерта към 9-10 часа стигнахме и минахме границата. Имахме едно теле, но по пътя го загубихме. Дойдохме в България. С нищо не ни помогнаха. Не ни обърнаха внимание. И ние се пръснахме като пилци без квачка по селата Карабунар, Казъклисе, Равнец, Лозово, Житарово и други села.”



Разказва Христо Калчев от гр. Бургас, по спомени на баба му Мария Погачева от с. Каваклия, Лозенградско:

“Когато бягали за България, баба Мария имала дъщеря на 2 години, на име Стана, която сега живее в с. Равнец, Бургаско. Понеже по пътя детето много плачело, групата с която бягали, за да не ги открият турците, принудили баба ми да остави детето в гората. За щастие, след тях с друга група минал Алекси Димитров, който познал детето и го вземал със себе си. Настигнали майката (баба ми) и й го дал. В България двете семейства, заедно с много други Каваклийци се заселили в с. Равнец. Тук Станка пораснала и станала хубава мома. А дядо Алекси много я харесвал и я вземал за снаха.”

За подобен случай разказва и Злата Георгиева Пеева от гр. Бургас, по спомени на майка си Катя Христов, която тогава била на 12-13 години:

“Когато бягали от Лозенград, през 1913 година по поречието на р. Теке дере, баща й Христо се отбил в страни от пътя по естествена нужда. Намерил едно бебе на 1-2 години, захвърлено в храстите. Детето плачело, а на земята до устата му имало обвито в дюлбенче (парче от забрадка) хляб с бучка захар. Вземал баща й детето и го дал на майка й да го носи и пак продължили. Преминали границата и преди да стигнат до с. Ст. Караджово, настигнали и други хора, които били спрели на бивак за почивка. Тук дядо Христаки огласил, че е намерил дете и помолил, която майка познае детето да си го вземе. Изредили се много майки, което говори, че много деца имало хвърлени по пътя в горите и храсталаците. Намерила се майката и си вземала детето.

От с. Ст. Караджово, майка й и баща й потеглили през Ямбол, където спрели и престояли до една зеленчукова градина при вуйчо й, докато намерили сестрата на баща й в с. Крушевец, Бургаско, където се установили завинаги.”



За произволите на турците и теглото на българите в Тракия, разказва Яни Алексиев от гр. Бургас, роден 1905 г. в гр. Лозенград:

“Баща ми убиха в Триполи 1917 г. като войник в турската армия през Европейската война. Когато го мобилизираха първи път, майка ми го откупи за 55 златни лири. След 9-10 години го мобилизираха втори път и не се върна. В Лозенград преди да го убият във войната в Триполи, баща ми се занимаваше с търговия. Имаше два магазина в махалата “Булгар-доладжа”, три лозя с около 16 декари и една нива от 20 декара.

Турското население, общо взето се отнасяше добре. Но когато заселиха в нашия край (Лозенградско) арнаути, положението на българите се утежни. Особено много се озвериха и турците, след като реокупираха завладяната преди това българска територия от гърците. Много пъти магазините ни бяха ограбвани от турци и арнаути. Помня, когато ограбиха дюкяна ни. Разбиха задната врата, изкъртиха тухлите от салона, качиха се на покрива, махнаха керемидите, отрязаха ламперията (дъските на тавана) и така влязоха в магазина и задигнаха две коли стока.

Още е пред очите ми една картина от долната махала “Св. Атанас”, на която бях очевидец. Една жена, казваше се Гарфальо, след като почина мъжът й, продаде воловете, за да изхрани детето си. Аранутите я проследиха и когато се прибра в къщи я убиха. Момченцето й 13 годишно се опита да скочи от прозореца, но арнаутите го съсякоха с ножове и убиха на място.

Много тегло, много мъки и страдания е преживяло беззащитното българско население в Тракия. Такава е била съдбата на бежанското тракийско население.”



Разказва Илия Инджов:

“Баща ми Кръстю Илиев Инджов и майка ми Димитрина Янкова Терзиева са родени в с. Булгаркьой. Баща ми е бил на 9 години, а майка ми на 12 години, когато са дошли в България. Те ми разказваха, че когато през 1913 година турските войски се върнали, а това било през м. юли (жътвено време), армията обкръжава селото и решава да отмъсти на булгаркьойци затова, че активно са помагали на българската войска през Балканската война. Нареждат на кехаята (селския глашатай) да бие барабана и да съобщи всички мъже да се явят на Буйдиновия мост, където командирът щял да държи реч.

След като се събрал на поляната пред Буйдиновия мост, където е ставало селското хоро, под команда с картечен залп всички (350) мъже са били избити. Успели да се спасят с бягство само 7-8 мъже. След избиването на мъжете, цветущото и богато село Булгаркьой е било подложено на масов грабеж и опожарено. Че Булгаркьой е било богато село, говори и фактът, че самите турци са го наричали “Алтънкьой”.

Моят дядо, като чул от кехаята, че турската войска призовава мъжете да се явят при Буйдиновия мост съобразил, че това е клопка на турците и се укрил с двете си момчета в дръвника на двора. Когато чул гърмежите, разбрал какво се е случило. Взема семейството си и по най-бързия начин, заедно с други съседи се укриват в гората. Четиридесет дни са се скитали в гората без храна, без дрехи, без подслон.

Изгладнели, мъжете тръгнали да търсят храна. Турски войници обаче, ги откриват и ги подгонват. За да се спасят, те се скриват в една изоставена галерия на мина. Турците дошли до галерията, която е била тъмна и не посмели да влязат. Отправили няколко изстрела вътре в галерията. Отвътре дядо Илия също им отговорил с изстрел от ловджийска пушка. Вбесени турците запълват отвора със снопи и ги запалват.

От гъстия дим, от седемте мъже вътре в галерията, двамата се задушават и умират. През нощта, дядо Илия предложил на останалите живи да излязат от галерията и да бягат в различни посоки, а ако турците евентуално охраняват пещерата и стрелят, той ще ги прикрива с ловджийската пушка, като уточнява и сборното място. По този начин успяват да се измъкнат, а турците остават с убеждението, че са задушени.

Докато се скитали из горите, на два пъти са оставяли леля ми Кица, която е била пеленаче (на няколко месеца), за да не ги издаде с плача си и пак са се връщали да я вземат.

След 40-дневно скитане и преследване, турците успяват да ги изловят и изпратят на заточение в Мала Азия, където са били заточени и останалите заловени българи от Източна Тракия.

От заточените в Мала Азия, двама успели да избягат, да отидат в Цариград и да съобщят на Руския консул, че в Мала Азия има заточени много българи. Това дава повод на Руския консул, да се застъпи за освобождаването и откарването им на пристанището (което не си спомням). Там ги натоварили на руски кораб. Когато излязъл кораба на открито в Черно море, капитанът им предложил да ги откара в Русия. Те обаче, не се съгласили и всички в един глас изразили желание, да ги откарат в България и кораба ги стоварил в гр. Варна.

След като не намерили тук препитание и научили, че Дедеагачко остава в българско, по-голямата част от булгаркьойци изразяват желание и се заселват в Дедеагачко, с. Шехинлар, за да бъдат по-близо и с надеждата, че някой ден ще могат да се върнат в родното си село Булгаркьой. Но уви! Първата световна война ги е принудила да потърсят отново убежище в майка България. Връщат се голи и боси и се заселват на 15 км от Бургас и основават сегашното село Новоселци.”



Разказва Невена Иванова, потомка на бежанци от с. Пишман:

“Баба ми Невена от с. Пишман, на която аз нося името, била снаха на кмета на с. Пишман, който имал двама сина - Димо и Георги. Тя била омъжена за по-големия Димо. Имали три деца – най-голямото Калина на 5 години, а най-малкото Тодор (на осем месеца).

Когато по време на реокупацията на Тракия турците нападнали селото, свекър й като разбрал какво ще става (опасността) заедно със сина си Димо, снаха си (баба ми Невена) и трите й деца избягали от селото и отишли в Булгаркьой, тъй като научили, че Булгаркьой ще остане в българско. С тях бил и братът на баба ми Тодор.

Когато стигнали в Булгаркьой чули, че викат мъжете на поляната до Буйдиновия мост, където командирът на турската войскова част искал да им говори. Без да подозират, че може да се случи нещо лошо, отишли и свекър й, и мъжът й, и брат й. Тук те споделили съдбата на 350 мъже от Булгаркьой. Заедно с булгаркьойци били убити и те. Така баба ми Невена (тогава млада жена) останала сама с трите си малки деца в Булгаркьой, без познати и близки.

Когато турците запалили селото и булгаркьойци – жени, деца и останалите живи мъже напускат Булгаркьой и набиват горите, с тях тръгва и тя, заедно с децата си. Преди да стигнат в гората, баба изостанала от групата, решава да се скрие с децата в един кръстец от снопи. Преследвайки ги, един от турците като минава край кръстеца ги забелязал. Дигнал пушката, но преди да стреля забелязал, че шапката й е покрита с жълтици. Това го съблазнило. Вземал той шапката със жълтиците и за да се прикрие от другите, върнал се обратно и им съобщил, че в снопите и в тази посока няма хора. Така тя успява да се спаси. Навлиза с децата в гората и отново търсила български групи, да се присъедини към тях. Колко време се е скитала сама в гората не зная. Но когато намерила една българска група, децата били вече прегладнели, боси и с одрани крака. Дали им малко храна и вързали на краката им по едно парче кожа от одрано диво животно. Поради това, че децата плачели и имало опасност да ги издадат, вечерта когато баба заспала я оставили сама в гората с децата.

Като разбрала, че остава сама в гората и никой не я иска и има опасност да умрат и трите й деца, тя решава да се освободи от осеммесечния Тодор и го оставя в някакъв храст. След 3-дневно скитане из гората с двете деца, объркана тя отново се връща на същото място и намира Тодор прегладнял. Взема го, накърмя го, изкъпва го в близкото дере и пак продължила да се скита из гората. На другия ден, гладът, умората и страха отново я принуждават да захвърли Тодор. И пак отново го открива (може би под влияние на майчиния инстинкт). Лутайки се из гората с децата, сега тя срещнала едно младо семейство – мъж с жена си и малко момиченце. Жената била в напреднала бременност и в гората получила родилни болки. Баба ми била по-опитна и й помогнала да роди. Но теглото било голямо и младата жена оставила детето в гората. Тогава баба ми се изкачила на някакво високо място, откъдето се виждал пътя, по който се движели турски войски, успяла да се промъкне и оставила Тодор на шосето с благословията, “макар и в турско, но жив да остане”.

От този момент вече не го е видяла и докато е била жива нищо не е чула за него, освен предсказанията на врачките, че Тодор е жив и в чужда страна.

По-късно, когато турците изловили скитащите се из горите българи, заедно с тях, натоварили и нея с двете деца на руски кораб и ги откарали във Варна. От Варна били изселени в Гюмурджинско, с. Собашко, а през 1918 година били принудени отново да се върнат в България. Тук, сега те се заселили и основали днешното село Сарафово, Бургаско.”



Разказва Никола Костов по спомени на тъста си (бащата на съпругата му) Стоян Маняров от с. Дерекьой, Лозенградско:

“Бащата на Стоян Маняров се е казвал Илия Маняров, а майка му Катерина. Илия Маняров бил заможен човек. Живеел в центъра на с. Дерекьой. Притежавал дюкян и кафене. Имал 6 деца, от които две момчета и четири момичета. От тях Никола и Ирина били близначета.

Прогонването им, както и на останалите жители от селото през 1913 година станало внезапно. Успели да натоварят на волската кола само най-необходимото. Тогава най-голямото му дете било на 10-12 години, а най-малкото на 2 години.

Когато бягали, на 3-4 км от селото, в гората били посрещнати от турски аскер (войници), които свалили жена му Катерина от колата, а тя била хубава, вързали го него и пред очите му и пред писъка на децата я изнасилват зверски, като се изреждат един след друг, докато тя разкъсана припаднала. Тогава вземат воловете от колата и изчезват. С неимоверни усилия и състрадание на съселяните си, унижен Илия Маняров разпръснал децата по колите на съселяните си и се добрал през нощта в с. Гьоктепе (Звездец).

Физически и душевно покрусена и посрамена пред децата, семейството и съселяните си, баба Катерина, (тогава била на около 30 години) изпаднала в психическа травма слага край на живота си, като се обесила. Така децата останали сирачета, разпръснати немили-недраги по чужди домове. Няколко дни след трагедията на майката, умира от уплаха и простуда и момиченцето-близначе – Ирина.

Впоследствие, когато братчето й – близначе Никола пораснал и се заселил във Варна, при изграждането на собствения му дом поръчва и извайват скулптура с образ на малко момиченце, която да олицетворява сестричката му, станала жертва на геноцида, извършен над българското население от турците през 1913 година. И днес, който мине оттам, може да я види на улица “Иван Драсов” № 11.

Тъстът ми Стоян Маняров ... тогава на 8 годишна възраст, заедно с баща си от Гьоктепе се преселват в село Стоилово, а от Стоилово в Малко Търново, където се установяват на постоянно местожителство. Тук пораснал вече, той се оженил и създал семейство, чиято дъщеря е моята съпруга.

През лятото на 1970 година Никола Костов, заедно със съпругата си, на път за Турция посетили родното село на баща й и по многобройните разкази и спомени, намерили бащината й къща. Тук, те били посрещнати гостоприемно и поканени в къщи, а на изпращане, виждайки сълзите на очите на съпругата му, която държала в ръката си найлонова торбичка, домакинята – туркиня се досетила, като казала “и ние имаме такъв адет”, изкопала пръст в двора, напълнила торбичката й и я подала, за да я сложи на гроба на баща си и дядо си.

Накрая Никола Костов като финал на разговора завърши с думите: “Посетихме и кафенето на дядото на съпругата ми (Илия Маняров), което е запазено и сега се ползва за кафене. Влязохме, пихме кафе и отново изживяхме спомените, разказани от бащата на жена ми”...

И на всичко това някои хора “българи” и то “историци” му казват “османско присъствие” и искат да заличат българската история.

Не! Ние, тракийците, които най-добре знаем за теглото на българите в Тракия, няма да позволим кощунство (гавра) с българската история, с историческата и родова памет на нашите предци.

Длъжни сме да помним и да не забравяме, че в резултат на чужди интереси и домогване на Балканите, на неясна и последователна политика след освобождението ни, за 60 години седем пъти са променяни границите на България. Седем пъти България е рязана и прекроявана.

Днес ние, тракийците сериозно се тревожим да не се повторят събитията от 1913 година, когато Източна Тракия е реокупирана от турската армия, а нашите бащи и майки, дядовци и баби са изгонени от роден дом и бащин имот голи и боси.



д-р Стамат Апостолов

(ИЗ ПЪТЕПИСА: “ПО РОДНИТЕ МЕСТА НА НАШИТЕ ПРЕДЦИ”)

Тракийско дружество “Антим Първи”



Тема Re: За Батакнови [re: lnfinity]  
Автор Fro (zen)
Публикувано26.04.07 21:36





особено ми хареса вица - с "метода" на Мартина Балева мога да докажаче Джокондата е нарисувана от Ким Ир Сен.

Редактирано от Fro на 26.04.07 22:31.



Тема Re: Младежнови [re: bored]  
Автор Fro (zen)
Публикувано26.04.07 21:37



да се обзаложим ли, че не си прочел Записките на Захари Стоянов?





Тема Re: не съм от Маджарово ,потомък съм на тракийцитенови [re: blackbard]  
Автор Бapбapeлa (светлина)
Публикувано27.04.07 00:09



също съм потомък на тракийци разорени и изгонени от Източна Тракия , която след договора от 1913 година е останала в пределните на Османската империя .... дошли са край Варна само с малко багаж и пари и то каквото са успели да опазят неограбено .... има няколко села край Варна така създадени само от тракийци .....

гледах проф. Божидар Димитров на Шоуто на Слави тази вечер. Той каза , че този проект ' Батак' е умишлен, измислен и платен като е целял 'изчистването' на Турция , тъй като й предстояло членство в ЕС при следващото разширяване.... не е против да се води диспут с емигрантката - българка и германеца / които нарече мошенници / , но те не били учени . предложи диспутът да се състои в конферентната зала на читалището в Батак - била достаъчно голяма... стига да им стиска да отидат там . щом ще обсъждат и преиначават Баташкото клане - най-правилно е да го направят там ....



Тема Re: За Батакнови [re: Fro]  
Автор Бapбapeлa (светлина)
Публикувано27.04.07 00:10



току виж доказала и това...стига да й платят... тя била изкуствовед по образование ... не е историк.



Тема Re: Младежнови [re: Fro]  
Автор bored (bored)
Публикувано27.04.07 10:18



правих опити но не ми харесаха
а и това е художествено произведение не е историческо
ако някой ми каже реалното приложение на тая наука история (освен в някои игри като стани богар примерно) много ще съм му благодарен защото аз колкото и да съм го мислил не намирам никакво



icqist

Тема Re: Младежнови [re: manunegra]  
Автор bored (bored)
Публикувано27.04.07 10:20



човека има изгубени години в ровене в миналото
щом това е смисъла на живота му нека не му пречим

icqist


Тема Re: Eдин брадат вицнови [re: Fro]  
Автор bored (bored)
Публикувано27.04.07 10:23



вероятно
но не живея преди двеста години а днес
ти май не правиш разликата
заради такива като теб съм си сложил тоя ник



icqist

Тема Ще ти препоръчам един автор -нови [re: lnfinity]  
Автор Bambi* (*Bambina)
Публикувано27.04.07 17:36



Игор Бунич. Като прочетеш поне "Златото на партията" и "Пирът на хищниците", после изводите си ги прави сам/а.



Тема Re: За Батакнови [re: ssonia]  
Автор Kpъr (пристрастен)
Публикувано27.04.07 23:48



историята е необходима за самочувствие, или за липса на такова.

да предположим че заради липса на самочувствие, бихме престанали да се наричаме българи, и да предпочетем да сме немци или американци.
Да предположим пък, че американците (или ние) не биха издържали вечно на неподкрепено с нищо самочувствие, та ще трябва да си измислят история. Или пък ще трябва да измислят, подменят и отричат историята на всички останали, за да омаловажават чуждите истории. Те това и правят общо взето, чрез худ. филмите си.

Всеки прави каквото може, все пак историята може би ни помага да не сме това което бихме могли да станем ако сме свободни да сме безродни. Дали ни трябва такава помощ ?



Тема къса памет - чиста съвестнови [re: lnfinity]  
Автор Mandalay (empathy)
Публикувано09.05.07 10:18




Тук е мястото да попитам защо в учебниците ни по история го има Баташкото клане, но го няма Старозагорското. Което държи палмата на първенството в геноцида, упражнен по време на турското робство върху българите. Да, защото на 31 юли 1877 година армията на Сюлейман паша влиза в града, придружена от башибузук и подлага на сеч невинното население на града и околните села, потърсили убежище и сигурност там. Избити са между 14 и 15 хиляди души, други над 1000 са отведени в робство. 60 часа продължава кървавата баня, за която историците със сигурност знаят, но мълчат. Тази драма не може да бъде разказана с няколко изречения. Ако в Баташката църква са изклани около 1900 българи, то в старозагорската “Света Троица” – в храма и двора й са били избити зверски над 2500. А някои от труповете останали прави, защото след като били обезглавени, нямало къде да паднат, описват по-късно малцината останали живи очевидци страдалческата смърт на невинните си съграждани, чийто спомени са в основата на няколко книги. Преди да унищожат Стара Загора и населението му, войниците на Сюлейман паша правят същото и с околните села, от тях ще спомена само Любенова махала, където са избити и изгорени живи над 1000 души. Същата участ навярно би сполятяла и София в началото на януари 1878 година, но според информация на френски журналист равинът на града разубедил Сюлейман паша да не го стори.

Защо в учебниците по история денят 31 юли 1877 година е отбелязан с едничкото изречение, че Стара Загора бил превзета от турците и опожарена, а позорът на Сюлейман паша (професор от Сорбоната с истинско име Соломон Леви) и неговата армия, престъпили всички писани и неписани закони и извършили военно престъпление (какво друго може да бъде клането на мирно население на една страна без суверенитет, въвлечена във война между две други държави – Русия и Турция?), е подминато от нашите историци с мълчание. Това е позор. Както е позор, че костите и черепите на хилядите заклани в църквата “Света Троица” вместо да бъдат експонирани, както е сторено в Батак, са бетонирани в старозагорската костница.


......


На финала ще кажа, че може би е настъпило и времето България да поиска от Турция да признае геноцида над българите, извършен по време на робството в рамките на Отоманската империя. Това светска Турция трябва да направи, ако иска да се разграничи от имперското си минало. И да стане част от Европа.



40

Редактирано от Mandalay на 09.05.07 10:21.



Тема Питай синови [re: Mandalay]  
Автор lnfinity (Shadowchaser)
Публикувано09.05.07 12:06



Ама едва ли някой ще ти отговори. Историята ни е пълна с мекерета и ибрикчии ближещи задника на поредния "голям" брат. То не бяха присъствия то не бе "братска" дружба то не бе чудо. Под носа ни разни дришльовци в Македония ни плюят на опашката за български паспорти. Гърци турци и всяква паплач си приписват "цивилизационни" начала у нас. А правителствата си се сменят и се стискат като насрани дечица сакън да не обидят някой. Той поета го беше казал - ний не сме народ а мърша...




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.