|
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|
Мисля да сложа началото на едно движение - "НЕ НА ЛИТЕРАТУРАТА КАТО ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ПРЕДМЕТ ЗА ВСЯКАКВИ ИЗПИТИ И МАТУРИ".
Литературата трябва да е равна на физиката, географията, математиката... ако ги искаш и ти трябват - наблягаш на тях. И най-вече - АКО СА ТИ ИНТЕРЕСНИ. Граматика и български език - ДА, няма оправдание да си неграмотен и да не знаеш как се пише и говори на родния ти език. Но, по дяволите, литературата е нещо, което ИЛИ умееш, ИЛИ не. Както всички други предмети. Дори е по-сложно - географията и историята може да НАЗУБРИШ, ако се налага, с усилия на волята и старателност. Но за литературата, ако нямаш чувство и усещане - ВСИЧКО Е "КАУЗА ПЕРДУТА". Защо се счита, че трябва НЕПРЕМЕННО да умееш да напишеш интерпретативно съчинение върху стихотворение на Николай Лилиев??? Много по-добре е да се пишат съчинения на СВОБОДНИ теми, за да се развива гладък език и начин на изразяване.
Не ме разбирайте погрешно, не съм против ИЗУЧАВАНЕТО на литературни произведения, против съм ЗАДЪЛЖИТЕЛНОСТТА на умението ТИ САМИЯТ да пишеш литература!
Много по-добре е драконовски да се преследва граматическата немощ, отколкото литературната...
Какво мислите по въпроса?
"""Винаги има поне още една гледна точка... """
| |
|
|
|
Ем тогава защо учим изобразително 9 години. И физическо също с.с И е добре да се знае поне малко за българските автори и т.н.
Съгласна съм, че е по-добре да се пишат съчинения на свободни теми. Те интерпретативни съчинения са просто отвратителни за всички ученици, със и без литературни умения xD
Но по същата логика не би трябвало да ни карат насила и да рисуваме по избразително (съкс хард) и да тичаме/скачаме/мърдаме по физическо (съкс още по-хард.). Което би било добре, всъщност xDD
ニヨニヨ
| |
|
|
|
Хамстер, как си си математиката? Тя би трябвало да те е научила да разбираш същността на нещата...
Същността на моята идея е да се премахне литературата от ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ матури и изпити. А да се отнасяме с нея като към най-редови предмет - като към всички останали. Естествено, приемните изпити за хуманитарните науки, или за журналистика и право могат да бъдат по литература. Но хората с определено техническо мислене и без склонности към "разтягане на локуми" НЕ ТРЯБВА да бъдат полагани на мъченията да зубрят теми и да тичат на уроци по локуморазтягане (дано някой ги научи на нещо, на което никой никога НЕ МОЖЕ да ги научи) Това е излишен стрес и губене на време. И НИКОМУ НЕ Е НЕОБХОДИМО. Между другото - в Швейцарските училища предмет ЛИТЕРАТУРА изобщо НЕ СЕ ИЗУЧАВА. (Също и алгебрата я премахнаха преди десетина години)
Впрочен - изключително ниските резултати по БЕЛ на матурите от последните години (поне в литературната им част) доказват моята теза. Само че умниците от МОМН си заравят главите в пясъка, не искат да прозрат истината и държат всичко да е както си е било през последните 1400 години...
"""Винаги има поне още една гледна точка... """
| |
|
|
|
Не. Даже няма да се аргументирам, толкова излишно ми се вижда.
Но че методите на преподаване и изучаваният литературен материал трябва доста да се променят- безспорно!
| |
|
Тема
|
Re: Дали бихте ме подкрепили?
[re: PipilotaV.]
|
|
| Автор |
cineman (In kino veritas) |
| Публикувано | 11.11.10 00:36 |
|
|
Подкрепям. Литературата ми беше най-омразният предмет, въпреки че имах шестици и никога не съм зубрил "теми". Но трябва да се замени с як тест по БЪЛГАРСКИ ЕЗИК - граматика, стилистика и т.н.
| |
|
|
|
Точно това е и моята идея. Не може половината политици да казват "освеММ", или "Впредвид", или "бомбаНдирам", или Мария Капон да ми говори за "Няколко алтернативи"... Граматиката е нещо, което е ВЪЗМОЖНО ЗА НАУЧАВАНЕ, също и от хората с техническа мисъл, не се изисква талант или интелигентност, нито пък особена наклонност и умения... просто сядаш и учиш. И ако не издържиш с прилична оценка теста - НИКАКВО влизане в НИКАКВА по-горна степен на обучение.
Ако ме питаш - в теста трябва има и диктовка. Наблъскана с всички думи, които кандидат-студентите от последните 10 години са окепазили.
А литературата - нека я упражняват тези, които я обичат. Произведенията трябва да се ИЗУЧАВАТ, но не и да се ПРЕРАЗКАЗВАТ интерпретативно, трансформиращо, или всякак другояче. И да не се пишат локумени теми.
Какво искал бил да каже авторът с четвъртата дума на третия стих на еди кое си стихотворение - казва ли ти някой дали това е вярно? И дали горкият автор не се обръща в гроба, като чува какви мисли му се приписват?
"""Винаги има поне още една гледна точка... """
| |
|
|
|
Даже няма да се аргументирам, толкова излишно ми се вижда.
Дали ти се вижда излишно, или на практика нямаш аргументи?
"""Винаги има поне още една гледна точка... """
| |
|
Тема
|
Re: Дали бихте ме подкрепили?
[re: cineman]
|
|
| Автор |
Roxy (joie de vivre) |
| Публикувано | 11.11.10 16:12 |
|
|
Някъде през първата половина на 90-те изпитът по български за елитните гимназии наистина е бил във формата на тест за правопис, не знам дали е имало и др. компоненти, но подкрепям напълно. Преразказът на непознат текст също е подходящ, защото не е свързан със зубрене на теми, а памет и способност за разбиране и възпроизвеждане на текст.
| |
|
|
|
Като стана дума за преразказ - леееко встрани от собствената си тема искам да задам един въпрос.
ЗАЩО според вас при преразказите е ЗАБРАНЕНО да се използва пряка реч? Какви са съображенията? Според мен, целта на преразказването на нещо в училище би трябвало да е - да те подготви да се изразяваш гладко и да преразказваш правилно разни неща и в живия живот (а не само в омразното училище). Е, къде в живия живот нормалните хора се ограничават при преразказването на случка, филм и пр, и не употребяват пряка реч? Не е ли много по-сакато като стил на изразяване да се мъчиш при преразказа си с еквилибристики като "Той казва, че....., а другият му отговаря, че...", като се мъчиш да избегнеш повторенията на глагола "казвам" във всичките му синоними?
Ако някой е в час с мъдрата причина на тази забрана за пряка реч - моля, нека ме осветли. Предварително благодаря!
"""Винаги има поне още една гледна точка... """
| |
|
|
|
За да може да се гъзариш, че можеш да предаваш разговори без пряка реч и така имаш повече точки на изпитите от тези, които не могат :3
ニヨニヨ
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|