Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 08:00 10.05.24 
Религия и мистика
   >> Религия
*Кратък преглед

Тема Нещо за Буда и Будизманови  
Авторpatilan42O (Нерегистриран)
Публикувано10.04.05 14:00



Според религиозната традиция Буда е роден през май 623 г. преди Н.Е. и е изпаднал в състояние на нирвана в деня на майското пълнолуние на 543 година.

Странстващия отшелник Сидхарта, наре4ен Буда от последователите си носел родовото име Гаутама.
Той принадлежал към неголямото племе Шаки, което се състояло само от кашатрии(воини) Хората от тази каста освен воини били и земеделци, защото не било прието да пазаруват храната си и да се занимават с търговия. вси4ки шаки сами обработвали земите си, включително и вожда на племето. Шактите избирали предводителя по принципа на редуването, а бащата на Гаутама не бил монарх(думата "раджаня" озна4ава всеки кашатрия, който имал право да стане вожд)По-късно, когато будизма по4нал да се утвърждава като официална религия, легендата превърнала Гаутама в син на царя-принц Сидхарта, който се родил в разкошен дворец и израсъл сред изкушения и удоволствия.

Обикновения народ го нарекъл Шакя-Муни- "Отшелника от племето Шаки", а по- късно Буда, което озна4ава "Пробуден(просветлен) от Истината"
Будистката легенда разказва, 4е след безкрайно множество прераждания бъдещият Буда се появил на белия свят със спасителната мисия да покаже на 4ове4еството Изход от Страданията. Неговото последно прераждане станало в образа на Сидхарта - последната издънка от рода Гаутама.

племето Шаки обитавало малка долина в полите на Хималаите, в района на Басти и Горакапур..
Жената на вожда на шаките, Майя* сънъвала знаменателния си сън,
докато била в Капилавасту.
Когато разказала за съня на мъжа си, той свикал известни мъдреци да му разкрият смисъла му. Най- мъдрия от тях, Асита му казал 4е Майя ще роди син, на когото е съдено да стане или покорител, или просветител за света. Мъдреца оба4е не успял или не поискал да каже на раджата, 4е жена му ще си отиде от този свят осем дни след раждането на единствения му син.
Оттогава образът на МахаМайя Деви е вдъхновявал безброй пъти ръката на много творци. В Лумбини може да се види един от нейните най-древни каменни образи На този релеф майката е заобиколена от богини-прислужници, а малкия Буда седи в краката и и с лявата ръка со4и Небето, а с дясната-Земята. В Индокитай това е най-разпространеното изображение на Буда. Неговия смисъл не е скрит зад сложна символика:
4овека свързва Земята и Небето.


Бащата на гаутама, Шудходахана*, доколкото могъл, се опитал да предпази сина си от тъмните страни на Живота. Той не забравил проро4еските думи на мъдреца Асита"Смея се от Радост, 4е Спасителят се е появил на Земята, и пла4а, 4е няма да имам Щастието да доживея до мига, в който Той ще извърши своя Подвиг"

След като загубил любимата си, Шудохана не искал да загуби и сина си , дори да му било писано да спасява света. Затова животът на Гаутама(тепърва му предстояло да оправдае името си Сидхарта, което озна4ава "Изпълнил Мисията си") проти4ал леко и безгрижно. Но вднъж, карайки колесницата* си той видял старец, съсухрен от годините, сакат 4овек, измъ4ен от болката, погребението на един млад 4овек и потънал в дълбок размисъл аскет.
Това били 4етирите Срещи на Буда .

- "Кой е този? попитал Гаутама първия път, като срещнал стареца, -защо е толкова сбръ4кан и изгърбен, и не прили4а на другите хора?

- "Ти виждаш старостта- отговорил ко4ияша на колесницата, това прави Времето с хората"
- "И мен ли ме 4ака това?"
-" И мен, и теб, в уре4ения 4ас.. Това е Съдбата на 4овешкия род

-"Горко на родения тогава, защото това, което се е родило, носи със себе си семето на старостта."

- "а кой е пък този?" попитал принца, като срешнали сакатия 4овек
-"Болен"
-И мен ли ме 4ака това?"
-" И теб, и мен, ако така ни е писано да стане"


- " а този, сякаш спи... защо вси4ки около него пла4ат?"
-"Той е умрял, и никога ве4е не ще се събуди и не ще да види нито майка си, нито баща си, нито децата си, и те също никога ве4е няма да го видят"

- а този кой е?
- Той се е оттеглил от света приживе, избрал е простия вижот и пътя на състрадание към вси4ки живи същества.

Гаутама се замислил за предопределения за страдания 4овешки живот. Кои Сме Ние? Откъде Идваме? Къде Отиваме?...
Къде е смисъла на вси4ките тези страдания?..
Кое боли пове4е, Живота или Смъртта?

Като се върнал в бащиния дом, младия Гаутама се отдал на тъгата, Не го зарадвали нито песните, нито танците нито благоуханията
Заспал угрижен. Посред нощ се събудил, обзет от тревога.
Навсякъде лежали заспали след пира хора, и на него му се сторило, 4е е единствен жив сред мъртвите..

Гаутама по4увствал 4е е време да промени живота си.
Преди за замине завинаги решил да види за последно младата си съпруга и невръстния си син. Но нежната май4ина ръка закривала лицето на бебето.
"Ако отместя ръката и, може да ги събудя, и ще ми е трудно да се сбогувам.. Ще се върна един ден, като открия Истината."

И Той решил да стане отшелник, за да открие в размисъл пътя, който води към избавлението от мъките.Като сменил лъскавите си дрехи с дрипите на слу4аен пътник, той поел по трудния път на търсенията..


Седем години се лутал в търсене на този неизвестен път, търсел Истината в свещените тайни на брамините, търсиял я у себе си, като измъ4вал плътта си с глад и самоби4уване, накрая се оттеглил сам в пустошта, където само растенията и животните можели да го 4уят...
И изведнъж го осенило Просветлението.
Това се слу4ило докато седял в медитация под едно голямо пипалово дърво на брега на река Неранджара(Бодхи-Гая в южен Бихар)

Демонът на злото, на плътската страст и на смъртта Мара, изпратил страшна буря върху Озарения от Истината, но в сърцето на Буда нямало място за страха. Мара му изпратил дъщерите си, за да съблазнят светеца с изкушенията на плътта, но желанието ве4е било убито в сърцето на Буда. Само Съмнението все още можело да го отклони от избрания път . 4 седмици Буда се борил със съмнението
докато не го превъзмогнал

Така отшелникът от племето шаки Гаутама-Шакя-муни станал Буда-Просветления от Истината.
Той опознал "Арясатва"- 4етирите благородни истини:

1- Съществуването на страданието( Да съществуваш зна4и да страдаш)
2- При4ината за страданието- това е Желанието, което при утоляването му само се увели4ава
3- За да прекратиш страданието първо трябва да прекратиш желанието.
4- това става посредством "Осмократния път"(Арящангамарга)


той се изразява в следното:
1- -Истинските убеждения, 4рез които се разбират благородните истини
2 Истинските стремежи, които изискват решителност в следването на истините
3-Истинските думи(отказване от лъжа, клевета или заблуда)
4-Истинското поведение, което вклу4ва отказ от нанасяне на вреда на другите
5-Истинския живот( 4естен и умерен живот)
6-Истинското усърдие( постоянно преодоляване на неправедните помисли)
7-Истинската памет(постоянно припомняне 4е вси4ки прояви на света са само една Илюзия)
8- Истинската медитация(Самоусъвършенстване , постигане на вътрешно спокойствие, безстрастие, избавяне от склонноста на ума да прави оценка на ставащото около тялото му, и поставянето му в ролята на безстрастен и безмълвен наблюдател)

Това последно стъпало е клю4ът към същността на будистката етика, и именно тук е основната разлика с християнските възгледи
Будизма не абсолютизира такива понятия като "Добродетел" "По4ит"
и "Вяра", будизма има по- висша цел- Покой, Съзерцание, Равновесие
=>Съвършенство
Как да не си припомним тук подсилените парадокси на древната секта Чан, известна в Европа като "Дзен"(както се 4ете този йероглиф на японски),
"Ако по пътя си срещнеш Буда- убийй будата!"
напомня да не си издигаме кумири, да не спираме по Пътя..
Като мълния от ясно небе, "Сатори" по японски..


Първата проповед за новото у4ение за Дхарма(закона на Живота) ,за, 4етерите истини и за осмократния път Буда изнесъл в парка близо до Бенарес(Варанаси) след което още 45 години години около него се събирали у4еници от вси4ки краища на света.

Буда се оттеглил завинаги от света на осемдесет годишна възраст, през нощта на майското пълнолуние. Легнал под пипаловото дърво в позата на лъв и се обърнал към монасите и миряните с думите
"Сега нямам какво пове4е да ви кажа, освен това, 4е вси4ко., що е било създадено е обре4ено на разрушение. Стремете се към Избавление"

На молбата на своя любим у4еник и приятел Ананда* да даде последни наставления на общината Буда отвърнал:
"Не, ананда, не възнамерявам да давам разпореждания. Общината не зависи от мен. Говорих това, което знаех, без да скривам нищо Моят път свърши, сега ми е необходим покой, да се отдам на съзерцание без да обръщам внимание на материалния свят
Бъдете си сами светилници. Не се нуждаете от нищо на този свят освен от Истината."


" Достигна Той Нирвана
Умря. Земята потрепера.
Дали то с него само стана,
или е краят на Света?
И отговори му коларят:
На вси4ко живо туй е край"

Асвагоша. Животът на Буда

4овекът умира, Будизмът се превръща в една от основните световни религии. На религията не и е нужен Шакя-Муни- 4овекът, на нея и е нужен Бог.

и така 4аст от у4ениците му запо4нали да говорят за Махаяна"(Голямата Колесница) в която има място за вси4ки- и за търговеца, и за селянина и за царя( скоро континенталния бъдизъм се превърнал в официална религия), и 4рез която прераждането в следващ живот е гарантирано , стига само вярващия веднъж да повтори "Ом намо Амитабая, Будая Дхармая Сангхая"
( Моля се на Буда-Милостивия, Пътя на Истината, който Е Вси4ко), да спазва осмократния път и да си плаща данъка към манастира, където по цял ден монасите повтарят заради миряните Тхерагатхата( сборник от химни):

"..Ти покажи ми само път!
аз гледам с поглед замъглен,
Кажи 4е и след тази смърт,
ще има пак живот за мен,
и аз ще тръгна като Ганг
към своя ве4ен Океан"...


А неколцина от най- верните му у4еници се пръснали по дале4ни острови(Шри-Ланка,Тайван, Япония) проповядвайки идеята за Хинаяна(Малката колесница) в която има място само за търсещия Истината(Просветлението, Сатори) и Освобождаването от веригата на преражданията (Нирвана)

"О край на мъките, дойди!
В живот последен се топя
Прераждах се и мрях преди,
дано за сетен път умра ,
и нивга пак по своя път
не срещна раждане и смърт!"

Дхамапада

* Майя озна4ава "Илюзия"
* Шудходахана озна4ава "Вечно-4ист"
* Колесницата е символ на материалното тяло, пътя е символ на живота. Ко4ияшът е символ на разума, а коня е символ на 4увствата
пътуващия в колесницата е Будния Дух, който може оба4е и да спи и да не види нищо от пътя.
* Ананда озна4ава "Блаженство"



Тема Re: Нещо за Буда и Будизма [re: patilan42O]  
Автор the_bomb (няма пък)
Публикувано21.04.05 09:18



ха, чак сега виждам това съобщение, защото по принцип рядко влизам в този клуб.

само няколко бележки по някои моменти от горното изложение, които ми направиха силно впечатление:

за образа на Майа Деви със сина й, който описваш - в един момент, когато будизмът се превръща в религия, явно двойката Майа-Буда постепенно приема в очите на мнозинството хора характеристиките на Великата Богиня-Майка и нейния Божествен Младенец (също като Изида-Хор, Семела-Дионис, Дева Мария - Христос...)

за образа на кочияша-разум и колесницата-тяло - много подобно нещо се среща в диалога на Платон "Федър", където обаче колесницата е Душата, кочияшът е Разумът, а двата коня са eдиният - добър, а другият - лош. В други Платонови творби се казва, че душата е съставена от Разум, Духовност и Желание, като последните две отговарят съответно на добрия и на лошия кон от "Федър".

но в будизма всичко това са по-късни рационалистически тълкования.

оригиналният Път на Буда има нужда от разума точно толкова, колкото и от желанието. номерът е да се проумеят Четирите истини и да се следват на практика Осемте степени, без много-много да се мъдрува и теоретизира (сравни Притчата за стрелата).

my soul swims gently in her pool

Редактирано от the_bomb на 21.04.05 09:32.




*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.