Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:16 07.07.25 
Религия и мистика
   >> Религия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
Тема "Жените пристъпват прага на храма с покрити глави"нови  
Автор TRl ()
Публикувано16.07.01 09:20



КАКВО Е НУЖНО ДА ЗНАЕМ ЗА БЛАГОГОВЕЙНОТО ПОВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВНИЯ ХРАМ
На нашата грешна земя светият храм е единственото място, където можем да се укрием от житейските бури и несгоди. Храмът е земно небе . В него, заедно с нас, на Бога “невидимо служат небесните сили”. Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.
Преди да отидем в храма
Облеклото ни да бъде скромно и чисто. Трябва да се стремим да украсяваме не толкова външния, колкото вътрешния си човек с накитите на евангелските добродетели, най-вече на смирението, целомъдрието и любовта към Бога и ближните. Любовта към ближния изисква да не поставяме никому препънка или съблазън; облеклото ни да бъде израз тъкмо на тая любов и на една непринудена целомъдрена нагласа на душата ни, като прикрива тялото ни от човешките очи.
Жените следва да се обличат в женски дрехи. “Жена не бива да носи мъжки дрехи, и мъж не бива да се облича в женско облекло: всеки, който прави това, гнусен е пред Господа, твоя Бог”, ни заповядва Бог чрез Моисея (Втор. 22:5).

Още по пътя към храма трябва да отхвърлим от себе си всяка житейска грижа, възлагайки за всичко упование на Господа, за да застанем пред всевиждащия Бог с мирни и благоговейни сърца. Първото прошение на св. Литургия ни приканва към това — “с мир на Господа да се помолим”. Да се смирим пред Бога и ближния, и да си простим взаимно от душа е нужно не само на сирни заговезни (в неделята на всеопрощението), но преди всяка Божествена служба. В храма трябва да влизаме със страх Божий и трепет, съзнавайки Кому пристъпваме да служим.

Хубаво е, ако имаме възможност, да идваме 10-15 минути преди да започне богослужението, за да купим свещи, да се помолим и поклоним пред св. икони и пред други светини в храма.

При влизане в църковния двор е редно да спрем и да се прекръстим (веднъж или три пъти). Това трябва да сторим естествено, внимателно и благоговейно, а не с някакво пресилено съсредоточаване или пък бързо и небрежно. При кръстене е прието мъжете да свалят шапките си (след което може отново да ги сложат, но само докато влязат в храма). В храма мъжете влизат и стоят с непокрити глави. От най-дълбока християнска древност , следвайки наставлението на св. ап. Павел: “всяка жена, която се моли гологлава, засрамя главата си”... (I Кор. 11:5). До преди около век това апостолско предписание е било повсеместен обичай у всички православни народи. И днес в наши селски храмове едва ли ще видим стара вярваща жена без забрадка.

Ако носим ръкавици, редно е да ги снемем, преди да се прекръстим.

В храма
В църковния двор не е позволено да се пуши, да се хвърлят боклуци; там не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не е редно да се влиза в двора с животни. Фотоснимки или заснимане на филми могат да се правят единствено с позволение и благословение на настоятеля на храма.
При влизане в храма също спираме и се прекръстваме веднъж или три пъти.

Ясно е, че в храма не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не бива също така да държим ръцете си в джобовете, зад гърба, да ядем или дъвчем. В храма не бива да се внасят други храни, освен хляб, вино, елей и жито, които се използуват в богослужението. (В храма може да се внасят за благославяне плодове и мед; великденски яйца се внасят за освещаване само в притвора, до входните двери, а не в средната част на храма).

Не бива да заставаме с гръб към св. олтар.

Когато се наложи да пресечем пространството пред централните (царските) двери на иконостаса, за да преминем от едната половина на храма в другата, трябва за миг да спрем, да се прекръстим с лице към царските двери и да направим лек поклон. Ако по време на богослужение архиереят или свещеникът стоят в средата на храма, не бива да се преминава пространството между тях и св. олтар.

Не е редно да се разхождаме из храма и да разглеждаме иконите и стенописите по време на богослужение.

Трябва да поставяме свещи и да се покланяме пред св. икони така, че да не пречим на останалите богомолци.

Не бива да разговряме в храма. При необходимост трябва да говорим кратко и тихо, така че да не смутим никого. Прието е познатите да се поздравяват помежду си с лек поклон, оставяйки всеки разговор за после. Ръкуването в храма не е благоговейно.

Когато идваме в храма с малки деца, не бива да им позволяваме да тичат, да играят и вдигат шум в храма. Ако детето заплаче, нужно е веднага да го изведем, докато се успокои.

Да подпяваме с църковните певци може само съвсем тихо, за да не пречим на богомолците около нас. При всеобщото пеене на Символа на вярата и на молитвата “Отче наш” не бива да издигаме безчинно глас над останалите.

По време на богослужение е редно да седим само поради болест, немощ или силна умора. При това не бива да слагаме крак върху крак. Ако има място, можем да седим в следните моменти от богослужението: 1).когато на празнична вечерня се четат четива от Стария Завет — паремии; 2).когато на утренята се четат катизми, т.е. определени части от библейската книга “Псалтир”.

В никакъв случай не бива да ходим из храма или да разговаряме в следните моменти от св.Литургия:
1). когато се извършва Малкият вход и при четене на св. Евангелие
2). по време на Херувимската песен и Великия вход
3). докато се пее Символът на вярата
4). по време на т.нар. Евхаристиен канон, тоест от възгласа “Благодать Господа нашего Иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа буди со всеми вами “ (Благодатта на наишия Господ Иисус Христос и любовта на Бога и Отца и общението на Светия Дух да бъде с всечки вас) до възгласа “И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами” (И милостите на нашия велик Бог и Спасител Иисус Христос да бъдат с всички вас).Това е най-важната част от Божествената Литургия, при която предложените хляб и вино се претворяват в Св. Тяло и Кръв Господни. Ето защо желателно е в тези най-святи мигове на богослужението да стоим благоговейно и да внимаваме в словата на молитвите.
5). докато се пее молитвата “Отче наш”

Забележки към ближния, който е нарушил правилата за благоговейно поведение в храма, можем да правим само в краен случай и то тихо, благопристойно и смирено. Но най-добре е да се въздържаме от забележки към когото и да било. По-добре всеки да следи собственото си сърце и съвест. Ако се случи някаква нередност, да се обърнем към свещенослужителите.

Не е желателно да напускаме храма преди края на богослужението. По-рано можем да си тръгнем поради немощ или сериозна необходимост.

След като богослужението завърши, преди да излезем от храма трябва да се прекръстим с лице към св.олтар, прекръстваме се и преди да излезем от църковния двор, като се обърнем с лице към храма.



--------------------------------------------------------------------------------

©КАКВО Е НУЖНО ДА ЗНАЕМ ЗА БЛАГОГОВЕЙНОТО ПОВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВНИЯ ХРАМ
На нашата грешна земя светият храм е единственото място, където можем да се укрием от житейските бури и несгоди. Храмът е земно небе . В него, заедно с нас, на Бога “невидимо служат небесните сили”. Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.
Преди да отидем в храма
Облеклото ни да бъде скромно и чисто. Трябва да се стремим да украсяваме не толкова външния, колкото вътрешния си човек с накитите на евангелските добродетели, най-вече на смирението, целомъдрието и любовта към Бога и ближните. Любовта към ближния изисква да не поставяме никому препънка или съблазън; облеклото ни да бъде израз тъкмо на тая любов и на една непринудена целомъдрена нагласа на душата ни, като прикрива тялото ни от човешките очи.
Жените следва да се обличат в женски дрехи. “Жена не бива да носи мъжки дрехи, и мъж не бива да се облича в женско облекло: всеки, който прави това, гнусен е пред Господа, твоя Бог”, ни заповядва Бог чрез Моисея (Втор. 22:5).

Още по пътя към храма трябва да отхвърлим от себе си всяка житейска грижа, възлагайки за всичко упование на Господа, за да застанем пред всевиждащия Бог с мирни и благоговейни сърца. Първото прошение на св. Литургия ни приканва към това — “с мир на Господа да се помолим”. Да се смирим пред Бога и ближния, и да си простим взаимно от душа е нужно не само на сирни заговезни (в неделята на всеопрощението), но преди всяка Божествена служба. В храма трябва да влизаме със страх Божий и трепет, съзнавайки Кому пристъпваме да служим.

Хубаво е, ако имаме възможност, да идваме 10-15 минути преди да започне богослужението, за да купим свещи, да се помолим и поклоним пред св. икони и пред други светини в храма.

При влизане в църковния двор е редно да спрем и да се прекръстим (веднъж или три пъти). Това трябва да сторим естествено, внимателно и благоговейно, а не с някакво пресилено съсредоточаване или пък бързо и небрежно. При кръстене е прието мъжете да свалят шапките си (след което може отново да ги сложат, но само докато влязат в храма). В храма мъжете влизат и стоят с непокрити глави. От най-дълбока християнска древност жените пристъпват прага на храма с покрити глави, следвайки наставлението на св. ап. Павел: “всяка жена, която се моли гологлава, засрамя главата си”... (I Кор. 11:5). До преди около век това апостолско предписание е било повсеместен обичай у всички православни народи. И днес в наши селски храмове едва ли ще видим стара вярваща жена без забрадка.

Ако носим ръкавици, редно е да ги снемем, преди да се прекръстим.

В храма
В църковния двор не е позволено да се пуши, да се хвърлят боклуци; там не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не е редно да се влиза в двора с животни. Фотоснимки или заснимане на филми могат да се правят единствено с позволение и благословение на настоятеля на храма.
При влизане в храма също спираме и се прекръстваме веднъж или три пъти.

Ясно е, че в храма не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не бива също така да държим ръцете си в джобовете, зад гърба, да ядем или дъвчем. В храма не бива да се внасят други храни, освен хляб, вино, елей и жито, които се използуват в богослужението. (В храма може да се внасят за благославяне плодове и мед; великденски яйца се внасят за освещаване само в притвора, до входните двери, а не в средната част на храма).

Не бива да заставаме с гръб към св. олтар.

Когато се наложи да пресечем пространството пред централните (царските) двери на иконостаса, за да преминем от едната половина на храма в другата, трябва за миг да спрем, да се прекръстим с лице към царските двери и да направим лек поклон. Ако по време на богослужение архиереят или свещеникът стоят в средата на храма, не бива да се преминава пространството между тях и св. олтар.

Не е редно да се разхождаме из храма и да разглеждаме иконите и стенописите по време на богослужение.

Трябва да поставяме свещи и да се покланяме пред св. икони така, че да не пречим на останалите богомолци.

Не бива да разговряме в храма. При необходимост трябва да говорим кратко и тихо, така че да не смутим никого. Прието е познатите да се поздравяват помежду си с лек поклон, оставяйки всеки разговор за после. Ръкуването в храма не е благоговейно.

Когато идваме в храма с малки деца, не бива да им позволяваме да тичат, да играят и вдигат шум в храма. Ако детето заплаче, нужно е веднага да го изведем, докато се успокои.

Да подпяваме с църковните певци може само съвсем тихо, за да не пречим на богомолците около нас. При всеобщото пеене на Символа на вярата и на молитвата “Отче наш” не бива да издигаме безчинно глас над останалите.

По време на богослужение е редно да седим само поради болест, немощ или силна умора. При това не бива да слагаме крак върху крак. Ако има място, можем да седим в следните моменти от богослужението: 1).когато на празнична вечерня се четат четива от Стария Завет — паремии; 2).когато на утренята се четат катизми, т.е. определени части от библейската книга “Псалтир”.

В никакъв случай не бива да ходим из храма или да разговаряме в следните моменти от св.Литургия:
1). когато се извършва Малкият вход и при четене на св. Евангелие
2). по време на Херувимската песен и Великия вход
3). докато се пее Символът на вярата
4). по време на т.нар. Евхаристиен канон, тоест от възгласа “Благодать Господа нашего Иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа буди со всеми вами “ (Благодатта на наишия Господ Иисус Христос и любовта на Бога и Отца и общението на Светия Дух да бъде с всечки вас) до възгласа “И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами” (И милостите на нашия велик Бог и Спасител Иисус Христос да бъдат с всички вас).Това е най-важната част от Божествената Литургия, при която предложените хляб и вино се претворяват в Св. Тяло и Кръв Господни. Ето защо желателно е в тези най-святи мигове на богослужението да стоим благоговейно и да внимаваме в словата на молитвите.
5). докато се пее молитвата “Отче наш”

Забележки към ближния, който е нарушил правилата за благоговейно поведение в храма, можем да правим само в краен случай и то тихо, благопристойно и смирено. Но най-добре е да се въздържаме от забележки към когото и да било. По-добре всеки да следи собственото си сърце и съвест. Ако се случи някаква нередност, да се обърнем към свещенослужителите.

Не е желателно да напускаме храма преди края на богослужението. По-рано можем да си тръгнем поради немощ или сериозна необходимост.

След като богослужението завърши, преди да излезем от храма трябва да се прекръстим с лице към св.олтар, прекръстваме се и преди да излезем от църковния двор, като се обърнем с лице към храма.



--------------------------------------------------------------------------------

©КАКВО Е НУЖНО ДА ЗНАЕМ ЗА БЛАГОГОВЕЙНОТО ПОВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВНИЯ ХРАМ
На нашата грешна земя светият храм е единственото място, където можем да се укрием от житейските бури и несгоди. Храмът е земно небе . В него, заедно с нас, на Бога “невидимо служат небесните сили”. Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.
Преди да отидем в храма
Облеклото ни да бъде скромно и чисто. Трябва да се стремим да украсяваме не толкова външния, колкото вътрешния си човек с накитите на евангелските добродетели, най-вече на смирението, целомъдрието и любовта към Бога и ближните. Любовта към ближния изисква да не поставяме никому препънка или съблазън; облеклото ни да бъде израз тъкмо на тая любов и на една непринудена целомъдрена нагласа на душата ни, като прикрива тялото ни от човешките очи.
Жените следва да се обличат в женски дрехи. “Жена не бива да носи мъжки дрехи, и мъж не бива да се облича в женско облекло: всеки, който прави това, гнусен е пред Господа, твоя Бог”, ни заповядва Бог чрез Моисея (Втор. 22:5).

Още по пътя към храма трябва да отхвърлим от себе си всяка житейска грижа, възлагайки за всичко упование на Господа, за да застанем пред всевиждащия Бог с мирни и благоговейни сърца. Първото прошение на св. Литургия ни приканва към това — “с мир на Господа да се помолим”. Да се смирим пред Бога и ближния, и да си простим взаимно от душа е нужно не само на сирни заговезни (в неделята на всеопрощението), но преди всяка Божествена служба. В храма трябва да влизаме със страх Божий и трепет, съзнавайки Кому пристъпваме да служим.

Хубаво е, ако имаме възможност, да идваме 10-15 минути преди да започне богослужението, за да купим свещи, да се помолим и поклоним пред св. икони и пред други светини в храма.

При влизане в църковния двор е редно да спрем и да се прекръстим (веднъж или три пъти). Това трябва да сторим естествено, внимателно и благоговейно, а не с някакво пресилено съсредоточаване или пък бързо и небрежно. При кръстене е прието мъжете да свалят шапките си (след което може отново да ги сложат, но само докато влязат в храма). В храма мъжете влизат и стоят с непокрити глави. От най-дълбока християнска древност жените пристъпват прага на храма с покрити глави, следвайки наставлението на св. ап. Павел: “всяка жена, която се моли гологлава, засрамя главата си”... (I Кор. 11:5). До преди около век това апостолско предписание е било повсеместен обичай у всички православни народи. И днес в наши селски храмове едва ли ще видим стара вярваща жена без забрадка.

Ако носим ръкавици, редно е да ги снемем, преди да се прекръстим.

В храма
В църковния двор не е позволено да се пуши, да се хвърлят боклуци; там не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не е редно да се влиза в двора с животни. Фотоснимки или заснимане на филми могат да се правят единствено с позволение и благословение на настоятеля на храма.
При влизане в храма също спираме и се прекръстваме веднъж или три пъти.

Ясно е, че в храма не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не бива също така да държим ръцете си в джобовете, зад гърба, да ядем или дъвчем. В храма не бива да се внасят други храни, освен хляб, вино, елей и жито, които се използуват в богослужението. (В храма може да се внасят за благославяне плодове и мед; великденски яйца се внасят за освещаване само в притвора, до входните двери, а не в средната част на храма).

Не бива да заставаме с гръб към св. олтар.

Когато се наложи да пресечем пространството пред централните (царските) двери на иконостаса, за да преминем от едната половина на храма в другата, трябва за миг да спрем, да се прекръстим с лице към царските двери и да направим лек поклон. Ако по време на богослужение архиереят или свещеникът стоят в средата на храма, не бива да се преминава пространството между тях и св. олтар.

Не е редно да се разхождаме из храма и да разглеждаме иконите и стенописите по време на богослужение.

Трябва да поставяме свещи и да се покланяме пред св. икони така, че да не пречим на останалите богомолци.

Не бива да разговряме в храма. При необходимост трябва да говорим кратко и тихо, така че да не смутим никого. Прието е познатите да се поздравяват помежду си с лек поклон, оставяйки всеки разговор за после. Ръкуването в храма не е благоговейно.

Когато идваме в храма с малки деца, не бива да им позволяваме да тичат, да играят и вдигат шум в храма. Ако детето заплаче, нужно е веднага да го изведем, докато се успокои.

Да подпяваме с църковните певци може само съвсем тихо, за да не пречим на богомолците около нас. При всеобщото пеене на Символа на вярата и на молитвата “Отче наш” не бива да издигаме безчинно глас над останалите.

По време на богослужение е редно да седим само поради болест, немощ или силна умора. При това не бива да слагаме крак върху крак. Ако има място, можем да седим в следните моменти от богослужението: 1).когато на празнична вечерня се четат четива от Стария Завет — паремии; 2).когато на утренята се четат катизми, т.е. определени части от библейската книга “Псалтир”.

В никакъв случай не бива да ходим из храма или да разговаряме в следните моменти от св.Литургия:
1). когато се извършва Малкият вход и при четене на св. Евангелие
2). по време на Херувимската песен и Великия вход
3). докато се пее Символът на вярата
4). по време на т.нар. Евхаристиен канон, тоест от възгласа “Благодать Господа нашего Иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа буди со всеми вами “ (Благодатта на наишия Господ Иисус Христос и любовта на Бога и Отца и общението на Светия Дух да бъде с всечки вас) до възгласа “И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами” (И милостите на нашия велик Бог и Спасител Иисус Христос да бъдат с всички вас).Това е най-важната част от Божествената Литургия, при която предложените хляб и вино се претворяват в Св. Тяло и Кръв Господни. Ето защо желателно е в тези най-святи мигове на богослужението да стоим благоговейно и да внимаваме в словата на молитвите.
5). докато се пее молитвата “Отче наш”

Забележки към ближния, който е нарушил правилата за благоговейно поведение в храма, можем да правим само в краен случай и то тихо, благопристойно и смирено. Но най-добре е да се въздържаме от забележки към когото и да било. По-добре всеки да следи собственото си сърце и съвест. Ако се случи някаква нередност, да се обърнем към свещенослужителите.

Не е желателно да напускаме храма преди края на богослужението. По-рано можем да си тръгнем поради немощ или сериозна необходимост.

След като богослужението завърши, преди да излезем от храма трябва да се прекръстим с лице към св.олтар, прекръстваме се и преди да излезем от църковния двор, като се обърнем с лице към храма.


КАКВО Е НУЖНО ДА ЗНАЕМ ЗА БЛАГОГОВЕЙНОТО ПОВЕДЕНИЕ В ПРАВОСЛАВНИЯ ХРАМ
На нашата грешна земя светият храм е единственото място, където можем да се укрием от житейските бури и несгоди. Храмът е земно небе . В него, заедно с нас, на Бога “невидимо служат небесните сили”. Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.
Преди да отидем в храма
Облеклото ни да бъде скромно и чисто. Трябва да се стремим да украсяваме не толкова външния, колкото вътрешния си човек с накитите на евангелските добродетели, най-вече на смирението, целомъдрието и любовта към Бога и ближните. Любовта към ближния изисква да не поставяме никому препънка или съблазън; облеклото ни да бъде израз тъкмо на тая любов и на една непринудена целомъдрена нагласа на душата ни, като прикрива тялото ни от човешките очи.
Жените следва да се обличат в женски дрехи. “Жена не бива да носи мъжки дрехи, и мъж не бива да се облича в женско облекло: всеки, който прави това, гнусен е пред Господа, твоя Бог”, ни заповядва Бог чрез Моисея (Втор. 22:5).

Още по пътя към храма трябва да отхвърлим от себе си всяка житейска грижа, възлагайки за всичко упование на Господа, за да застанем пред всевиждащия Бог с мирни и благоговейни сърца. Първото прошение на св. Литургия ни приканва към това — “с мир на Господа да се помолим”. Да се смирим пред Бога и ближния, и да си простим взаимно от душа е нужно не само на сирни заговезни (в неделята на всеопрощението), но преди всяка Божествена служба. В храма трябва да влизаме със страх Божий и трепет, съзнавайки Кому пристъпваме да служим.

Хубаво е, ако имаме възможност, да идваме 10-15 минути преди да започне богослужението, за да купим свещи, да се помолим и поклоним пред св. икони и пред други светини в храма.

При влизане в църковния двор е редно да спрем и да се прекръстим (веднъж или три пъти). Това трябва да сторим естествено, внимателно и благоговейно, а не с някакво пресилено съсредоточаване или пък бързо и небрежно. При кръстене е прието мъжете да свалят шапките си (след което може отново да ги сложат, но само докато влязат в храма). В храма мъжете влизат и стоят с непокрити глави. От най-дълбока християнска древност жените пристъпват прага на храма с покрити глави, следвайки наставлението на св. ап. Павел: “всяка жена, която се моли гологлава, засрамя главата си”... (I Кор. 11:5). До преди около век това апостолско предписание е било повсеместен обичай у всички православни народи. И днес в наши селски храмове едва ли ще видим стара вярваща жена без забрадка.

Ако носим ръкавици, редно е да ги снемем, преди да се прекръстим.

В храма
В църковния двор не е позволено да се пуши, да се хвърлят боклуци; там не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не е редно да се влиза в двора с животни. Фотоснимки или заснимане на филми могат да се правят единствено с позволение и благословение на настоятеля на храма.
При влизане в храма също спираме и се прекръстваме веднъж или три пъти.

Ясно е, че в храма не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не бива също така да държим ръцете си в джобовете, зад гърба, да ядем или дъвчем. В храма не бива да се внасят други храни, освен хляб, вино, елей и жито, които се използуват в богослужението. (В храма може да се внасят за благославяне плодове и мед; великденски яйца се внасят за освещаване само в притвора, до входните двери, а не в средната част на храма).

Не бива да заставаме с гръб към св. олтар.

Когато се наложи да пресечем пространството пред централните (царските) двери на иконостаса, за да преминем от едната половина на храма в другата, трябва за миг да спрем, да се прекръстим с лице към царските двери и да направим лек поклон. Ако по време на богослужение архиереят или свещеникът стоят в средата на храма, не бива да се преминава пространството между тях и св. олтар.

Не е редно да се разхождаме из храма и да разглеждаме иконите и стенописите по време на богослужение.

Трябва да поставяме свещи и да се покланяме пред св. икони така, че да не пречим на останалите богомолци.

Не бива да разговряме в храма. При необходимост трябва да говорим кратко и тихо, така че да не смутим никого. Прието е познатите да се поздравяват помежду си с лек поклон, оставяйки всеки разговор за после. Ръкуването в храма не е благоговейно.

Когато идваме в храма с малки деца, не бива да им позволяваме да тичат, да играят и вдигат шум в храма. Ако детето заплаче, нужно е веднага да го изведем, докато се успокои.

Да подпяваме с църковните певци може само съвсем тихо, за да не пречим на богомолците около нас. При всеобщото пеене на Символа на вярата и на молитвата “Отче наш” не бива да издигаме безчинно глас над останалите.

По време на богослужение е редно да седим само поради болест, немощ или силна умора. При това не бива да слагаме крак върху крак. Ако има място, можем да седим в следните моменти от богослужението: 1).когато на празнична вечерня се четат четива от Стария Завет — паремии; 2).когато на утренята се четат катизми, т.е. определени части от библейската книга “Псалтир”.

В никакъв случай не бива да ходим из храма или да разговаряме в следните моменти от св.Литургия:
1). когато се извършва Малкият вход и при четене на св. Евангелие
2). по време на Херувимската песен и Великия вход
3). докато се пее Символът на вярата
4). по време на т.нар. Евхаристиен канон, тоест от възгласа “Благодать Господа нашего Иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа буди со всеми вами “ (Благодатта на наишия Господ Иисус Христос и любовта на Бога и Отца и общението на Светия Дух да бъде с всечки вас) до възгласа “И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами” (И милостите на нашия велик Бог и Спасител Иисус Христос да бъдат с всички вас).Това е най-важната част от Божествената Литургия, при която предложените хляб и вино се претворяват в Св. Тяло и Кръв Господни. Ето защо желателно е в тези най-святи мигове на богослужението да стоим благоговейно и да внимаваме в словата на молитвите.
5). докато се пее молитвата “Отче наш”

Забележки към ближния, който е нарушил правилата за благоговейно поведение в храма, можем да правим само в краен случай и то тихо, благопристойно и смирено. Но най-добре е да се въздържаме от забележки към когото и да било. По-добре всеки да следи собственото си сърце и съвест. Ако се случи някаква нередност, да се обърнем към свещенослужителите.

Не е желателно да напускаме храма преди края на богослужението. По-рано можем да си тръгнем поради немощ или сериозна необходимост.

След като богослужението завърши, преди да излезем от храма трябва да се прекръстим с лице към св.олтар, прекръстваме се и преди да излезем от църковния двор, като се обърнем с лице към храма.

http://orthodoxinfo.com/pravoslavie/08/abvhram.html

--------------------------------------------------------------------------------



Тема Re: "Жените пристъпват прага на храма с покрити глави"нови [re: TRl]  
Автор autsaider (озъртащ се)
Публикувано16.07.01 09:42



Оня дето го разпнаха, като че ли за друг храм говореше?
Та, кой казваш живеел в храма?





Тема Re: "Жените пристъпват прага на храма с покрити глави"нови [re: TRl]  
Авторниkи (Нерегистриран)
Публикувано18.07.01 13:38



Аутсайдер ти го каза - друг е храмът човече !!!!



Тема Друг за заблудените [re: ниkи]  
Автор TRl ()
Публикувано18.07.01 14:25



Особенно за тези, които не знаят дори как се пише името на нашия Господ Иисус Христос. По правилно е да кажа - променили са Го, променили са Непроменения, който е бил винаги Глава на храма - Църквата, която не забравяйте че не е само земна, но и небесна, непроменящата се, на която и портите адови няма да надделеят. Всичко друго е отклонение отиващо към сектанство, т.е. в подчинение не на Истината а на лъжата и нейния баща сатаната.



Тема A ne mislish liнови [re: TRl]  
АвторWinter (Нерегистриран)
Публикувано20.07.01 15:10



che vqrata umira zadushena v moshtnata pregrydka na tradiciite sytvoreni ot religiqta.. Ne mislish li che spazvajki vsichki tezi normi chovek shte zabravi za kakvo e otishyl v hrama - toj e otishyl za da se moli, da useti Boga, a pokraj spazvaneto na pravilo 1, 2, 3,..,n toj vliza i izliza ot hrama bez da e usetil tova za koeto e otishyl... I osven vsichko drugo - ne zabravqsh li che za Bog telata i drehite i zemniqt ni pyt e prehoden. Bog ne se interesuva ot drehite - horata v Edemskite Gradini sa bili goli - Bog se interesuva ot DUSHITE ni.. A imenno te ne se nujdaqt ot pravila i tradicii!



Тема Re: A ne mislish liнови [re: Winter]  
Авторkato (Нерегистриран)
Публикувано20.07.01 15:21



naj-nakraia niakoj, kojto da misli za istinskoto prednaznatschenie na lizostta bozhiia, a ne za dogmite na tozi i onzi. az i drugite kato men sme vazpitavani ot naschite ottzi (kolkoto i da utschudi tova niakoi ot vas, koito znaiat dosta malko z akatolitscheskata tzarkva), tsche niama po-vazhno ot tschistotata na pomislite i dobrotata na postapkite. papa ioan pavel ii ima pismo spetzialno posveteno na zhenata i nejnoto miasto v dneschnoto obschtestvo - na tzennostta j, na krasotata na saschtestvuvaneto j i na vnimanieto, koeto triabva da j bade otredeno. tschudia se dali niakoj ot vas izobschto go e tschel. zhenata ne e "neschto" - tia e otredena da bade majkata, dadena j e naj-sviatata rolia mezhdu schoovetzite i tazi rolia triabva da bade potschetena i udostoena s naj-visschata forma na uvazhenie i vnimanie.



Тема Re: A ne mislish liнови [re: Winter]  
Автор Gergi (любимка)
Публикувано20.07.01 16:30



yeeeeeeee, Winter, drugar4eto mi, kade se zagubi a?

p.s. ami edno predlojenie ot mene, haide da hodim goli v hrama !!!



Тема Re: A ne mislish liнови [re: Gergi]  
Авторkato (Нерегистриран)
Публикувано20.07.01 16:35



koooolko originalno. tuka chorata iavno se sabirat, ne za da se obogatiat ot kontakta i da nautschat neschto novo, a samo da se predstaviat edin na drug kolko sa veliki (s redki izkliutscheniia). da smiatasch, tsche ima niakakva spetzialna polza ot duene v tozi stil?



Тема Principno..нови [re: Gergi]  
Автор Winter (Бяла Приказка)
Публикувано22.07.01 12:12



v predlojenieto nqma nisto losho - ne zabravqj che ako si krystena kato malka (bebe) naj-veroqtno veche si bila v takova polojenie. Problema ne e v drehite i postypkite, a v mislite koito se kriqt zad tqh. Zastoto ako otidesh gola v hram sym pochti ubedena che za teb tova ste e edin nachin da se prismeesh na horata, vqrvaniqta im, obichaite im.. Koeto veche e loshoto. Ne e neobhodimo da otidesh v hram za da usetish Bog, no kogato otidesh trqbva da imash v predvid che ti otivash zaradi hramyt, zaradi Bogyt, a ne zaradi drugite, okolnite, tqhnoto mnenie, misli, postypki ili zaradi nesto drugo tqhno. Ti otivash zaradi sebe si.

Всеки върви по свой път, който може да промени..


Тема Re: Principno..нови [re: Winter]  
Авторkato (Нерегистриран)
Публикувано23.07.01 09:25



iztzialo podkrepiam tova, koeto si napisal (a). naj-mnogo ot vsitschko tzenia uvazhenieto kam razbiraniiata na drugite - stiga te da ne sa tschoveko-nepriemlivi (zhestoki, nanasiaschti vreda, obizhdaschti i t.n. - razbirasch kakvo imam pred vid).
i samo edno malko poiasnenie (ne za apostrov, a za znanie) - katolitscheskite bebentza ni gi kraschtavat goli.
pozdravi.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.