Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:38 23.06.24 
Взаимопомощ
   >> Психоанализа и психотерапия
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
Тема Re: OFF – задно дясно колелонови [re: lsrael Thornstein]  
Автор Nuke Dukem (very good)
Публикувано02.08.20 10:52



Встрани от темата, да те попитам – вдигам задното дясно колело на лек автомобил с крик и го завъртам, обаче не се върти свободно и скърца (колелото)... Каква би могла да е причината? Лявото се върти много по-добре и само леко шуми.





Тема Re: връзката между религиозност и образованиенови [re: alisalisa]  
Автор aiumi ()
Публикувано02.08.20 12:35



В отговор на:

Мда, "вярвам, че има там някъде една всемогъща висша сила, която ни управлява" - ма какъв е твоят морал, човече, какви правила на поведение следваш, защо точно такива, а не онакива, от кого си ги възприел? Вярата в някаква висша сила сама по себе си е недостатъчна, за да ти създаде убеждението, че си морален и имаш добри ценности.




В случая изпадаш в несъществени подробности :)

Моята теза би могла да се обобщи по следния начин:
1. Вярата/невярата, не е рационален, а емоционален акт, и образованието няма кой знай каква връзка.
2. Вярващите/религиозните хора, се подчиняват на извън-човешка сила. Какъвто и да е изповядваният морал, те са много по-склонни да следват правилата му, защото "небесното ченге" не мож го излъга (то е навсякъде), докато човешкото - можеш, щото е само там, където е. С уговорката, че понятието "по-морален", с цялата си относителност, би следвало да се разглежда не като общо за съответните групи (напр. - атеистите са такива - религиозните - онакива), а по онтошение на всеки отделен човек - дали би бил по-морален като вярващ, или като атеист. И тук нещата са специфични, защото има хора, които са морални поради осъзнатост (при нях няма значиние дали са вярващи или не), и други, които са морални поради страх от наказание. за тези - вторите, религиозността би повлияла в посока "в по-голяма степен спазващ правила", защото, както казах по-горе - от небесното ченге няма измъкване.

А вече добър/лош морал е доста относително понятие, но според мен все пак са се наложили едни общи правила, които могат да се резюмират като "не прави това, което не искаш да ти направят на теб" и "зачитай чуждата /частната собственост". Ако някой се сеща за друго - да допълва :)



Тема Re: връзката между религиозност и образованиенови [re: aiumi]  
Автор alisalisa (Lipari също)
Публикувано02.08.20 13:35



1. Вярата/невярата, не е рационален, а емоционален акт, и образованието няма кой знай каква връзка.

Съгласна с уговорката, че ако религиозността, вярата в бог/богове се възпитава в човек от малък - в семейната и заобикалящата го среда - вероятността той от дете да изгради силна емоционална потребност да вярва, наравно със силната емоционална потребност да бъде подобен на семейството си и общността си, с израстването образованието много трудно би му повлияло рационално да отхвърли вярата си. Но ако расте в смесена среда, би бил по-колебателен в емоциите си кому да вярва и тогава целенасочено би търсил отговори на двоуменията си в образованието. Което пък твърде оскъдно откъм доказателства за съществуването на бог.

2. Вярващите/религиозните хора, се подчиняват на извън-човешка сила.

Чакай сега, има или няма извънчовешка сила? Ако си вярваща, има и вярваш, че й се подчиняваш. Ако не си, твърдението ти е абсурдно.

Отделно, не "извънчовешката сила" спуска от небитието морално-етичния кодекс.
Вярващите в определена сила го съставят "под божествена диктовка" на въпросната сила. Затова, за вярващите християни кодексът е един, за вярващите хиндуисти друг, за вярващите ацтеки - трети.



Тема Re:нови [re: aiumi]  
Автор Luchezara (свободна птица)
Публикувано02.08.20 15:29



Вярата не е емоция.




Тема Re: връзката между религиозност и образованиенови [re: alisalisa]  
Автор aiumi ()
Публикувано02.08.20 15:32



В отговор на:

Отделно, не "извънчовешката сила" спуска от небитието морално-етичния кодекс.
Вярващите в определена сила го съставят "под божествена диктовка" на въпросната сила.




Ами точно това е разликата между религиозния и светския морал,
първият е спуснат "отгоре", чрез някакъв пророк, който е по някакъв начин по-различен от другите хора, и освен това божият морал не подлежи на дискусии и промяна, ако се окаже напригоден, требе да идва нов пророк, иначе не става (християнският свърши зле).

Докато светския морал може да се променя, може да се преосмисля и коригира. Е, понякога става възможно само с як кютек, ма това е друга тема. :)

И понеже светският морал по правило не се смята за нещо безспорно и окончателно, изкушението да бъде нарушаван е по-голямо. Мисля аз. което е и добро и зло. Абе като се замисля, всичко е двойнствено, и не може да се отсъди кое е по-добро и кое по-не е. Нещата могат да се разглеждат само в някакъв определен конекст.



Тема Re: връзката между религиозност и образованиенови [re: aiumi]  
Автор alisalisa (Lipari също)
Публикувано02.08.20 16:26



Ми не знам какво наричаш религиозен и какво светски морал - хич не е задължително те да се разминават.

все пак, темата тръгна от едно международно изследване, следователно, не можем да се вторачим и да броим разлики само между една религия и едно светско общество при наличието на много религии и общества.

Ти откъде мислиш, се е взел "светският морал", каквото и да означава?

Най-близкото, което ми идва наум като един общочовешки възприет светски морал е Международната харта за човешките права. Тя е съставена през 1948 г.

и освен това божият морал не подлежи на дискусии и промяна, ако се окаже напригоден, требе да идва нов пророк, иначе не става (християнският свърши зле).

Я да обясниш, че нищо не схванах. къв пророк, кой свършил зле, кой бил непригоден, за какво бил непригоден?

Ама първо ми кажи откъде се е пръкнал "светският морал", каквото и да значи това.



Тема Re: OFF – задно дясно колелонови [re: Nuke Dukem]  
Автор Zirzi ()
Публикувано02.08.20 18:08



Заседнало цилиндърче на спирачен апарат, лагер главина.



Тема Re:нови [re: aiumi]  
Автор Luchezara (свободна птица)
Публикувано02.08.20 18:54



Чувала ли си понятието 'неписани закони'? Те нямат нищо общо с религията, но пак са "спуснати отгоре", както ти се изразяваш.






Тема Re: връзката между религиозност и образованиенови [re: alisalisa]  
Автор aiumi ()
Публикувано02.08.20 19:04



В отговор на:

Ми не знам какво наричаш религиозен и какво светски морал - хич не е задължително те да се разминават.




мисля, че ги разграничих достатъчно ясно - религиозният е спуснат "отгоре", светският, или може би е по-правилно да кажа - "не-религиозният" е споразумение между хората в обществото, да речем "обществен договор", но това е сравнително по-новопонятие.

Иначе, източникът на първичният морал (ако мога така да го нарека), е чисто емпиричен. Просто хората, бидейки социални животни, още от зората на историята са установили, че общността оцелява по-добре, когато членовете и спазват определени правила.

В началото общностите са били достатъчно малки, и са били управлявани лесно от някои по-авторитетни членове на обществото (те са определяли и налагали моралните норми), после, с развитието на цивилизацията, общностите са се разраснали твърде много, станали по-трудни за управление, и се е наложило да бъде въведен някакъв по-могъщ "управител", в подкрепа на земния, и така са се установили монотеистичните религии. Е, те едва ли са въвеждани целенасочено, но в крайна сметка само тези общества са оцеляли. Това е било решение на организиционен проблем.
Другият проблем е, че обществото се развива, и идеите остаряват и се износват (включително организационните), и винаги адаптивността на една или друга идея е под изпитание.


За юдаизма и християнството - напр. юдаизма е по-труден за практикуване поради обрязването (което било сериозно препятствие пред приемането на вярата), също и кашера и въобще строгите ритуали по отношение на храната, може в наши дни това да не изглежда кой знай какво, но навемето тези две неща са били напълно достатъчни да спрат масовото разпространение на юдейската религия. А има и други пречки, всъщност, ти си по-добре запозната с теорията и на двете религии, а фактите в наши дни са красноречиви - колко са християните, и колко юдеите по всички земни кълбета?



Тема Re:нови [re: Luchezara]  
Автор aiumi ()
Публикувано02.08.20 19:42



Да, има неписани закони, аз дори имам усещането, че под някаква форма, моралът е закодиран в гените ни. Но е необходимо после да се развие и утвърди в живота на съответния човек. И там има доста предпоставки да се провали работата :)

Това е мое мнение, не твърдя, че е вярно, просто споделям.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.