Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 04:00 30.05.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема "и на сама тебе меч ще прониже душата"нови  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано02.02.14 13:59



Като се изпълниха осем дена, за да бъде обрязан Младенецът, дадоха Му името
Иисус, наречено от Ангела, преди да се зачене Той в утробата.

А когато се изпълниха дните на нейното очистяне, според закона Моисеев,
донесоха Го в Иерусалим, за да Го представят пред Господа, както е писано в
закона Господен, че всяко мъжко, което разтваря утроба, ще бъде посветено
Господу; и да принесат жертва, според реченото в закона Господен, две
гургулици, или две гълъбчета.

Тогава имаше в Иерусалим един човек, на име Симеон; и тоя човек беше
праведен и благоговеен, и чакаше утехата Израилева; и Дух Светий беше върху
него. Нему бе предсказано от Духа Светаго, че няма да види смърт, докато не
види Христа Господен. И дойде по вдъхновение в храма. И когато родителите
донесоха Младенеца Иисуса, за да извършат на Него обичая по Закона, той Го
прегърна, благослови Бога и рече:

- Сега отпускаш Твоя раб, Владико, според думата Си, смиром; защото очите ми
видяха Твоето спасение, що си приготвил пред лицето на всички народи, -
светлина за просвета на езичниците, и слава на Твоя народ Израиля.

А Иосиф и майка Му се чудеха на казаното за Него.
И благослови ги Симеон и рече на Мария, майка Му:

- Ето, Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на
противоречия, - и на сама тебе меч ще прониже душата, - за да се
открият мислите на много сърца.


(Лука 2:22-35)


На днешния ден Църквата отбелязва Сретение Господне, едновременно Господен и Богородичен празник. Слушайки и четейки евангелския текст за днес, се замислих за връзката с Обрезание Господне, който празник, както знаете, се отбелязва в нач. на астрономичната година. Замислих се за връзката между тези две евангелски събития не само защото едното е споменато в Ев. на св. ап. Лука непросредствено преди другото, но и заради мистериозно звучащите слова на св. Симеон Богоприемец към Светата Дева: "на сама тебе меч ще прониже душата, за да се открият мислите на много сърца".

СЗ-ят обряд обрязване се състои в едно, макар и малко, кръвопролитие, с което всеки израилев младенец получава знака на Завета в плътта си осем дни след рождението си, за да приеме след време съпругата му този знак вътре в себе си, в утробата си, и да станат те една плът и да се умножи потомството израилево. (Признайте си без бой, че досега не бяхте се сещали за тази в буквален и преносен смисъл дълбока символика на СЗ-то обрезание :)

Всъщност, това е първото кръвопролитие на Господ Иисус, първата пролята от Него кръв, пък била тя и капчица. Следователно то бележи кръвното жертвено-спасителното начало, което ще кулминира в кръстната жертвена Смърт и последващото славно Възкресение, Възнесение и Сватба на Божия Агнец с Църквата-Невяста.

Предзнаменуващо раненият Младенец е занесен месец по-късно в Храма, за да бъде обредно представен пред Отца Му. Последната Му и всецялостна жертва на Голгота също, подобно на обрязването, което е домашен, а не храмов ритуал в древна Юдея, е извършено извън Храма и именно тази пределна жертва пронизва душата Богородична, когато Синът, висейки на Кръста я прави Майка на учениците Си (Йоан 19:26-27), за да се възнесе Той след това и да напръска с Кръвта Си небесния Кивот в Небесния Светая Светих, след което да се яви пак и да се венчае за изкупената с Кръвта Му Негова Невяста-Църквата, за да станат те Една Плът и да се умножи и пребъде завинаги новозаветното потомство на Божиите чада.

По аналогия с обрязването на Младенеца и представянето Му в Храма, предсказанието за св. Богородица - "и на сама тебе меч ще прониже душата" - предполага едно следващо Смъртта на Сина й нейно представяне и очистване от символичните 40 дни-години на новородената с нейна помощ Христова Църква в осветения с Кръвта Му Небесен Храм, което представяне и очистване става след нейното Успение, когато Господ я взима при Себе Си. (Който има уши да слуша, нека чуе! Който има очи да гледа, нека види! тайните на Божията Слава)



"Тогава на небето се отвори храмът на Бога, и се яви ковчегът на завета
Му в Неговия храм; след това се явиха светкавици и гласове, гръмотевици
и трус и голяма градушка.
И яви се на небето голяма поличба - жена, облечена в слънце;
под нозете й - месечината, а на главата й - венец от дванайсет звезди;
тя беше непразна и викаше от родилни болки, и се мъчеше да роди.
След това се яви друга поличба на небето: ето, голям червен змей (...).
Змеят застана пред жената, която щеше да ражда, та, кога роди, да изяде
детето й. И тя роди мъжко дете, което ще управлява всички народи с
железен жезъл"

(Откр. 11.19 - 12.6)


"И рече Господ Бог на змията: загдето си сторила това, проклета да си
между всички животни и всички полски зверове; ти ще се влачиш по
корема си и ще ядеш прах през всички дни на живота си;
и ще всея вражда между тебе и жената, и между твоето семе и нейното
семе; то ще те поразява в главата, а ти ще го жилиш в петата.
На жената рече: ще умножа и преумножа скръбта ти, кога си бременна;
с болки ще раждаш деца; и към мъжа си ще тегнеш, и той ще господарува
над тебе."

(Битие 3.14-15)

Ако Господната вечеря е просто храна, то Голготската смърт е просто екзекуция.


Тема Re: "и на сама тебе меч ще прониже душата"нови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано04.02.14 12:44



Хубава си споменал че този празник е и Богородичен.
Единствено Дева Мария е онази жена от плът която е достойна на бъде духовна майка на апостолите и чрез тях на всички участници в св. Христова Църква. Тя е тази която няма никакво съмнение в думите на арахангела.
"И рече й Ангелът: не бой се, Мариам, понеже ти намери благодат у Бога;
и ето, ти ще заченеш в утробата, ще родиш Син и ще Го наречеш с името Иисус. Той ще бъде велик и ще се нарече Син на Всевишния; и ще Му даде Господ Бог престола на отца Му Давида
;"
И след уточненото на ангела;
"Дух Светий ще слезе върху ти, и силата на Всевишния ще те осени; затова и Светото, Което ще се роди от тебе, ще се нарече Син Божий.
Ето и Елисавета, твоя сродница, наричана неплодна, и тя зачена син в старините си, и е вече в шестия месец;
защото у Бога няма да остане безсилна ни една дума
."

Дева Мария не проявява никаво съмнение във всесилието на БОГ и казва:
"ето рабинята Господня; нека ми бъде по думата ти."

Като паралел само посочвам думите на пра-пра-пра-баба й Сарра.
(Ти ще разбереш за какво говоря.)
"Сарра се засмя в себе си и рече: аз ли ще имам тази утеха, след като остарях? Па и господарят ми е стар.
И рече Господ на Авраама: защо Сарра се засмя (в себе си) и каза: нима наистина мога да родя, когато съм остаряла?
Има ли нещо мъчно за Господа? В уреченото време догодина Аз ще бъда у тебе, и Сарра (ще има) син.
Но Сарра не се призна, а рече: не съм се смяла. Защото тя се бе уплашила. Той обаче (й) рече: не, ти се засмя.
И станаха ония мъже и тръгнаха оттам към Содом (и Гомора); а Авраам отиде с тях да ги изпроводи
."

...защото буквата убива, а духът животвори. ап Павел


Тема защо Обрезание е Богородичен празник?нови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Prokimen ()
Публикувано04.02.14 23:20



Отново преинтересно предизвикателство. Заглавието указва в една посока, а текстът в постинга на празника.

Защо празникът е Богородичен, а се чества Христовото обрезание?



Преди да се разисква обрезанието, струва ми се, че самото заглавие задължава да се изясни за какъв меч става реч.

Редактирано от Prokimen на 04.02.14 23:29.



Тема Re: "и на сама тебе меч ще прониже душата"нови [re: Metropolis]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано05.02.14 13:55



Тези дни попаднах и на нещо друго относно Сретение Господне и съответния пасаж от Лука. По повод на представянето на Богомладенеца в Храма от Майка Му, Беда Преподобни (живял в кр. на VII - нач. на VIII в.) дава много интересен коментар, в който изтъква активното съработничество на св. Богородица по заместителното изпълнение на моисеевия закон вместо и в полза на несъвършениете люде, приемници на Христовата благодат. Той обръща внимание на една подробност в моисеевото законодателство (Левит 12.2), според която изискването за 40-дневен период за очистване на жената, завършващ с принос в Храма, важи за жени, които са били "осеменени", или "приели семе", която дума повечето съвр. преводи замазват с интерпретативното "заченали" или "забременели". Беда Преподобни стъпва върху тази подробност за да изтъкне, че предвид на девственото зачеване на Христос, Богородица не подлежи на този моисеев закон, но въпреки това смирено го изпълнява, също както и самият Господ, който е дал на Моисей закона, се въплъщава и се подлага под Закона, изпълнявайки го съвършено, до смърт.

Ако Господната вечеря е просто храна, то Голготската смърт е просто екзекуция.


Тема Re: "и на сама тебе меч ще прониже душата"нови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано05.02.14 14:21



Това което казваш е интерсно, но ми се струва, че е от значение дали този Беда (който не ми е известен) е познавал добре поне еврейската традиция. (Знаеш че привода на гръцки отделни нюанси на думите се изменят. Например св Василий Велики посочва че думата "Дух Свети се носише над водата .." не носи точният смисъл, който според него би трябвало да се преведе с нещо като оживява)
А и случая с Богородица е такова изключение от закона даден за хора заченати чрез акт между мъж и жена, че за него няма как да има нещо предписано. Затова би трябвало да се сведе до нещо най-близко до писаното в закона на Мойсеи. Инак знаеш какво е казвал закона за жени носещи деца без да имат законен брак. Затова и ангела е трябвало да се яви на Йосиф за да му попречи да напусне тайно Дева Мария.
За мен е по интерсна аналогията между СЗ и НЗ спрямо Исак (първият обрязан на 8 ден) и Иисус, чрез идването на който телесното обрязване вече става ненужно. (След изпълнението на закона от Бого-Човека - син на жена от плът и Дух Свети).
И както знаем по-късно телесното обрязване вече не е задължително за Християните, а е заменено с обрязването на сърцето и обявено като норма на събора на апостолите както знаем от Деяния.

...защото буквата убива, а духът животвори. ап Павел


Тема Re: защо Обрезание е Богородичен празник?нови [re: Prokimen]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано05.02.14 14:29



Мерси за отзива. Посочих само за Сретение Господне, а не за Обрезание, че е едновременно Господски и Богородичен празник. Прочетох, че и Благовещение се счита за такъв. Исторически подробности, откога Църквата счита и отбелязва тези два празника като такива, не можах да намеря от първо търсене, но най-вероятно е нещо от пети век насетне.

Относно меча, пронизващ душата на св. Богородица (Лука 2.35), вече споделих една интерпретация, следваща вече наложилата се православна и католическа традиция, този стих да се свързва с пророчество за съпреживяващите мъки на Божията Майка, неотлъчно придружаваща Господа по пътя Му към изкупителната Смърт и Възкресение.

Св. Йоан Дамаскин, "Точно изложение на православната вяра", 4.14:
"Но Тази блажена и удостоена със свръхестествени дарове понесе мъките, които избягна при раждането, по време на страданието (на Сина Си), когато майчината жалост разкъсваше утробата й и помисли раздираха като меч (душата й), когато видя как Този, Когото Тя чрез раждането разпозна като Бог, бива умъртвяван като злодей. Точно това означават думите: И на сама тебе меч ще прониже душата (Лук. 2:35). Но радостта от възкресението, възвестяваща, че Този, Който умря по плът, е Бог, премахва тази скръб."

Това е допълнителен довод в полза на "богородичната" (а не на "църковната") интерпретация на образа на Жената в Откр. 12.1-6. Защото, бидейки по благодат освободена от буквалните си родилни болки, Светата Майка понася много по-големи болки, присъствайки на страданията на Сина си, които са родилни в един по-висш смисъл - болки от раждането на възкръсналия Господ и на новозаветната Му Църква.

Ако Господната вечеря е просто храна, то Голготската смърт е просто екзекуция.


Тема Заместителното изпълнение на Законанови [re: Metropolis]  
Автор Absinthe Ducrosfils (сектант)
Публикувано05.02.14 16:06



Ще започна отзад-напред. В последния абзац посочваш, че телесното обрязване не е задължително за християните. Тъкмо това е един от основните моменти, около които кръжа, не само в този постинг, а изобщо в опита си да проследя как в Христос и в богослужението на новозаветна Му Църква вечният Божи Закон, даден на Моисей и древен Израел, се изпълнява съвършено, без да се прескача и лековато да се алегоризира и гностицира. Няма как човек да се включи в Общността на Завета и да приеме Божията благодат, ако не е израилтянин по плът и по дух, което включва и задължителното приемане на знака на Завета - обрязването. Как така, хем да бъдеш приемник на Божията благодат, хем да не си обрязан и да не изпълняваш по плът Закона? Това е светият парадокс и светата тайна, които се разрешават в новозаветното учение за Църквата като Тяло Христово. Който е кръстен в името Христово и участва в църковния богослужебен живот, той е и обрязан и съвършено изпълнил моисеевото законодателство, защото е "в Христа". А защо това не е алегоризиране и гностициране? Такова би било, ако се каже, че СЗ-ното плътско обрязване е само несъвършен предобраз на НЗ-ното духовно обрязване на сърцата. Но ако беше само несъвършен предобраз, нямаше да има нужда Господ да се въплъщава и по плът да бъде обрязан, за да може този вечен и незаобиколим закон на Завета да се вмени на онези, които са "в Христа".

Точно защото Богородица не е заченала и родила по естествен начин, тя не е подвластна на моисеевите ограничителни и очистителни разпоредби, касаещи бременните и новородилите майки. Но изпълнението им от нейна страна не е само от "кумова срама" пред юдейската общност, а е и активна проява на смирение по пътя към раждането на новозаветната Църква.

Този принцип, че и Господ Иисус и Неговата Майка, благословената между жените, заместително изпълняват Закона, без самите те по естество да са му задължени (в случая с Богородица тази неподвластност е само частична), е изключително важен за проумяването на въплъщенската мистерия в спасителната история и за отхвърлянето на повърхностно-адопционистките интерпретации. За съжаление, адопционизмът се прокрадва под някакви маскирани форми и сред литургичните християни. Такава форма на адопционизъм е безкритичното универсализиране на новозаветното Благовестие; идеята, че то се отнася до всички хора, независимо от плътския им произход. Но това е много тежка тема, касаеща постепенния процес на установяване на Божието Царство на земята. Според мен, не само в СЗ, но и в НЗ, благата вест е непосредствено адресирана само до израилтяни, пък били те и погърчени. Едва след унищожението на Йерусалим през 70 г. от н.е. и постепенното очистване на ранните християнски общини от прокълнатите плътски юдеи, на земята се установява и расте автентичният Божи Израил, на който, доколкото е "в Христа", по плът и по благодат принадлежат вечните Божии обещания.

Вече изтъкнах на колегите протестанти, защо считам, че отричането на Реалното Присъствие в св. Причастие е форма на докетизъм, а сега допълням, че универсализирането на Евангелието извън "въ-Христеното" му литургично изповядване е форма на адопционизъм. Никъде в ранната Църква не се е чуло и видяло нововремското протестантско рекламиране на извънцърковното индивидуално "приемане на Иисус като твой личен Спасител".

Така че - нека заключа, връщайки се на конкретната тема - обрязването продължава да бъде задължително за всеки приемник на Божията благодат, но и едновременно с това отменено поради заместителното му изпълнение от въплътения Божи Син. Така не само необрязаните мъже, но и жените, дори и онези от тях, рано приели монашество и обрекли се на вечно девство, получават осиновяване и обрязване, защото и доколкото са "в Христа".

Защото всички сте синове Божии чрез вярата в Христа Иисуса;
всички, които в Христа се кръстихте, в Христа се облякохте.
Няма вече иудеин, ни елин; няма роб, ни свободник; няма мъжки пол,
ни женски; защото всички вие едно сте в Христа Иисуса. Ако пък вие
сте Христови, тогава Авраамово семе сте, и по обещание наследници.

(Гал. 3.26-29)

Ако Господната вечеря е просто храна, то Голготската смърт е просто екзекуция.


Тема Re: Заместителното изпълнение на Законанови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Metropolis (LANL)
Публикувано06.02.14 13:07



"Така че - нека заключа, връщайки се на конкретната тема - обрязването продължава да бъде задължително за всеки приемник на Божията благодат, но и едновременно с това отменено поради заместителното му изпълнение от въплътения Божи Син. Така не само необрязаните мъже, но и жените, дори и онези от тях, рано приели монашество и обрекли се на вечно девство, получават осиновяване и обрязване, защото и доколкото са "в Христа"

В това нямаме никаво разминаване. Написъл съм ненужно в смисъл че не се изисква лично от всеки приел Христос, но така като Господ Наш иска да му служим, а не както ни харесва на нас.
Само тогава може и Той да е в нас и ние да сме в Него, като Господа наш е в Отца и Отец в Него.
А че той не само се обряза заради нас а и се "закла" заради нас за да стане Първосвещеник по чина Мелхиседеков, а не временен като Арон и наследниците му е ясно.
и на мен ап Павел ми е много скъп (нали е бил апостол на езическите ни деди"


"Той в дните на плътта Си, със силен вик и сълзи отправи молби и молитви към Оногова, Който можеше да Го спаси от смърт, и, като биде чут поради благоговението Си,
макар и да е Син, Той се научи на послушание чрез онова, което претърпя,
и, като се усъвършенствува, стана за всички, които Му са послушни, причина за вечно спасение..."


...защото буквата убива, а духът животвори. ап Павел

Редактирано от Metropolis на 06.02.14 13:09.



Тема Re: "и на сама тебе меч ще прониже душата" [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор latschistein (сатана)
Публикувано01.01.15 05:03



Да, повечето хора действително се притесняват да говорят за Обрезание Господне. Особено ако страдат от монофизитски комплекси, субтилно персистиращи в православната църква дори след Халкидон.

В отговор на:

(Признайте си без бой, че досега не бяхте се сещали за тази в буквален и преносен смисъл дълбока символика на СЗ-то обрезание :)




Всички явления в мирозданието са синонимични. Да, безспорно пенисът напомня обърнат кръст. Да, безспорно еврейската ярмулка и католическата тонзура символизират неговата обелена главичка - Ave Caesar, morituri te salutant, казвали гладиаторите и сякаш си сваляли шапките. Да си спомним и за приказката за неродена мома - как принцът разрязваше ябълките с малката си чекийка и подир това изскачаше неродена мома. Да си спомним също и за разцъфтелия Ааронов жезъл и за тирса на Дионис - и двата представляват срамежлива стилизация на всемогъщо еякулиращ член, символ на Божията омнипотентност - дори Афродита, като символ на Божията невеста, Църквата, се ражда от семето на току скопения Кронос, обладало необятното море. Впрочем и фараонските жезли са се правили от изсушени бизонски курове. Но и всяка пенетрация се предхожда от символическо обрезание, за да може по силата на повишената чувствителност мъжът да се измъчи заради жената и я напълни с амброзия, манна или сал с невеществен огън, ако е недостойна, да го приеме в сърцето си, т.е. в душата си или просто казано в путката.

В това отношение Лейди Гага беше повече от красноречива в клипа към най-големия си хит Алехандро от 2010:



В тази връзка не е случайно, че антихристът резидира в Лондон. Неговият герб с меч, имплициращ богохулно обърнат кръст или просто безобиден щръкнал чеп, указва, че това място е белязано от богоборството на своите строители. Да си спомним и прочутата , в която той пророчества за лъжемесията, който ще излезе из тези земи. Винаги съм бил фасциниран от факта, че израелската държава е креатура на Британската империя.








Тема Re: защо Сретение е Богородичен празник?нови [re: Absinthe Ducrosfils]  
Автор Prokimen ()
Публикувано17.01.15 00:13



В отговор на:

Посочих само за Сретение Господне, а не за Обрезание, че е едновременно Господски и Богородичен празник.




Моите извинения за непростимия лапсус. Едва сега забелязвам грешката си, а все си мислех да съм безгрешен или непогрешим.

Ето няколко линка, започвайки от украинските българи.



===
*** - ИНОКИНЯ ВАССА (ЛАРИНА)

***

***




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.