Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 03:08 22.05.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
Тема Re: Библиятанови [re: Людмил Георгиев]  
Автор Гepиcъм (корав оптимист)
Публикувано27.08.12 23:12



Не схващам аналогията. Изкуствено се нагаждат някакви далечни неща.

Per warez ad scientiam


Тема Re: Библиятанови [re: Гepиcъм]  
Автор Людмил Георгиев (пристрастен)
Публикувано28.08.12 01:16



за теб са дале4ни-



Тема По Темата и не съвсемнови [re: Дeя]  
Автор Eжko Бeжko (Бодлидрешко)
Публикувано28.08.12 12:54



От форума на



Пишещият под ник Кабрал:

В темата "Книгата и авторът" е започнала дискусия относно боговдъхновенност, каноничност, апокрифност, полезност на книги, както включени от Светата Православна Църква в канона, така и останали извън него. Тъй като темата е за моралните качества или по-скоро за евентуалната липса на такива в личноста на наш библеист, ще открия нова тема за да се помъчим да разберем кои са Писанията, които св. апостол смята за боговдъхновенни.


. . . "Но ти пребъдвай в това, на което си научен и което ти е поверено, като знаеш, от кого си научен; пък ти и от детинство знаеш свещените Писания, които могат да те направят мъдър за спасение чрез вярата в Христа Иисуса.
Всичкото Писание е боговдъхновено и полезно за поука, изобличаване, изправяне и назидаване в правдата,
за да бъде Божият човек съвършен и годен за всяко добро дело". 2Тим.3:14-17

Кога дойдеш, донеси фелона, що оставих в Троада, у Карпа, и книгите, особено кожените.2Тим.4:13

Каноничните книги са относително добре известни. Относително, защото Светата Църква никога не е извеждала Учението си от Писанията, а лично от Господ, който оставил всичко на Православната Църква чрез своите апостоли. Т.н. канон се е менял. Както виждаме в 85-то правило присъстват двете послания на Климент, другаде се оспорват Апосалипсиса и Евреи, Йоан Дамаскин в VІІІ в. още включва Дидахито, което други изключват още в ІV-V в. и т.н. Да не говорим, че схизматиците/латинската църква/ приемат за канонични и тези, които Светата Църква не чете в черквите - Юдит, Естир, Мъдрост Соломонова, Мъдрост Сирахова, Товит, трите книги Макавеи. Освен това Товита е намерена в последните години на еврейски, а преди време е била изключена от канона, защото не я имало именно на еврейски. Протестантите не приемат по същата причина 151-ви псалм и объркват номерацията на псалмите, но псалмите и то в православната номерация, заедно със 151-ви са открити в Кумран на еврейски, а по-късната номерация и изваждането на последният псалм е фалшификация на масоретите. И така безкрай.

Така или иначе, за канонични сме приели книгите включени в Православната Библия, които са приети по същият начин и от различните християнски ереси наричащи се протестанти и евангелисти.

Въпросът е друг, кои книги Св. апостол Павел приема, че са полезни за поука, изобличаване, изправяне и назидаване в правдата, за да бъде православният съвършен и годен за всяко добро дело?

Моето мнение, че в случая под Писание Апостолът разбира не само Светото Писание, а и много други книги."


Под "всичкото Писание" всеки разбира каквото му е угодно. Св.отци не са разглеждали въпроса, защото по тяхно време се е гледало по друг начин на писанията. Протестантите приемат, че апостолът е говорил за старозаветните и новозаветни книги, но по голяма част от последните не са били написани. Католиците освен горните прибавяли и второканоничните и т.н.

Първият вариант е да приемем, че под "всичкото" св. Павел е приемал Светото Писание/Старият завет/, писанията на апостолите - минимум две от евангелията, посланията на Петър, на Иаков, вероятно Иуда, Йоан Богослов пише по-късно. Но това едва ли е така, защото е малко вероятно за цялата си дейност Иаков и Петър да са написали само по 1-2 послания. Най-малкото самият Павел е писал едно до лаодикийците, което изрично е препоръчал да се чете в църквата, както се казвало по-късно, самият той го е определил като канонично, защото само тези послания са четени в черквите. Затова към първият вариант трябва да добавим и всичко писано от апостолите и църковните дейци, защото Лука, Марко, а и братята Господни - Иаков и Иуда не са били от дванадесетте апостоли.

Вторият вариант е да разгледаме писаното от Павел, а и от останалите апостоли и да видим дали "всичкото Писание" се е отнасяло само за гореизброените писания.

Кой всъщност е бил Тимотей? От Писанието и Преданието знаем, че св.Тимотей бил евреин, изучаващ от младини Светите Писания, който по-късно приел православието, т.е. станал християнин. В писмото си до него светият апостол го напътства да "пребъдвай в това, на което си научен и което ти е поверено, като знаеш, от кого си научен; пък ти и от детинство знаеш свещените Писания, които могат да те направят мъдър за спасение чрез вярата в Христа Иисуса.Всичкото Писание е боговдъхновено и полезно за поука, изобличаване, изправяне и назидаване в правдата,за да бъде Божият човек съвършен и годен за всяко добро дело". За какво е говорил Павел?

"...пребъдвай в това, на което си научен и което ти е поверено, като знаеш, от кого си научен..."
Стихът поставя следните въпроси:

1. Какво е това, на което Тимотей е научен и което му е поверено?
2. От кого Тимотей е научен на тези неща?

Отговорът е в писмата до Тимотей:

Имай за образец здравите думи, които си чул от мене, с вяра и любов в Христа Иисуса.
Запази добрия залог чрез Духа Светаго, Който живее в нас. 2 Тим.1:13-14

и каквото си чул от мене при много свидетели, предай го на верни човеци, които ще са способни и други да научат.
2Тим.2:2

Това, на което Тимотей е бил научен е Светото Предание, а е бил научен от Павел. Но сега Светото Предание не е част от темата.

"...пък ти и от детинство знаеш свещените Писания, които могат да те направят мъдър за спасение чрез вярата в Христа Иисуса..."

Тук Павел говори за старозаветните книги, които Светата Църква нарича Свето Писание. Виждаме, че Светото Писание може да направи човек за спасение, но само чрез вярата в Иисуса Христа. Смисълът на казаното трябва да разглеждаме във връзка с думите на Спасителят към евреите:

Вие изследвате писанията, понеже мислите, че в тях имате вечен живот, и те са, които свидетелствуват за Мене, и <пак> не искате да дойдете при Мене, за да имате живот. Ин.5:39-40 Евангелистката -1940

и Православната Библия:
Изследвайте Писанията, защото вие мислите чрез тях да имате живот вечен. И те са, които свидетелствуват за Мене. Но не искате да дойдете при Мене, за да имате живот.

Виждаме, че в Светото Писание/старозаветните книги/ няма и не може да има спасение. Спасението е само от Христос, а старозаветните пророчества свидетелстват за него. Това е било много важно за евреите, за да се убедят, че именно Иисус е пророкуваният Спасител и Син Божи. Тимотей, като евреин изучаващ Светите Писания от младини не се е съмнявал и за миг, че Светото Писание е боговдъхновенно. Защо тогава Павел, също евреин, който никога не се е съмнявал в боговдъхновенността на Светото Писание изрично ще му повтаря общоизвестни неща? Все едно патриарха да пише на някой от владиците и да го поучава, че Библията е боговдъхновенна, нещо, което църквата е прила преди хилядолетия. Очевидно е, че казвайки: "Всичкото Писание е боговдъхновено и полезно за поука, изобличаване, изправяне и назидаване в правдата,за да бъде Божият човек съвършен и годен за всяко добро дело", светият апостол не е имал предвид само и еднинствено Светото Писание. Кое още е могъл да включи Павел във "всичкото"?

1. Това са всички църковни книги и най-вече катехизисите, които по това време са били доста обемни. Не случайно най-старите намерени фрагменти са от такива книги.

2. Вероятно това са и широко цитираните в евангелията и послания второканонични книги - Юдит, Естир, Мъдрост Соломонова, Мъдрост Сирахова, Товит, трите книги Макавеи. Тук бях пуснал едно католическо изследване колко пъти и къде са цитирани второканоничните книги в каноничните и сега не ми се търси, но говорим за над сто пъти.

3. Възможно ли е това да са и други книги можем само да гадаем, но в същото писмо Павел говори за "Ианий и Иамврий, /които/ се противиха на Моисея". Това са египетските жреци, чиито имена Светото Писатие не цитира, но се знаят от "апокрифни" книги. И в други случаи апостолите цитират староеврейски апокрифи и то за изключително важни, фундаментални за вярата неща. Примерът с Мелхиседек в Послание до евреите, гл.5,6 и 7, когато Павел разглежда въпросът с първосвещенничеството. Кой е Малхиседек според Светото Писание?

и Мелхиседек, цар салимски, изнесе хляб и вино, - той бе свещеник на Бога Всевишни, и благослови го и рече: благословен да бъде Аврам от Всевишния Бог, Владетеля на небето и земята; благословен да бъде и Бог Всевишни, Който предаде в твоите ръце враговете ти. (Аврам) му даде десетата част от всичко. Бит. 14:18-20

Кле се Господ и няма да се разкае: Ти си свещеник навеки по чина Мелхиседеков.Пс.109:4

В Посланието си до евреите обаче Павел знае много повече за Мелхиседек, а и това изглежда е добре известно и на всички останали. Излиза, че по въпроса за вечното свещенничество Павел се е позовал на апокрифи, вероятно "Книга на юбилеите" или "Малкото Битие".

В същото послание Светият апостол говори и за Енох в гл.11, ст.5:
Чрез вяра Енох бе преселен, за да не види смърт; и не се намери, понеже Бог го пресели. Защото преди преселянето си той получи свидетелство, че е угодил Богу.

В Битие4:24 е казано сухо: И ходи Енох по Бога, и изчезна, понеже Бог го взе.

Подробните сведения за Енох се знаели от гл.ІV на Книгата на Юбилеите.

Енох е споменат и в гл. 11 на Апокалипсиса, а апостол Иуда в гл.1, ст.14 и 15 на Съборното си послание го нарича пророк и цитира дословно Книгата на Енох, гл.1:9. Св.апостол Иуда цитира Книгата на Енох, гл.6 и 7 в Съборното си послание гл.1:6:

Енох (гл. 6,7...) дава обяснение за това събитие (ще перефразирам).
Божиите синове са Ангели, които обаче са изхвърлени от небето след като взимат от човешките жени. Водачите им са вързани и чакат деня на съда, а останалите се присъединяват към сатана.

и че ангели, които не опазиха своето достойнство, но напуснаха собственото си жилище, - Той ги държи под мрак във вечни връзки за съда на великия ден; Иуда 1:6

Светата Църква не е приела тези апокрифи като канонични, но в същото време е поставяла и вадила от канона много книги. Като православни приемаме решенията на Светата Православна Църква, която знае повече от нас. Но тук не говорим за канон, а за книги полезни за изучаване или далеч по-полезни от писанията на много "християнски" автори, такива от латинската църква, Лутер, Калвин и подобни. Естествено да не забравяме и библеистите от БФ, че ако не ги спомена ще ми се разсърдят. Изоставим ли Учението на Църквата и тръгнем сами да се "учим" ще ни е трудно да разберем много от писаното без второканоничните, апокрифните и най-вече без писаното от Отците.
И ако за нас, християните, не съществува проблем с "боговдъхновенността", не е така с евангелистите. Веднъж приели Библията като абсолятна истина, чист и истинен бог, ще им е малко трудно да изключат писанията на Енох, наречен пророк именно в Библията.
Абе да не си евангелист в тези времена.

. . .




Тема Re: Библиятанови [re: Пpaвocлaвeн ckoт]  
Автор silver.moon (strahoten)
Публикувано29.08.12 08:33



Ами това е гностически текст, писан от хора дълго време след Христа, които за разлика от Апостолите и Евангелистите не са Го ни чували, ни виждали.

ако Юда не Го е виждал, не знам кой друг ..


От текста следва, че Юда не е предал Исус и го посочил на римляните по молба на самия Син Божи. 13-ят апостол бил любимия ученик на Христос и предателството му било акт на вярата. Според учените, Евангелието не само предлага алтернативна гледна точка на отношенията между Исус и Юда, но и илюстрира противоречивостта на доктрините на християнството в епохата на зараждането му.

Най-интригуващият фрагмент на текста започва с думите: “Тайни записки на откровението на Исус в беседите с Юда, траяли седмица и завършили 3 дни преди Той да отпразнува Пасха” (т.е. 3 дни преди Възкресението на Исус, б. пр.). В Евангелието се посочва, че на Юда са били доверени особени тайни, тъй като Исус го отличавал особено измежду другите си ученици и му казал следното: “Ти ще бъдеш прокълнат от следващите поколения и ти ще повеляваш над тях”. “Текстът на Евангелието на Юда превръща акта на предателство на Исус, в акт на послушание и покорство”, посочва един от теолозите, участвали в представянето на документа.

Както се посочва в традиционния Нов Завет, Юда предал Исус за 30 сребърника, показвайки го на римските войници със символична целувка. Впоследствие, измъчван от угризения на съвестта, Юда върнал парите, полудял и се обесил. Евангелието на Юда обаче излага съвършено друга версия на събитията. В него Юда Искариотски се представя като най-довереният му ученик, който се решава на предателството по волята на Исус и в името на идващото спасение. “... Ти ще надминеш всички тях. За теб ще се жертва човекът, в който съм облечен”, се посочва в ключов момент от обращението на Христос към ученика му.

Тези слова навеждат на мисълта, че Юда е трябвало да помогне на Исус да освободи духовната си същност от оковите на човешката плът.
“Отстъпи от другите и ще ти разкрия тайните на Царството. Чуй, бе ти казано всичко. Отвори очите си и виж облака и светлината в него и звездите обкръжаващи го. Звездата, която води пътя е твоята”, отделя Исус Юда от останалите си ученици, посредством специалния му статус и предопределение


Според специалистите в тълкуването на Библията, Евангелието е най-значимата археологическа находка за последните 60 години, след откриването на Кумранските ръкописи в пещерите край Мъртво море през 1947 г. Текстът бил преведен на английски от екип специалисти, които възстановявали коптския оригинал в продължение на 5 години. Работата по реставрацията и превода била ръководена от Родолф Касер, свещеник и бивш професор от Университета в Женева, който се смята за един от водещите изследователи на коптската култура.

"Ако веднъж си решил, че имаш нужда от меч, носи го цял живот" Конфуций


Тема "всяко боговдъхновено писание е и полезно"-превод?нови [re: Eжko Бeжko]  
Автор Eжko Бeжko (Бодлидрешко)
Публикувано29.08.12 11:47



"всяко боговдъхновено писание е и полезно"

Така ли е наистина превода на



. . .




Тема Re: Библиятанови [re: Гepиcъм]  
Автор Дeя ()
Публикувано29.08.12 21:19



Гери, и аз не схващам много неща, но вярвам, че Бог е Твореца и владее цялото свое творение.



Тема Re: Библиятанови [re: Дeя]  
Автор Гepиcъм (корав оптимист)
Публикувано29.08.12 21:52



Вярвам то, ама това какво общо има с такива отвлечени аналогии и още по-отвлечени разсъждения върху тях? :)

Per warez ad scientiam


Тема Re: Библиятанови [re: Дeя]  
Автор silver.moon (strahoten)
Публикувано30.08.12 10:31



защо не дискутираме темата за Юда ?
очаквах повече от теолозите тук.

"Ако веднъж си решил, че имаш нужда от меч, носи го цял живот" Конфуций


Тема Re: Библиятанови [re: silver.moon]  
Автор *abi* (eLgreco)
Публикувано30.08.12 22:13



тук няма теолози за момента
всите сме любители

а това сме го дискутирали
Архиварят да бъде така добър и да ти изрови темите, за да ги погледнеш.
И ако има допълнителни въпроси - моля.





Тема Re: Библиятанови [re: Гepиcъм]  
Автор Людмил Георгиев (пристрастен)
Публикувано01.09.12 00:39



Изход 15:4 Колесниците на фараон и войската му хвърли в морето;


Неемия 9:11 Ти раздели и морето пред тях и те преминаха по сухо сред морето; а гонителите им Ти хвърли в дълбочините - като камък в силните води.
Исая-и ще убие змея, който е в морето.


Исая 51:15 защото Аз съм Господ, твоят Бог,
Който уталожвам морето, когато бучат вълните му;
Господ на Силите е името Ми.


Еремия 51:42 Морето се повдигна против Вавилон;
покрит беше под многото му вълни.


Езекил 47:8 Тогава ми каза: Тази вода изтича откъм източната страна, слиза към полето и се влива в морето; и когато се излее в морето, водата му ще се изцери.


Йона 1:15 И така, хванаха Йона и го хвърлиха в морето. Тогава яростта на морето престана.


Деяния 27:41 Но попаднаха на едно място, където морето биеше от две страни, и там корабът заседна; предницата се заби и не мърдаше, а задницата взе да се разглобява от напора на вълните.

Откровение 20:13 И морето предаде мъртвите, които бяха в него; и смъртта, и адът предадоха мъртвите, които бяха в тях; и те бяха съдени - всеки според делата си.

............ново небе и земя и море нямаше.............защото морето и бурята и вълните са символ на Божия гняв и само Исус може да те спаси от идещия Гняв.........




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.