Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 10:13 02.06.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
Тема Става ли в град злополука, която да не е допусналнови  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано27.03.11 15:47






"Става ли в град злополука, която да не е допуснал Господ ?" (Амос 3:6).

Злото идва поради беззаконията ни, поради злоупотреба със свободната ни воля. То идва по Божие допускане, както казва Божият пророк, а не по волята на Бога, която нито твори зло, нито го желае.

Попитах камъче:

Чела ли си "Беседа за това, че Бог не е виновник за злото"
Св. Василий Велики (330-378)


Който я е чел, е хубаво да я препрочете поне още веднъж.

Ето какво казва той:

. . . А гладът, сушата, дъждовете са някакви общи бедствия за цели градове и народи, чрез които се наказва злото, превишило мярата. Както лекарят, макар да причинява на тялото неудобства и страдания, все пак е благодетел, понеже се бори с болестта, а не с болния, тъй и Бог е благ, когато чрез наказание на частите устройва спасение на цялото. Ти не обвиняваш лекаря, че той в тялото едно реже, друго изгаря, а трето съвършено отнема. Напротив, плащаш му, наричаш го спасител, защото е овладял болестта в малка част на тялото, докато не се е развила в цялото тяло. Но когато виждаш, че от земетресение се е сринал върху жителите град или в морето се е разбил кораб с пътници, не се боиш да отправиш хулни думи към истинския Лекар и Спасител. Ти би трябвало да разбереш, че при умерени и излечими болести хората имат полза и само от грижите за тях; но когато се оказва, че страданието не отстъпва на лечебните средства, тогава става необходимо да се отдели повреденото, за да не се разпространи болестта по-широко и да не премине в главните органи. Затова, както за рязането и изгарянето не е виновен лекарят, а е виновна болестта, тъй и изтребването на градове, имайки за начало прекомерни грехове, не хвърля върху Бога никакъв укор.

. . . Когато чуваш: "Става ли в град злополука, която да не е допуснал Господ" (Амос 3:6), разбирай че в Писанието се говори за бедствия, сполетяли грешниците, за да се обърнат от греховете си. Тъй е казано: "Да те смири и те изпита, та да ти стори отсетне добро" (Втор. 8:16), прекратявайки неправдата, преди да се е разляла безмерно, като поток, удържан от твърда стена и преграден.

Затова болестите, сушата, безплодието на земята и бедствията, срещащи всекиго в живота, пресичат нарастването на греха. И всяко зло от този род се изпраща от Бога, за да предотврати истинските злини. Защото и телесните страдания, и външните бедствия обуздават греха. И така, Бог изтребва злото, а злото не е от Бога. И лекарят премахва болестта, а не я влага в тялото. Разрушаването на градове, земетресенията, наводненията, гибелта на войски, корабокрушенията и всяка гибел на много хора, причинена от земята, от морето, от въздуха или огъня, е следствие, за да помъдреят, да се поправят оцелелите. Затова злото в собствен смисъл, т. е. грехът - най-точното му определение, - зависи от нас самите, понеже по нашата воля е да се предпазим от порок или да бъдем порочни. А от другите злини едни, като подвизите, са нужни, за да се покаже мъжество (например страданията на Иов); а други се изпращат като лекарство от грехове (например при покаянието на цар Давид). И още знаем страшни наказания от друг род, допускани от праведния Съд Божи, които с примера си правят целомъдрени останалите. Така фараонът бил потопен с цялата му войска. Тъй били изтребени предишните жители на Палестина.





Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: Eжko_]  
Автор geri® (циник)
Публикувано27.03.11 18:12



"Беседа за това, че Бог не е виновник за злото"

Вече ти обърнах внимание в другата тема, че тази трактовка влиза в противоречие с друг цитат, приведен от теб:

[Римляни, 11:36] Защото в с и ч к о е от Него, чрез Него и у Него. Нему слава вовеки, амин.

Наличието на противоречие сочи, че един от авторите бърка. Дали св. Василий Велики ще надделее над ап. Павел?



Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: geri®]  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано27.03.11 18:32



Много пъти в този форум е ставало на въпрос, че злото се случва по Божие допускане, а доброто, разбира се, е според Божията свята Воля. "Без Мене не можете да вършите нищо", казва Господ. Очевидно, става въпрос за доброто, щото в греха, в злото твърде ни бива.








Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: Eжko_]  
Автор geri® (циник)
Публикувано27.03.11 20:10



В подчертаният от мене цитат става дума че всичко (следователно и злото) произлиза от Бога и е у Него и се случва чрез Него. Тоест това което "Много пъти в този форум е ставало на въпрос, че злото се случва по Божие допускане, а доброто, разбира се, е според Божията свята Воля" противоречи на думите на ап. Павел. Участниците в тоя форум ли са прави, или апостолът?



Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: geri®]  
Автор фaмyлycМодератор (щастливец)
Публикувано27.03.11 20:53



Остава да се разберем какво е туй зло или поне за кого. Ако за хуните е било "зло" една от ордите им да измре от епидемия, за съседите им е било твърде "добро".
А именно за съдбите на народите и на човечеството говори Апостолът в това "всичко". Трябва да се прочете цялата 11-та глава, за да се разбере контекста.

...Блажени испытающии свидения Его, всем сердцем взыщут Его...


Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: фaмyлyc]  
Автор geri® (циник)
Публикувано27.03.11 21:33



Контекстът не е по-различен от казаното в конкретният цитата. Каквото и да е злото, то, според цитираните думи на ап. Павел, трябва да е у Бог и да излиза от Него. Което противоречи на другият цитат. Въпросът е кой е прав. Дори за съдбите на човечеството да говори апостолът, то това ни най-малко не променя положеннието - всичко което им се случва произлиза от Бог а не от тях.

Давам го това като размишление на Ежко, защото забелязвам че той държи на буквите и търси скрит смисъл у тях. Дано намери и тук.



Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: geri®]  
Автор фaмyлycМодератор (щастливец)
Публикувано27.03.11 22:16



Различен е контекстът, защото ВСИЧКОТО, което е от Него и пр визира съдбите на народите и на света като цяло, а не моралния избор на всеки човек (в който единствено се реализира доброто и злото). Тоя морален избор е свободен (в рамките на средата и на биологичните ни дадености, спрямо тия два фактора Бог и ще изисква).

...Блажени испытающии свидения Его, всем сердцем взыщут Его...

Редактирано от фaмyлyc на 27.03.11 22:45.



Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: geri®]  
Автор *abi* (eLgreco)
Публикувано27.03.11 23:07



"През дългите години, които съм прекарал на тази земя, много пъти съм срещал хора, които смятат, че имат достатъчно познание да обяснят всичко, което се случва. Не се касае за въпроси като причините, които карат птиците да отритат на север, как ще израсте житото в полята тази година или по какъв начин сушата ще се отрази на реколтата. Този вид знания са достатъчни, доказуеми и дори могат да достигнат висока степен на точност.
Хората, за които говоря, са тези, които като наблюдават съседа си, който страда от някакво нещастие, го приписват на Божие наказание или раздор с някой член на семейството, които смятат, че дарът на това познание им е даден от самия Бог, като че ли Бог им съобщава Своите намерения всяка сутрин. Разбира се този вид грешни смъртни са убедени, че притежават тази привилегирована способност. Това не значи, че я притежават, а само, че самите те смятат така.

Като се прибави към гордостта им и известна глупост, тези хора рано или късно ще открият, че са сгрешили и че тяхнята увуренеост е била само непоносима проява на високомерност, която вероятно е давела до ужасния грях да споменават напразно името на Бога.
"

Преди много векове - започна баща ми - имало един разбойник, който постъпвал по малко необикновен начин. С това искам да кажа, че крадял и плячкосвал като всички други разбойници, но страдал от една мания. Този разбойник завеждал своите жертви с вързани ръце до пещерата си и тамо ги повалял на едно легло. Като просвал там своите пленници, лудият разбойник искал техният ръст да прилегне съвършено на леглото. Нещастна била участта на онези, които не успявали да отговорят на това негово изискване. Защото ако били по-къси от леглото, бандитът ги разпъвал, докато мерките им съвпаднат и обикновено, кагато постигнел целта си, почти всички стави на жертвите били изкълчени. С по-длъгите било още по-лесно. Бандитът отрязвал тези части от тялото, които били по-дълги от леглото.
В болната му глава се била загнездила идеята, че може да приспособи действителността към ограничените възможности на леглото.

Мойсей трябва да ти кажа, че ти си като този бандит.

Никога не трябва да правиш грешката да мислиш, че Тората представлява само и единствено начинът, по който я тълкуваш ти. Бог ни е дал ум и разум точно, за да не вършим глупости като тези, които вършел разбойникът. Истината е, че незнаем причината, поради която нещастния Вениамин се разболяи умря, като остави родителите си потопени в скръб. Единственото, което със сигурносто знаем е, че той се разболя, никой не можа да го излекува и Бог е имал някаква причина, като е позволил всичко това да се развие по някакъв начин. Обаче само ако Той не ни го покаже по някакъв специален начин, нито аз нито ти можем да си позволим да обясняваме причиите на таков нещастие. И още по-малко би трябвало да си позволим да обвиняваме някого, чиито грехове не познаваме.


Из "Лекарят от Сефарад" (по биографията на Маймонидес)
Сесар Видал.

Това по повод на гръмките анализи за Япония, които чухме тук и диагнозите за греховност, породила Божии наказания, които с лека ръка се раздават из клубовете. Включително и списвани от "мъдри" църковни "тълкуватели".

Сега остава да свържем това с цитата, който обсъждате.:
"Достатъчно е да припишеш на Бог действия, които всъщност не знаем дали се дължат на Него, е нарушение на "Не богохулствай!""
- пак от там.

Не е особено трудно.





Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: фaмyлyc]  
Автор *abi* (eLgreco)
Публикувано27.03.11 23:09



а не моралния избор на всеки човек (в който единствено се реализира доброто и злото)
Тръгваш в желаната посока на написаното от мен преди малко.
Винаги мога да разчитам на теб.





Тема Re: Става ли в град злополука, която да не е допусналнови [re: фaмyлyc]  
Автор geri® (циник)
Публикувано28.03.11 00:22



Доброто и злото може и да се реализират в отделният човек, в случая става дума за източника им. Единият цитат сочи за това Бог, другият се опитва да го оправдава. И се набелязва противоречие точно между източника ("от Него") и оправданията за свободен морален избор. Двата цитата са несъвместими един с друг, на това обръщам внимание.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.