Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:13 21.05.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема как да се държим в храма  
Автор *Paл* (слънчева)
Публикувано23.11.10 17:39



Здравейте! Бяха пуснали едни много хубави книжки с разяснения как да се държим в храма. Обяснени съвсем елементарно. Къде какво се намира и за ритуалите. Някой знае ли линк. Много ми трябва една такава книжка за един новопокръстен. Благодаря!





Тема Re: как да се държим в храманови [re: *Paл*]  
Автор фaмyлycМодератор (щастливец)
Публикувано23.11.10 19:11



Тука има някакво съкращение на брошурата на Иван Николов:



Тогава Ирод, като се видя подигран от мъдреците, твърде много се ядоса

Редактирано от фaмyлyc на 23.11.10 19:13.



Тема Re: как да се държим в храманови [re: фaмyлyc]  
Автор spanishcaravan (i know you can)
Публикувано24.11.10 00:52



Иван Николов?
Много жалко, че още му се препоръчват книжките.



Тема Re: как да се държим в храманови [re: *Paл*]  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано24.11.10 08:27



Здравейте,

Ето нещо по темата:

Кога трябва да стоим прави и кога трябва да коленичим в Църквата

Много християни питат кога може да сядат и кога трябва да стоят прави в храма. Имат право, защото не всички познават литургичните тайни. Затова често пъти те сядат, когато не трябва, или стоят прави, когато може да седнат. Ще дадем някои основни указания по този въпрос.

Като начало трябва да кажем, че макар и седнал, човек също може да се моли в храма. Все пак в св. Литургия съществуват моменти, когато всички трябва да бъдат прави. По реда в св. служба тези моменти са следните:

В началото на св. Литургия, когато свещеникът произнася "Благословено царство, Отца и Сина и Святаго Духа...", тогава всички трябва да сме прави, а при произнасянето имената на трите лица на Света Троица да се прекръстим с благоговение. След това можем да седнем. Ако служи архиерей, изправяме се в момента, когато в ектенията се споменава името му. Това ще бъде знак на почит към архиерея, а и за да получим благословението му, което той ни преподава в този момент.

Ставаме на крака и в края на третия антифон, защото тогава започва Малкият вход (литията на свещеника с Евангелието). Тогава, когато дяконът или свещеникъ произнасят : "Премудрост, прости!", което значи: "Ето премъдростта Божия, а това е св. Евангелие, всички да станат!"

Прави трябва да бъдем всеки път, когато ни кади с кадилницата свещеникът, т.е. след Малкия вход, при Херувимската песен и т.н.

При пеенето на химна "Святий Боже..." трябва да сме прави и с благоговение да изобразяваме кръстния знак.

При четенето на Апостола можем да седнем. Но ставаме веднага, когато чуем: "Премудрост прости, услишим светаго Евангелия". И стоим прави, докато се чете откъсът от св. Евангелие и докато то не се постави на св. Престол.
Стоим прави по време на Великия вход (при изнасянето на св. Дарове).

Всеки път, когато свещеникът благославя с кръстен знак народа от Царските двери. 8. Стоим прави и когато се чете или пее Символът на вярата.

Когато свещеникът произнася: "Станем добре, станем со страхом, вонмем...", стоим прави до края. Защото от този момент започва най-важната част на св. Литургия, която е св. Евхаристия, т.е. благославянето на хляба и виното, които се пресъществяват в Тялото и Кръвта на Господа нашего Иисуса Христа. Продължаваме да сме прави, докато свещеникът ни благослови от Царските двери, когато казва: "И да будут милости..."

Прави ще бъдем и при четенето или пеенето на "Отче наш...", и ще останем прави, докато не чуем: "Вонмем, святая святим!"

Ставаме пак, когато свещеникът приканва вярващите да приемат св. Причастие, като се появява със св. Чаша на Царските двери, и казва: Со страхом Божиим, верую и любовию приступите! Ще бъде добре да останем прави и докато продължава причастяването със светите Тайни.

Накрая ставаме при отпуста, за да получим последната благословия на свещенослужителя.

Задължение е на всички да знаят как трябва да се обръщат към Бога! А също и пастирите трябва да приучват точно народа. За съжаление, това невинаги се прави от тях. Когато вярващите ни знаят тези основни неща, ще могат да пребивават в храма с усърдно благоприличие.

Много спорове предизвиква между християните и въпросът за колениченето в храма по време на богослужение. Основното положение по този въпрос е следното.

Не се коленичи изобщо от деня на Възкресение Христово до деня на Петдесетница. На Петдесетница след св. Литургия, по време на вечернята, се четат коленопреклонните молитви, отправени към Света Троица и в памет на починалите с вяра в Господа.
Не се коленичи и във всички неделни дни през годината по време на св. Литургия, защото тази служба е в чест на светото и славно Христово Възкресение и защото споменът за този ден трябва да изживеем с радостта на Възкресението. Радостни сме за това, че смъртта бе победена и вече животът ни във възкръсналия Господ Иисус Христос е нашата надежда в бъдещия ни живот в име Господне.
Във всички други делнични и празнични дни трябва да коленичим с благоговение, когато се пее "Тебе поем", защото в този момент се пресъществяват св. Тайни; и когато се чете или пее Господнята молитва "Отче наш". Като имаме предвид всички тези указания, за които ни наставляват св. отци, нека с вяра и упование в Господа да ги изпълняваме за слава Божия и наше спасение!

Стоян Тодоров








Тема Re: как да се държим в храманови [re: *Paл*]  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано24.11.10 08:27



За поведението в храма
Св. Иоан Златоуст

Някои разговарят в църквата по време на молитва. О, дързост! Как ще очакваме спасение? Как ще омилостивим Бога? Както при лирата, съставена от различни, но стройно сглобени части, от благоустройството на всяка част зависи благозвучието на цялото, така и при нас всичко трябва да е в стройно съзвучие. Защото ние сме една Църква, части на едно цяло. Ако само един член се пренебрегне, то цялото тяло се разлага. Така безчинието на един разваля добрия ред на всички. Нима не знаеш, че стоиш редом с Ангели? С тях пееш, с тях възнасяш хвала и стоейки с тях ­ се смееш!? Пред теб е Царят и Неговото войнство, а ти приказваш и се смееш пред очите им? Не се ли страхуваш от Бога? Сякаш не ни стига душевната невнимателност, не ни стига, че мислите ни блуждаят навсякъде, когато се молим, а към това прибавяме смях и приказки. Нима се намираме на зрелище?

Навремето и домовете са били църкви, а сега храмът се е превърнал в дом и по-лошо. Защото в дома можеш да откриеш някакъв ред, а в храма е велик шум и пълен безпорядък. Нашето събрание с нищо не се отличава от това в гостилницата. Тук е такъв смях и шум, какъвто бива на пазара, където всички крещят.

Знаете ли, че на други места в църквата не се позволява и дума да се каже, макар че не си виждал някого отдавна. И така е редно. Църквата не е лавка, нито пазар, а е място на Ангелите, Архангелите, Царство Божие, самото небе. Ако някой отвори пред теб небето и те въведе в него, то сигурен съм, че няма да говориш, дори и да видиш баща си и брат си. По същия начин и в храма не бива да говориш, защото тук е небето. Ако не вярваш, то погледни трапезата и спомни си за Кого и за какво е поставена. Помисли си какво ще се случи и се стресни. Онзи, който види пред себе си царя, се стряска и тозчас отрезвява, така и ти, очаквайки да се появи Царят, още преди страшното време (на тайнството), се уплаши и се възнеси с душата си към самото небе.




Тема Re: как да се държим в храманови [re: *Paл*]  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано24.11.10 08:34





за поведението в храма

На нашата грешна земя светият храм е единстве

ното място, където можем да се укрием от житей

ските бури и несгоди. Храмът е земно небе. В него, заедно с нас, на Бога "невидимо служат небесните сили". Помнете — храмът е Божий Дом, в който невидимо присъствува Сам Бог, затова и нашето поведение трябва да бъде достойно за Неговата святост и величие.

Преди да отидем в храма

Облеклото ни да бъде скромно и чисто. Трябва да се стремим да украсяваме не толкова външния, колкото вътрешния си човек с накитите на евангелските добродетели, най-вече на смирението, целомъдрието и любовта към Бога и ближните. Любовта към ближния изисква да не поставяме никому препънка или съблазън; облеклото ни да бъде израз тъкмо на тая любов и на една непринудена целомъдрена нагласа на душата ни, като прикрива тялото ни от човешките очи.

Жените следва да се обличат в женски дрехи. "Жена не бива да носи мъжки дрехи, и мъж не бива да се облича в женско облекло: всеки, който прави това, гнусен е пред Господа, твоя Бог", ни заповядва Бог чрез Моисея (Втор. 22:5).


Още по пътя към храма трябва да отхвърлим от себе си всяка житейска грижа, възлагайки за всичко упование на Господа, за да застанем пред всевиждащия Бог с мирни и благоговейни сърца. Първото прошение на св. Литургия ни приканва към това — "с мир на Господа да се помолим". Да се смирим пред Бога и ближния, и да си простим взаимно от душа е нужно не само на Сирни заговезни (в неделята на всеопрощение

то), но преди всяка Божествена служба. В храма трябва да влизаме със страх Божий и трепет,

съзнавайки Кому пристъпваме да служим.


Хубаво е, ако имаме възможност, да идваме 10-15 минути преди да започне богослужението, за да купим свещи, да се помолим и поклоним пред св. икони и пред други светини в храма.


При влизане в църковния двор е редно да спрем, да се помолим (виж Молитва при влизане в църква) и да се прекръстим (веднъж или три пъти; виж За Кръстния знак). Това трябва да сторим естествено, внимателно и благоговейно, а не с някакво пресилено съсредоточаване или пък бързо и небрежно. При кръстене е прието мъжете да свалят шапките си (след което може отново да ги сложат, но само докато влязат в храма). В храма мъжете влизат и стоят с непокрити глави. От най-дълбока християнска древност жените пристъпват прага на храма с покрити глави, следвайки наставлението на св. ап. Павел: "всяка жена, която се моли гологлава, засрамя главата си"... (I Кор. 11:5). До преди около век това апостолско предписание е било повсеместен обичай у всички православни народи. И днес в наши селски храмове едва ли ще видим стара вярваща жена без забрадка.


Ако носим ръкавици, редно е да ги снемем, преди да се прекръстим.

В храма

В църковния двор не е позволено да се пуши, да се хвърлят боклуци; там не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не е редно да се влиза в двора с животни. Фотоснимки или заснимане на филми могат да се правят единствено с позволение и благословение на настоятеля на храма.

При влизане в храма също спираме и с молитва се прекръстваме веднъж или три пъти.


Ясно е, че в храма не бива да говорим или да се смеем на висок глас. Не бива също така да държим ръцете си в джобовете, зад гърба, да ядем или дъвчем. В храма не бива да се внасят други храни, освен хляб, вино, елей и жито, които се използуват в богослужението. (В храма може да се внасят за благославяне плодове и мед; великденски яйца се внасят за освещаване само в притвора, до входните двери, а не в средната част на храма).


Не бива да заставаме с гръб към св. олтар.


Когато се наложи да пресечем пространството пред централните (царските) двери на иконостаса, за да преминем от едната половина на храма в другата, трябва за миг да спрем, да се прекръстим с лице към царските двери и да направим лек поклон. Ако по време на богослужение архиереят или свещеникът стоят в средата на храма, не бива да се преминава пространството между тях и св. олтар.


Не е редно да се разхождаме из храма и да разглеждаме иконите и стенописите по време на богослужение.


Трябва да поставяме свещите на определените места(свещниците) и да се покланяме пред св. икони така, че да не пречим на останалите богомолци.


Не бива да разговряме в храма. При необходимост трябва да говорим кратко и тихо, така че да не смутим никого. Прието е познатите да се поздравяват помежду си с лек поклон, оставяйки всеки разговор за после. Ръкуването в храма не е благоговейно.


Когато идваме в храма с малки деца, не бива да им позволяваме да тичат, да играят и вдигат шум в храма. Ако детето заплаче, нужно е веднага да го изведем, докато се успокои.


Да подпяваме с църковните певци може само съвсем тихо, за да не пречим на богомолците около нас. При всеобщото пеене на Символа на вярата и на молитвата "Отче наш" не бива да издигаме безчинно глас над останалите.


По време на богослужение е редно да седим само поради болест, немощ или силна умора. При това не бива да слагаме крак върху крак. Ако има място, можем да седим в следните моменти от богослужението: 1). когато на празнична вечерня се четат четива от Стария Завет — паремии; 2). когато на утренята се четат катизми, т.е. определени части от библейската книга "Псалтир".


В никакъв случай не бива да ходим из храма или да разговаряме в следните моменти от св. Литургия:

1). когато се извършва Малкият Вход с Евангелието и при Четене на Св. Евангелие

2). по време на Херувимска песен и Великия вход

3). докато се пее Символа на вярата

4). по време на т.нар. Евхаристиен канон, тоест от възгласа "Благодать Господа нашего Иисуса Христа и любы Бога и Отца и причастие Святаго Духа буди со всеми вами " ("Благодатта на нашия Господ Иисус Христос и любовта на Бога и Отца и общението на Светия Дух да бъде с всечки вас") до възгласа "И да будут милости великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа со всеми вами".
("И милостите на нашия велик Бог и Спасител Иисус Христос да бъдат с всички вас").

Това е най-важната част от Божествената Литургия, при която предложените хляб и вино се претворяват в Св. Тяло и Кръв Господни. Ето защо желателно е в тези най-святи мигове на богослужението да стоим благоговейно и да внимаваме в словата на молитвите.

5). докато се пее молитвата "Отче Наш".


Забележки към ближния, който е нарушил правилата за благоговейно поведение в храма, можем да правим само в краен случай и то тихо, благопристойно и смирено. Но най-добре е да се въздържаме от забележки към когото и да било. По-добре всеки да следи собственото си сърце и съвест. Ако се случи някаква нередност, да се обърнем към свещенослужителите.


Не е желателно да напускаме храма преди края на богослужението. По-рано можем да си тръгнем поради немощ или сериозна необходимост.


След като богослужението завърши, преди да излезем от храма трябва да се прекръстим с лице към св. олтар, прекръстваме се и преди да излезем от църковния двор, като се обърнем с лице към храма.


Редактирано от Eжko_ на 24.11.10 08:35.



Тема Re: как да се държим в храманови [re: Eжko_]  
Автор lezig (непознат )
Публикувано24.11.10 08:35



Благодаря за разясненията. Много са полезни.



Тема Re: как да се държим в храманови [re: *Paл*]  
Автор Stephanus ()
Публикувано24.11.10 12:03



Ами може да прочетеш и 1.Коринтяни - 11-та глава.
Там св. ап. Павел призовава да му бъдем подражатели, както той подражава на Христос.

"Бъдете подражатели на мен, както съм и аз на Христос."

пп:



Редактирано от Stephanus на 24.11.10 12:05.



Тема Re: как да се държим в храманови [re: Eжko_]  
Автор Mъrлишeв (Хобит)
Публикувано24.11.10 12:22



Това все едно за българите го е писал.

Magister artium



Тема Re: как да се държим в храманови [re: Mъrлишeв]  
Автор Eжko_Модератор (бодли_дрешко)
Публикувано24.11.10 13:17



Лошото е, че даже и прочели, някои не си вземат поука.





Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.