|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
Тема
|
Психоанализа и религия в България
|
|
Автор |
_maycal (refab) |
Публикувано | 11.08.10 13:27 |
|
Оказва се, че руския учен, проф. Кинкел, дошъл в България след идването на власт на комунистите в Русия, и приел българско гражданство, е издал научни книги по въпроса за психоаналитично обяснение на религиозността:
"Третата област, в която са насочени усилията на психоаналитичната философия у нас е психоаналитичното изследване на религията. И в тази област приоритет имат трудовете на Иван Кинкел. Той издава във Виена монография на немски (и английски) език, посветена на психологическите основи и произходи на вярванията в Бога (публикува я в сп. “Имаго” през 1922 г. (80 стр.) с протекцията на Фройд, с когото Кинкел кореспондира). Този труд е преведин и издаден и в Швеция в една антология от подбрани психоаналитически съчинения. В Годишника на СУ (Юридически факултет ХVІІІ 1921-1922) публикува монографията “Наука и религия в светлината на психоаналитичната социология. Психоаналитичен очерк за духовното развитие на човечеството” 300 стр. В сп. “Демократически преглед” 1921 г. обнародва “Към въпроса за психологическите основи и произхода на вярата и понятието за Бога” 41 стр. През 1924 г. излиза от печат книгата му “Наука и религия в психологично осветление” 146 стр. През 1928 г. публикува “Тайните на мистицизма-окултизма в светлината на аналитичната психология” 64 стр. (Тази книга е издадена първо в Берлин, отново с протекцията на Фройд, с малко по-различно заглавие през 1926 г). Психоаналитични методи се прилагат и в съчинението му “Еврейската и християнската етика в тяхното сходство и различие от социологично гледище” 1937 г. 52 стр. Освен споменатите монографии и брошури, Кинкел публикува наистина голямо количество статии, в които третира подобни на горните научни проблеми. В “Наука и религия в психологично осветление” Кинкел разглежда със средствата на психоанализата прехода от анимизъм към религия и монотеизъм. Първата глава на книгата му е анализ на анимизма и магическите вярвания. \тук се разглеждат всички, свързани с анимизма феномени – аниматичните представи, същността и проявите на магията у първобитните и полукултурните народи, анализират се магическите представи в митологичните сюжети. Проследява се еволюцията на анимистично-магическите в религиозни представи и понятия. Втората глава е за елементите (остатъците) от анимистична психика в душевния живот на съвременния човек. У душевноболните съвременници съзнанието “тича назад” (по думите на Фройд), връща се в епохите на анимистичните представи, в епохата на човешкия инфантилизъм. Бълнуванията на лудите наподобяват анимистичните представи на полукултурното човечество. Но при съвременника те са регрес в поведението, а не адекватна степен на развитие. Този регрес се обяснява чрез проекционния механизъм, изразен в чувствено-патологичните представи на невротиците, в халюцинациите на здравите хора или налудните идеи на болните хора. Проекционният механизъм се проявява подсъзнателно в сънищата, в произведенията на изкуството, в народните умотворения и в ежедневната нормална човешка дейност. Втората глава на книгата емпирично потвърждава и проверява заключенията, направени чрез историко-психолого-социологическия подход на първа глава, чрез анализа на някои важни явления в съвременната психика. Третата глава е посветена на психологическото съдържание на религията. Психоанализират се религиозните образи, понятия, чувства, светоразбиране в историческото им развитие и в сегашното им психологическо съдържание. Тази глава се подразделя на четири параграфа. В тях се разглеждат: биогенетичният закон на Ернст Хекел, инфантилният характер на първоначалните представи и понятия за света, психоанализата на политеистичните религиозни образи, психоанализа на монотеистичните религиозни образи, идеята за единен Бог като инфантилна представа, инфантилните черти на християнската религиозна идеология, инфантилността на другите религиозни идеологии. В четвъртата глава в два параграфа се разглеждат следните теми: парализирането на проекционния психомеханизъм и отслабването му, същността и развоя на научния психомеханизъм от гледището на психоаналитичната гносеология, психоанализата на Кантовата гносеология, историко-психоаналитичен анализ на категориите на разсъдъка и понятията му. Тенденцията, която Кинкел очертава е, че има постепенна смяна на рудиментарния проекционен психомеханизъм с правилния научен психомеханизъм . Психиката на човечеството става все по-рационална, наивните утехи на религията и митологията изчезват постепенно от човешката психика, детинските илюзии на човечеството ще изчезнат завинаги. Като слаба компенсация за загубеното остават за нас сънищата и изкуството."
| |
Тема
|
Re: Психоанализа и религия в България
[re: _maycal]
|
|
Автор |
*abi* (eLgreco) |
Публикувано | 11.08.10 13:29 |
|
Психиката на човечеството става все по-рационална, наивните утехи на религията и митологията изчезват постепенно от човешката психика, детинските илюзии на човечеството ще изчезнат завинаги.
Артър Кларк
3001-ва
I'm proud to be a citizen of Rep. Mangasaria
| |
|
Замириса на нафталин от този текст. Еволюционизмът като диахронна перспектива в антропология на религията изпада в немилост още с трайното установяване на структурализма в хуманитарната мисъл. И Фройд, и Тайлър и Фрейзър са имена от една арогантна колонизаторска по своему идеология на прогреса, която е сляпа за Другостта и която слава Богу се срива след световните войни. Позитивизмът, който всячески се опитва да измести религията от общественото съзнание през 19-ти и първата половина на 20-ти век, въобразява себе си като законодател на обществената авторефлексия, което неминуемо налага позитивистко обяснение на всички обществени факти, за които се смята, че са сводими до естествени закони. В този смисъл няма нищо проникновено в опитите религията да бъде обяснена психоаналитично. Това е преди всичко разгръщане на самата позитивистка парадигма, която има ангажимент само към оправдаване на собствените си амбиции, не и към някакво обективно търсене на Истината. Та погледнете Фройд - има ли по-голям егоцентрик от него.
| |
Тема
|
Re: Психоанализа и религия в България
[re: *abi*]
|
|
Автор |
lachistein™ () |
Публикувано | 11.08.10 14:41 |
|
По-глупаво нещо едва ли е било изричано някога.
| |
|
Съвместяването на психоаналитичния метод и религиозността не е невъзможно!... Напр.,в книгата "Ръководство по православна психотерапия" от архиепископ Хризостом има текстове с потвърдителен елемент в тази насока
| |
|
И какво като не е невъзможно? То и геоцентричният модел е бил съвместим с успешна корабна навигация, ама това не го прави истинен. Глупав инструментализъм.
И тук не говоря от гледната точка на православен, а на философ.
Впрочем ето една хубава православна по въпроса за несъстоятелността на всякакви редукционистки обяснения за произхода на религията и в частност анимизма.
| |
Тема
|
Re: Психоанализа и религия в България
[re: lachistein™]
|
|
Автор |
Roxy (joie de vivre) |
Публикувано | 11.08.10 15:06 |
|
Е ти като пишеш с речника до себе си, ние с речник ли трябва да те четем (всъщност, четем те само по изключение, да не вземеш сега пак да се възгордееш) или просто се пробваш доколко можеш да пренаситиш с термини един кратък текст?!
| |
Тема
|
Re: Психоанализа и религия в България
[re: Roxy]
|
|
Автор |
lachistein™ () |
Публикувано | 11.08.10 15:11 |
|
В артес освен всичко ни учеха и как да се гаврим с хуманитаристите-практици ;)
| |
Тема
|
Re: Психоанализа и религия в България
[re: lachistein™]
|
|
Автор |
Roxy (joie de vivre) |
Публикувано | 11.08.10 15:22 |
|
Все тая, докато вие дробите попара от думи, ние си вършим работата...
| |
|
Чета го втори път и се удивлявам от жлъчта, на която е способен ученият ум.
Не само че религията не изчезва след апогея на позитивистката мисъл, тъкмо напротив, достойнствата й блестят дори по-ярко на фона на механистичния възглед на едно протяжно провалящо се в амбициите си индустриално общество. Невротизмът на съвременния човек не произтича от това, че културните предписания нагнетяват нагоните, отлагайки удовлетворението им до момента на уединение, все по-невъзможно в средата на постоянно опубличностяващата се човешка интимност, а от неправилната адресация на потребностите в едно секуларно общество. Ако не беше така, порнографията отдавна да беше решила повечето ни проблеми.
И въобще що за идиот трябва да си, за да твърдиш, че мисълта ставала все по-рационална. Рационална в какво? В употребата на оръжия за масово поразяване може би.
Редактирано от lachistein™ на 11.08.10 15:34.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | (покажи всички)
|
|
|