Тема
|
Вожд на воинството Господне
|
|
Автор |
spanishcaravan (i know you can) |
Публикувано | 29.07.10 00:34 |
|
"Когато Иисус се намираше близо до Иерихон, погледна и видя, и ето, пред него стои човек, с гол меч в ръка. Иисус се приближи до него и му каза: наш ли си, или от нашите неприятели?
Той отговори: не; аз съм вожд на воинството Господне, сега дойдох. Иисус падна ничком на земята, поклони се и му каза: какво ще заповяда господарят ми на своя раб?
Вождът на воинството Господне каза Иисусу: събуй обущата от нозете си, понеже мястото, на което стоиш, е свето. Иисус тъй и направи.
А Иерихон беше укрепен и затворен от страх пред синовете Израилеви; никой не излизаше и никой не влизаше.
Тогава Господ рече на Иисуса: ето, Аз предавам в ръцете ти Иерихон и царя му и силните люде; обкръжете града вие всички, способни за война, и обикаляйте града веднъж; тъй правете шест дена" (Иисус Навин 5:13-6:2)
И така, малко след като израилтяните по чуден начин преминават река Йордан и дни преди да падне Иерихон, на моисеевия заместник - Иисус Навин, се явява една прелюбопитна личност - Вождът на воинството Господне. Описан е като човек, но в същото време Иисус Навин му се покланя като на Бог.
Кой ли е този Вожд на воинството Господне?
Редактирано от spanishcaravan на 29.07.10 00:34.
|
|
|
Кой ли е този Вожд на воинството Господне?
точно ти, капацитетът по всичко, да задаваш въпроси... казвай направо кой е, пък ако някой иска да те обори ще ви гледаме сеира.
а знаеш ли ако се сбият 100 архангела със 100 архидявола кой ще победи?
|
|
|
модераторе, ако е забранено да питам, кажи. или трий темата..
|
|
|
то не е забранено, ама ти питаш ли или вече знаеш отговора?
|
|
|
питам. може пък да се появят повече от един отговори, знае ли човек.
|
|
|
Същият ли е от снимката в постинга? Впрочем, странно изображение.
не е възможно християните да имат Църква, а да нямат император
|
|
|
Въпросът ти си го бива!
Пратениците на Бога се наричат ангели.
А този пратеник е Вожд на воинството Господне, т.е. Архангел.
Архангел Михаил?!
Това, че е описан като човек не ме учудва.
Не е единственият подобен случай в Стария завет.
Когато си в лодката, движи се брегът.
Когато си на брега, движи се лодката.
|
|
|
Архангел Михаил?!
Не, не е арх.Михаил. За неговото съществуване научаваме доста по-късно. Друг е.
Иисус Навин освен заместник е и един от основните сътрудници на Моисей. Придружава го на т.нар. Божия планина (Изх.24:13-14). Когато Моисей се връща с наредбите за скинията, за свещениците и т.н., със "двете плочи", пак Иисус Навин го придружава (Изх.32:16-17). Мислиш ли, че за няма и 40 години в пустинята, този верен Моисеев служител би забравил заповедта забраняваща кланянето и служението на каквото и да е, "което е на небето горе, на земята долу ..."? Все пак, ако този вожд е арх.Михаил, то защо Иисус Навин му се покланя като на Бог?
Редактирано от spanishcaravan на 29.07.10 14:42.
|
|
|
Снимката от постинга е на т.нар. Ангел Господен, или Малак Яхве (Пратеник на Яхве). Зле съм с диоптрите та не виждам около ореола що пише.
Иначе, защо да е странно изображението, заради крилата ли?
Смятам, че трябва да обмислим представите си, понеже са леко обремени и като чуем за ангел мигом си представяме някакво хвъркато ципокрило. Но така ли е било всякога? В дидахията ли, или другаде някъде се намираше един съвет към християните - впрочем, приемайте странници, защото мнозина са приели така и ангели. Е, ако из зад кожуха се подаваше перо, крило, или пък огнен език, то "ангелите" щяха да са си съвсем явни и нямаше да бъдат вписвани в категорията на странниците.
|
|
|
Когато пред теб е подобен висш Пратеник на Всевишия, ти се покланяш не толкова пред самия него, а най-вече пред Онзи, чиято воля той олицетворява.
Когато си в лодката, движи се брегът.
Когато си на брега, движи се лодката.
|
|
|
Чудесно тръгва темата.
Ето ти още един текст за размисъл и коментар. Примерът е от любимата ми книга Съдии и се отнася за любимия ми съдия Самсон :)
"Имаше един човек от Сарая, от Дановото племе, на име Маное, чиято жена беше бездетна и не раждаше. Ангел Господен се яви на женат и й каза: Сега си бездетна и не раждаш, но ше заченеш и ще родиш син. Затова, пази се, не пий вино или сикера и не яж нищо нечисто. Защото ще заченеш и ще родиш син;....Тогава жената отиде и каза на мъжа си: Един Божий човек дойде при мен. Той изглеждаше като Божий Ангел, страшен и величествен. Аз не го попитах от къде е, нито пък той ми каза името си. .... и ангелът Божий пак дойде при жената, когато беше на нивата. А мъжът й Маное не беше с нея. Жената се завтече и побърза да каже на мъжа си: Яви се онзи човек, който дойде при мен завчера. .....Тогава Маное каза на Ангела Господен: Моля, остани при нас, нека ти сготвим яре. Но Ангелът Господен отговори: Дори и да остана, няма да ям от хляба ти. А ако искаш да направиш всеизгаряне, принеси го на Господа. Маное не разбра, че това беше Ангел Господен. Тогава Маное каза на ангела Господен: Как ти е името, за да те почетем, когато се сбъдне това, което ти казваш? А Ангелът Господен отговори: Защо питаш за името ми, то е тайно. Тогава Маное взе ярето и хлебната жертва и ги принесе на Господа на камъка. И докато Маное и жена му гледаха, ангелът извърши нещо изумително; когато пламъкът на жертвеника се издигаше към небето, то и ангелът Господен се издигна в пламъка на жертвеника. А Маное и жена му, като гледаха, паднаха по лице на земята. И Ангелът Господен стана невидим за Маное и жена му. Тогава Маное позна, че това беше Ангел Господен. Той каза на жена си: Със сигурност ще умрем, защото видяхме Бога." (Съдии 13:2-25, със съкращения пускам текста, щото иначе трябваше да преписвам цялата глава :) )
|
|
|
На нимба пише 'O WN, което би трябвало да е постоянният надпис в кръстообразния Христов нимб. Самият нимб и тук наистина има вписан кръст, а на това отгоре от двете страни на главата се вижда по едно IC XC. Това е Христос, изобразен с крила и безбрад. Не е ли това вариант на т. нар. сюжет "Христос Емануил" или "старозаветен" Христос - още невъплътен, но изявяващ Се като Слово например в къпиновия храст? В западната иконография (така де, изкуство) има изображения на Христа в къпиновия храст, та това изображение тук май спада към подобен малко объркващ иконографски тип на старозаветното Слово.
А както е разположен в купола, на мястото, където често бива поставен Христос Вседържител или пък Бог Отец, това може да е и типът, наричан "Стария по дни". Подобно странно изображение има и в подуенската черква "Св. Богородица". Откъде е твоята снимка?
Извинявай, забих в офф-топика, не знам кой е Вождът на воинството. Ти ще ми кажеш, предполагам.
mlq не е ли и коренът на "цар"?
не е възможно християните да имат Църква, а да нямат император
Редактирано от Maнyил Гpиropa на 29.07.10 15:41.
|
|
|
Тоест, един вид ангелите се схващат не като индивиди, а като одухотворени телеграми отгоре? Мисля, че съм попадал на нещо такова в митологията на Израил на Анджело Раппопорт - че ангелите изпълняват функцията си и отново се вливат в Бога. Само някои от тях имат имена и съществуват постоянно. В този смисъл да видиш ангел е все едно да видиш снимка или холограма на Бога.
не е възможно християните да имат Църква, а да нямат император
|
|
|
На нимба пише 'O WN
Пише по гречки, а в оригинал би трябвало да е "йот", "хе", "вав", "хе", или по нашему Яхве. Този е Ангелът Господен.
mlq не е ли и коренът на "цар"?
цар - "мем", "ламед", "кав" - мелех
ангел, пратеник - "мем", "ламед", "алеф", "кав" - мал(е)ах
(позабравил съм буквичките, та може някоя да бъркам :) )
|
|
|
Откъде е твоята снимка?
Правешки манастир "Св.Теодор Тирон".
|
|
|
Тоест, един вид ангелите се схващат не като индивиди, а като одухотворени телеграми отгоре?
Задължително е, когато човек чете Петокнижието, Иисус Навин, Съдии и Самуиловите книги, да си избие от главата всякакви представи за ангелите като "духове служебни". Там, в тия древни книги, се явява само Един Ангел, т.нар. Ангел Господен. И да, явява се и на Моисей при горящия храст.
|
|
|
Малик от една от тези думи ли идва?
|
|
|
Това е на крачка от ерес.
|
|
|
Браво за темата!
Някои проюдейски настроени християни биха могли да отъждествят въпросния "Вожд на войнството Господне" с ангела, който съпровождал Израил през годините на неговото странстване в пустинята и който трябвало да въведе богоизбрания народ в Обещаната земя (Изход 23:20). Принципно, това разбиране е утвърдено в равиническата литература. В талмудическата книжнина обаче се среща тълкуване, приближаващото се до твърдението, че този "мистериозен" "Вожд на войнството Господне" е Месия, Който е наречен у пророк Малахия "Ангел на Завета" (Мал. 3:1) - посредник между Бога и Неговия народ, Словото Божие.
Ранната християнска екзегетика отъждествява "Вожда на войнството Господне" със Сина Божи. Потвърждение намираме у мъченика св. Юстин Философ в неговия "Разговор с юдея Трифон".
Прочее, пред Иисус Навин застанал или Се явила въплотената Премъдрост Божия - Единородният Син. Ориген използва типологично удвояване в своята Шеста омилия - Иисус Навин се покланя на Оногова, на Когото се явява предобраз - Иисус Христос.
В разбирането на св. Григорий Ниски, на И. Навин се е явил Сам Господ.
Това светоотеческо тълкуване не е единственото. Сред представителите на александрийската школа се срещат мнения и твърдение като това на блажени Теодорит, че явилият се "Вожд на войнството Господне" е архангел Михаил.
Интересна е интерпретацията на блажени Августин, който е склонен да види ангел, но в същото време казва, че Иисус Навин се е обърнал към Господ с думите: "какво ще заповяда господарят ми на своя раб? " С други думи казано, според блаж. Августин И. Навин се е поглонил на Господа, а ангелът е бил само средство за общуване с невидимия Бог.
Преп. Йоан Дамаскин пък мисли, че Иисус Навин не е видял дори и ангел, а само образа (икона) на ангел, защото природата на ангелите е несъзерцаема.
Православното богослужение възприема версията за Архангел Михаил. В службата на Архангел Михаил се казва: "яко виде тя Иисус Навин, поклонися, вопросив честнаго твоего и святаго имене, благоговением же и страхом одержимь " - Шеста песен на канона на Утренята. Библейският текст за видението на иисус Навин влиза в една от трите паремии за архангелския празник.
Редактирано от Prokimen на 30.07.10 00:36.
|
|
|
Реших да поправя три букви и виждам, че половината ми отговор е изчезнал
|
|
|
Не е от наша намеса, това е сигурно.
не е възможно християните да имат Църква, а да нямат император
|
|
|
Зная, че не е ваша намеса и затова го написах с малко яд. И друг път ми се е случвало ако преправям дълъг постинг с разни картинки да изчезва част от него. Вината си е моя, че пиша направо и не пазя копие. В действителност, същественото по въпроса е казано. Мненията на св. отци е раздвоено в тълкуването. Едните приемат да се е явил Иисус Христос, другите смятат, че е архангел Михаил, което се възприема и от църковните песнописци или утвърденото богослужение.
Остава да си изясним защо е трябвало Иисус Навин да се събуе или защо мястото е свято?
|
|
Тема
|
Re: Вожд на воинството Господне
[re: Prokimen]
|
|
Автор |
*abi* (eLgreco) |
Публикувано | 30.07.10 05:07 |
|
Когато слагаме картинки при редактиране се запазва само първата и част от постинга. Колко от него ще остане се вижда като натиснем "редактиране" и влезем в текста. Ако все пак забравим, че с повече от една картинка не става редакция и влезем в редактиране - постингът НЯМА да се развали ако дадем "назад" от менюто, без да натискаме "промени мнение" на дир-а!!!
За това:
1. Не слагаме картинки (ужасно скучно, аз ги обичам, но какво да се прави)
2. Ако слагаме картинки (повече от една) чисто и просто се отказваме от редакция. Каквото сме пуснали, пуснали.
I'm proud to be a citizen of Rep. Mangasaria
|
|
|
На Исус Навин се явява "малах".
Какво точно те интересува? Защо му се покланя, кой е или и двете?
I'm proud to be a citizen of Rep. Mangasaria
|
|
|
Все пак, ако този вожд е арх.Михаил, то защо Иисус Навин му се покланя като на Бог?
Явно или не явно Иеhошуа его видел - об этом спорят комментаторы. Одни считают, что это было пророческое видение, а другие считают, что как и в ситуации с Авраамом, он предстал перед Иеhошуа, как человек (так же сказано и про Авраама: "поднял глаза и увидел 3-х мужей"). Ангел, одев на себя соответствующее платье, вполне может предстать в человеческом облике. Выражение: Авраам "упал на лицо свое" вовсе не означает, что он это сделал перед Всевышним, а не перед ангелом, поскольку "падать на лицо" можно и перед ангелом и даже перед царем.
Много по-интересно е да занеш защо се свалят обувките (Мойсей също сваля)
От мен да мине ще издам тайната
Обсуждалось уже, что Йеhошуа встретился с ангелом, у которого был обнаженный меч в руках. Отмечается близкое сходство того, что ангел говорит Йеhошуа, и той фразы, которую ангел (или сам Ха-Шем) говорит Моше у горящего куста. Такое близкое сходство заставляет подумать о различии. Первое различие, которое сразу бросается в глаза, что Моше говорится: сними обувь с ног твоих, и "обувь" здесь сказано во множественном числе, а когда то же самое говорится Йеhошуа, то сказано: "сними обувь с ноги своей", то есть - в единственном числе. Человек не может получать пророческие видения, находясь в совершенно нормальном состоянии, потому что его"держат" две "обувки" - два "запора", так как слово "нааль" обозначает и обувь и запор. Комментаторы по-разному объясняют разницу между одним или двумя запорами. Наиболее удачное объяснение такое, что один запор - это привычные картины, даваемые рациональным разумом, и их очень трудно совместить с истиной, которая получается пророчески, а второй - это то, что наш человеческий разум привязан к материальному телу. Два эти запора мешают нам воспринимать пророческие картины. Моше, равного которому не было в пророческой силе, должен был снять оба этих запора и после этого воспринимать пророчество безо всяких проблем. У йеhошуа не требуют, чтобы он освободился от материального мира, и поэтому ему говорится снять обувь только с одной ноги (в единственном числе).
С Моше снимаются чудесным образом две обязанности - обязанность кормления народа и военная проблема. С Иеhошуа снимается одна проблема - военная
Ибн Эзра говорит по этому поводу следующее. Он говорит, что Моше должен был заботиться о двух сторонах жизни народа. Во-первых, он должен был воевать и на нем лежали военные обязанности: за ним гонится фараон, ему приходится сражаться с Сихоном и Огом и т.д. Во-вторых, он должен был кормить весь этот народ. Поэтому ему и говорится, что он не решит этих проблем рациональным путем, и ему следует освободиться от оков, и не надеяться, что он может решить эти проблемы своим разумом. Обе эти проблемы будут решены чудесным образом: народ будет питаться маном, и Господь поместит "ваш страх" на все эти народы, и они тоже будут побеждены чудесным образом. Что касается Йеhошуа, то с него снимается только одна забота - военная, (на том этапе, когда речь идет о Йерихо), а для прокорма, после того, как прекратился ман, и евреи после Пэсаха начали есть продукты земли, требовалось добывание продовольствия естественным путем.
Напрашивается здесь еще такое понимание. Если принять, что два запора, которые отделяют человека от понимания пророчества, это - рассудочность и потребности материального тела, то тогда объяснение, предлагаемое Ибн Эзра, можно представить в этих же категориях и на уровне народа вцелом: нужно вырабатывать (решать) вопросы стратегические и нужно заботиться о прокорме. Таким образом, руководитель и как индивидуальный человек, и как тот, на ком лежит забота обо всем народе, отделен от пророческого видения этими двумя главными категориями запоров.
I'm proud to be a citizen of Rep. MangasariaРедактирано от *abi* на 30.07.10 05:54.
|
|
Тема
|
Откъде е ясно, че се е поклонил като на Бог ?
[re: spanishcaravan]
|
|
Автор |
Eжko_ (бодли_дрешко) |
Публикувано | 31.07.10 12:59 |
|
В отговор на:
Все пак, ако този вожд е арх.Михаил, то защо Иисус Навин му се покланя като на Бог?
13. Когато Иисус се намираше близо до Иерихон, погледна и видя, и ето, пред него стои човек, с гол меч в ръка. Иисус се приближи до него и му каза: наш ли си, или от нашите неприятели?
14. Той отговори: не; аз съм вожд на войнството Господне, сега дойдох (тук). Иисус падна ничком на земята, поклони се и му каза: какво ще заповяда господарят ми на своя раб?
15. Вождът на войнството Господне каза Иисуеу: събуй обущата от нозете си, понеже мястото, на което стоиш, е свето. Иисус тъй и направи.
Откъде е ясно, че му се е поклонил като на Бог ?
Няма никакво съмнение, че Архангел Михаил е Вожда (Архистратига) на небесното, на Божието войнство
Тропар, глас 4
На небесните войнства, Архистратиже, молим те винаги ние, недостойните,
да ни ограждаш с твоите молитви под невеществените криле на твоята слава:
запази ни прилежно п р и п а д а щ и и викащи:
избави ни от беди като чиноначалник на внешните сили.
Редактирано от Eжko_ на 31.07.10 18:56.
|
|
|
Ангелите са безплътни сили или духове, служители на Бога и пазители на човеците (Евр. 1:14). Съобразно служението на Бога и отношението им към човеците, ангелите се явяват в девет чина по три лика или разряда.
Първият, най-горният чин, са серафими, херувими и престоли (Ис. 6:2; Бит. 3:22; Кол. 1:16)
Вторият чин са господства, сили и власти (Кол. 1:16; 1Петр. 3:22).
Третият чин са начала, архангели и ангели (Кол. 1:16; 1 Сол. 4:16; 1Петр. 3:21)
Пръв из първоангелите е Архангел Михаил (което значи - "Кой е като Бога".) Той е вожд или архистратиг на безплътните сили.
|
|
|
Абе все съм се чудел, във връзка с книга Иисус Навин. Грях ли са сторили гаваонските жители като са излъгали израилтяните?
|
|
|
Зависи какво им се е случило после
не е възможно християните да имат Църква, а да нямат император
|
|
|
Май си прав, на крачка от ерес е. Защото отливането и вливането на Ангели у Бога значи, че Бог се разделя на някакви еманации, които се отделят и се връщат при Него. А православното виждане е че Бог е прост, несложен, неделим на съставни части.
|
|
|
А-а, това си е арменско измъкване
|
|
|
откъде може да следва - примерно два стиха по-надолу.
А иначе, кой Ангел Господен е вървял пред израилтяните в пустинята, и защо паралелно с това се казва че е бил Господ (Изх.13:21 и 14:19)? Кой Ангел се явява в къпината на Моисей (Изх 3:2), и т.н. - все материал за размисъл
|
|
|
Не, не е арх.Михаил. За неговото съществуване научаваме доста по-късно.
А кога всъщност научаваме? Щото и при пророк Даниил се споменава...
|
|
Тема
|
Re: Вожд на воинството Господне
[re: тopмyнд]
|
|
Автор |
Kceнokc (елфът савин) |
Публикувано | 02.08.10 16:38 |
|
абе това не е ли древногръцко разбиране? простичко, като аксиома. за християните нещата са мааалко по-сложни - Бог пак е неделим, ама едновременно с това е в три лица, като две от тях се намесват в историята директно или недиректно.
|
|
Тема
|
Re: Вожд на воинството Господне
[re: Kceнokc]
|
|
Автор |
тopмyнд (unexisting) |
Публикувано | 02.08.10 17:28 |
|
Догматика, догматика за вас! "Точно изложение на православната вяра", сто пъти "Патер ностер" и петдесет пъти "Аве Мария"
Иначе че Бог е прост, несложен, следва от това че е съвършен - т.е. не е съставен от по-малки "божествени" детайли. А догматът за Троицата, който е непостижим принципно за човешкия ум, не е в противоречие с това.
|
|
Тема
|
Re: Вожд на воинството Господне
[re: тopмyнд]
|
|
Автор |
Kceнokc (елфът савин) |
Публикувано | 02.08.10 17:29 |
|
то и аз туй казах.
|
|
|
А дали има нещо общо - Даниил, 8- а глава, пророчеството за последните дни и явно за антихриста :
"10. издигна се до войнството небесно, свали на земята част от това войнство и от звездите и ги стъпка;
11. издигна се дори и над Вожда на това войнство, отне Му всекидневната жертва и поруга мястото на Неговата светиня;"
За кой Вожд на войнството се говори тук?
|
|
|
Пръв из първоангелите е Архангел Михаил (което значи - "Кой е като Бога".) Той е вожд или архистратиг на безплътните сили.
Грешен отговор, Ежко.
Ангелът на Яхве (или Вождът на войнството господне от приложения библейски откъс за размисъл) е второто Лице на Троицата, Бог Син.
|
|
|
Ами някъде около времето на написване на книга Даниил, от тогава научаваме имената на разните безплътни сили. А както знаеш, книга Даниил е писана доста късно и дори не е в реда на пророческите книги, но в реда на полезните за поука Писания.
|
|
|
Не са сторили грях. Кожите си са спасявали. Грях ли е това?
|
|
|
"После" нищо не им се случва. Запазват си града, препитанието. Археолозите са открили древния Гаваон и не отбелязват следи от разрушения нито през периода на завладяване на Ханаан от израилтяните (12в.пр.Хр.), нито по-късно.
|
|
|
За някой брат Макавей се говори тука и вероятно за поругаването на храма от Антиох Епифан.
|
|
|
Да, ама са излъгали израилтяните. Отредени са били за унищожение, пък видиш ли, изхитрили се. Трябвало е да си минат по реда, честно и достойно. Или?
|
|
|
или просто това за разрушаването е мит. Както се вика - искало им се е, но не би. Но за пропаганда сред потомството са съчинили друга история.
|
|
|
Едно е да лъжеш прашясал и въшлясал скитнически народ, съвсем друго е да лъжеш Самаго Бога (така де, нали ще се сменят модераторите, сменям и аз риториката ;) ).
Припомни си, дни преди преоблечените гаваонци да се явят пред израилтяните, кой изиграва роля на лъжец в книгата "Иисус Навин" и какво му е наказанието.
|
|
|
имало е и доста разрушени градове точно в тази епоха. например северогагилейския Асор (или Хацор, кой знае как се произнася) е разрушен тъкмо тогава (е, не по времето на Иисус Навин, но 30-40г. по-късно).
|
|
|
Е да, това ми е друг труден момент. Иисус Навин му казва "Ела, синко, признай си" - и после бух с камъните.
Но да не за_дълбаваме толкоз.
|
|
|
Брей, радиовъглеродният анализ може да изчислява с точност до 30 години? Не знаех.
|
|
|
каквито времената, такива и нравите.
|
|
|
да, има и следи от еврейската инвазия в Ханаан, ама ние с теб имахме лаф от едно време за Йерихон и неговото разрушаване.
|
|
|
пропуснах "приблизително", нали?
но това е защото съвсем грубо и на широко включих годините след Иисус Навин - т.нар. съдийска епоха - Асор е превзет (като продължение на Иисусовата кампания по превземане на Ханаан) от съдиите Девора и Варак.
|
|
|
Да, около половин век би трябвало да може да се отчете.
|
|
|
Абе не знам. Съвсем по човешки си я тълкуваме Библията, а не е най-добрият начин. Може да е било съвсем, съвсем различно от контекста който можем да си представим.
|
|
|
Привет,
според мен отговора на въпроса ти: Кой ли е този Вожд на воинството Господне?
се намира в стих 6:2
2. И ГОСПОД каза на Иисус: Ето, Аз предадох Ерихон в ръката ти, с царя му и храбрите му воини. - Ангелът ГОСПОДЕН
Редактирано от Stephanus на 26.08.10 16:35.
|
|