Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 15:19 06.06.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
Тема Като стана дума за Рая  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано31.01.10 23:20



Къде се намира той? Какви са предположенията?

Дайте малко Библейска археология!

Hokhad naraft, nahokhad raft!

Редактирано от Khosrow на 31.01.10 23:20.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано31.01.10 23:40



Аз поне не знам къде е земният Рай. Къде е небесният се надявам един ден (но не скоро) да разберем всички :)

Това на дари ли е? Мисля, че съм срещал подобна иранска поговорка.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано31.01.10 23:50



Беше! На фарси, да! Но не е поговорка, а глупост.

Все пак в Библията Раят е описан, горе-долу къде се намира географското му разположение. Беше между Тигъ, Ефрат, Тисон или Висон и няккава друга река. Кои са тия реки, обаче? Къде е мясото? С какво е толкова забележително? Защо баш реки са избрани за ориентир? Е такива неща ме занимават.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор xenoxМодератор (елфът савин)
Публикувано01.02.10 00:00



Проблема е, че отпреде пази един ангел. И ако някой го намери рая ще си го отнесе.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: xenox]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 00:04



Точно поради ангела ще го познаеш!

Дотук добре, разбрахме как изглежда отпред. Имаме ориентир, освен реките.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор Aлekc (необвързан)
Публикувано01.02.10 01:34



Доколкото ми е известно "еден(м)" значело просто "обработвана градина"...

Когато си в лодката, движи се брега.
Когато си на брега, движи се лодката.


Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Aлekc]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 07:26



То и гръцкото "парадейсос" значи "градина". Не знам етимологията на нашето славянско "рай".



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.02.10 10:03



От ирански произход е, нещо като "ловен парк", но ако съм права, има кой да го обясни...



Тема ГДЕ Е ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО? ГДЕ СА ДУШИТЕ НА ПОКОЙНИЦнови [re: Khosrow]  
Автор Eжko_ (бодли_дрешко)
Публикувано01.02.10 11:44








Тема Re: ГДЕ Е ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО? ГДЕ СА ДУШИТЕ НА ПОКОЙНИЦнови [re: Eжko_]  
Автор Eжko_ (бодли_дрешко)
Публикувано01.02.10 11:54








Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 12:33



Това е именно "парадейсос". Има го у Ксенофонт, в началото на "Анабазис": че царицата Парисатида притежавала ловни паркове (парадейсой).



Тема Re: ГДЕ Е ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО? ГДЕ СА ДУШИТЕ НА ПОКОЙНИЦнови [re: Eжko_]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 12:54



Благодаря, дълго е, но ще го прочета да рабера какво имаш предвид.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 13:04



Ей какви сте бързи, човек да не бе измислял Уикипiдията.

Градина е етимологията, както и значението за представата за Рая като извор на блага, изобилие, отмора и тн. прохладни и зелени места. Наистина у еврейската писмена традиция се запазва споменът за персийските царски резиденции, котио са като паркове насред пустошта, дори с името си - пардес, което и до ден днешен значи градина на иврит. Описвани са такива в доста извори, глишев добави Ксенофонт, археолзите са разкопавали такива и са разкривали системата от канали за водоснабдяване и напояване. Наистина в тях са се отглеждали доста видове животни, като зоопарк, това също знаем от писмените извори. Имало е и дворци след тоя "малък рай", които са се отъждествявали с центъра на света, така са били проектирани, като код на предсавата за света.

Алекс, както писа, Еден е градина, това е преводът на иврит на иранската дума пардес (гръцката форма на парадейсос) - Ган Еден. За объркването с Едем не съм подготвен за говоря.

Дотук добре, обаче къде точно се намира? Коя резиденция се има предвид, изобщо някоя от тях ли е, конкретна, или това е сборно име, сборна представа? Още повече, че в Светото писание се намеква, че се знае къде е чястото, дори се описва с имена на познати реки, а и Ангел пази там, както писа някой? Все трябва да има такова място.

Редактирано от Khosrow на 01.02.10 15:31.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 13:09



При мен минава и без Виципедия - Ксенофонт с index rerum ми е на една ръка разстояние :)



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано01.02.10 14:44



Според автора на

книга, която преведох преди около три години, но, уви, едва ли ще види бял свят в близко бъдеще, става въпрос за долината на Табриз.
Впрочем, имаше и филм на Дискавъри с Дейвид Рол, точно по тази тема.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.02.10 15:08



Бъркам ги двете, значи, но и "рай" е от славянските думи с ирански корен...





Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: easy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 15:30



Защо? Толкова ли е трудно на издателите в България да се престрашат да я издадат? Такива глупости излизат.

Табриз е на север, той защо го локализира там?



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 15:31



знам



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 16:10



Допускам, че може да е имало оригинално български думи с ирански корен. Но славянски - не. по-точно би било да се каже, че има славянски и ирански с общ индоевропейски корен.

Извинявай, педантично е, но докато иранската теория за произхода на българите има някакъв смисъл, то иранска теория за произхода на славяните би била просто безобразие :)



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.02.10 16:33



Не ирански произход, но срещи и заемки в хода на историята из лесостепните зони на Източна Европа (Украйна например), където част от прoтo-славяните са били съседи на скити и сармати - защо не?! Руснаците си я лансират тая теория отдавна и търсят фолклорни сходства. За други славянски думи с такъв произход не се сещам, но русите имали божество като Симаргл/Сенмурв, например.



Редактирано от Roxy на 01.02.10 16:52.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор Kaлoмaин (горгона Медуза)
Публикувано01.02.10 16:41



Какъв рай ще бъде без вода?



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано01.02.10 16:59



Не е чак толкова на север. По ред причини го локализира там - връзват се реки, географски особености, лингвистични и археологически данни.
Има добра карта от страницата за Рол в Уикипедия, която май я имаше и в книгата:



Колкото за издаването - за съжаление, трудно е. Книгата е с великолепен илюстративен материал и би било престъпление да се отпечата на тоалетна хартия с меки корици. Това автоматично означава, че цената й ще бъде някъде около 50 лв., а хората, които биха проявили интерес към подобен род четиво, са малко. Уви, много по-лесно е да продадеш някакъв боклук, но знаеш - чалгата е навсякъде.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 19:45



Може, не настоявам :)



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Kaлoмaин]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 19:45



С бира!



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: glishev]  
Автор Kossoman ()
Публикувано01.02.10 19:50



За душата - бира, за тялото - наденички. Те заради това те уважавам, Даскале.





Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Kossoman]  
Автор glishevМодератор (Immoderatus)
Публикувано01.02.10 19:52



Остави се, мен след няколко бири (със спиртни добавки) такова самоуважение ме обзема, направо умиление, та чак се просълзявам :)



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Kaлoмaин]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 23:48



Да, водата е забелязана като ресурс, който много е обгрижван и търсен, внимателно използван от Ахеменидската династия.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: easy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано01.02.10 23:53



Е, като очертае такава голяма територия север не изглежда чак толкова далече, вярно е.
Картата е добра, харесва ми. Ясно показва какво е имал предвид авторът. Онова езеро, чиято река, вливаща се него, минавайки през средата на Ган, Ван ли е?

Но къде остава ангелът? Какво значи, върху това писал ли е?

Иначе за издаването на книгата на български, просто трябва да се направи компромис с нещо - със публиката, или с изданието.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано01.02.10 23:58



Всички източни цивлизации са възникнали край големи реки и свързани с тях напоителни системи, устроени и поддържани по повелята на обожествени царе, което според някои има връзка с виждането по тия земи за властта до ден-днешен...



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано02.02.10 00:14



А Варненскакта халколитна цивилизация, не е велика понеже е възникнала на море, а не на река?!
Може и да си права.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано02.02.10 00:22



На Балканите (и в Европа) водата е повече, а климатът не е бил засушлив при тогавашните гори и може би затова не се е стигнало до силно централизиране отрано... Горното съм го слушала от последовател на географския детерминизъм (който уж е отречен, но все пак всичко търгва от природните условия и ми се струва логично). Варна е изключение, да, тия хора май са били повече търговци, но и земята тук е плодородна. Балканите и Долни Дунав през неолита са интересно място, ама кажете какво да чета?!



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано02.02.10 01:11



Накара ме да ровя и да отворя файла.



Езерото, в което се влива реката (сегашното й име е Аджи Чай), е Урмия.В Битие пише, че градината е на изток, в източната част на Едем - "И насади Господ Бог рай в Едем, на изток, и там настани човека, когото създаде. И направи Господ Бог да израстат от земята всякакви дървеса, хубави наглед и добри за ядене, и дървото на живота посред рая, и дървото за познаване добро и зло. От Едем изтичаше река, за да напоява рая... [Битие 2:8-9]."

Първо, Аджи Чай се спуска от планините на Едем (и по-точно от хребетите Салаван и Саханд) в долината, идентифицирана като градината, като по този начин обяснява странното твърдение, че макар градината да била „в Едем, на изток”, водата изтичала „от” Едем в градината.
Второ, Аджи Чай има и много по-древно име – Мейдан. Думата <meidan> е също персийска и, колкото и необичайно да изглежда, също означава „оградено пространство” или „оградена със стена градина”. Срещаме я и до днес да се използва в имената на персийските площади като Майдан-е Шах („Оградената градина на царя”) в Исфахан. Отбелязахме, че в Септуагинта за Едемската градина се говори като за рай. Думата <paradeisos> била използвана за първи път от Ксенофонт, когато описва затворените паркове и градини на персийските царе. С други думи, както гръцкото <paradeisos>, така и персийското <meidan> означават оградена градина или парк. Нашата долина, през която тече реката Мейдан и която е разположена в източната част на Едем, определено е защитена от три страни от високите планински стени, а от четвъртата – от голямо езеро. Ето защо тя е естествена оградена градина с огромни размери, която пасва на създадената от Бог <Gan> Едем, или „(оградената) Едемска градина”.


Четирите големи реки (това е директно от книгата):
1. Перат (на шумерски Buranun) е реката, известна на гърците (и оттам на съвременния свят) като Ефрат. За днешните араби тя е Фират, което, естествено, ни напомня за библейския Перат. Това е най-дългата река в Близкия Изток (без Нил, който тече в Африка). От изворите си при езерото Ван (недалеч от Ерзурум) Ефрат описва огромна дъга с дължина 2720 км и приближава Персийския залив южно от съвременното пристанище Басра.
2. Хидекел (на шумерски Idiglal) е еврейското име на река Тигър. Тя се спуска от планините Загрос на запад и юг от езерата Ван и Урмия и изминава около 2033 км, преди да достигне Персийския залив. В горното си течение тя има три основни притоци, които се вливат в основния поток от север – Голяма (или Горна) Заб, Малка (или Долна) Заб и Дияла. Основният източник е малко езеро, наричано днес Хазар Гьолу, на около 60 км западно от езерото Ван. Много по-надолу по течението, непосредствено на север от Басра, Тигър и Ефрат се вливат при съвременния град Курна и образуват реката Шат ел-Араб, която се влива в „Южното море” – така жителите на Двуречието наричали Персийския залив. Тигър е втория голям воден път на Месопотамския алувиален басейн. Разбира се, Месопотамия е гръцка дума и означава земя „между двете реки” – могъщите Тигър и Ефрат.
3. Малко по-трудно е установяването на реката Гихон, но... тя би следвало да се идентифицира с река Араксес, чиито притоци започват в планините северно от езерата Ван и Урмия (също недалеч от Ерзурум). Оттам те се спускат надолу, за да се влеят в основното течение (известно като Кура), което се влива в Каспийско море южно от Баку...
По време на ислямската инвазия в Кавказ през 8 в. голямата река все още се е наричала Гайхун. Всъщност, съществувал дълъг преходен период преди Гайхун да остане известна просто като Арас – през 19 в. персите все още наричали основния ръкав на реката Джихон-Арас. Интересно е да се отбележи, че името Гихон-Арас може да се открие и в библейските речници и коментари от Викторианската епоха.
4. Фисон е река Уйзун, започваща от няколко извора недалеч от връх Саханд (угаснал вулкан източно от езерото Урмия) и масива на Загрос около Сенендедж, столицата на иранската провинция Кюрдистан. Тя се влива в Каспийско море недалеч от съвременното пристанище Раст. Уйзун е известна също и като Къзъл Узун – „дълго злато”. Тук древното име Уйзун, чието значение е неизвестно, се превърнало в познатата иранска дума Узун” („тъмночервено” или „злато”). Няма явна връзка между имената Фисон и Уйзун, но географското проучване потвърждава тази идентификация.
Представената проста схема показва къде трябва да търсим Фисон, след като вече сме установили идентич-ността на другите три реки, споменати в Битие 2:8-14. Като тръгнем в посока обратна на часовниковата стрелка, имаме: Гихон/Гайхун-Арас в североизточния сектор; Перат/Ефрат, изтичащ от северозапад; и Хидекел/Тигър, спускащ се от планините на югозапад. Така остава да търсим Фисон в югоизточния сектор.
Единствената голяма река, минаваща през този район, е Уйзун. За съжаление, не съществуват съвременни топографски особености или имена на градове, които да са запазили спомен за библейското име на реката. ...Ключът обаче може би се крие и в самото име Уйзун. Това е първата ни възможност да се отдадем на играта „познай името”.
Нека за момент да махнем първата гласна на Uizhun. Оставаме с [...]izhun, което с прилагането на обичайните линг-вистични вариации във вокализацията (<sh> към <s> или <z> и <o> към <u>) може да се окаже идентично с библейското [...]ishon. Изглежда, в еврейския текст на Битие лабиалната гласна U се е превърнала в лабиалната съгласна P. Така се оказва, че Уйзун е оригиналното име на реката, запазило се твърдо в местната традиция чак до наши дни, докато Фисон (Писон) е просто библейско изопачаване.
На пръв поглед всичко това може да изглежда малко пресилено, но разполагаме примери за точно такива плавни преходи. Съвременното име Писдели (с което се нарича една селищна могила недалеч от южния бряг на езерото Урмия) произлиза от древния ирански топоним <Ush> или <Uash>, който се използвал широко в района южно от Урмия. Откритите неотдавна синхронни на обекта текстове потвърдиха, че древното име на Писдели е Uishteri, с което се демонстрират добре засвидетелстваните преминавания от <t> в <d> и от <r> в <l>, а най-важното – от <U> в <Р>.

Относно херувима, пак от книгата:
На източната порта на Едем са поставени два херувима. Не става въпрос за хубавите розови бебета с крилца, а за ужасяващи зверове, отчасти котка и отчасти хищна птица. Описват се също като големи крилати създания [3 Царства 6:27] и са свързани с „пламенен меч” [Битие 3:24]. Те пазят Едемската градина от натрапници, които биха опитали да влязат вътре и да стигнат до дървото на живота. Думата <cherub> произлиза от вавилонската <karibu>, използвана за огромните крилати пазители, изправени от двете страни на входовете към храмовете. От Библията научаваме, че по-късно Ковчегът на завета, поставен в святая светих в храма в Йерусалим, бил пазен от два херувима. Трудно е да се установи произхода на тези страховити пазители на забранени места, но за първи път (поне що се касае за Библията) те се появяват непосредствено след прогонването на Каин от градината. Дали херувимите са просто демонични творения на разказвачите, или нещо по-осезаемо, може би дори реално? Има няколко примера за митологични същества, чийто образ и характер са плод на човешката дейност. Според мен е твърде вероятно да имаме работа със спомен за някакво диво войнолюбиво племе, обитавало някога този район и почитащо огромна хищна птица, може би орел или ястреб.
...

В Библията има още една улика, потвърждаваща местоположението на Едем... Тя е от един по-късен момент от Битие, разказващ за убийството на Каин от брата му Авел. Когато богът на Едем разкрива престъплението на Каин, той го изгонва от градината си и Каин се заселва „в земята Нод, на изток от Едем” [Битие 4:16].
Ако тръгнем по стъпките на напускащия Едем Каин, ще започнем пътуването си някъде от района на Табриз и ще продължим на изток към Каспийско море. Отначало ще следваме основното течение на Аджи Чай/Мейдан, но накрая пътят ще започне да се издига над долината към високия проход, водещ към съвременния Ардабил. Следва втори планински хребет, намиращ се източно от Ардабил и на около 100 км от Каспийско море. И тъй, земята Нод, където бил прогонен Каин, би трябвало да бъде някъде тук.
Непосредствено на север от Ардабил се намират местните области Горен и Долен Нокди. В този район има няколко села, носещи името Ноади. Едно малко градче източно от Ардабил също се нарича така. Окончанието <-i> във всички тези арабски имена означават „на” в смисъл „принадлежащи на” или „произлизащ от” (на съвременните карти <-i> често се подменя с <-&#233;>). Така например знаем, че Iraqi е човек от Ирак, а Pakistani – от Пакистан. Арабинът ще нарече англичанина Inglesi. Така редица от тези топоними северно и източно от Ардабил могат да се тълкуват като „принадлежащи на Нокд” или „Ноад”. Дали не става въпрос за някакъв запазен спомен за страната, в която се е заселил Каин – библейската земя Нод?

Докато се намираме в тази част на света, нека погледнем на няколко километра южно от Ардабил, към градчето Хелабад, известно в миналото като Херуабад (Kheruabad). Това сънено селище, разположено непосредствено пред планинския проход, водещ към бреговете на Каспийско море, има много важно стратегическо положение като пазител на земята Едем от нашествениците от изток. Kheru-abad означава „селище на (народа) херу”. Може би отново е съвпадение, че библейските херувими с техния „пламенен меч” са страховитите пазители на източната граница на Едем?



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор xenoxМодератор (елфът савин)
Публикувано02.02.10 01:22



Ние край Варна като измисляхме цивилазцията ония в Египет още не знаеха що е то тоаетна хртия.





Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: xenox]  
Автор Roxy (bittersweet)
Публикувано02.02.10 01:52



Ама верно, че си имаме автохтонен модератор, бе...





Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Roxy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано02.02.10 12:11



Покрай реки са някои от големите цивилизации, вярно е. Но дали заради реките създават централизирано управление, не съм сигурен. По-скоро писмеността централизира.
Да ти кажа не се сещам какво глобално нещо да четеш за Балканите през неолита. Ако проверя, ще ти пиша.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: easy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано02.02.10 12:13



Супер, ама довечера ще го коментирам.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: easy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано04.02.10 22:34



Според мене авторът е прибързал доста в заключенията си. Пък и не е взел предвид културни фактори, особеност, а почти само географски и езикови. Основният му извор е Библията, но това е защото е скован в хипотезата си. Държи непременно да докаже къде е библейския Рай. Имената на реките са що годе ясни, макар за Гихон и особено за Фисон да си е изсмукал от пръстите. Да не говорим, че има и грешка с "Къзъл Узун". Името е изцяло турско. И дълъг е узун, а не къзъл. Той пък обратно от узун възхожда към Фисон и съмнителното превръщане на "ф" в "у". За Гихон пак бива.

За Херувимите, ангели съм съгласен, това е стара шумеро-акадска заемка.
За общото възприятие на градините като парадайс или ган еден вече стана ясно че най-вероятно това са имали предвид "описвайки Рая". Локализирането обаче все още е проблематично. А и самата концепцията за Рая също не е разгледана, а тя безспорно има дълбок културен живот.

Но е добро все пак!



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: Khosrow]  
Автор easy (wanderer)
Публикувано05.02.10 00:05



Не зная да има по-обосновано предположение за местонахождението на градината, но пък и не съм търсил. Лично за мен доводите му са достатъчно убедителни - имай предвид, че пуснах съвсем малка част от текста.
За автора цялата библейска история е историята на едно племе или род (?), преселило се от едно място и в крайна сметка дало началото на шумерската цивилизация. Много добре проследява миграцията на неолитната култура от Загрос в Месопотамия.



Тема Re: Като стана дума за Раянови [re: easy]  
Автор Khosrow (Парвиз)
Публикувано05.02.10 22:22



А тогава той кога датира представата за Рая коятос е е появила в митовете на това племе?
Иначе и аз не съм чел по-обстойно търсене на Рая.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.