|
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
Тема
|
ТРЕТИЯ ХРАМ
|
|
| Автор |
isihia (пристрастен) |
| Публикувано | 03.08.09 22:53 |
|
|
В ИЗРАЕЛ ВЕЧЕ СЕ ГОТВЯТ ДА ИЗГРАДЯТ ТРЕТИЯ ХРАМ
Понеделник, 03 Август 2009
Източник: Информационна агенция КРОСС, автор Хени Беслер
За пръв път от две хиляди години насам, след разрушаването на Втория храм в Ерусалим, в Израел, в селището Мицпе Йерихон, през изтеклата седмица бе издигнат жертвеник и бяха произнесени думите на специалната молитва.
Това е първият жертвеник, издигнат в Израел, след като Вторият еврейски храм бе разрушен от император Тит през 70-та година от Новата ера и от тогава до днес от него е останала единствено Западната стена, известна като Стената на плача.
Жертвеникът в селището Мицпе Йерихон бе съграден от камъни от Юдейската пустиня, взети от място, където не е стъпвал човешки крак. Съгласно законите на еврейската религия, тези камъни са били обработени без използуването на железни инструменти и са слепени със специален материал, изработен от пясък от кратера Рамон и битум от Юдейската пустиня. Така направеното лепило издържа на високи температури, не се топи от горещината, което позволява да се подържа постоянен огън в жертвеника, съгласно заповедите на Тората.
2009-08-03-2Новият жертвеник е висок 4 метра, с дължина и ширина 6 метра и е създаден от сътрудниците на Института на Храма.Този институт вече 20 години се занимава с възстановяването на свещени съдове, украшения, мебели и елементи, които трябва да бъдат използувани след построяването на Третия Храм.
Сред вярващите евреи в Израел съществуват и такива, които обмислят възможността за реконструкция на Храма, разрушен от римляните. Института на Храма разполага с около 70 предмета, с които да бъде украсен бъдещият Трети Храм. Сред тях те са учените са успели да възстановят златната арфа на цар Давид, златния седемсвещник, златния жертвеник за благовония, медния умивалник, златния стол и одеждите на първосвещеника.
През 2005 година Инстиутът на Храма получи неочакван подарък от тихоокеанската държава Папуа-Нова Гвинея - десет златни слитки, украшения и скъпоценни камъни, както и 10 хиляди долара, предназначени за възстановяването на Трети Храм. Директорът на института равинът Йеуда Глик заяви, че се сбъдват пророчествата от Библията, в която цели стихове са посветени на това, че чуждоземци и неевреи ще пристигнат в Обетованата земя и ще построят Храма. Дарителите от Папуа-Нова Гвинея са разказали и за мечтата си да изпратят в Израел кораб с дървен материал, от който да бъде създаден Третият Храм.
Йерусалимският храм, според Библията, е бил построен с цел в него да бъде поставен Ковчегът на завета и е бил най-важната и свята сграда според юдаизма. Храмът и мястото, където той се е издигал, е от голямо значение за трите монотеистични религии - юдаизъм, християнство и ислям. Разрушаването на храма е важен момент от юдейската традиция - от този момент юдаизмът приема практиката на открития култ, съсредоточен върху Книгата /култа в Синагогата/, а не върху жертвоприношението.
| |
|
Тема
|
Re: ТРЕТИЯ ХРАМ
[re: isihia]
|
|
| Автор |
glishev (Недообразован) |
| Публикувано | 03.08.09 23:05 |
|
|
Интересно дали ще принасят жертви.
Освен това "трети", че и "четвърти" храм на юдаизма вече е имало. Двата последователни в Йерусалим не са били единствените. Нямам предвид синагоги, а храмове с жертвеници отпред, с празна цела и така нататък. Извън Йерусалим в Палестина са били поне още два през Античността, при това не говоря за отделните жертвеници и планински светилища на отделните колена, а за зидани храмове.
Инак - да са живи и здрави евреите. Само че не вярвам да им е от голяма полза един такъв храм. Най-много съвсем да се разбеснеят арабите насреща.
Едит:
Абе сега израелските радикално религигиозни мъже да не вземат да отвлекат етиопския патриарх с все Кивота, а?
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава... Редактирано от glishev на 03.08.09 23:08.
| |
|
|
|
Йосиф Флавий много правилно пише, че храмът е унищожен заради греховете на еврейския народ спрямо Бога, като преди римляните и пожарът да си кажат думата, храмът е осквернен от самите юдеи с убийствата и поругаванията, които се вършат в него между враждуващите групировки в разбунтувалия се Йерусалим. Логично идва очистителният огън на пожара, оплячкосването на свещенните предмети и отнасянето им в Рим. Оцелялата стена, заедно с прилежащата към нея крепост Антония, в която е настанен римският гарнизон, служи да напомня на оцелелите, за това, до какво води опитът да се предизвикат господарите на света.
Колкото до намерението на евреите да възстановят храма в наши дни - сега ще видим, дали и този път ще лумнат 'огньове откъм фундамента', както при опита за реконструкция, предприет от Юлиан Август.
Редактирано от Aulus Vitellius Celsus на 03.08.09 23:16.
| |
|
|
|
Ще видим, да :( Дано да не лумват, пък и ако да - да не са от палестински огнехвъргачки.
Вителий, я кажи има ли по античната литература относително подробен "опис" на предметите, заминали от Йерусалим към Рим? Че ми се върти из главата смътнен спомен за споменаване и на Ковчега на Завета обаче не го намерих нито у Светоний, нито другаде.
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...
| |
|
|
|
Ами Флавий пише какво точно са задигнали от горящия храм братята римляни, ама кивотът май го няма там:
Предметы добычи носили массами; но особенное внимание обращали на себя те, которые взяты были из храма, а именно: золотой стол, весивший много талантов, и золотой светильник, имевший форму отличную от тех, какие обыкновенно употребляются у нас. По самой средине подымался из подножия столбообразный стержень, из которого выступали тонкая ветви, расположенная наподобие трезубца; на верхушке каждого выступа находилась лампадка; всех лампадок было семь, символически изображавших седмицу иудеев. Последним в ряду предметов добычи находился Закон иудеев
Книга 7, глава 5.
Освен ако под 'золотой стол' няма впредвид точно кивота.
И цялото произведение:
Но арката на Тит, където присъства Менората, Кивотът също не фигурира.
Иначе Йосиф при описанието на Храма, също не споменава за Kивота, а за /свещенната стая/ пише, че в нея нищо няма:
4. К самому зданию храма, возвышавшемуся по средине, т. е. к святилищу, вели двенадцать ступеней. Фронтон здания имел, как в вышину, так и в ширину, сто локтей; задняя же часть была на сорок локтей уже, ибо с обеих сторон фронтона выступали два крыла, каждое на двадцать локтей. Передние ворота храма, семидесяти локтей вышины и двадцати пяти ширины, не имели дверей—это была эмблема бесконечного, открытого неба. Лицевая сторона этих ворот была вся покрыта золотом и чрез них виднелась вся внутренность первого и большего отделения храма. Внутри ворот все кругом блистало золотом. Внутреннее помещение храма распадалось таким образом на два отделения; но открытым оставалось только переднее, которое имело девяносто локтей в вышину, пятьдесят в длину и двадцать в ширину. Ворота, которые вели в это отделение, были, как сказано выше, сплошь позолочены, равно как и вся стена, окаймлявшая их. Над ними находились золотые виноградные лозы, от которых свешивались кисти в рост человеческий. Из двух отделений храмового здания внутреннее было ниже внешнего. В него вели золотые двери пятидесяти пяти локтей вышины и шестнадцати ширины; над ними свешивался одинаковой величины вавилонский занавесь, пестро вышитый из гиацинта[36], виссона[37], шарлаха[38], и пурпура[39], сотканный необычайно изящно и поражавший глаз замечательной смесью материй. Этот занавес должен был служить символом вселенной: шарлах обозначал огонь, виссон— землю, гиацинт—воздух, а пурпур—море[40]; два из них—по сходству цвета, а два—виссон и пурпур,—по происхождению, ибо виссон происходит из земли, а пурпур из моря. Шитье на занавесе представляло вид всего неба, за исключением знаков зодиака[41].
5. Чрез этот вход входили в низшую часть храмового здания. Последняя имела шестьдесят локтей вышины, столько же длины и двадцать локтей ширины; в свою длину она опять разделялась на два отделения: первое из них, перегороженное от второго на длине сорока локтей, заключало в себе три достопримечательных, всемирно-известных произведения искусства: светильник, стол и жертвенник для курений. Семь лампад, на которые разветвлялся светильник, обозначали семь планет; двенадцать хлебов на столе—зодиак и год; курильница, наполненная тринадцати родов курильными веществами, взятыми из моря, необитаемых пустынь и обитаемой земли, указывала на то, что все исходить от Бога и Богу же принадлежит. Самая внутренняя часть храма имела двадцать локтей[42] и была отделена от внешней также занавесом. Здесь собственно ничего не находилось[43]. Она оставалась запретной, неприкосновенной и незримой для всех. Она называлась Святая Святых.
Взето от Книга 5; глава 5 /Описания храма/:
За унищожаването на града и оставянето на външната стена:
. Войско не имело уже кого убивать и что грабить. Ожесточение не находило уже предмета мести, так как все было истреблено беспощадно. Тогда Тит приказал весь город и храм сравнять с землей; только башни, возвышавшиеся над всеми другими, Фазаель, Гиппик, Мариамма и западная часть обводной стены должны были остаться: последняя—для образования лагеря оставленному гарнизону, а первые три—чтобы служить свидетельством для потомства, как величествен и сильно укреплен был город, который пал пред мужеством римлян[1]. Остальные стены города разрушители так сравнили с поверхностью земли, что посетитель едва ли мог признать, что эти места некогда были обитаемы. Таков был конец этого великолепного, всемирно известного города, постигший его вследствие безумия мятежников.
| |
|
|
|
За арката вече се писа в темата за "сензацията" на етиопския патриарх. Бе къде ще съм го чел това за Кивота в Рим... у Елена Фьодорова ли е било, у Момзен ли, у Евтропий ли... на, не помня, а и книгите не са ми под ръка. Пък може и да не съм го чел, а да ми е фалшиво deja vu.
Тъй и тъй, голяма мегаломанщина е да строят пак храм с жертвеник.
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...
| |
|
|
|
И да построят,ще се окаже че е много зле.
Юдаизма се е развивал,а използването на кръвни жертви е архаичен прийом.
| |
|
|
|
При Фьодорова и Момзен не съм срещал нищо подобно, а и предпочитам да се доверя на Флавий, който би постъпил недопустимо, ако описвайки Храма и свещенните прибори във всички детайли е пропуснал Кивота. Не забравяй обаче, че в древността Храмът е бил оплячкосван поне 6 пъти, като последният - от Антиох Епифан, че даже самият град бил запуснат 3 години. Може тогава някой благочестив евреин да е помъкнал свещенната реликва по-далеч от хорските очи.
Я дай линк към мнението за арката, да видя какво сте изумували там.
Редактирано от Aulus Vitellius Celsus на 04.08.09 07:57.
| |
|
|
|
Ето линк. Нищо не сме измъдрили, какво ще измъдрим.
Сигурно "споменът" ми е от нещо недоразбрано или недочетено.
Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...
| |
|
|
|
Това пък ме подсеща за едно романче от Р.Грейвз /"Велизарий"/, където последният твърди, че Менората и останалите свещенни предмети, а и останалите съкровища, били отмъкнати на свой ред от вандалите през 455 г., а когато век по-късно, ромейските войници, унищожили кралството им в Сев. Африка, съкровището попаднало в ръцете на Юстиниан, който в знак на добра воля го върнал на евреите /тогава, въпреки унищожителните войни, в Палестина все още живеели юдеи и дигали от време на време въстания/.
Но тъй като романът е художествено-исторически, едва ли събитията са протичали точно така.
Ако римляните са плячкосали и Кивота покрай другото, то е било претопено, унищожено във водовъртежа на граждански войни, смутове и варварски нашествия. Щото ми се чини, че християнските императори ако бяха докопали тези светини, определено щяха да ги съхранят.
Редактирано от Aulus Vitellius Celsus на 04.08.09 18:36.
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | (покажи всички)
|
|
|