Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 22:26 17.05.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
Тема Как се изобразява светостта?нови  
Автор Kaлoмaин (сурикат)
Публикувано27.07.09 17:50



Тъй като напоследък модераторите се притесняват от липса на православни теми, реших да споделя един въпрос, който възникна, когато четох

.

Обърнете внимание на следния пасаж:

И по-нататък: ако иконописта „най-пълно и изчерпателно отразява Православието в цялата му възможна дълбина и обширност”, това означава, че „живописното реалистично направление” няма такива свойства, следователно то не е „откровение на живота в Христа” или поне го ощетява. „Защото ако един светец ( както той се изобразява от течението на „реализма”) наподобява вярващия човек във всичко, то в какво е тогава неговата сила? С какво той може да помогне на човека, дълбоко потънал в своите тревоги и тъги?” Авторът разбира разликата между съдържанието и значението на иконата и „живописния образ” много по-вярно, отколкото мнозина вярващи и духовници. Живописният образ е резултат на това свободно творчество, необвързано от догмите на Църквата, до което новаторите от ХVІІ век така усилено се домогваха. Ако във вероучебен план то не изразява православното учение за спасението, то в духовен план автономното от Църквата творчество на художника, основано на неговата представа за духовен живот – т.е. на неговото въображение, може да бъде разрушително. По този повод епископ Игнатий (Брянчанинов) казва:” Силата на въображението е особено развита в страстните хора. В тях тя действа в съответствие със собственото им настроение и всичко свято променя страстно. В това могат да ни убедят картини, на които са изобразени свети лица и събития от знаменити, но страстни художници. Тези художници са се опитали да си въобразят и да изобразят светостта и добродетелта във всичките им видове. Но проникнати от греха, те изобразяват греха и единствено греха изтънченото сладострастие се излъчва от образа, който гениалният художник е искал да изобрази непонятната му божествена любов и непорочност. От творбите на такива художници се възхищават страстните наблюдатели; но за хората, помазани от духа на Евангелието, тези гениални творби предизвикват тъга и отвращение, бидейки белязани от богохулство и сквернотата на греха.”
Въпросът тук не е само в личността на художника, а в това, че самото изкуство заимствано от римокатолицизма и чуждо на догматическите обосновки и духовния опит на Православието, прилага изразните си средства в област, където те са неприложими. ... Църква. Това изкуство, продукт на разцърковената култура, не само не може да бъде оправдано от седмия вселенски събор, но въобще отпада от рамките на неговите определения; така предлагано под названието „духовно мляко”, то не може да се узакони съборно в Църквата наравно с иконата!


По-нататък се защитава канона, но това, което ме изненада, е че се допуска изобщо изобразяване на святост. И да ви попитам - наистина ли изкуството, което е вдъхновено от католическата църква, предизвиква у вас тъга и отвращение? Или смятате ли, че би трябвало, ако бяхте "помазани от духа на евангелието"?



Тема :)нови [re: Kaлoмaин]  
Автор glishevМодератор (Недообразован)
Публикувано27.07.09 18:44



Скоро с Абсента се джафкахме конкретно по повод "Екстаза на света Тереза". За мен точно това произведение на католическото изкуство е някак неподходящо от религиозна гледна точка (и малко кичозно), но буди по-скоро смях отколкото възмущение. Прекален светец поне Глишеву не е драг. Така че нямам проблем с по-голямата част от доброто, да кажем, ренсансово изкуство. Човек спокойно може да е католик, художник и италианец и да създаде прекрасни и затрогващи религиозни изобржения, а може и да е православен, иконописец и българин и пак да прави цапаници, които да не са икони, да не са картини и да не са нищо. Може и обратното, то се знае. Изкуството за мен е нещо само по себе си. Естествено, че то говори повече за ума на художника отколкото за темата си, но ако този художник е наблюдателен, проницателен и чувствителен, ще успее да създаде убедително произведение дори на религиозна тема, ако ще да е пълно животно в частния си живот. Десетте таланта са си десет таланта и човек си ги има доживот, стига усърдно да практикува в областта, в която са му дарени.
Така че епископ Игнатий, струва ми се, е проявил малко или повече тесногръдие.

И благодаря за темата!

Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...


Тема Re: :)нови [re: glishev]  
Автор isihia (пристрастен)
Публикувано27.07.09 20:07



въпрос на духовен опит. Иконата е материален израз на мистическото общение с Бога. Иначе казано: Каквато ни е молитвата, такава ни е иконата. Иконописта е и дар от свише. Както всяко църковно изкуство.



Тема Re: Как се изобразява светостта?нови [re: Kaлoмaин]  
Автор chimpanzee_monkey (pan paniscus)
Публикувано27.07.09 22:28





Просто нЕАм думи за коментар..................

Заради подобни фантасмагории и закостенялост един от най талантливите ни иконописци, основател на Банската школа - Тома Вишанов - е пренебрегван от клира през почти целият си живот. Рисувал е единствено в района на Банско и
едва в края на живота си, поради приятелски връзки с протоигуменът на Рилският манастир - Теодосий му е възложено да стенописва църквата при постницата Св. Лука там.

Интересно защо, но Сръбската православна църква не го счита за "неканоничен" и му възлага иконостасите на няколко църкви, както и в
православни църкви в Унгария





Тема Re: :)нови [re: isihia]  
Автор glishevМодератор (Недообразован)
Публикувано28.07.09 00:31



Не ме разбирай погрешно. Иконата си е икона и аз като средностатистически православен съм убеден иконопочитател.
Но от друга страна като средностатистически цивилизован европеец съм против диаболизирането на католическото изкуство. Някои произведения като прочутия "Екстаз на света Тереза" ми се виждат нелепи, но не бих търсил под вола теле или под скулптора - демони. Други като разтърсващата "Пиета" на Микеланджело смятам почти за икони.

Ще ми дойде акълът, ама дали ще съм жив тогава...


Тема Re: :)нови [re: isihia]  
Автор spanishcaravan (i know you can)
Публикувано28.07.09 01:07



Каквато ни е молитвата, такава ни е иконата.


Съвсем правилно. Гнусни икони -> от гнусни молитви -> от онези които отклоняват ухото си да не слушат Закона (виж Пр.28:9)

примерчета за "гнусни икони"



Така де, Бог Отец е неизобразим.



Тема Re: Как се изобразява светостта?нови [re: chimpanzee_monkey]  
Автор spanishcaravan (i know you can)
Публикувано28.07.09 01:10



Я как скачаш срещу Успенски!?



Като гледам и Вишанов е се е опитвал кощунствено да изобрази Бог Отец. Но какво да се прави, така е била модата.



Тема Re: Как се изобразява светостта?нови [re: Kaлoмaин]  
Автор Thorin (непознат )
Публикувано28.07.09 01:50



Мнозинството от хората смятат, че Ренесанса е нещо основополагащо в човешкото развитие. Защо? Защото така са учили в училище, така са казали по телевизията и прочие дивотии. Основополагащо, но за кого? Може би за малоумните западняци, на които се наложило да се запознаят с античните философи, посредством арабския език, понеже не владеели гръцки. Не и за нас. Може би за Микеланджело или Рафаел, които имали "незнайния" късмет да попаднат в римската канализация и катакомби и да видят образци на античното изкуство, щото са били кьорави за статуите на повърхността!?! Не и за нас. Когато на Запад е властвало мракобесието, тук на Изток хората са четели Аристотел, Демостен, Платон и прочие антични автори в оригинал. Пълна заблуда е това, което масата хора си мислят, че в православния свят не е съществувало "живо" изкуство /говоря за всичко - литература, изобразително изкуство, архитектура, музика и др./ Просто тук при нас е съществувало строго разделение между светско и духовно. Не можеш да рисуваш голи натуралистични фигури /дори да си измисляш мускули като Микеланджело/ в Църквата. Иконописта според православния канон трябва да се стреми да изобрази духовното, Божието, а не тленното и материалното. За това иконите и стенописите са били рисувани и продължават да се рисуват по този начин. Не, че майсторите не са могли да творят като Ренесансовите художници и скулптори, могли са, но не са си позволявали или не са им позволявали. Имало е поле за действие и на светското поприще - портрети, ловни сцени, батални сцени др. За съжаление турците, бидейки мюсюлмани и убедени "иконоборци", унищожили всички светски изображения в православния свят. Запазили се само иконите и стенописите в оцелелите църкви манастири.
В този смисъл епископ Игнатий е безкрайно прав:
” Силата на въображението е особено развита в страстните хора. В тях тя действа в съответствие със собственото им настроение и всичко свято променя страстно. В това могат да ни убедят картини, на които са изобразени свети лица и събития от знаменити, но страстни художници. Тези художници са се опитали да си въобразят и да изобразят светостта и добродетелта във всичките им видове. Но проникнати от греха, те изобразяват греха и единствено греха изтънченото сладострастие се излъчва от образа, който гениалният художник е искал да изобрази непонятната му божествена любов и непорочност. От творбите на такива художници се възхищават страстните наблюдатели; но за хората, помазани от духа на Евангелието, тези гениални творби предизвикват тъга и отвращение, бидейки белязани от богохулство и сквернотата на греха.”

А мисля, че и в тази тема Догматът за Иконопочитанието ще ви послужи за ориентиране:

Пазим без нововъведения всички с писание или без писание установени за нас църковни предания, едно от които е за иконописта.

То е съгласно с проповедта на евангелската история и служи за уверение в истинското, а не въображаемо въплъщение на Бога Слово и за други подобни ползи.

Защото, когато едни неща се показват чрез други, те несъмнено се уясняват едно чрез друго.

Това е така, ние, ходейки като по царски път и следвайки от Бога внушеното учение на светите наши отци и преданието на Вселенската църква (пък знаем, че тя е на Духа Свети, Който пребъдва в нея), с пълна достоверност и грижливо изследване определяме:

честните и свети икони, нарисувани с шарки и направени от дребни камъчета и от друго годно за такава работа вещество, да се поставят тъй, както изображението на честния и животворящ Кръст, в светите Божии църкви, върху свещени съсъди и одежди, на стени и на дъски, в къщи и по пътища, - както иконите на Господа, Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, и на непорочната Владичица наша света Богородица, така също и на всички свети и преподобни мъже.

Защото, колкото по-често те биват гледани изобразени на иконите, толкова повече онези, които ги гледат, биват подтиквани да си спомнят и да обичат първообразите, да ги почитат с целуване и почтително поклонение, - не с истинкото богопоклонение, което, според нашата вяра, подобава само на божественото естество, но почитане като онова, с което се отдава чест на изображението на честния и животворящ Кръст, на светото Евангелие и на други светини чрез кадене тамян и поставяне свещи, - какъвто благочестив обичай имало и у древните.

Защото честта, отдавана на образа, минава върху първообраза, и който се покланя на иконата, покланя се на съществото на изобразения на нея.

Така се потвърждава учението на светите наши отци, сиреч преданието на Вселенската Църква, която открай до край земя е приела Евангелието.


Със здраве





Тема Re: spanishcaravanнови [re: spanishcaravan]  
Автор chimpanzee_monkey (pan paniscus)
Публикувано28.07.09 02:02



Като гледам и Вишанов е се е опитвал кощунствено да изобрази Бог Отец. Но какво да се прави, така е била модата.



Тома Вишанов е бил художник а не поп.
Поповете са измислили как да се рисува новозаветната троица.
И Захари Зограф я е рисувал, и баща му и той, ама никой не ги е
обявил за неканонични - явно защото не са учили във Виена.



Тема Re: Как се изобразява светостта?нови [re: Thorin]  
Автор spanishcaravan (i know you can)
Публикувано28.07.09 02:07



За съжаление турците, бидейки мюсюлмани и убедени "иконоборци", унищожили всички светски изображения в православния свят


Хубава работа! Това как го измъдри? Може би щото в училище така си учил за мюслиманите?



Те ти малко турецко-муслиманско-иконоборски изображения



Ето ти и малко пред-батални сцени от светския живот (сценка предшестваща битката при Мохач)



Ето ти и батална сценка от Виена



Нали се сещаш какво искам да ти кажа?
Наизуст говориш, брат.




Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.