Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 02:08 24.06.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови  
Автор spanishcaravan (i know you can)
Публикувано30.06.07 17:05



Какво представлява добросамарянството?
Автор презвитер Стефан Стефанов
неделя, 11 юни 2006, 09:57

Здравейте, искам да попитам какво означава добросамарянство? Прочетох го в тази статия (седмия абзац отдолу-нагоре). Някакво отклонение от православната вяра ли е? Ако можете да ми обясните какво представлява. Благодаря.

презвитер Стефан Стефанов: Здравейте,

В цитираната статия добросамарянството е наредено до Щайнер, Рьорих, масонството и теософията не съвсем на място. То е доста различно от всички други изброени учения. Не бих казал, че към него се стремят интелектуалците. Негови последователи са предимно ниско образовани и простодушни християни. Има ги почти във всички храмове в нашата страна. Отношението на църковните власти към добросамарянството е различно – от остро осъждане и отхвърляне до негласно приемане.

Обществото “Добрия самарянин” е образувано на 20. 12. 1925 г. от група отцепници от Православното свято общество за духовна обнова на българския народ, което пък е създадено четири години преди това. Различие в учението на двете общества почти няма. Разделянето им настъпва след несъгласие на група членове от ръководството с председателя им Христо Устабашиев. Основното и при двете общества е, че се ръководят изключително от пророчества, давани на техни избрани членове. За всяко свое решение и действие търсят (и получават) Божие откровение. Тъкмо заради пророчиците настъпва и разривът между тях.

За главна пророчица, на която Бог открива волята Си, е считана Бона Велинова от с. Григорево, Софийско. Но по-късно Устабашиев започва да пренебрегва нейните откровения и да дава преднина на Станка Каменова от с. Брусарци, Ломско. Двете започват да се обвиняват взаимно като измамници и оръдия на сатаната.

Основната цел, която си поставят учредителите на Светийското общество, както и по-късната му трансформация в Добросамарянското общество е “да бъдат обезвредени сектите, които като молци разяждат духовното ни и политическо единство”. В едно свое видение Бона Велинова казва: “Поведете упорита борба със сектите, дъновистите и безверниците, защото те вече дълбоко са забили жилото си в народа”.

Проповедниците на Светийското и на Добросамарянското общество работят с похвална ревност. Неуморно обикалят градове и села и привличат последователи. Основна теза в техните проповеди е, че българският народ е Богоизбраният народ на мястото на стария Израил. Основната идея в добросамарянската вяра е скорошното настъпване на хилядогодишното Светийско царство. Царят на българите и неговите наследници щели да бъдат царе на Светийското хилядогодишно царство.

Тъкмо в хилиастичните вярвания на Обществото е основното противоречие с православното учение. По тази причина Св. Синод на Българската православна църква отказва да им даде благословението си и да регистрира Устава и Правилника им, въпреки многобройните опити за това. През 1936 г. Св. Синод дори ги определя като извънцърковна, неправославна секта. На много места добросамаряните влизат в конфликт с местните свещеници. През 1935 г. се появява нова пророчица – Мария Люлюшкина, която внася смут като напада Бона Велинова и я обвинява, че е врачка, която взема много пари от хората и така си направила двуетажна къща. Действително в дейността на Бона Велинова се посочват много конкретни факти за суеверия. На една жена мъжът й бил в Америка и 12 години не се обаждал. Бона Велинова й казала, че Бог й открил да постави негова риза на чекръка и да го завърти обратно, за да се върне. На друга жена, която страдала от ишиас, препоръчала да кисне 40 дена зелен гущер в зехтин и да се маже. Разбира се “божественият” илач не помогнал.

През първите години обществата публикуват много печатни издания. Проповедите се поместват в периодичното издание “Проповедническа обиколка”. Светийското общество издава “Гласът на Ангелската тръба”. Официален орган на добросамарянското общество е в. “Утеха”. Името му подсказва претенцията, че чрез него говори Светият Дух Утешител (Иоан. 14:16,26; 15:26; 16:7).
Формалистичното отношение на добросамаряните към вярата се проявява в болната мистика и духовната прелест, в която те изпадат. Това става причина те да имат извънредно строги критерии за праведност и благочестие, което изключително много ги доближава до една ерес от епохата на ранното християнство (ок. 150 г.) – монтанизма. Като монтанистите те разчитат извънредно много на пророчески откровения, налагат си допълнителни строги пости и това поставят като основно мерило за праведност. Породена от добросамарянството е и антицърковната практика, господстваща днес в нашата Църква, изискваща задължителен пост и изповед преди всяко причастяване. Вследствие на това за добросамаряните средството (поста) става цел, а редовното причастяване е забравено.

Тъкмо тази прилика с монтанизма като че ли е причина за някои крайни позиции в осъждането на добросамарянството. В годините на ранната Църква такава позиция е оправдана, защото ересите тогава са били много и всички са претендирали, че именно те са истинското православие. При добросамаряните има стремеж да бъдат в Православната църква и в критиките си към нейни клирици те са добронамерени.

Мисля, че нашето отношение към тях трябва да бъде братско, като им посочваме, че техните прекалени увлечения по откровения, хилиазма, формализма в богослужението – петохлебия, маслосвети и водосвети – са отклонения от православната вяра и практика. Най-вече не бива да допускаме да налагат своето неправославно разбиране за задължителен пост и изповед преди приемане на св. Причастие.

През 30-те години, когато обществото придобива популярност и увеличава числото на своите последователи, се установяват тесни връзки на взаимодействие с представителите на нестинарската общност. Играта в огъня се възприема като “откровение свише”. Работи се за масовизирането на това “Божие благоволение”. Огнеходството и нестинарските танци се насърчават от “Добрия самарянин”. Ръководителите и членовете на обществото се ангажират да пропагандират отделни нестинарски вярвания и да осигуряват масова публика за нестинарските танци. Между двете общности възниква интересна и сравнително устойчива симбиоза, която в общи линии съществува и до днес.

През последните години добросамаряните не са така обособени, както са били в началото. Но за сметка на това се наблюдава едно друго тревожно явление с добросамарянски генезис – въздигането в култ на Кръстова гора и множеството неправославни вярвания и практики, произлизащи оттам. Това датира от 1933 г., когато по внушение свише “ясновидецът” Йорданчо Стойчев изрекъл “пророческите” слова, че “на това свято място ще стават големи работи”. За жалост хилядите посетители на Кръстова гора не укрепват в православната вяра, а очакват чудодейни изцеления и видения и всякакви свръхестествени феномени. Прегръщат дървета, промушват се между клоните им, събират камъчета по земята, допират си дланите на определени места, за да черпят “божествена” енергия и пр. суеверия. Основни рекламни агенти на Кръстова гора са екстрасенсите и врачките. Именно тук трябва днес категорично да се произнесе висшият клир на нашата Църква, но за съжаление, зает с други дела, не го прави достатъчно ясно.

Тъй като написаното далеч не е изчерпателно, препоръчвам Ви новото издание (2003 г.) на книжката на архимандрит (по късно епископ) Партений “Добросамарянството без маска”.

Презвитер Стефан





Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: spanishcaravan]  
Автор ogrizko (маскиран)
Публикувано01.07.07 21:39



Породена от добросамарянството е и антицърковната практика, господстваща днес в нашата Църква, изискваща задължителен пост и изповед преди всяко причастяване. Вследствие на това за добросамаряните средството (поста) става цел, а редовното причастяване е забравено"

"техните прекалени увлечения по откровения, хилиазма, формализма в богослужението – петохлебия, маслосвети и водосвети – са отклонения от православната вяра и практика. Най-вече не бива да допускаме да налагат своето неправославно разбиране за задължителен пост и изповед преди приемане на св. Причастие"

...мдааа, поредния "гений" на православието. Малко доста си е стряскащо това дето казва, но има ли смисъл изобщо да се коментира?! Просто, ако православните знаеха колко е грешно да се пости и да се ходи на изповед.. щото току-виж вземе сатаната да бъде открито изобличен в тях... ако православните знаеха колко е грешно да се извършва тайнството покаяние и изповед.. съм сигурен, че никога нямаше да го извършват :) То затова е определено така като тайнство - щото е напълно излишно и няма смисъл да се прави... особено пък преди Причастие! Нека сме колкото се може по-неочистени като се причастяваме, за да може колкото се може повече тялото и кръвта на Христос да ни изгорят и да ни осъдят, че се причастяваме недостойно.. щото някъде си пишеше, че трябва да изпитваме себе си преди Причастие.. но това е казано абсолютно случайно от апостола, който е прихванал от появилото се още от него време добросамарянство! Дам. А пък неща като водосвет, маслосвет, петохлебия са абсолютно излишни, щото само натоварват излишно презвитера и не може човека да иде да си пийне кафето.. и освен това почти нищо не се получава от свещеника, имам предвид като материални средства. Напълно излишни са тези неща.. въпреки че със светена вода и чудеса стават като има човек малко по-силна вяра.. но това може би също е от лукавия, за да ни заблуди, че има някаква полза от тези неща... абеее, много зле! Добре, че не живеем в последните времена на тотално отстъпление и на осветсковяване на Църквата, това ме успокоява.. ;)

Това съм аз.. огризко!



Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: ogrizko]  
Автор Tимoтeй (монах в света)
Публикувано05.07.07 15:31



Чест и почитание, както казваше Здравко Андонов по радио Хоризонт!

НО не си разбрал ПРАВИЛНО думите на свещеника. Той каза ПРЕКАЛЕНО УВЛЕЧЕНИЕ по маслосвет и петохлебие и др. А не каза нищо лошо за нормалните маслосвет и петохлебие. Хората вярват на външните неща - клонки върбови, светена вода и др. Защото са по-лесни и даже МНОГО по-лесни за изпълнение, но не знаят, че не бива да се надяват на тях за спасение!

Добросамарянците запълват една празнота, както днес протестантите и йеховистите запълват неактивността на Православието. Но с техните лъжепророчици те хитро изкривяват църковността и карат хората да се надяват на требите и светената вода, както днес се надяват на камъче с кръст от Кръстова гора, а не се смиряват да обичат своите врагове и да дават едната риза на ближния си. Това вече за тях и за нас е прекалено ТРУДНО. Разбираш ли лукавостта?

Сега за поста преди причастие. Това е още по-голяма ЛУКАВОСТ и хитрост на сатана! За демоните най-страшното нещо е причастието. Как да спрат хората да го вземат? Като им внушат, че са недостойни за него... и като измислят някакъв СПЕЦИАЛЕН пост и то строг, преди причастието, който пост НИКОГА не го е имало в Църквата!! И то не един ден, а три, дори 5 дни или цяла седмица! Това е ИЗМАМА. И в резултат на тая измама сега в неделя НИКОЙ не взема причастие! Само свещеника, а нима той е по-достоен от нас, пасомите?

Разбери ме правилно. 19 века не е имало специален пост преди причастие. Пост има и той е сряда и петък и четири големи поста и всеки пости както изповедникът му разреши. Ако е болен ще пости слабо или никак! И пак ще си взема причастие! И то ВСЯКА СЕДМИЦА!!! Елате ВСИЧКИ – казва свещеника на литургията. Как мислиш, нима литургията е ГРЕШНО съставена?!

За малки Църкви дори и изповедта не е задължителна, защото свещеникът познава отлично пасомите и те много пъти са се изповядали и той знае и кътните им зъби. А самото причастие, както казва Словото е ЗА ПРОШКА НА ГРЕХОВЕТЕ! И, разбира се, за спасение.

Сега те моля дя ме извиниш, че аз, стария грешник, се опитвам да те поправям, но бях длъжен, заради всички други православни и неправославни, четящи тук.



Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: spanishcaravan]  
Автор famulus (щастливец)
Публикувано05.07.07 16:28





Породено от добросамарянството било изискването за изповед и пост преди причастие...

Интересно откритие на о. Стефан.

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица

Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: Tимoтeй]  
Автор Kaпитaн_Джak_Cпapoy (новак)
Публикувано05.07.07 17:31



Според мен, изразявам само личното си мнение, маслосветите, петохлебията и т.н. ритуали са измислени от православната църква да да си намира поводи да събира пари от хората. Дяволите биха били доста смешни и безобидни създания, ако това от което много ги е страх са причастията и мрънканията на попа. Виждал съм т.нар. причастие - 100 бабички се нареждат на опашка пред попа и той с една лъжичка им дава хляб накиснат в евтино вино. Всички бабички облизват една след друга лъжичката, да му се повдигне на човек. Много е гнусно. Поне да го бяха направили като при католиците, където е далеч по хигиенично.



Тема Кое е новото? [re: spanishcaravan]  
Автор krustan (минаващ)
Публикувано05.07.07 19:40



Не съм бил през 1007 година да видя как патриарх Дамян причастява охридчани, но който през 2007 мисли да си похапва сладолед, зяпайки мадамите на Дианабад в събота следобед, а на другия ден да приеме ей-така Тайните, много се лъже.

На Св.Гора и в Русия постят и се изповядват преди Св.Причастие. Това е достатъчно да си направим изводите ние какво трябва да правим. А отец Стефан ще си събере последователи - любители на принципа "що да се мия, като пак ще се оакам".

Редактирано от krustan на 05.07.07 19:41.



Тема Re: Кое е новото?нови [re: krustan]  
Автор famulus (щастливец)
Публикувано05.07.07 20:57




Добре рече!
Всъщност на Православие Ру има едно мнение от руски духовник, че който се причащава всяка седмица и пости всички църковни пости, стига му един ден пост съботата, т.е те му се събрат петък и събота

Не предавай на зверове душата на Твоята гургулица

Тема Re: Кое е новото?нови [re: famulus]  
Автор Tимoтeй (монах в света)
Публикувано05.07.07 22:50



Като видях какви неща е написал свети Никодим Светогорец преди 1000 години, чудно ми стана какво ние се напъваме да измислим по-умно от него.

Също и прекрасната книга на Архимандрит Даниил Аеракис "Кога и как да се причастяваш". По Правило 9 на Апостолите който не остава за причастие на литургията се отлъчва от църковно общение. Трябва да представи много сериозна причина за това, че не може да вземе причастие /насъщния хляб/.

Няма специален пост преди причастие. 200 дни годишно пост стигат.



Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: Kaпитaн_Джak_Cпapoy]  
Автор Tимoтeй (монах в света)
Публикувано05.07.07 23:07



Никой не се е разболял, защото е взел дойстойно причастие, а мнозина се разболяват защото се гнусят от Тялото и Кръвта Христови. Светият Дух изгаря микробите и бацилите и лъжичката остава чиста и пълна с чистота и божествена сила.

Чети и се учи!

Редактирано от Tимoтeй на 05.07.07 23:08.



Тема Re: За "Добрия самарянин" - една позабравена сектанови [re: Tимoтeй]  
Автор ogrizko (маскиран)
Публикувано06.07.07 09:16



Първо послание на свети апостол Павел до Коринтяни, 11 глава:
..........................................................................................................
27 Затова, който яде тоя хляб или пие чашата Господня недостойно, виновен ще бъде спрямо тялото и кръвта Господня.
28 Но нека човек да изпитва себе си, и тогава да яде от хляба и да пие от чашата.
29 Защото, който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне.
30 Затова между вас има много немощни и болни, а и умират доста.
31 Защото, ако бихме изпитвали сами себе си, нямаше да бъдем съдени;
32 а бидейки така съдени, от Господа се наказваме, за да не бъдем осъдени заедно със света.

Ти как ги тълкуваш тия стихове? :/

Това съм аз.. огризко!




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.