|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема
|
Юлиански и Грегориански календар
|
|
Автор |
balgarin (умерено лош) |
Публикувано | 01.12.06 06:25 |
|
Здравейте!
Може ли да ми дадете малко повече информация?
Какъв календар са използвали българите преди 150 години?Кога се променя?Защо?Кой от двата календара е по-точен?Защо календара,който използваме ние,гърците и западния свят е анатемосан от руснаците?
Много ще съм Ви благодарен.
Поздрав!
| |
|
С "малко информация" не може...
Въпросът е многократно обсъждан и тук и в други клубове. Често емоциите на светогледната точка замъгляват астрономичната. Ето отговорите на малките ти въпроси, пък ако тръгне дискусията - пак ще си пишем.
Какъв календар са използвали българите преди 150 години? - Юлиянски
Кога се променя? - в България на 1 март 1916 г., който се превръща в 13 март.
Защо?Кой от двата календара е по-точен? - от астрономическа гледна точка грегориянският календар. Отчита натрупаната разлика от прецесията.
Защо календара,който използваме ние,гърците и западния свят е анатемосан от руснаците?. - От 16 автокефални православни църкви само три са старокалендарни в т.ч. и Руската (и Московската патриаршия и "Карловацката" църква)
| |
|
Човекът май питаше за старобългарския календар и неговото отражение върху християнския такъв. Или аз поне така го разбрах.
Good is a point of view.And the Jedi point of view is not the only valid one.
| |
|
Разбира се, тука се оформя дискусия
Кога е променен календарът - ако е въпросът за гражданския, то наистина гражданските власти приемат григорианския календар през 1916. Струва ми се, обаче, "българин" пита за промяната на църковния календар - която в България става едва 1969 г.
Кой е по-точен - от астрономическа гледна точка григорианският, но от църковна - юлианският ЦЪРКОВЕН, като по-добро съчетание на слънчевия и лунен цикли
Защо е "анатемосан от руснаците"? - Брате "българин", не от руснаците, а от три поместни събора на Източноправославната църква е анатемосан григорианският календар, приет от папа Григорий през 16-ти век като НЕПРИГОДЕН ЗА ЦЪРКОВНАТА УПОТРЕБА. Една през 1923 г Цариградската патриаршия приема "поправен юлиански календар" в който едни празници са по православния календар, а други - по католическия, с цел - да могат православни и католици да празнуват съвместно и накрая да се обединят. Тези дни отново чухме тия желания открито и ясно изразени. Впоследствие източните патриаршии, намиращи се под гръцко влияние по това време - Александрия, Антиохия, самата Еладска Църква, приемат тоя "нов календар". Приема го и Румънската църква 1935 в замяна на получаването на патриаршия.. Докато Руска, Сръбска, Иерусалимска църкви, Атон, си остават старокалендарни - верни на 18 вековна традиция.
| |
|
Да, обаче има една подробност. Някои в България не се съгласили да служат по григорианския календар... И, си карат по стария - юлианския. Би трябвало именно те да са истинските "православни"!
| |
Тема
|
Re: Юлиански и Грегориански календар
[re: Sargon lll]
|
|
Автор |
paulus (непознат
) |
Публикувано | 02.12.06 08:57 |
|
Po dobre da ne zanemarqvame duhovniq jivot dokato tursim koi e istinski pravoslaven
i koi ne.Редактирано от paulus на 02.12.06 09:12.
| |
Тема
|
Re: Юлиански и Грегориански календар
[re: balgarin]
|
|
Автор |
balgarin (умерено лош) |
Публикувано | 02.12.06 16:03 |
|
Много благодаря на всички отзовали се!
Обаче понеже съм невеж на тази тема въпросите продължават да изскачат един след друг.
Каква е причината да се промени календара през 1916г?Политическа ли е или църквата решава самостоятелно?И каква е причината да се промени по-късно отново?По каква причина празника на Славянската Писменост продължава да се празнива на 24 май,а не на 11 май?
| |
Тема
|
Re: Юлиански и Грегориански календар
[re: balgarin]
|
|
Автор |
фaмyлyc (щастливец) |
Публикувано | 02.12.06 18:30 |
|
През 1916 г, брате, в България е приет григорианския календар за светска употреба от държавата. Дотогава и в държавата е била тая разлика - докато в Италия е 25 декември, тука е 12-ти декември да речем. По него време БПЦ не е приела новия календар, и дума не е ставало за подобно нещо. Държавата, естествено, си приема григорианския календар по политичеслки причини.
Та - 1916 държавата си приема нов стил, а църквата си продължава да си празнува както си го е правила, докато през 1969 и тя под външен натиск приема "новия стил", който абсолютно за нищо не й трябва.
| |
Тема
|
Re: Юлиански и Грегориански календар
[re: фaмyлyc]
|
|
Автор |
balgarin (умерено лош) |
Публикувано | 04.12.06 18:03 |
|
Поизясни ми се вече.
Мерси.
Българите бяха по-класният тим днес и заслужено победиха - Иван Милкович
| |
|
В отговор на:
По него време БПЦ не е приела новия календар, и дума не е ставало за подобно нещо.
А, така-а-а-а! Заблуда, некомпетентност или...
Кога се празнувала паметта на Св.Св. Кирил и Методий от българската църква, респективно Екзархията до март 1916 г.? 11 май.
А кога между 1916 г. и 1969 г. - 24 май
А след 1969 г. пак 11 май.
Искаш ли да продължа с другите неподвижни празници? Разгеле пред мен е църковния календар на Екзархията от 1942 г.
За пръв път ли чуваш, че от Средновековието в България Гергьов ден се е празнувал на 24 април. А между 1916 - 1969 г. на 6 май. Това пък е уникалният случай, при който Живков разпореди да си остане на 6 май и след 1969 г.
Виж кога се почита паметта на Св.Климент Охридски - 25 ноември, 8 декември и пак 25 ноември.
Вярно. Въпросът с РождествоХристово е по-сложен, но дайте след като се обединихме за еклезиастичната луна за меридиана на Йерусалим по отношение на Възкресния цикъл и подвижните празници да не се вманиачвате за ясни и прости неща.
Накрая. Опитът да се сложи знак за равенство между новостилието и "папизъм", "икуменизъм" е дълбоко погрешен, а лично за мен смешен и абсурден.
И най-накрая. Недей да твърдиш, че Юлианският календар осигурявал по-добро напасване на слънчевия и лунния цикли, че ще ти се смеят кокошките...
С искрено уважение!
| |
|
Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
|
|
|