Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:54 08.07.25 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
Тема Христос – деца – родителинови  
Автор SlNERGlA (+)
Публикувано25.09.06 11:51



С репликата си се обръщам към КоткаМарта като продължавам разговора ни от темата “Кръщение”. (Марта, моля за извинение за закъснението.)

С нея отварям и нова тема, тъй като ми се чини, че това което пиша конкретно към Марта, от друга страна може да бъде повод за общ разговор отворен и ЗА ВСИЧКИ, защото всички сме били деца ... а може би, преди да завършат дните ни (с Божия помощ) пак ще станем...?!


И нека всички се чувстват поканени за едно споделяне/мнение (дано не за скандално репликиране) на тази тема.

Здравейте драга Марта.

Радвам се че всичко така добре е минало по време на Кръщението, а колкото до дечицата, то те естествено си палавеят, но ако една добра ръка по честичко ги отвежда в храма, те постепенно почват да се държат почти както трябва (виждал съм го с много деца) които като че ли след време започват да усещат “нещо”, което изглежда че остава за цял живот...

Ще си позволя да споделя - не можете да си представите колко съм щастлив че като дете съм имал възможността да бъда в Църква – в Храма Христов (спомням си наред с други манастири и един мирно притихващ, огрян Божи ден, май беше в Троянския ли, кой ли) – че съм вкусил по неведом начин от онази тишина. Да, именно в тишината се стъписах – в нея ги няма вече онез странни дългобради и дългокоси чичовци в още по странни царски дрехи и шапки; пеещи и потракващи с техните интересни златни неща на синджирите дето димят, докато всички за разлика от мен ги гледат много сериозно и докато майка ми дето нещо там припява тихо, тайно ме щипе (както си знае, де) да не се въртя и да не правя “Пинокио и магарешки уши” на онова момиченце зеленеокото, дето е на чичо еди кой си детето и дето дано ме пуснат и днес с нея на реката - при поповите лъжички ...

… a сега както сме сами с мама, докато тя се кръсти запалваме и много свещички – за да зарадваме Христос, а и свещичките да зарадваме - че горят в къщата Му, нали те църквите са Му къщи в които ни е поканил при Него ... прекръствам се и аз разбира се но гледам да се смуша някак зад гърба й, та да не ми се кара пак, защото все обърквам посоките, оставяме ги свещичките и горе и на пясъка – (там мога и сам), тя ги занарежда тихо всичките роднини и тези дето съм ги виждал и тези дето знам само имената на снимките им, и говори и на Христос, а аз знам всичко за Него – че е Бог и че много ни обича, че на всички всичко Tой ни дава и се грижи за нас, и че като Него да не лъжа (и поне да си кажа ако съм бърникал пак в локвите), и как се бил родил и каква добра била майко Му и за звездата и овчарите знам, и че всичко това било много, много отдавна чак преди да се родя аз ... значи е много стар, сигурно и от дядо е по стар, ама не изглежда чак толкова, само дето е с брада ... и после мама говори и на Майка Му и най на края решава да ми даде една свещичка ей тъй на - за мен си - да си я подържа аз и после да Му я дам ... ама да не съм се бил запалил и себе си и църквата ... и нищо да не съм пипал, а само да съм гледал отдалеч, защото друг път нямало да ме оставя, ако и този път пак съм я бил изложил нещо “даже и в Църквата, и Боже т’ва дете, няма ли някой ден да миряса поне за малко и да т.н. ...” и за да не съм беснеел навън, пък и след като толкова съм я бил врънкал, само докато си поговорела там с онази си приятелка ... взима че ме оставя ама “само за малко сам, че ...”...

... Сам – ама с най хубавата свещичка – моята и както си я гледам изведнъж усещам че е тишина, че стъпките ми и гласа ми като кажа “ооо – о-о” имат ехо - като в Александър Невски, ама там все има някакви хора, а тук сега няма никой. Никой! И е полумрак, и сигурно трябва да е страшно всичко ... ама не е... и не знам защо ... всичко сега в мрака и както съм сам наистина е друго – и е ново и е много чудно, но нищо не е страшно тук, за разлика от куфара дето е над гардероба в София (ей, хубаво че не сме там) и дето през деня го знам, ама всяка нощ, щом загася лампата ми се облещва с ония ужасни, ужасни, железни, очи - ей такива, огромни и си става истинско чудовище, та побягвам втресен от страх докато то тича по петите ми онова и скачам на юруш в леглото - да се завия моментално презглава, че баща ми отдавна не ще да дойде да ме пази от куфара, защото съм бил вече мъж...и аз разбира се че съм си мъж през деня, я, ама под юргана докато заспя все се питам дали и през нощта е толкоз важно да съм мъж...

... а сега държа в ръка моята запалена свещичка ... а с другата бааавно обикалям с длан светлото клъбце на топлинката й, но отгоре не може, че пари ... докато восъка се топи от радост, та чак плаче и като станат сълзите му големи, и съвсем прозрачни, точно когато са най хубави и блеснат, изведнъж побягват надолу и една парва пръстчето ми, а аз бързам да го лапна защото боли ... смуча восъка и забравям пръстчето в устата си ... и хванал съм бързо свещичката с другата ръка, държа я пак внимателно и я гледам, и спирам да дишам за да стане пламъка и дълъг, тънък и такъв хубав, като онези там дето сме ги оставили на свещника и в пясъка и дето са по кандилата и си светят и не трепват а са се опнали едни такива гладки, спокойни и много красиви - право нагоре и само връхчето им потръпва като опашчици на някакви златни греещи рибки - застанали ей тъй надолу с главата сякаш пазят равновесие, ама аз ги разбрах, че за да радват Христос в къщата Му, всяка от тях се държи за фитила и плува, но само така изглежда че стоят на едно място, защото то в къщата на Христос и реката Му сигурно тече нагоре ... а и май че затова не ме е страх, защото нищо че си е тъмно тук ама не е празно, а си тече ... че то иначе когато е тъмно - от онова празното нали всичко може да ти скочи ...

... а тези пък резбите от тъмното дърво, дето иначе нашите не ми дават въобще да ги пипна и дето татко си говореше там с някой, какви стари били и що били, и дето през деня въобще не ги разбирам какво има там, а сега като се доближавам и като вдигам свещичката ги виждам съвсем ясно - и ей ги на - и птиците, и листата, и животните и всичко има, и не мога да не ги пипна де, и ето движа си лееекичко ръката по тях – и като че ли аз ги галя ама и те мен, и потрепват заедно със свещичката, и бързаме докато няма някой да ни види какво правим, а те са хем живи, хем са и хладни и меки, хем са някакви топли ... чудни са те и ме знаят вече - сигурно защото са стари и само дето не ме лизват като онова старото куче дето е като мечка отвън - дето всякакви сандвичи яде... Знаят ме вече като и свещичките ...и иконите, а тях едва, едва ги виждам, ама е ясно че са хора – мълчат си и си стоят и ме гледат, а някои от тях като ме гледат въздъхват, и кандилцето им потрепва и после пак и те спират да дишат както аз пред моята свещичка и само се гледаме и внимаваме да не въздъхнем и да не си развалим пламъчетата. Тях иконите не мога да ги пипам - много са тихи и ме е страх да не ги накарам да въздъхнат и да уплашим рибките им ...

И всички си държим свещичите и кандилцата и внимаваме за пламъчетата – и аз, и резбата, и иконите, и пясъка и кръстовете и много бавно и много тихо, тихо ходим, и си обикаляме около Христос, а Той само си стои на едно място и си ни гледа защото ни обича и затова ни е поканил всички тук в къщата Му, докато ние тихо се поклащаме всички в такта в който и аз с другите едва, едва си мърдам главата - ха на ляво, ха на дясно – като и небето така ми е правило, а за него татко каза че всичкото се въртяло заедно с млечния му път – сигурно както и ние сега се въртим като небе, само че това е тука живо и е близо и звездичките на Христос тук са големи и са живи и даже могат и да те опарят ако ги закачаш – ама те всички тези тук, те сигурно винаги така тихо си се въртят около Него като ги оставят сами, но аз пък сега ходя по тихо и от всичките ... за да не им плаша пламъчетата, че рибките от всичко бягат, а татко каза че те сигурно в реката когато така се закротят в течението като тези, сигурно спят и не трябва да ги будим че ще се скрият ... та и сега тук заедно с иконите внимаваме де и ги пазим... а и хем да не вземе да каже мама после че пак съм я бил изложил, като влезне да ме извика ... ама дано да се позабави ...
..............................................

Та такива ми ти детски работи, дето си ги спомням, мила Марта ... детски, ама много важни. А от друга страна, ясно че те дечицата кат’ се развилнеят могат да бъдат и малки чудовищенца, но това няма никакво значение. Та мисълта ми беше, че ако някой води малките в дома Христов, както Той ги е пожелал, то не лишава тъй милото си детенце от онези сюблимни минути в които то може да изживее “нещото”, ако има необходимия достъп до атмосферата в храма, със свещичката, която някога по странен начин (неведоми са пътищата Му), ще помогне (дай Боже) всичко преживяно и разпиляно да се върже в едно осмислено цяло – живот човешки, намерил себе си в своята Алфа и Омега.

А, разбира се че сега едва ли даже на мама окото ще улови съкровеният момент, в който малката душица е вкусила Любящият, и естествено че то (палавничето) самото няма да си дава сметка за това че ”нещото” му се е случило и колко значимо е то, но някой ден, може би след множество житейски и духовни странствания в посоки най различни, душата му водена от някакъв много тих и много непривичен деликатен глас който, бидейки толкова различен от децибелите на житейската и информационна канонада, е едно едва доловимо но постоянно нашепващо проблясване на нещо изоставено, недовидяно или забравено някъде из дълбините, но много свидно ... което тя (душата) цялата незнайно как разбира че се отнася само и най лично за нея ... и че не може да му измени, защото все повече усеща че това е именно гласа на единственото й съкровение, на най дълбоката й лична Истина, която тя не може да не последва ... та след всичките онези рани, падания и ставания, след цялата онази гладна попиляна разпокъсаност, която тя я е приемала като задължителната горчивина на хладния метален вкус на житието ... да, след всичко това, тя в един момент като по чудо да се отзове най подир уталожена, успокоена в грижовния блажен мир на онова гнездо което винаги е било само нейно - приготвено й от Него – да съзнае че се е завърнала У ДОМА – пред иконата, за да погали топлото клъбце на светещата “рибка” на Христос – в храма Му... а още по нататък - след много, много години, един ден когато майката може даже да на не е вече с дъщеря си, то все пак ще се отзове / ще се отзовете заедно - и двете пред Любящият... и тогава, в Неговата Любов, Прошка и Топлота Вие (независимо от всички перипетии през които неминуемо отношенията Ви ще са минали), ще сте две души - сестри пред/в Христа – едната осветила майчинството си, изпълнила и светия си духовен дълг, застанала редом и ведно с другата, която е осветила дъщерството си с това че в някакъв момент е приела и осмислила онова което непонятно точно кога и как е била вкусила – познала така, че на старини молейки се Богу, разкайвайки се в есента на дните си, да моли и за себе си и за майка си - за Вас, за ръката която някога е въвела душицата й детска у Дома й, където Друг я е прегърнал и РОДИЛ ЗА-ВИНАГИ...ЗАЕДНО С ВАС ... ЗАЕДНО С ВСИЧКИ НЕГОВИ !


Желая Ви всичко най добро, драга Марта.
Дано Бог е с Вас и с близките Ви, и Вие да сте с Него - в синегия ЗА-ВИНАГИ



^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

P.S. 1
И само още ...

...А докато човек няма силата да съзре транспарентноста на греха, включително и този на влезлите в Църквата; докато зад греха не усети Любящият държащ с милостивата Си истинна ръка целия този грешен свят, то до тогава той няма да си позволи истински да вкуси от неспирния поток на Живата Му Вода (Христова); до тогава ще вижда в Църквата само една ненужна ретроградна институция, сумираща в себе си безбройните грехове на всички прекрачващи прага й и няма да може да разбере защо тя е назована “Войнстваща Църква” (бореща се със злото - първо в себе си и после в света), а заедно с това съвсем правдиво бива славена като и Свято Тяло Христово, чиято глава е Той в най прекия смисъл на думата, защото ТОЙ ЗА ВСИЧКИ НАС ОСВЕЩАВА НАЙ РЕАЛНО ЧАШАТА – всяко тайнство – крачка по пътя на обожването (теозиса) - даже и за нас много-грешните, но все пак вярващи, все пак стараещи се в делата си, все пак молещи се и пристъпващи с разкаяние към Чашата Му...

И в този контекст, какво е Църквата, ако не и възможността да позволим да бъдем доведени, и да доведем и другите до “Живата Вода” на Чашата на Любящия, в чиято Живителна Светлина даром да бъдем осветени не символично, а най реално/живо във взаимната ни Любов с Христа и с най близките ни ... (това не са метафори)
... а тогава бихме ли могли наистина с чисто сърце да решим пред съвестта си и пред Христа, че имаме някакво елитарно право, че трябва и че можем да задържим полученото само за себе си, за самотата си и да не споделим Дара Му с всички – както Той желае това и както сам Той го споделя ... т.е. не трябва ли именно заради Него да се опитаме да намерим в себе си частици от Неговата топлина и Любов КЪМ ВСИЧКИ и да се постараем (поне според силите си) чрез нашата любов и топлина да раздадем щедро този неизчерпаем Христов дар в Тялото Му и навред - на всички близки и далечни, приятели и неприятели ...

... и не е ли именно това Църквата - Христовата и Свята ...!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

P.S. 2

Драга Марта, знам че Ви дължа отговор/коментар на темите които засегнах преди и на които Вие бяхте така любезна, да решите да поговорим:

За "разликата например между това което в будизма се нарича просветление и това което Бого-човека Христос нарича спасение";

както и за: “разликите в целите и съответно в методите които от една страна Буда, а от друга Христос препоръчват, и макар и на места в ученията им да срещаме еднакви думи (любов, истина и пр.) или наглед сходни изрази, но тези сходни изрази именно защото са части извиращи от различен контекст, (на който трябва да обърнем дължимото внимание), в същност говорят за съвсем различни неща – отнасят се и сочат в различни посоки.”

За съжаление не мога да отделям много време за клуба, но честна пионерска, ще се постарая да направя нещо, защото вярвайте ми, има какво и комай си заслужава да се каже ако някой реши да се поинтересува както Вие и разбира се да се обсъжда спокойно.

..............................

... А сега се увлякох да Ви пиша горните неща защото просто бях нападнат от детските си спомени ... сигурно онова червенокосото палавниче от аватара Ви, с тази си усмивка ... това щастийце с двенките зъбчета както на катериче и дето се е плезило на сестра си зад гърба на свещеника, докато сте очаквали апокалипсиса по време на Кръщението ... сигурно то ме провокира та да не мога да не Ви пиша за нечии други моменти между канонадата от детските изцепки, пинокиовците и магарешките уши даже и по време на служба (дано прости Бог) ...

ТОВА КОЕТО СЛЕДВА Е САМО ЗА РОДИТЕЛИ С ДЕЦА ПАЛАВИ И ТАЛАНТЛИВИ - а според мен те всички са такива(децата, де).

Драга Марта, едно пиленце ми каза че Вие имате доста талантливи деца, които като грижовна майка, несъмнено знаете че трябва да бъдат всестранно информирани, та затова на Червенокоска и сестра й чрез Вас изпращам една изпитана рецептура (дано да не я прилагат в храма поне) която е подходяща за всякакви колкото може по официални случаи, на които децата ходят с родителите си колкото може по добре облечени и по сресани и по предупредени - да не изложат и себе си и тях, “че после като се приберем, нали знаешшш ... !!!”

Рецептура е за солов изпълнител (няма значение дали е момче или момиче). Казва се:

“ПИНОКИО, ПИЕСА ЗА НОСО-СТРАДИВАРИУС И МАГАРЕШКИ УШИ”.

Първо, флиртуващият с публиката чаровник/ца изведнъж започва страшно учудено да гледа върхът на носа си където е събрал очите си като кривоглед и прави колкото му държи по неистови и по странни гримаси все едно че там на носа му е кацнало Онова най невероятното Нещо, което щипе, гъделичка, разсмива, хапе и т.н..
После след като усети че е загрял зрителите, обхваща целия си нос с върха на пръстите си и прави няколко силови, очевидно неуспешни опита да го изтръгне заедно с “нещото”, като през това време мига от зор, пули се все едно че му вадят зъб, и се опитва да си помогне и с другата ръка – хваната зад първата, та дано да изтръгнат носа като дядо вади ряпа) ... докато изведнъж, (о неистово чудо, за всяко официално място!), той носа най на края се проточва - все едно че е някаква голяма дъъълга дъвка – а покорилият сърцата на публиката изпълнител събирайки пръстите си, го изтегля напред с едно плааавно хубаво движение – колкото му стигне ръката, като при това продължава да е със събрани очи и бидейки страшно изненадан естествено се дърпа назад, но това не е краят (освен ако някоя изневиделица долетяла длан не извади изпълнителя от прехласа на творческия му триумф, в който той вече е успял да се превъплъти именно в истински Пинокио)
При добро стечение на обстоятелствата, момент и мизансцен, тук има време да се окаже че на Пинокио не само че му харесва да е с дълъг нос, но и че знае да свири на него като на най чудесната в света цигулка-носо-Страдивриус, (ала един френски комик на времето), която често трябва отново да се изтегля напред като дъвка в паузите межди драматичните движения на щрайхиста, който показва недвусмислено че както е затворил очи и прочувствено събрал вдигнатите си вежди, е в този унес на виртуозното си изпълнение край който и истинският Паганини може само завистливо да похрупва репички.
Е, ако до този момент родителят не е шамаросал, настъпил или ощипал Пинокио-Паганини, то сега вече може да се окаже че е твърде късно за всякаква интервенция, защото колкото повода за събирането е по официален, токова повече зрители и измежду възрастните вече е събрал Пинокио и едно че не върви пред всички да бъде санкциониран, друго е че може би даже и родителят (ако е схватлив, де) почва да понапредва във възпитанието си и да просветва че всъщност комай единствен Пинокио има най адекватната и подходяща за случая реакция и че може би по добре свири и забавлява множеството от тези които измъчват себе си и публиката от сцената да речем.
А в това време Пинокио, който си е печен и има бол сценичен опит от хай-лайфа в махалата и другите си светски контакти, знае че не бива да прекалява с номера и на края на цигулко-носовата пиеса, (докато още публиката не е изгубила интерес), се покланя дълбоко като вече е оставил цигулко-носо-Страдивариуса си да стърчи сам както му е реда, докато сега пък показва че най заслужено са му пораснали и неистово големи, великолепни, разкошни и страшно весели и палави магарешки уши - като за да ги илюстрира си е обърнал дланите напред докато с върха на разтворените си палци е допрял слепоочията си. Тези му магарешки ушити заедно с него се свиват и изправят игриво и приветстват публиката на която той с най хубавата си триумфална усмивка номер шест, се покланя въртейки се като шило във всички посоки, а на нея (на публиката, която може да е и зеленоока) не й остава нищо друго освен да въздъхне очаровано и като всяка публика да се примири с това че неминуемо всяко виртуозно изпълнение има и своят край ... уви ...

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Е, дано поне с тази рецептура и аз да съм бил за малко полезен някому ... ама то знае ли човек...?!

Туй то.



Тема Re: Христос – деца – родителинови [re: SlNERGlA]  
Автор palatka (новак)
Публикувано25.09.06 16:17



Единственото ми влизане в църква като дете остави изключително ярък спомен в мен. Отидохме далеч от нашия град защото "това е забранено и опасно и навсякъде се крият хора, които записват кой ходи там". Църквата беше огромна и от всякъде ме гледаха прекрасни цветни прозорци на картинки каквито не бях виждала до тогава.



Тема "изкуството да образоваш душата"нови [re: SlNERGlA]  
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано26.09.06 10:43



Привет на всички.

Хубаво е написано, поздравления.

Ето нещо интересно, написано от дядо Йоаникий - препоръчвам да отваряте връзката, понеже е акцентувано на някои места. За всеки случай по-долу копирах целият текст, понеже не знам след време дали линка ще може да се отваря.



Сливенски митрополит Йоаникий
Децата да дохождат при Мене
Слово произнесено на семинара за религиозното образование в Департамента по информатика и усъвършенстване на учителя, София, 1 септември 2003 година.

Като видя това, Иисус възнегодува и им рече: оставете децата да дохождат при Мене и не им пречете, защото на такива е царството Божие.
(Марк. 10:14)

Сам Христос отправя тази Своя повеля към светите апостоли, а чрез тях и към нас, техните далечни потомци. Тези непреходни слова важат с пълна сила и днес, като ни задължават да правим всичко възможно, за да не лишаваме децата от достъп и познание за Бога.
Впрочем какъв е смисълът на самото просвещение, ако то не ни въвежда в досег с истинската Светлина? Преди 16 века нашият велик учител св. Йоан Златоуст е задавал подобни въпроси, които сякаш са отправени лично към нас сега и тук:
„Не е ли безразсъдно да учим децата на изкуство, да ги пращаме в училище, нищо да не жалим за тяхното образование - а за тяхното възпитание в Господните поучения и наставления да не се грижим? Тъкмо затова ние ще пожънем плодовете от такова възпитание на своите деца, виждайки ги дръзки, невъзпитани, непослушни!”
Плодовете на богоотстъпническия светоглед са пред очите ни. Живеем във време на разюздани страсти, престъпност, блуд, насилие, лишения, несигурност и изпитания. Сякаш под въпрос са поставени основните традиционни ценности на обществото. Младото поколение се лута. Не намира пътя. Не намира истината. Не намира смисъла на живота. Често изпада в отчуждение, отчаяние, национален нихилизъм. Мечтае да избяга - от България, от действителността, а може би от себе си. Ужасени сме от престъпления на малолетни, от необясними детски самоубийства.
Обществото е болно. Заболяването има много симптоми, но почти всички сме съгласни, че основата е една: липсата на истинска духовност.
Липсата на истинска духовност създава празнота. А празнотата се запълва чрез небивало нашествие на заместителите: наркотиците, тоталитарните секти, окултизмът. Така материалните и социалните болести на обществото на свой ред стимулират духовните епидемии, които косят децата ни.
Отговорът на тези предизвикателства е един - висшите и истински духовни ценности, които Сам Бог ни е преподал.
Често се казва, че българският народ бил бездуховен и безбожен. Това не е вярно. Нашият народ има големи духовни дарби. Той е боготърсачески. И ако в своя копнеж и търсене на Бога той често се отклонява по криви пътища, това се дължи главно на неговата духовна и религиозна неграмотност.
Отговорността за тази духовна и религиозна неграмотност се носи от цялото общество, но най-вече от две институции. От една страна, отговорни сме самите ние, клириците на Българската църква, призвани да бъдем духовните учители и пастири на народа. От друга страна, отговорността носи държавата и нейните учреждения в областта на образованието, които са основните структури на образователна система.
Всеизвестна истина е, че тази образователна система десетилетия наред беше официално атеистична. Няколко поколения израснаха с господстващ материалистичен, бездуховен и противоцърковен светоглед, основан именно на религиозната неграмотност: непозваване и неразбиране на Църквата, Бога и Неговото учение. Затова сега не само пред подрастващите, но и пред цялото общество стои въпросът за образование и самообразоване в тази област. Дори самата образователна система е призвана първо да образова себе си и едва след това да преподава това познание на учащите се. А това е един много труден процес, защото времената са лукави и бързолетни.
Може би дори на подрастващите ще е по-лесно, отколкото на по-възрастните да навлязат необременени в богопознанието, в осмислянето на самите себе си. Детските и юношеските години са най-благодатни в това отношение, защото тогава душите са по-чисти и интуитивно по-близки до своя Създател. Те копнеят за красота, истина, справедливост и възвишеност в живота. И ние нямаме право да пропилеем възможностите и отговорностите, които ни предоставя времето, за да посеем в сърцата им познание за висшите духовни ценности и блага.
Всъщност ние сме честити, че живеем в едно тъй трудно и тъкмо затова особено благодатно време, когато блудните синове се връщат при своя Отец. Със своето богоотстъпничество и несгоди нашият железен век напомня за апостолските времена. В тези условия просвещението дори на една детска душа е подвиг, който осмисля целия живот на един учител.
И нека не се оправдаваме безкрайно с десетилетията на тоталитаризма и атеизма. Защото ето, вече толкова години след 1989 г. тоталитарната държава вече я няма, а къде е тъй жадуваният и мечтан от всички духовен подем? И държавата, и Църквата са в продължителна криза. И те трудно ще преодолеят кризата и ще бъдат полезни за обществото, ако не си подадат ръка, както това неведнъж е ставало през вековете.
Безспорна и всепризната е огромното значение, което е имала Църквата за българската държава. В основите на нашата духовност е великото равноапостолско дело на светите Кирил и Методий и на премъдрия св. Борис Покръстител. Азбуката, на която пишем и четем до ден днешен, е създадена от св. Кирил и доработена от неговите свети последователи специално за целите на покръстителната им мисия. Нашият книжовен език е устроен от светите Солунски братя именно за да прозвучи на български Божието благовестие. А първите думи, написани на този език са били знаменателни: „В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото.” (Йоан. 1:1)
От този велик миг до днес българската история е осветена от светлината на Божието слово. И всичко най-ценно и възвишено в нашето наследство - в духовността, книжовността, изкуствата, музиката и пр. - всичко това може да бъде истински осмислено само чрез тази светлина.
Действително ние не можем да разберем делата на нашите предци, ако не знаем в Кого са вярвали, Кому са се молили в най-съкровените си молитви, Кому са посвещавали живота си. Тук е ключът към истинското задълбочено познание на историята, изкуството и цялата ни висока и душеспасителна култура.
Преодолявайки дългия период на безпросветен и примитивен атеизъм и противоцърковност, съвременното българско училище възражда една крайно необходима за съвременността традиция - вероучението, като неотменима съставка за цялостната подготовка на ученика за себеосъществяване в живота.
Особено значима е ролята на училището, за да задоволи вродената жажда на подрастващите към духовната и религиозната проблематика. Стихийното задоволяване на този интерес крие много опасности, които водят до обсебващи секти, нездрав окултизъм, безброй самозвани „учители” и пр.
Градивното сътрудничество между гражданските и църковните власти ще допринесе в началото на новата учебна година наред с другите науки в училищата да се преподават и знания за Бога и Църквата. Децата ще извлекат многобройни ползи от този предмет:
- ще се запознаят с текстове от Стария и Новия Завет, които са върхово достояние на световната култура, и ще осмислят нравствените послания, които се съдържат в тях;
- ще се приобщят към непреходните нравствени ценности на християнския морал;
- ще се запознаят със смисъла на православната духовна и богослужебна практика;
- ще разширят духовния си кръгозор и ще придобият религиозен опит, който ще ги предпази от недобросъвестни крадци на души, секти, наркомании и други пагубни духовни съблазни;
- ще осмислят и развият отношението си към ближните, към обществото като цяло по посока на любовта, милосърдието, състраданието, взаимопомощта, солидарността, толерантността;
- ще осмислят и развият отношението си към природата и цялото Творение, от което всички ние сме част;
- ще опознаят основите на християнската култура в различните й измерения (словесност, изобразителни изкуства, архитектура, музика и пр);
- ще опознаят духовната основа на българската култура и история.
Църквата винаги е смятала просвещението за своя главна задача, а учителството за висш дар, призвание и отговорност. Когато говори за възпитанието на децата, св. Йоан Златоуст казва: „Учителският труд, изкуството да образоваш душата е най-важното от всичко. Няма друг труд, който би се сравнил с него. Поверен ни е важен залог - децата. И ние трябва да образоваме преди всичко техните души.”
Днешното и бъдещото българско училище е призвано да отговори на предизвикателствата на времето и да даде на подрастващите онова, което най-много им липсва: религиозна грамотност.
Впрочем този образователен процес е взаимен и всички ние сме ученици, включително и учителите; включително и духовните пастири. Учим се едни от други, а може би най-много следва да се учим от децата. Защото Сам Христос ни е завещал, че най-великото богопознание е в самите тях: Истина ви казвам; който не приеме царството Божие като дете, той няма да влезе в него. (Марк. 10:15)


Господ е мое упование

Тема Re: Христос – деца – родителинови [re: SlNERGlA]  
Автор Xpиcтoвa ()
Публикувано26.09.06 13:49



Много мила, сантиментална и същевременно сериозна тема за размисъл ни давате, драги Синергия!
Аз съм от тези, късно повярвалите и вцърковили се християни. Дори се кръстих на 33. Много силно преживяване за мен беше първото ми молитвено общение в Храма Господен. Мъжът на приятелско семейство пееше в Катедралния мъжки хор. Един ден ни каза, че са научили нови , много хубави песнопения, на някои от които той пее соло - да отидем и чуем. Отидохме една събота на вечернята с дъщеря ми, която беше на 4-5 годинки.Това беше първото молитвено присъствие в храма и за дъщеря ми.Запалихме свещички както си му е реда и внимателно следяхме службата. Освен “Господи помилуй” друго нищо не разбирах от текста на песнопенията, но и това ми беше достатъчно за да не мога да спра ручеите от очите си. А когато хора запя "Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение", дъщеря ми бързичко отиде пред малкия десен олтар, застана на колене на стълбите на солея, събра малките си длани пред гърдичките си и се молеше. Когато свърши песнопението се върна при мен. Попитах я за какво се моли. Тя ми отвърна:”Просто се молих !” От тогава всяка събота вечер и неделя сутрин, бяхме в Храма.
Чувствам вина за това, че заради моето късно обръщане към Христа, синът ми вече поотраснал – тръгна по чужбина и не сварих да го вцърковя. Сега със семейството му, сме на “дистанционно обучение” по Православие. Мисля, че целият ми преживан живот без Христа е бил напразен. Но, Бог да помага, и ни вразумява - да Го следваме с любов.





--------------------------------------

Спомни си за мене Господи, кога дойдеш в царството Си.

Тема Re: "изкуството да образоваш душата"нови [re: Eжko_]  
Автор Xpиcтoвa ()
Публикувано26.09.06 14:13



....Градивното сътрудничество между гражданските и църковните власти ще допринесе в началото на новата учебна година наред с другите науки в училищата да се преподават и знания за Бога и Църквата. ...
------------------------------------------------



Обичам да чета всичко написано от дядо Йоаникий.
Дай Боже това да се случи по-скоро и в най-закътаното място на нашата Родина.






------------------------------------------

Спомни си за мене Господи, кога дойдеш в царството Си.

Тема Re: Христос – деца – родителинови [re: SlNERGlA]  
Автор maycal (член)
Публикувано26.09.06 15:58



Не е подходящо сега да се произнасям,защото поради големия обем на написаното и липсата ми на време в момента ,не можах да го прочета изцяло и внимателно.Освен големия обем ми направи впечатление подчертано литературния облик на текста и в момента се чудя дали това е за мен плюс или минус.Аз лично принципно предпочитам литературните отклонения да са по умерени и връзката със съответната тема да е по- ясна,да не се разчита толкова на иносказателност.Прави впечатление и известно НЕСЪОТВЕТСТВИЕ[с извинение!] между многото написано и твърдението за липса на време за коментар и отговор на такива съществени въпроси , каквито явно е повдигнала Котката Марта-вж.ПС-2, и за които изглежда по начало често се казва ,че няма време.
Иначе като цяло може да има само адмирации за написаното!



Тема Re: С деца на църкванови [re: SlNERGlA]  
Автор Xpиcтoвa ()
Публикувано26.09.06 16:12



Не си спомням от къде копирах тази статия преди време. Не зная от кого е писана, но много ми допадна - затова я предлагам и тук.


С деца на църква


Може би вие нямате деца или вашите вече са големи. Възможно е дори да имате изключително кротки деца, които седят на едно място и не шукват през цялото богослужение, но със сигурност не всички имат вашия късмет. Много дечица превръщат богослужението в истинско изпитание за своите родители, пък и за останалите богомолци в храма. Питаме се: струва ли си изобщо да ходим, щом и за нас, и за невръстните ни деца богослуженията се превръщат в мъчение. И ако - да, от каква възраст може да става това, колко често и за колко време?
Колкото и малки да са, от самото си кръщение
децата стават пълноценни членове на Църквата
Христова, на Тялото Христово. Дори детето да не може да разбере всичко, което става в храма, ние знаем, че богослужението се възприема не само рационално. Детето вижда, чува, докосва, вкусва и най-вече чувства с цялото си същество присъствието на Светия Дух и Неговото действие. Не бива да лишаваме децата от това преживяване, да им отнемаме възможността по своему, по детски да вкусят и видят колко благ е Господ.
Няма общо правило за броя и продължителността на църковните служби, които те трябва да посещават. Възрастта на децата, характерите, настроенията им са различни и се променят. Но при всяко положение децата не могат да се черкуват толкова често, толкова продължително и да са толкова тихи, колкото на нас ни се иска. Те нямат нашите духовни мерки и със сигурност нямат нашите физически и психически възможности. Само Бог знае колко време им е нужно, за да се наситят с благо. Вероятно несравнимо по-малко, отколкото на нас, възрастните, които сме обременени с високоумие, своеволие, егоцентризъм, гняв...
Трябва да се съобразяваме с възрастта на детето и неговите възможности. Ако в църквата детето говори на висок глас, тропа или плаче, най-добре е веднага да се изведе навън, за да не пречи на богослужението. След като си отпочине и се разтовари от напрежението, най-вероятно то само ще пожелае да се върне в храма. Поведение, което нарушава молитвения покой в храма не бива да се поощрява, но не бива и да се наказва. За едно дете няма нищо по-нормално от това да се държи като дете. За благочестието е нужно време и зрялост.
На малките деца трябва да им се дава нещо, с което да се занимават, да им се обръща внимание върху едно или друго в храма, да им се обяснява какво става, за да се предизвика интересът им. Може да се довеждат и по-късно, само за част от дългото богослужение.
Ако детето се отегчава по време на богослужение, не бива да се укорява или принуждава да прикрива чувствата си, най-добре да се предразположи спокойно да разговаря за това. То няма как да не забележи, че и възрастните се разсейват, шушукат си, прозяват се... без никой да им се кара за това. Добре е да му се обясни, че скуката и други подобни изкушения атакуват и възрастните и че в такива случаи трябва да доверим слабостта си на Христа и да Го молим да ни укрепи и възпламени в сърцето ни копнеж по Бога. Ако заедно се помолим в този дух, детето сигурно ще бъде дълбоко впечатлено и при подобни затруднения в бъдеще ще знае как да се справи.
„Проблем” само на своите родители ли са децата
Не би трябвало. Децата са на Църквата Христова и енорийската общност в частност също носи отговорности за тях. В доста енории в страната вече са устроени детски забавачки, където се грижат за децата, докато родителите им са на богослужение. Тази тяхна инициатива привлече и задържа в храма доста семейства с малки деца. Не са необходими много средства, нито много усилия за да се устроят такива неделни забавачки, а духовните плодове са изобилни. Нужно е малко помещение в близост до храма, където, след като постоят на литургия, децата да се оттеглят. Ако възможностите на енорията не позволяват да се ангажира специално педагог или богослов - родителите или други доброволци от енорията могат да поемат това служение, като се редуват всяка седмица. Малко пособия за рисуване и играчки ще разнообразят престоя на децата. Те могат да се закупят със средства, събрани от енориашите или децата сами да си ги носят от дома и да ги разменят помежду си.
Един от най-добрите начини детето да опознае Православието като жива традиция е посещението на различни енории и манастири. Децата трябва да чувстват, че са отговорни членове на енорийската общност и участници в нейния живот. Трябва да се насърчават да помагат в храма и в социалната дейност, да подготвят празнични програми, изложби и др., а не само да се ползват от грижите и вниманието на другите енориаши. Християнинът принадлежи към определена енорийска общност. Трябва да чувства отговорност към своите събратя в Христа, а не само да присъства на службите. Нека децата да виждат в своите енории пример за християнски взаимоотношения и взаимопомощ. Да не се отблъскват със скандали, сплетни, притворство... Децата са силно чувствителни към всичко фалшиво и показно. Енорията трябва да бъде като едно семейство - със споделени радости и празници, но и със споделени тежести, немощи и самота. Всяка възможност за общуване, за срещи и разговори, за излети и игри изграждат общността, в която децата трябва да се чувстват пълноценни членове. Дори ако в енорията все още няма такива условия, достатъчно е родителите да се опитат да създадат една група от семейства, която да се стреми към такъв идеал на отношения. Децата биха имали неизмерима полза, ако виждат и други семейства, които живеят православно.
Децата и светините
Как да постъпваме, ако детето не иска да носи кръст, отказва да се причастява или помазва, отегчава се в храма?
Най-важното е да не се разрушава мирът. Светините да не стават причина за раздори в семейството и потъпкване на любовта. Когато говорим за нещо с любов, с мир, с радост - децата се заразяват от тази любов. Когато виждат, че молитвата, постът, богослужението са нещо естествено и жизненонеобходимо за родителите им, тогава започват да ги ценят. И обратното: не можем да научим децата си на свещен трепет и любов към светините, ако самите ние пристъпваме към християнските си обязаности по задължение, с нежелание. Ако родителите постят с тягост, как детето ще възлюби въздържанието? Детето трябва да запомни поста не като период на забрани, лишения, ограничения, а като живот в Духа на Христа, живот в мир и съгласие, в истина и любов. Към такъв живот не може да се принуди никой, дори собственото ни дете. Той може да се приема само доброволно. Принуждаваме ли децата към църковен живот, то макар и да ходят редовно на църква и да приемат тайнствата, вътрешно ще се съпротивляват. Един ден, когато излязат от контрола на родителите си, ще се възпротивят. От нас се иска да разкрием пред детето красотата на духовния живот; да му помогнем да открие Христа и да заживее с Него, за да не остане с впечатлението, че този живот е само външен. Само Бог може да ни научи как да става това.




Някои съвети за причастяването на деца
За всеки православен християнин е ясно, че децата трябва да се причастяват от най-ранна възраст, за да се освещават от Христа, за да са едно с Него. Децата трябва да имат разбирането за дар с неизразима святост, а това трудно може да им се внуши, ако приемат св. Причастие като нещо обикновено на всяка литургия и без никаква особена подготовка. Макар за децата до 7-годишна възраст да няма определени изисквания за пост и изповед, добре е при възможност да приемат светите Дарове на гладно, да получават прошка преди причастие от близките си, да им се честити след това... да чувстват литургията и причастяването като празник.
Понякога децата могат да реагират негативно, ако им се говори за приемане на Тяло и Кръв Христови. С тяхното буйно въображение могат да си представят плът, кости, кръв и това да ги смути и отблъсне. Достатъчно е това, което ще чуят от свещеника в Евхаристийния канон и при причастяването им. Вместо да се впускаме в сложни обяснения, достатъчно ще е да им кажем, че ние приемаме Христос в нас във вид на хляб и вино, за да стане едно с нас и ние - едно с Него, съучастници в живота на Христа.
Независимо какво е детето - и причастяващите го, и родителите винаги трябва да са готови за изненади. Не е изключено детето да се задави, да се закашля, да повърне или изплюе св. Причастие. Това трябва да се има предвид, за да се избегне евентуално оскверняване на св. Тайни. Препоръчва се на деца да се дава съвсем малко количество и да имаме готовност със салфетка или кърпа, в която, ако попадне частица - да се изгори.
Ако детето не желае да приеме св. Причастие, да не се принуждава с насилие, заплахи или обещания. Духовно опасно е децата да се заставят пряко волята им към причастяване. Според православното разбиране духовното разположение има по-голямо значение от честотата, с която човек пристъпва към св. Тайни. По-полезно е ако децата наблюдават как родителите им се подготвят и пристъпват към св. Тайни. Усиленият молитвен живот, въздържанието, взаимното опрощаване, трепетът и радостта - всичко това не остава незабелязано от децата. Запечатва се трайно в паметта им, прониква дълбоко в душата им. Няма по-завладяваща проповед за едно дете от живота на неговите родители. Както и нищо не би го отблъснало от вярата така, както родителското двоедушие, религиозният патетизъм, лицемерието, фанатизмът.
Когато се отнася до богослужието, Св. Причастие, домашните молитви и религиозното образование, винаги трябва да имаме предвид далечната перспектива. Дали детето ще израсне с духовно здраво отношение към Христа, Църквата и тайнствата, зависи от семената, които ще посеем ние, техните наставници. Ако децата са обградени с молитва и любов, въпреки изкушенията на времето ще израснат като духовни личности и така ще изпълнят своето човешко призвание.




Бог да ви благослови.






---------------------------------------------------

Спомни си за мене Господи, кога дойдеш в царството Си.

Тема Re: Христос – деца – родителинови [re: palatka]  
Автор SlNERGlA (+)
Публикувано27.09.06 13:54



“Единственото ми влизане в църква като дете остави изключително ярък спомен в мен.”

..........


..........

..........
..........
..........
..........
..........

Привет драга Палатка.
Действително, колко е изключително важно човек да има този ярък спомен – да бъде блажено докоснат от Духа...

С най добри чувства Ви желая Бог да е с Вас и Вие да сте с Него – в синергия.

Редактирано от SlNERGlA на 27.09.06 14:15.



Тема Re: "изкуството да образоваш душата"нови [re: Eжko_]  
Автор SlNERGlA (+)
Публикувано27.09.06 13:58



Привет, драги Ежко и благодаря за милите думи.

“Градивното сътрудничество между гражданските и църковните власти ще допринесе в началото на новата учебна година наред с другите науки в училищата да се преподават и знания за Бога и Църквата. Децата ще извлекат многобройни ползи от този предме...”

ДАЙ БОЖЕ ДА СТАНЕ И ДА ДОЖИВЕЕМ ДО РЕЗУЛТАТА!



Ей, радвам се че сме с Ежко_славний бодлидрешко!



Тема Re: "ПРОСТО СЕ МОЛИХ!" !:)))))нови [re: Xpиcтoвa]  
Автор SlNERGlA (+)
Публикувано27.09.06 14:04



“Освен “Господи помилуй” друго нищо не разбирах от текста на песнопенията, но и това ми беше достатъчно за да не мога да спра ручеите от очите си. А когато хора запя "Слава във висините Богу, на земята мир, между човеците благоволение", ДЪЩЕРЯ МИ БЪРЗИЧКО ОТИДЕ ПРЕД МАЛКИЯ ДЕСЕН ОЛТАР, ЗАСТАНА НА КОЛЕНЕ НА СТЪЛБИТЕ НА СОЛЕЯ, СЪБРА МАЛКИТЕ СИ ДЛАНИ ПРЕД ГЪРДИЧКИТЕ СИ И СЕ МОЛЕШЕ. КОГАТО СВЪРШИ ПЕСНОПЕНИЕТО СЕ ВЪРНА ПРИ МЕН. ПОПИТАХ Я ЗА КАКВО СЕ МОЛИ. ТЯ МИ ОТВЪРНА:”ПРОСТО СЕ МОЛИХ !””

..........


..........

..........
..........
..........
..........
..........

Блажени сте! Блажени, драга Христова.




Страници по тази тема: 1 | 2 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.