Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 07:40 25.06.24 
Религия и мистика
   >> Православие
*Кратък преглед

Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
Тема Re: Струва ми сенови [re: ask2OO4]  
Автор ARMAGEDON (ставлитис)
Публикувано05.05.06 15:49



Пропускате един важен момент от цитата:нищо не ни възпрепятства да извършваме тайнството, който явно говори, че думите се отнасят за свещенослужители, а не за миряни.

Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.


Тема Re: Струва ми сенови [re: ARMAGEDON]  
Автор H. Aнтoнoв (:(){:|:&};:)
Публикувано05.05.06 19:51



Не, Венци, не разчитай до такава степен на моя превод. Той далеч не е съвършен. А и при Кавасила няма такова разделение между клир и миряни. Знаеш, произхода на това несвойствено разделение, така че няма да седна аз да те уча на неща, които знаеш по-добре от мен;)

Сега, относно превода. Защо казвам, че е несъвършен? Просто предложете достатъчно адекватен превод на израза "mysterion telesthenai", който да предава едновременно "извършвам" и "участвам" в тайнството. Изобщо - "тайнствам".

Така че, текстът е пределно ясен. Целият смисъл на това изречение е ужасно прост, но преводът ми е далеч от съвършенството, най-вече защото е прекалено буквален, и тепърва има да се работи. По същия начин стоят нещата и с израза "заслужаваме наказание" (dikas opheilein). Не се впускайте в юридическа казуистика. Става дума за най-общото състояние, при което просто имаш прегрешения, заради които заслужаваш да бъдеш съден, наказан, но не юридически, а духовно, екзистенциално. Целият контекст на изречението е далеч от казуистиката и от формалното и нествойствено на православното литургическо съзнание разделение между клир и миряни.

Неслучайно е по-близо до буквата, защото все пак предстои да бъде четен с цел богословска редакция и онзи, който ще го редактира, трябва да е максимално близо до оригиналната реч.

Смисълът на изречението разказвателно е следният: въпреки че имаме известни недостатъци (грехове и т.н.), това не може да ни спре да извършваме/участваме в тайнството и да получаваме това, от което се нуждаем. Точно така е преведено изречението впрочем в сръбското издание, което излиза под редакцията на владика Ириней Булович. Който се занимава с богословие и преводи на св. отци, добре знае какво означава това.

- Богословие и философия на религията

Тема Re: Автентичната евхаристийна практиканови [re: ask2OO4]  
Автор H. Aнтoнoв (:(){:|:&};:)
Публикувано05.05.06 20:39



Поздравления за този доблестен и честен отговор!

- Богословие и философия на религията

Тема Re: Струва ми сенови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор ARMAGEDON (ставлитис)
Публикувано05.05.06 20:46



Напълно съм съгласен, нали съм продукт на това време и това мислене. Преводът ти според мен си е съвсем точен, все пак Литургията е общо, а не свещеническо дело. Така че, признавам неуместна забележка по текста.

С еднопосочното им тълкувание, обаче, не съм съгласен. Просто свързвам интерпретацията на текста с думите на стареца Паисий за свещенството и извършването на св. Литургия. Той изрично подчертава, че има греховни състояния, при които не бива да се извършва тайнството, дори и епископът да е благословил. Естествено, на това мнение не е само той. Особено категоричен е св. Симеон Нови Богослов (нямам време да вадя примери от него, че скоро интернета ни свършва). Старецът дава много примери, като един от тях е за свещеник, който е споделил с него извършен тежък грях, като явно е пребивавал в него. Старецът Паисий се опитал да разубеди свещеника и настоявал, че в това състояние не бива да служи. Свещеникът споделил това с епископа, който му казал да не слуша разни монаси, а него и да си служи. При влизането си в храма паднал и си счупил крака. Старецът Паисий коментирал случилото се като Божия милост към свещеника, защото духовното му състояние е щяло още повече да се влоши, ако е продължавал да служи с този грях на съвестта си.

Категоричен е, че има състояния, в които не бива под какъвто и предлог да се служи и ако ние сами не се съобразим с това, Бог прави така, че да се съобразим.

А относно разделението на клир и миряни съм съгласен, то никога не е съществувало във вида, в който днес се е утвърдило. Но е хубаво винаги да се подчертава, че безбрачието има духовни закони, които се различават от тези на семейните, безразборното им смесване и най-вече утвърдилото се екстраполиране на безбрачните към брачните лесно може да доведе до шизофрения и не само.

Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.


Тема Re: Струва ми сенови [re: ARMAGEDON]  
Автор H. Aнтoнoв (:(){:|:&};:)
Публикувано05.05.06 21:01



В отговор на:

Просто свързвам интерпретацията на текста с думите на стареца Паисий за свещенството и извършването на св. Литургия. Той изрично подчертава, че има греховни състояния, при които не бива да се извършва тайнството, дори и епископът да е благословил.




Ама по този въпрос изобщо не спорим:) Всяко нещо си има граници. Проблемът е, че сме загубили критериите. Не говоря за литература, справки по интернет на кой грях каква епитимия се дава и т.н., а за живите, реалните критерии. Разбираш какво имам предвид.

Сега усещам "математически" и "юридически" мислещите тук как ще поставят ребром въпроса: "Добре, кои грехове преминават мярата и кои може да се считат за такива, които не възпрепятстват причастяването". Такава дискусия веднага ще стане смешна. Този казус много прилича на известната забавна задачка, с която са се забавлявали софистите някога. Ако ти откъсна един косъм от косата, няма да станеш плешив. Ако ти откъсна два, също... Колко косъма трябва да ти откъсна, за да се приеме, че вече си плешив. Все трябва да има един косъм, след откъсването на който, трябва се наричаш вече плешив:)

Е, какво да кажа сега, ако си убил човек, ясно е, че няма да се причастяваш без изповед. Нали затова съвестта е наречена "глас Божи в нас". Ако ни изобличава, как ще се причастим? Тук има един естествен саморегулиращ се механизъм (ама отвратително го формулирах!). Онзи, който от любов към Христос, гори от желание да се едини с Него, как би могъл да го направи с неспокойна съвест?

В православието обаче няма софистика. Тук има любов - дума, изпразнена от съдържание след толкова много пиетизъм и софистика. А истината е че истинските духовници с благодатен опит не решават проблемите на хората, водейки се по наръчници с правила и епитимии. Но това е друга тема вече.

- Богословие и философия на религията

Редактирано от H. Aнтoнoв на 05.05.06 21:17.



Тема Re: Автентичната евхаристийна практиканови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор H. Aнтoнoв (:(){:|:&};:)
Публикувано05.05.06 21:09



Тук бих искал само да допълня, че ако искаме да назовем по-конкретно своя проблем, трябва да кажем, че сме се отучили - а дали изобщо сме били - да бъдем евхаристийни хора. Християнинът преди всичко би трябвало да бъде евхаристиен човек. Неговото отношение към живота като цяло, към битието, което му е дар от Бога, към него самия, който е Божи образ, към всичко би трябвало най-вече да е евхаристийно, благодарствено. Евхаристйността в живота извън храма би трябвало да се предава чрез нас на всеки и на всичко, включително и на обикновената трапеза, където ядем обикновена храна, пием бира и т.н.

Вместо това ние изобщо не сме в състояние да изразим една елементарна човешка благодарност. Какво да говорим за литургичен живот и прочее.

- Богословие и философия на религията

Тема Re: Автентичната евхаристийна практиканови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор н@блюдaтeлМодератор ()
Публикувано05.05.06 21:16



Кольо, сори, но и аз ще дам същия честен и доблестен отговор
Мисля че проблемът е в засукания дисертационно-академичен стил.
Не знам кога православното ни богословие ще се отърве от този "вавилонски плен" и ще вземе да говори на човешки език - сякаш е нещо обидно...
Виж за виртуалното православие мога да споря, но не е тук темата май

Редактирано от н@блюдaтeл на 05.05.06 21:31.



Тема Re: Струва ми сенови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор н@блюдaтeлМодератор ()
Публикувано05.05.06 21:22



В отговор на:


А истината е че истинските духовници с благодатен опит не решават проблемите на хората, водейки се по наръчници с правила и епитимии.




да, напълно си прав.само дето са малко ...



Тема Re: Струва ми сенови [re: H. Aнтoнoв]  
Автор ARMAGEDON (ставлитис)
Публикувано05.05.06 21:25



Ами и аз се опитвам с толкова много постинги същото да кажа. И затова десет пъти повторих, че вие, които в Христа се кръстихте, в Христа се облякохте. Ама нейсе.

А за границите наистина има нужда от мъдър духовник, който ако не е благодатен, то поне има любов към чедата си. Надявам се скоро да продължим разговора си в София. Чао от мен на всички.

Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.


Тема Re: Автентичната евхаристийна практика [re: н@блюдaтeл]  
Автор ARMAGEDON (ставлитис)
Публикувано05.05.06 21:31



Ми когато и програмистите започнат да говорят на човешки език.

Не всеки, който ми казва Господи, Господи, ще влезе в ЦАРСТВОТО НЕБЕСНО.



Страници по тази тема: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | (покажи всички)
*Кратък преглед
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.